Gå til innhold

Windows Vista og XP på bærbar

Anbefalte innlegg

Hepp!

Har akkuratt kjøpt meg bærbar pc med Windows Vista Home Premium på! Det jeg lurer på her, er hvordan jeg kan få installert Windows XP på D: (Vista ligger naturlig nok på C: fra fabrikk)

Om jeg booter pc`en med XP cd og går inn i Windows XP Setup skjønner den jo ingenting, siden XP er en eldre versjon enn Vista. Jeg vil veldig gjerne ha begge deler, så er strålende om noen har en glup idè for hvordan jeg kan få det til ? Har også prøvd å installere XP fra Vista (Altså mens jeg er inne i OS`et), men da får jeg opp at blablabla går ikke fordi versjonen av windows du prøver å legge inn er eldre enn den du allerede har.. hYL!

Takk for eventuelle svar på forskudd =)

Endret av ondfisK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Isåfall er det XP`en din det er noe galt med for det er ikke sant at XP installasjonen ikke skjønner noen ting om man har Vista inne fra før. Har selv prøvd å både ha Windows Vista installert først også installere XP, også har jeg hatt Windows 2000 og Windows Vista i dualboot og i går kveld tok jeg å sletta Windows Vista til fordel for at jeg ville ha XP på den aktuelle maskina i stede. har nettopp gjort det samme med den andre PC`en også. Så jeg skjønner ikke hva problemet til veldig mange er. For det er ikke noe problem. Bare å gjør det du har lyst til å og det meste går faktisk veldig fint å greit.

Du får bare prøve deg fram å se. Det skal iallefall fungere.

Lenke til kommentar

Hm, javel ja.. Det var jo ikkeno fett isåfall, jeg trodde jo også at det bare skulle funke uten noe ekstra mas! Var vel derfor jeg blei frustrert over at den er så vanskelig med meg :p Da får jeg bare knote litt med det da, å se om jeg får det til!

Takk for svar =)

Lenke til kommentar

Skaff deg et partisjoneringsprogram og en bootloader.

Del disken din i to med et partisjoneringsprogram.

Start opp pc-en med XP cden i, og installer vista på den nye partisjonen du lagde med partisjoneringsprogrammet.

Installer ny bootloader.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pc`en kom med partisjonert harddisk, og Windows Vista ligger på C: Jeg har altså en C og en D disk. D: er helt ren og formatert. Når jeg restarter og booter med XP "finner den ingen tidligere versjoner av windows" og sier versjonen jeg nå prøver å installere er eldre enn nåværende versjon så jeg må da isåfall slette OS`et som ligger der fra før, det er ikke noe jeg ønsker men heller ikke noe som fungerer så greit med tanke på det den selv sier og gjør. Jeg skal prøve å låne en annen XP cd å se om det fungerer. Hvis ikke er jeg veldig usikker på hvorfor den oppfører seg slik den gjør. :\

Lenke til kommentar

La oss se hvordan det ser på sector0 på disken din omdfisk.

Det vil folkare litt.

Utførsk i din win CD-plate og finne... support... folder.

Lenger inn i den vil du finne en ..support.cab..folder. Kopiere til en folder i din PC og ekstrakte.

Inn i den finner du dskprobe.post-90860-1189113374_thumb.jpg

Den må du høyre klikk og velge ....run as admin.

Deretter følger du her:

post-90860-1189113387_thumb.jpg

post-90860-1189113400_thumb.jpg

post-90860-1189113411_thumb.jpgDu må dobbelklikke på den disken det gjelder

post-90860-1189113420_thumb.jpg

post-90860-1189113432_thumb.jpg.

post-90860-1189113449_thumb.jpg

post-90860-1189113463_thumb.jpg

post-90860-1189113592_thumb.jpg

post-90860-1189113565_thumb.jpgTa bilde av den og vedlegge her. De siste 5 linjer handler

om partitions tabell på disken din.

Det er noe som kan være fint å se, siden så mange forteller om problemer med Vista eller generelt med ferdig maskiner, samtidig som og mange svarer at de skjøner ikke problemet, fordi det har alltid fungert hos dem.

Jeg sikter ikke til noe post her, men til en annen tråd hvor det ble heftig argumentert for og imot.

Diskprobe gjør ikke forandringer for du godkjenne minst 2-3 advarsel.

Etter du har funnet hvordan det er hos deg, så kan du faktisk bruke dskprobe igjen, fra inn i Vista for å nullstille disken din, ikke bare for å installere windows, men etter restart er disken din faktisk som om den ble plassert der for første gang.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
post-34878-1189170212_thumb.jpgDette sier ikke meg stort, men tror jeg har kommet frem til dit du mente likevel? :)

9445829[/snapback]

Hehe, det var riktige mine minstanker.

Hvis du ser nederst, så har du 3 partitioner og ikke 2 som du tror.

Den på linje 01c0 er en vista skjult partition.

Den på linje 01d0 er den vista aktiv (system partitonen) ntfs.

Den på linje 01e0 er den andre partition du ser.

Så det betyr at den første er OEM partition, tilpasset leverandørens implementering.

Jeg har ikke få set veldig nøye på det, men kan du gjøre alle sammen igjen men på den neste siste bilde skriver du 2048 der som står 0 ellers.?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ja da er partition formatert i ntfs (men har lært å ikke tro før jeg ser det) :)

Har regnet ut at du faktisk har en partition på ca 12GB før C (hvis jeg har regnet ikke feil da).

Det betyr at din Vista + evetuelt din sikkerhet kopi---hvis du har laget en ligger der.

Det som jeg prøver å si nå er følgende:

-det er ikke problem å installere xp på den partition du ønsker, men det er ikke ønskelig at du gjør forandringer som fjerner alle de mulighetene som leverandøren har ordnet for deg. For at det er ikke bare innhold i partitioner, men spesielt den EISA er mbr sikkert skrevet til formålet (litt usikker hva de bruker).

Men det du nå kan gjøre er å sikre at din Vista og alt som føger med kopiereres på et sted.

Dvs, at bland de løsninger som jeg tenker (langsiktig) er at :

-du har kopien av det som er nødvendig

-og at du kan velge å bli totalt uavhenging av det systemet du nå har.

Men først av alt: har du cder eller Vista dvc som du kan starte og installere hvis det blir crash noe gang, eller hvordan er det?

Hvis du har en Vista DVD som du kan startet med pc-en din,(det er bare i tilfelle du gjør feil) så med at vi forandrer noe på din skjult partition, så vil du finne den etter restart under Din datamaskin og dermed være i stand å kopiere alt du finner der.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Det fulgte med en Vista-CD når jeg kjøpte pc`en, så er ganske sikker på at det fungerer å installere med den. Jeg har ikke noe spesielt jeg trenger å ta sikkerhetskopi av, det meste av det jeg eier og har ligger på min ekstærne harddisk, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Jeg skriver litt for mye her, men du verden, det er umulig å ikke ta hensyn til en del ting.

Det første du kan gjøre er å åpne den partisjonen for å se, og hvis du har plass, så kan du kopiere innhold til et sted. I tilfelle du har en recovery cdplate, dvs at det er ikke Vista der, men prosedyre for å starte den recovery partisjon på pc-en din, så kan du bruke en del av filene inni der for å lage deg en fullverdig plate på egen hånd (det blir vel tid til det når vinter kommer, gjør ikke det da?)

Da følger du det som du har utført til nå, og så går du videre til denne tråd.

Du skal og, forandre til 07 fra 27 som du har.

Etter reboot vil du finne denne, enten ferdig tildelt bokstav, eller må du selv tildele.

Da kan du kopiere det som er der. Det er ikke behov for alt men greit nok hvis du har plass, uten å sortere.

Først av alt:

-det er viktig å ha en DVD plate som virkelig kan starte PC-en---på vannlig Vista måte, og det fordi du kan bruke dskprobe for å rette opp forandringer du skal gjøre----hvis de er uheldig og du kan ikke starte. Det er kun for det, ikke noe annet.

Jeg nevner det allerede nå.: du kommer til å ta kopi av noen sektorer og lagrer dem i usb minepinne. De tar ikke plass, neste ingenting, men dog veldig greit å ha.

Hvis under de første forandringer kan ikke boote (tror ikke det blir tilfelle, men jeg tillater meg ikke å hjelpe uten at du har mulighet å få ting som det var før) så skal du boote fra den dvc plate, samtidig som du har tilkoplet minepinne, som inneholder------dskprobe.exe (du kopierer rett og slett diskprobe.exe og lim inn, ----og en mappe med alle de sektorene som du skal kopierer.)

Så videre:

-finne fram minnepinne. Kopiere dskprobe i den, slik at du kan bruke den hvis nødvendig. Lage i tillegg en folder med navn: probesectorer.

-åpne dskprobe som du ellers allerede har gjørt og få fra sector0.

MBR (master boot record)

nå klikk på …File..((overst til venstre) og velg …save as----dirigere deg fra til ….probesector folder som du har i minnepinne ….og velg å lagre med navnet som kommer opp….sector0.

bootsector første

-åpne----sector—velg read----og skrive 2048. Du lagrer den som sector 2048 (her kan du gi blaffen til å skrive sector2048---skrive bare ----2048.)

Backup bootsector første

-klikk på sector igjen---velg read---skrive 24905727—den ser ut veldig likt som den 2048 (se etter R. NTFS overst) da vet du at du er på riktig plass. Save as 24905727.

Bootsector andre

-klikk på sectors---velg read…og skrive 24905728---den ser ut veldig likt som den 2048 og 24905727.----save as 24905728.

Backup bootsector andre

-klikk på sectors---velg read…og skrive 2245557055 ----den ser ut veldig likt som de andre---save as 2245557055

Den siste partitjon er ikke viktig.

Jeg foreslår da at i mellom tiden tenker du litt på følgende:

-bevare alt som det

- forandrer noe, slik at du kan installere Windows i den partition du hadde tenkt, forandre litt, slik at du har duallboot, for så å tilbake stille noe, slik at PC-en din vil fungerer slik du hadde det, men med XP i tillegg

-forandre slik at du bruker plassen ca 12BG på den første partisjon til xp ---da mister du recovery ,mister noe fancy tastetrykk, men så har du : xp på den første, vista på den andre---og en ledig. Da er det slik som om du hadde kjøpt en pc uten OS, men at har da installert selv.

(om det vil ha noe å si at du fjerner den OEM partisjon, for Fremtidige Vista aktiveringer er jeg usikker, men kan ikke tenke meg det).

(på alle de overnevnte tall, skal du egentlig se neste den samme bilde ,,,R.NTFS greie. Hvis ikke så har jeg gjørt feil----da er det bortkastet å ta kopi )

Lenke til kommentar

Hei igjen! Jeg har nå forandra 01c0 fra 27 til 07 i sector 0. Etter som jeg har forstått da var det meningen at jeg skulle få opp den "skjulte" partisjonen etter restart i Min Datamaskin? Det var ingen forandring etter oppstart, så jeg lurer da bare på om jeg har misforstått eller om det er noe annet gæernt her? Uansett så har jeg kopiert alle sectorene du skrev ned, og lagt dskprobe også på minnebrikka. Er ikke helt inn i det greiene her, så om jeg er teit nå er det bare å sifra ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...