Gå til innhold

VMware GSX - trikse ATA/SATA til SCSI

m0g1e

Anbefalte innlegg

Heiho!

Har gjort meg så skyldig i å laste ned en sabeltann versjon av VMware ESX 2.5.3 og sitter nå å leker meg litt med denne på en ekstra hjemmeserver jeg ikke har i bruk her. (ESX er en moddet Redhat versjon med vmware sw innebygget)

For /vmkernel og /vmfs partisjonene er det påkrevd å bruke SCSI-disker. Noe annet fungerer ikke. Utrolig nok hadde jeg jo en kontroller og en disk liggende, men disse er gamle og ikke støttet av ESX. Har sittet noen netter med rekompilering av halvt fungerende drivere til kontrolleren uten å lykkes nå...

Kort spm: hvordan kan jeg få en IDE/ATA-disk til å bli sett som en SCSI i linux? Er det noe så simpelt som å mounte den som sda el. lign i /etc/fstab?

*(fra VMware Server pakken fungerer det å fint å bruke IDE/ATA disker til vmx-filene (Virt-PCene) og annet.)

Takk for alle forslag. Selv de mest håpløse forsøk og ;):p

EDIT: selvsagt ESX jeg snakker om :blush:

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett opp en filserver i nettverket, smekk inn samba og bruk nettverksdisker. Eneste måten du vil få VMWare til å fungere på uten scsi disker. Det sies at man kan trikse det til med S-ATA men man mister mye av funksjonen med det. En annen ting er at du også med en filserver i nettverket vil få en elendig hastighet :p sånt at du vet.

Maskiner som kjører VMWare er som regel bygd for det, men lykke til! =)

Lenke til kommentar
Sett opp en filserver i nettverket, smekk inn samba og bruk nettverksdisker. Eneste måten du vil få VMWare til å fungere på uten scsi disker. Det sies at man kan trikse det til med S-ATA men man mister mye av funksjonen med det. En annen ting er at du også med en filserver i nettverket vil få en elendig hastighet :p sånt at du vet.

Maskiner som kjører VMWare er som regel bygd for det, men lykke til! =)

9409541[/snapback]

Ja, Samba hadde vel muligens fungert bedre ja. Har en temmelig rask gigabitserver gående. Håper bare ikke forsinkelsene i I/O blir for store... Har kun tenkt å leke meg litt med VMware for å teste ut litt OpenBSD og forskjellige linux-distroer.

Har vel lest så vidt om dette et sted, men om noen har en samba-howto lenk er det bare å slenge den fram :)

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Vennligst les Retningslinjene punkt 8 om piratvirksomhet.

#8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

Tråden er eit brudd på retningslinjene og blir stengt.

Reaksjoner på moderering tas ved å sende ein p_pm.gif eller bruke p_report.gif-knappen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...