krbalto Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Har kjøpt en ny 2,5" 250 gb Samsung harddisk, Men hvordan skal jeg formatere den i ntfs format? Finner harddisken i bios og under kontrollpanel, men kommer ikke opp som egen stasjon slik det har gjort før hos meg. Linux var ikke noe problem å installere. men får ikke installert xp Mvh Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Diskbehandling i Windows. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm Hvis det er en SATA disk så kan det være noen ekstra triks for å innstallere XP, men da må du fortelle litt om hva slags PC du har. Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Diskbehandling i Windows. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm Hvis det er en SATA disk så kan det være noen ekstra triks for å innstallere XP, men da må du fortelle litt om hva slags PC du har. 9368022[/snapback] Det er en sata disk, skal installeres på en Fujitsu siemens V3205, 12,1", Intel Core Duo, 2gb ram, Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Diskbehandling i Windows. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm Hvis det er en SATA disk så kan det være noen ekstra triks for å innstallere XP, men da må du fortelle litt om hva slags PC du har. 9368022[/snapback] Koster det programmet noe? Finnes det evnt noe gratis? Har igjen koblet den til stasjonære som en ekstra disk, finner den som en ekstra disk, men vil ikke la seg formatere i xp. Mvh Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Da har jeg fått den formatert ihvertfall på min stasjonære pc, da får jeg prøve igjen på nytt... Mvh Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Prøv å slå av AHCI. Blir diskutert her: http://support.fujitsu-siemens.com/forum/v...c53cab1b55bf7c9 Hva er det for program du spør om er gratis? Diskbehandling er jo innebygd i Windows. Men siden det er installering av Windows det snakk om så er det jo en annen problemstilling. Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Koblet nå til harddisken til min stasjonære, da fikk jeg jeg installert xp på den. Men får fortsatt ikke installert xp på den harddisken med min FS v3205. Får prøve rådet ditt hårek Mvh Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Forskjellen ligger i chipsettet, som inneholder SATA kontroller. En Windows XP CD inneholder ikke drivere for alle typer kontrollere. Din stasjonære har da en vanlig kontroller som støttes, mens mange nye bærbare bruker AHCI og det støttes ikke av installasjonsprogrammet. Man kan slå av AHCI eller legge inn driver til installsjonsprogrammet. Hvis man ikke har floppy betyr det at man må lage en CD selv (såkalt slipstream) for å få med driver. Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Hvorfor fungerer linux helt som det skal? var ingen problemer å installere det Mvh Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Vet ikke sikkert, men tipper de bruker BIOS kall. Windows NT bypasser BIOS umiddelbart etter oppstart. DOS programmer kan også få tilgang til disken der NT ikke kan. Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Forskjellen ligger i chipsettet, som inneholder SATA kontroller. En Windows XP CD inneholder ikke drivere for alle typer kontrollere. Din stasjonære har da en vanlig kontroller som støttes, mens mange nye bærbare bruker AHCI og det støttes ikke av installasjonsprogrammet. Man kan slå av AHCI eller legge inn driver til installsjonsprogrammet. Hvis man ikke har floppy betyr det at man må lage en CD selv (såkalt slipstream) for å få med driver. 9371090[/snapback] Du er genial! Slo av AHCI og det ser nå ut som at den vil installere xp nå, holder ihvertfall på å installere akkurat nå. Kommer tilbake hvis det viser seg å ikke fungere. Mvh Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Forskjellen ligger i chipsettet, som inneholder SATA kontroller. En Windows XP CD inneholder ikke drivere for alle typer kontrollere. Din stasjonære har da en vanlig kontroller som støttes, mens mange nye bærbare bruker AHCI og det støttes ikke av installasjonsprogrammet. Man kan slå av AHCI eller legge inn driver til installsjonsprogrammet. Hvis man ikke har floppy betyr det at man må lage en CD selv (såkalt slipstream) for å få med driver. 9371090[/snapback] det virker nå! Takker meget for hjelpen. Mvh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå