Roberto Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Robbiedeluxe på reisefot! Destinasjon: Diverse byer i Sør Amerika. Formål: Pleasure is my business... Selskap: Lufthansa, Swiss og SAS. Klasse: Business Class (C/J/Z). Dato: Perioden 12. juli - 1. august. På bakgrunn av ønsker over PM - og en litt kjedelig søndag - har jeg gleden av å presentere min aller første reiseskildring, noensinne. Kommer hovedsakelig til å skrive om hvordan selve flyreisen var, dvs. service ombord, mat, lounger mv. Jeg er fremdeles en amatør når det kommer til å skrive slike reiseskildringer, så vær snille. ### Avreisedato: 12. juli 2007 Reiserute: OSL - MUC Selskap: Lufthansa Avgang: 7:45 AM Sete: 02A Satte meg i taxien ned til Nationalteatret klokken 5:45 AM, god tid med tanke på rekke Flytoget som går noen minutter over 6. Flytoget var (uvanlig nok) noe forsinket, men jeg kom meg omsider avgårde. Ganske stille på flytoget denne torsdags morgen, selv om det var en del glade charter-turister som skulle på tur (derav forsinkelsen?). Etter noen og tyve minutter var jeg fremme på Gardermoen og kunne konstatere at det var mange flighter denne morgenen... Inne i innsjekkingsområdet var spesielt køen til SAS sine innsjekkingsskranker meeeget lang. Kom meg omsider bort til Star Alliance Gold skranken til SAS - og der var det som vanlig heldigvis tomt. Resten er standard prosedyre; frem med pass og kopi av reiseruten min, sjekke inn "Amerika-kofferten" min (en standard TravelPro på 25 kg), feste på Priority-tags og bli ønsket god tur av den hyggelige damen. Neste stopp, sikkerhetskontrollen. Det var en del kø før sikkerhetskontrollen, men det mange ikke vet er at det går raskest i den sikkerhetskontrollen som ligger helt ytterst. Det fungerte i dag også - og etter 5 minutter var det på tide å ta ut laptopen og kjøre alt gjennom x-rayen. Jeg kan ikke fordra folk som drøyer i kontrollen, så jeg prøver å være så rask så mulig slik at ingen bak meg skal måtte vente pga unødvendig somling. Sikkerhetskontrollen gikk unna på noen få sekunder og jeg var endelig på vei for å få meg litt frokost. I loungen ble jeg møtt av en veldig hyggelig dame som ville se mitt boarding pass og EuroBonus-kort. Gikk raskt gjennom Business Loungen og da jeg skulle inn i Scandinavian Loungen ser jeg et gigantisk skilt, Scandianvian loungen er stengt pga oppussing. Så var det bare å snu og sette seg ned i den "vanlige" loungen og hente litt appelsinjuice (jeg blir lettere hysterisk om jeg ikke får i meg minst ett glass appelsinjuice om morgenen). Loungen var forresten overraskende tom denne morgenen. Bilde av SAS lounge: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Etter noen få minutter i loungen begynte boardingen av denne Lufthansa Airbus A320. Som vanlig finnes det ikke priority boarding ved OSL, så her er det førstemann til mølla som gjelder. Flighten var ca. 90% full og det ble servert brunsj bestående av forskjellig ostetyper og noe skinke pluss frukt. Det ble mest frukt på meg, tok dessverre ingen bilder ombord denne korte turen da jeg ønsket å få litt søvn - neste stopp, Munchen. ### Avreisedato: 12. juli 2007 Reiserute: MUC - GRU Selskap: Lufthansa Avgang: 11:20 AM Sete: 14A Landet on time i Munchen og gikk innom Lufthansa Senator loungen. Senator loungene er dessverre alltid fulle (sånn ca.) så jeg forsvant raskt ut igjen for å komme meg til gaten for min neste flight til Sao Paulo (det er i Brasil for de som lurer). Sikkerhetskontrollen i MUC er heldigvis mye mer effektiv enn hva idiotene i Frankfurt pleier å prestere, så alt gikk meget raskt og effektivt. Boarding startet on time og ble som vanlig startet med HON/SEN (Lufthansa's egne gullkunder), First- og Business Class PAX samt Star Alliance Gold medlemmer. Fikk kommet meg inn i køen bestående av hovedsakelige tyske forretningsreisende, og fant fort frem til sete 14A som skulle ha gleden av å tilbringe godt over 12 timer med meg. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lufthansa ble ferdig med å bytte ut Business Class-setene sine på samtlige fly tidlig i år, og etter en del timer ombord må jeg si de nye Recaro-setene er veldig gode. Setet har mange funksjoner, men man bruker hovedsakelig tre funksjoner som er Upright Position, Relax og Sleep. Enda Lufthansa reklamerer med "lie-flat" funksjonalitet så ligger man ikke heeelt horisontalt: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Etterhvert som resten av PAX kom ombord flyet kom flyvertinnene bort for å servere Champagne/vann/appelsinjuice og sørge for at jakkene ble hengt opp i garderoben. Jeg satte meg ned og nøt min første Champagne, en Jacquart Brut Mosaïque for de som er spesielt interessert (forfriskende og sprudlende greier, for de som er enda mer interessert ). Ikke så spennende å se ut av vinduet heller, overskyet og drittvær i Europa (hvor ble det av sommeren, forresten?). Minutter senere begynte sikkerhetsinstruksjonsvideosnuttene (phew). Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Etter noen flere minutter på tysk jord, var det endelig på tide med take-off. Voldsomme krefter i denne Airbus A340-300 - take-off er alltid en hyggelig opplevelse. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Vel oppe i luften kom Purseren bort til meg og spurte om alt var bra - og at jeg ikke måte nøle med å kontakte henne om jeg trengte noe. Hyggelig gest å ta "ekstra" vare på Star Alliance gullmedlemmer. Noen minutter senere kom en flyvert (mannlig flyvertinne, altså) bort med menyen. Hmm mye godt å velge mellom. Etter å ha studert menyen endte jeg opp med følgende valg: Hours d'oeuvre Radicchio, grilled Salmon Filet, Papaya and Avocado Salad Seasonal Lead Salad with Dressing Entrees Beef Roulade with red Wine Sauce, sautéed Spaetzle, Buttered Carrot and green Beans Dessert Fresh Fruit Salad Tropical Cheesecake with Passion Fruit Sauce Maten smakte meget bra, god laks som smakte ypperlig med en 2005 Chardonnay hvitvin fra California (okok, amerikansk vin - jeg vet...), kjøttet derimot smakte enda bedre sammen med en 2002 Château Les Traverses (Médoc). Her følger noen random bilder av maten ovennevnte meny: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Etter maten var det på tide å se en film og prøve å få seg noe søvn. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Pga. funky tidssoner, landet jeg samme dag i Sao Paulo - rundt 7PM på kvelden. Vi fikk derfor med oss en ganske lang solnedgang under hele den siste delen av flighten: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Det ble servert noe lettere mat før landing, men jeg var fremdeles mett og ønsket vel aller mest å få meg noe søvn. Vel fremme i Sao Paulo ble jeg møtt av den alltid så morsomme sikkerhetskontrollen (2 vakter som skal sjekke hundrevis av passasjerer som lander samtidig). Derfra var det bare å plukke opp baggasjen og ut til nærmeste taxi counter for å bestille en Taxi til hotellet (Marriott, for de som lurer). Heldigvis lider jeg sjeldent av jetlag, så jeg tok meg en liten gåtur i nærheten av hotellet før jeg la meg rundt midnatt etter en laaang tur. ### Avreisedato: 18. juli 2007 Reiserute: GRU - SCL Selskap: Swiss Avgang: 6:15 AM Sete: 04K Swiss er et merkelig flyselskap. Det minner litt om Lufthansa mht. effektivitet men har en helt annen personlighet som minner mye mer om asiatiske selskaper. Flyvertinnene er genuint interessert i hvordan passasjerene har det - og servicen er flere hundre tusen millioner km over det SAS-bestemødrene på interkontinentale ruter noensinne (har) eller kommer til å tilby. Derfor hadde jeg gledet meg en stund til denne reisen fra Sao Paulo til Santiago. Flyplassen i Sao Paulo er som en gigantisk charter-flyplass. Det er som regel stappfullt her, og med tanke på TAM's beklagelige ulykke på Congonhas flyplass (i samme by) den 17. juli var det antydninger til "spenning". Vår flight hadde heldigvis ingen problemer og boarding så ut til å starte on time. Gikk innom Varig loungen i andre etg og fikk drukket litt Guaraná mens jeg sendte avgårde noen mailer. Det er virkelig synd at Varig ikke lenger er medlem i Star Alliance - men heldigvis kan Star Alliance flyselskaper fremdeles bruke loungene. Det finnes også en American Express lounge på flyplassen, men jeg ble igjen i Varig-loungen frem til boarding. Ved boarding har Swiss samme prosedyre som Lufthansa, så kom meg inn rimelig raskt og fant frem til setet mitt i dette Airbus A340-300. Tok dessverre ikke et "oversiktsbilde" av setet mitt, men fant dette på flickr: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Etter at flyvertinnene hadde hentet frakken min fikk jeg dagens "frokost" nummer to; litt Jacquart Brut Mosaïque Champagne. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Ved siden av oss denne morgenen stod en Boeing 777 fra American Airlines, personlig mener jeg dette er noe av det tøffeste man kan fly, så legger inn et bilde til ære for det. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Ved take-off var det blitt lyst ute (dog med massiv morgentåke), så benyttet anledningen til å ta et bilde de massive turbinene i denne A340. Fantastiske krefter i sving! Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Etter noen minutter i luften kom flyvertinnen bort med menyen. Jeg kunne konstatere at det var ganske bra servering, selv på denne relativt "korte" turen på ca. 4-5 timer. Det var ganske tomt i Business Class på denne flighten, og kan heller ikke klage på benplassen! Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Brunch ble omsider servert, en god salat med pasta i soltørkede tomatsaus og parmesan. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Resten av flyturen gikk uten nevneverdige hendelser. Landet on time i Santigao og fikk baggasjen nokså kvikt. Derfra var det å ta en taxi til Sheraton og slappe av før neste punkt på agendaen! Som dere muligens har lagt merke til, har jeg ikke skrevet om reisen(e) hjemover. Mulig jeg drister meg til å skrive en kort oppsummering om reisen hjemover, vi får se. I mellomtiden kan dere glede dere til neste reiseskildring, Oslo - New York med SAS Business Class om ca to uker! Takk for oppmerksomheten. Endret 23. desember 2007 av Robbiedeluxe Lenke til kommentar
excellent Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Bra reiseskildring dette ! Flere av disse.. Hørs ut som en spennede tur dette her Har dessuten sansen for Lufthansa !! Endret 15. desember 2007 av excellent Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Kjempebra reiseskildring, Roberto! Hvis det er dine brune, semska sko man ser på bildet, så var de dritkule Måtte bare nevnd det Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Konge! Men høyre suger kuk. Endret 26. august 2007 av Sherra Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Glimrende skrevet og artig å se bilder fra flyene. Lenke til kommentar
Opalkev Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hvordan synes du flyplassen i santiago var?=) og santiago som en by? skal ditt i desember c;) Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Bra dette, keep it up. Lenke til kommentar
-meg- Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Kan jeg spørre hva denne turen kosta? eller var det bonuspoeng? Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Meget, meget bra skrevet! Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Kjempebra reiseskildring, Roberto! Hvis det er dine brune, semska sko man ser på bildet, så var de dritkule Måtte bare nevnd det 9364936[/snapback] Jo, takk. Prada om du lurer. Hvordan synes du flyplassen i santiago var?=) og santiago som en by? skal ditt i desember c;) 9367241[/snapback] Santiago er en av de beste flyplassene i Sør Amerika. Nei, faktisk så er SCL den beste flyplassen. Meget moderne og mye mer effektiv enn hvilken som helst random flyplass i Europa. Loungen var ikke så verst heller - Star Alliance benytter seg av oneworld loungen forresten. Kan jeg spørre hva denne turen kosta? eller var det bonuspoeng? 9370082[/snapback] Pris fikk du over PM. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Av ren nysgherrighet hadde det vært morro å fått vite prisen selv, Roberto Var på en liknende tur i 2005. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Kjempeartig reiseskildring. Liker godt å reise, og har fløyet en del selv da jeg er en "SAS-unge" om du skjønner.. (standy-by biletter). Lenke til kommentar
-meg- Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Kan jeg spørre hva denne turen kosta? eller var det bonuspoeng? 9370082[/snapback] Pris fikk du over PM. 9428268[/snapback] Glemte å si takk Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Kommer det flere reiseskildringer snart? Var veldig intressant lesning Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Jeg begynte på en reiseskildring for noen uker siden (OSL - EWR i SK business class) - men ble aldri ferdig, dessverre. Skal ut og reise igjen med Lufthansa og Swiss i begynnelsen av januar, så jeg ser frem til litt ferie (og bli ferdig med to reiseskildringer). Morsomt med positive tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
excellent Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Jeg begynte på en reiseskildring for noen uker siden (OSL - EWR i SK business class) - men ble aldri ferdig, dessverre. Skal ut og reise igjen med Lufthansa og Swiss i begynnelsen av januar, så jeg ser frem til litt ferie (og bli ferdig med to reiseskildringer). Morsomt med positive tilbakemeldinger. Lufthansa og Swiss er kongeselskaper begge 2.. Veldig veldig bra besetning som regel her... Har bare gode minner med dem ! Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg venter spent på kommende skildringer, Roberto. Denne var kjempebra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå