Gå til innhold

drbos nye PC med komplett vannkjøling


Anbefalte innlegg

31.10.2008

Maksinene skal nå bygges om, faktisk skal det bli tre pcer ut av dette. Så snart nytt skjermkort (venter på at 4870x2 skal bli sendt, er bestilt) og vannkjølingsdeler ankommer (er i tollen), så blir det oppgraderinger av arbeidsstajon, flytting av server til nytt kab, og ny gaming/htpc i kandalf LCS til ungene (og pappaen) :cool:

 

Det som skulle bli en kraftig PC med komplett vannkjøling, er nå blitt en særdeles kraftig PC samt en vannkjølt server.

 

Og selv om det gjenstår noe småplukk, så anser jeg maskinene så godt som ferdige.

 

Så håper jeg at du legger inn en kommentar i kommentartråden, dersom du liker eller ikke liker det du ser. Det har vært en lang prosess, og mye har endret seg underveis ... , men de to ferdige maskinene ser du her:

 

post-114224-1211400596_thumb.jpg

 

Bakgrunn

Etter et mindre hardwarekrasj i våres, demonterte jeg arbeidsstasjonen min og bygget en HTPC av delene. Siden den gang har jeg hatt mage (våte) drømmer om hvordan den neste arbeidsstasjonen min skulle bli. Utgangspunktet er mitt Thermaltake Kandalf LCS kabinett, samt de vannkjølingkomponenter som jeg hadde. Min forrige build kan dere se under:

 

post-114224-1187991374_thumb.jpg

Pumpe (Aquastream) og vanntank (Aquatube) er utenfor bildet, oppe til høyre. Fra pumpen [0] kommer vannstrømmen inn til CPU blokk [1] (den eneste slangen uten antiknekk på). CPU blokk er montert vannrett. Deretter, MOSFET [2], NB [3], GPU [4], RAM1 [5], Flowmeter [6], RAM2 [7], SB [8], Aquadrive dual1 [9] (en skimter slangen mellom aquadrivene i bakgrunnen), Aquadrive dual 2 [10], InLineTemp [11], til radiator [12], fra radiator [13], til Aquatube/Aquastream pumpe [14].

 

Jeg var spesielt fornøyd med måten å feste flowsensoren på [6], mellom det to ramkjølerne. Det sparte meg for mange cm med slange samt en vanskelig bøy ... så om du har 2 stk. AC ramblokker samt flowmeter så er du herved tipset ...

 

Nytt og forbedret vannkjøling

 

Uansett - tanken var denne gang foruten en oppgradering av hovedkort, CPU, GPU og RAM, å forbedre og optimalisere kjøling samt styring av denne.

 

EDIT 24.01.20008

 

De av dere som har fulgt med på denne arbeidsloggen, har allerede funnet ut at prosjektet nå har blitt til to prosjekter, en vannkjølt server, og en PC med komplett vannkjøling. Flere grunner til det (les nedenfor), men her en oppsummering av den hardvaren som blir brukt ...

 

Kjølingen skal hovedsaklig forbedres ved å bytte ut radiator, pumpe, SB-blokk og slanger. Den opprinnenlige tanken var å bytter ut Aquastream pumpen med to Lain DDC 1T i serie (dualtopp), samt 2 stk AC poweradjust for å styre disse. Laing pumpene og poweradjust flyttes nå til server, og jeg har kjøpt den nye Aquastream XT Ultra til PCen. Jeg putter også inn en AC multiswich for å styre alle viftene og lysene i kabinettet.

 

Mine to "nye" PCer skal da etter planen bli noe slikt:

 

PC med komplett vannkjøling

Hardware:

CPU [OK] Intel Core 2 Quad QX9650SE

GPU [OK] 2x Club3d HD3870XT 512MB DDR4 i CF Sapphire HD2900XT

MB [OK] Asus P5E3 Deluxe (Intel X38)

RAM [OK] 4GB DDR3 1600MHz (Fikk tips om at disse OCZ brikkene klokker svært bra! )

HDD [OK] 2x WD Raptor 74GB (Raid 0) og 2x WD CaviarSE 320GB (Raid 1)

PSU [OK] MIST 600W Rev3 løse kabler

Kabinett [OK] Lian Li PCG-70B Tt Kandalf LCS (Alu)

 

Vannkjøling:

CPU [OK] AC Cuplex XT di Swiftech Apogee

GPU [OK] 2x AquagratiX for HD 3870 (RV670) Plexiglas edition Swiftech MCW60

NB [OK] AC24117 "Twinplex Pro"

SB [OK] AC24117 "Twinplex Pro"

RAM [OK] 2X AC RAMPlex

MOSFET [OK] 2X AC 26016

HDD [OK] 2X AC 25123 "Aquadrive dual"

Tank [OK] AC Aquatube

Pumpe [OK] Aquastream XT Ultra 2X Laing DDC-1T med Dual DDC Case

Radiatorer [OK] Thermochill PA120.1 + ThermoChill PA120.3 +

Black Ice® GT Stealth 240

Slange [OK] ClearFlex 60 Premium 3/8"ID, klar

Vifter [OK] 2 stk. NoiseBlocker UltraSilentFan SX2 120mm + 6.stk Noctua (NF-P12-1300 )1300rpm Premium Silent 120mm Fan

Overvåking [OK] AC Aquaero, AC Tubemeter, AC Flowmeter og AC Aquaero Power Connect

Viftestyring [OK] AC Multiswitch

 

Server

Hardware:

CPU [OK] AMD Athlon X2 4200+ (939)

GPU [OK] Asus EAX1600Pro 512MB DDR2

MB [OK] DFI LanParty NF4 UT

RAM [OK] 2GB PC3200 DDR

HDD [OK] 2x WD CaviarSE 250GB og 2x WD CaviarSE 750GB

PSU [OK] MIST 500W Rev1

Kabinett [OK] Tt Kandalf LCS (Alu)

 

Vannkjøling:

CPU [OK] Swiftech Apogee

GPU [OK] Swiftech MCW60

NB [OK] Swiftech MCW30

Tank [OK] AC Aquatube

Slange [OK] 3/8"ID Tygonslanger, klar/svart

Radiatorer [OK] Tt trippel + AC singel

Pumpe [OK] 2X Laing DDC-1T med Dual DDC Case

Pumpestyring [OK] 2X AC PowerAdjust LT

Overvåking [OK] AC Aquaero, AC Tubemeter, AC Flowmeter og AC Aquaero Power Connect

 

Annet materiale til modding

Aluminiumsplate; 400x250x1,0

Skruer, M3 - 25mm

 

Dette skulle gi meg noe i nærheten av den perfekte vannkjøling, med vekt på brukbar flow og god løftehøyde, noe som sammen med god varmeveksling og lavt trykktap over radiatorene, samt stillegående vifter skulle bli bra.

 

Kommentartråden finner dere her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Modding av AC Flowmeter

 

Tenkte jeg kunne bruke noe av tiden på å beskrive litt om hvor enkelt det er å modde den indre diameteren på flowmeteret. Dette skal gi en betydelig reduksjon av strømningsmotstand fra dette instrumentet.

 

Teorien er den, at dette flowmetert (Digmesa FHKC G1/4" Arnite) leveres industrien i flere utgaver enn den som leveres gjennom AC. Flowmeteret har et innløp med en diameter på 3,3mm og et utløp med en diameter på 5,6mm. Tanken er da den at om en borer opp innløpet til 6mm (eller ideelt sett 5,6mm), samt snur vannstrømmen (slik at en er sikker på at det nye innløpet er eksakt 5,6mm), så kan en bruke hastighetskurvene til et flowmeter med samme turbin (FT 36 # 527-0303), men som leveres med 5,6mm innløp (f.eks FHKC G1/8" Arnite). En må da samtidig huske å stille ned kalibreringsfaktoren på impelleren, fra 509pulser/L for 3,3mm innløp, til 256pulser/L for 5,6mm innløp. I orginaltilstand har flowmetert et måleområde fra 8,4 til 318 L/h. I moddet utgave fra 10,8 til 498 L/h.

DISCLAIMER: Og bare så det er sagt. Dersom noen finner på å følge mitt eksempel, så er det på eget ansvar. All garanti på produktet opphører ved dette inngrepet!

(14/09/2007 Nå utgår vel dette, siden AC nå selger flowmeter med 5,6 mm i begge løp)

 

 

Her er bilde av ferdig borret flowmeter:

8. mai 2008: fjernet noen bilder

post-114224-1201868513_thumb.jpg

 

og flowmeteret ferdig moddet, bare å skru sammen igjen. Det hele tok mindre enn 10 minutter, og gav 10-20% bedre flow i mitt gamle system.

 

Kommentarer legger dere her ...

 

14.sept. 2007. Som en kurositet, så fant jeg nå ut at Aquacomputer nå har begynt å lage flowmeterene med 5,6mm i begge løpene, akkurat som min mod :thumbup:

Les mer her:

http://www.aqua-computer-systeme.de/cgi-bi...;num=1189535788

 

28.november 2007

Fant følgene på vcore.dk sine sider ...

 

Modding til high-flow måling:

Hvis man skiller den ad, og borer indgangshullet/dysen op til 5mm, så kan den istedet måle flow op til 17 liter/min og giver 275 impulser på liter (husk at kalibrere i aquasuite software)

 

Denne siste variaten er kanskje å foretrekke ... da det da er letere å være sikker på måleresultatet ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Liten miniupdate i dag. Sitter på nett i utlandet.

 

Fikk endelig beskjed om at dualtoppen var på vei idag, har ventet på denne i over to måneder nå. Fikk også bestilt strømforsyning da denne ble tilgjengelig i dag.

 

Har begynt å stresse litt angående skjermkort. Har mer og mer fått troen på ATI HD2900XT, men er fremdeles skikkelig usikker. Tror egentlig dette er mer enn nok for mitt bruk, samtidig som det er litt fremtidsrettet. På den andre side, så er det kanskje like greit å gå for 8800gtx eller vente på G92.

 

Kommentarer her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Nok en miniupdate.

 

Kom hjem fra utlandet, og fant to pakker som ventet på meg. En med tygonslager fra USA, og en med MIST 600W PSU (Rev 3), med løse kabler.

 

Siste pakken med radiatorer, pumper, multiswich mm ligger nå i tollen ...

 

Er nå blitt skikkelig utolmodig på at hovedkortet skal komme for salg. Har faktisk sett på alternativer, men tror jeg skal klare å holde meg litt til ... :cool:

 

EDIT: Hovedkort og RAM bestilt. Kom i flere nettbutikkker nå i dag!

 

Kommentarer her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis siste miniupdate.

 

Hovekort og ram kommer ikke før om to uker (hvis jeg er heldig). Men det er i hvert fall bestillt! Jeg er skikkelig spent på dette hovedkortet, ASUS P5E3 Deluxe, DDR3, X38. X38 chipsettet skal være ekstremt klokkevennlig, ha 1333 FSB, og PCIe2.0. Gleder meg som en unge. :dribble:

 

Vannkjølingsdelene fra Danmark har endelig somlet seg gjennom tollen, og kommer enten lørdag eller mandag. Vil da begynne selve arbeidet med å sette sammen PCen ...

 

Har også bestemt meg for skjermkort. Valget falt til slutt påSapphire HD2900XT (fornuften seiret).

 

Dette er strengt tatt "overkill" for meg, men jeg klarte ikke stå imot fristelsen for et "high-end" kort :love:. Disse kortene er også kjent for å klokke godt (med god kjøling), samt at driverne stadig blir bedre ... gleder meg til å se hva jeg får ut av dette ... så får vi se da om det blir oppgradering til våren ....

 

Kommentarer her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Fikk masse snadder i posten lørdag, og hadde sett fem til å begynne monteringen. Har god tid, da hovedkortet ikke ventes før den 25.september :(

 

Så med friskt mot og stor entusiasme, strippet jeg kabinettet for alt! Og da så det slik ut:

post-114224-1189463757_thumb.jpg

 

Planen var nå å montere radiatoren, ThermoChillPA120.3, i det eksisterende radiatorfestet i døren. Jeg hadde på forhånd målt at døren var dyp nok til dette. Så jeg pakket ut radiatorene med stor iver ...

post-114224-1189462033_thumb.jpg

Men hvor lenge var adam i paradis? :hmm:

 

For selv om dybden er OK, så er det meste annet feil. Bredden er marginalt feil og avstanden mellom hullene er feil. :no:

 

Heldigvis er dette enkelt å løse. Enten får jeg fatt i to L-profiler, ca. 1mm tykk, 400mm lang, med sider på 5-6 og 10-35mm (alt etter på hvilken side viftene monteres). Eller så stikker jeg på Clas Ohlson og kjøper en tynn Aluminiumsplate samt noe kutteskiver til Dremelen. Da kan jeg enkelt skjære ut en flat festeramme ... :)

 

Dette siste er nok både mest enkelt og mest elegant, men det stjeler 1-2mm av den totale avstanden mellom feste og dør, sammelignet med bruk av L-profiler.

 

EDIT: Har nå funnet ut at dersom jeg lager en slik "festeramme", og monterer denne på viftene på en spesiell måte, så taper jeg ingen avstand, tvert i mot jeg vil kanskje tjene 1mm. Vanskelig å forklare med ord. Tar et bilde når jeg kommer så langt ...

 

Uansett, dette åpner for bruk av "push" på luften, mot "pull" som var planen.

 

Hva tror dere "push" eller pull"? Hva gir best effektivitet? (jeg har ikke plass til shruds ...) :cool:

 

 

Kommentarer her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Da er endelig radiatoren på plass i døren, etter en del tilpassning. Jeg gikk for variaten med en flat aluminiumsramme som festemekasnisme. I tillegg moddet jeg døren, slik at jeg fikk 6 mm ekstra dybde i denne.

 

Grunnen til denne modden er at selv om det etter mål skulle gå akkurat uten, så gjorde det ikke det likevel (noe dro ekstra dybde). Og da jeg ikke kunne bruke den orginale festebraketten likevel, så skar det seg med dybden når jeg måtte legge til nye 2mm. Når jeg så allikevel var i gang med å modde ekstra dybde, så fant jeg ut at jeg like godt kunne ta ut maks dybde med en gang, slik at jeg fikk maksimal klaring og luftgjennomstrømning mellom dør og kabinett. Når det er sagt, ved load - så kjører jeg alltid med døren åpen slik at det bli fri luft både foran og bak radiatoren. Det er noe at det jeg liker best med denne designen og plassering av radiator fra Tt.

 

Men så til hva som er gjort ... :cool:

 

Først laget jeg festerammen av 1mm aluminium. Denne ble laget slik at jeg fortsatt kunne benytte de 10 festehullene som de orginale radiator/vifte brakettene benyttet.

post-114224-1189636203_thumb.jpg

 

Døren er todelt, skrudd sammen med fire skruer. Jeg flyttet disse skruehulene 6 mm for å få ekstra dybde. Det er brukt M3 skruer. Borret derfor nye hull med 2,5mm bor, og gjenget med M3 jern. Jeg la også til noen skruehull (pga mindre anslag mellom delene). Deretter skrudde jeg sammen igjen døren, og kontrollmålte så den ekstra dybden (6 mm)

post-114224-1189636318_thumb.jpg

 

Så monterte jeg radiator og vifter på festerammen, festerammen i en sandwich mellom vifter og radiator. Viftene ble plassert mot yttersiden av døren, da dette krevde mist plass (dybde). Jeg satte dem i "push" modus, da dette gir best tilgang på kald luft over radiatoren

post-114224-1189636347_thumb.jpg

 

Festerammen ble deretter skrudd fast til døren, vha 10 stk. M3x25mm, og døren festet på kabinettet igjen. I utgangspunktet hadde jeg tenkt at nipplene skulle vende nedover. Men etter å ha testet dette, så fant jeg ut at jeg skulle gå for den "orginale" varianten med nipplene på toppen, og slagene i siden på døren. Dette for å unngå knekk på slangene, da jeg nå oppnår mykere kurver.

post-114224-1189636363_thumb.jpg

Til slutt et bilde ovenfra i et forsøk på å beskrive hvordan festerammen ble skrudd fast i døren, samt den 3-4mm store glipen mellom rad og kabinett

post-114224-1189636388_thumb.jpg

 

Jeg er godt fornøyd med resultatet :cool:

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Har gjort litt mere i dag. Nærmere bestemt rigget ledningene til Aquaero.

 

Klok av skade, så var dette noe av det første jeg gjorde denne gangen. De kablene som trengte det ble "sleevet", noe få unngikk denne skjebne da de bare skal være skjult.

 

Sammen med Aquaero, monterte jeg også mine to nye AC Poweradjust, som skal styre pumpene. Dette er en "full pakke" løsning, så i tillegg til sleeving, har jeg også brukt fargekoding (fargede strips), for å holde styr på legningene.

 

Aquaero tar i mot info fra 6 temp sensorer, tubemeter og flowsensor, kommuniserer med hovedkortertet via USB. Vha denne informasjonen styrer den 4 viftekanaler, kommuniserer med pumpene. Til slutt har den en alarm og nødstoppfunksjon, via satndby/break funksjone på AC power connect som også er tilknyttet.

 

Begge power adjust enhetene kommuniserer med og styrer hver sin pumpe, kommuniserer med Aquaero via USB, og sender turtallssignaler til hovedkortet (her kan jeg bare bruke en av disse)

 

Resultatet sett ovenfra ser dere her, Aquaero, med to stk. poweradjust montert bakpå i to lag vha avstandsstykker:

post-114224-1189906964_thumb.jpg

 

Som dere ser, er det trangt om saligheten ...

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

En kort update denne gang da jeg har funnet ut at jeg trenger noe vertøy og deler, så da bestilte jeg dette fra sidewinders ... jeg har jo god tid da hovedkortet ikke er ventet før 2.oktober.

 

Har forresten skiftet minne i bestillingen, da jeg fant ut at Crucial BallistiX nå var kommet i DDR3 (1600 MHz) :love: . Har også solgt CPUen min (Q6600 B3), og jobber når med å finne et godt alternativ. Har ikke helst bestemt meg enda, men det blir en Quad. :hmm:

 

Så til det som er gjort siden sist.

 

Først en liten detalj i døren, slik at denne lukker seg med magnetlåsen. Brukte 3 10mm M3 skruer i døren i stedet for de gamle 4mm, og vips så fungerte magnetlåsen igjen

post-114224-1201869478_thumb.jpg

 

Festet så Aquaero i kabinettet

post-114224-1201869504_thumb.jpg

 

Til slutt tok jeg frem pumpene og dualtoppen, og skrudde disse sammen

post-114224-1201869579_thumb.jpg

Nå gjenstår det å sleeve pumpeledningene, men til det trenger jeg noe verktøy og deler som er i bestilling.

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Liten fremdrift, da jeg venter på deler, og hovedkortet lar vente på seg.

 

Skrudde derfor bare sammen vanntanken i dag, samt satte inn tubemeter temperaturmåler, og indikatorleds (kan stilles som jeg vil via aquasuite), en blå og en rød lampe. I drift vil jeg stille det slik av ved normale vanntemperaturer så vil kun den blå lampen lyse. Etterhvert som temperaturen stiger, så vil den blå dimmes, mens den rød vil øke i intensitet med temperaturen.

 

Så til hva som ble gjort. Alle delene:

 

 

som ble skrudd sammen

 

 

og montert i kabinettet, samt koblet til aquaero.

 

 

Det var det hele. Jeg vet allerede nå at jeg kommer til å bytte den ene av niplene (fra bøyd til rett), samt at jeg kommer til å sette inn et AC aquajet spylemunnstykke, for å få bedre sirkulasjon i vanntanken samt holde glassvinduet "rent".

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Litt smålukk i dag også. Koblet ledningene til kabinettviftene, UV-lys samt UV-dioder til AC Multiswich. Monterte deretter multiswitch i kabinettet. :cool:

 

Ledningene ble koblet:

post-114224-1190494346_thumb.jpg

Multiswich montert i kabinettet

post-114224-1190494366_thumb.jpg

 

Som dere ser, gjenstår noe sleeving, men jeg er tom for den minste krympeslangen, så finnishen må vente litt. Et annet moment som kan være vært å ha med seg, er at alle disse ledningene som jeg koblet i dag, kun fører til det skjulte rommet på siden av kabinettet. Der vil de bli koblet til de ulike komponentene som skal styres.

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Liten fremdrift for tiden, da jeg stort sett venter på cpu, hovedkort og ram. Har byttet ram igjen, samt kjøpt en brukt QX6850 (se første post ...) :love:

 

Jeg har de siste dagene grublet fælt over hvordan jeg skulle løse et problem jeg har med antallet interne USB kontakter. Hovedkortet jeg har valgt har 10 USB kontakter, hvorav 4 interne. Jeg trenger 8 interne + 6 eksterne! :hmm:

 

Problemet løste seg da jeg rotet i skuffene med PC deler som er til overs. Der fant jeg et PCI kort med 4 eksterne + en intern USB2 porter, en fireveis USB2 hub, samt diverse USB ledninger

post-114224-1190840463_thumb.jpg

 

Det meste av dette kan brukes direkte, unntatt ledningene. Men jeg fant ut at dersom jeg delte to av lednigene i to, for så å montere 4 interne internkontakter (motherboard style) på de avklipede ledningene, så ville dette gå. Kontaktene er nå i bestilling ...

 

Ellers har jeg sleevet pumpene og kabinettviftene i dag

post-114224-1190840629_thumb.jpg

 

Så da skulle PC-en være klar ganske så raskt om bare de siste delene kunne kommet snart ...

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Fikset ekstern-intern USB-ledningene i dag.

 

Kuttet 2 ledninger i to, og monterte en 5 pins hunnkjønn pinnkoktakt på den fire enden.

post-114224-1191448495_thumb.jpg

 

Gjentok dette med alle de frie ledningene, tilsammen fikk jeg nå fire ekstern-intern USB-ledninger.

post-114224-1191448571_thumb.jpg

 

Jeg kommer ikke til å sleeve disse, da de vil være skjult når plassert i kabinettet. :cool:

 

Det var alt for i dag, håper cpu, hovedkort og ram kommer snart ...

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Så var endelig hovedkortet her! Håper det var verdt ventetiden.

 

Monterte vannblokkene.

post-114224-1194046395_thumb.jpg

 

Som dere ser, har har jeg vinkelnipler på den ene mosfetkjøleren, dette for ikke å komme konflikt med singleraden som skal stå bak i kabinetet.

 

Et annet problem jeg hadde, var at X38 har en NB som er større ennd et som var vanlig før. Så å feste NB kjøleren krevde litt improvisasjon. Løsningen ble to strips ...

post-114224-1194046407_thumb.jpg

 

Deretter demonterte jeg kjøleren på skjermkortet, og monteret kjøleren

post-114224-1194046429_thumb.jpg

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Fikk montert vannkjølingen i dag, samt fylt i vann+kjøleveske og testet flow.

 

post-114224-1194143266_thumb.jpg

 

Hadde litt problemer med en mindre lekkase i en inlinetemp, med det ble ordnet hva en krympestrømpe!

 

Ellers har jeg kun kjørt pumpen til nå, da det gjenstår noe kabelorgainsering før jeg kan starte opp. Men det ser ut som om pumpen gir en seriøs flow, samt at den er så godt som stille!

 

Kommentarer her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Har "ferdigstilt" PC-en i dag. Dvs satt strøm på det som må ha strøm for at PC-en skal gå.

 

PC-en stratet på første forsøk!

 

Og selvom alt er nøy planlagt og gått etter før oppstart, så vet en jo aldri. Spesielt gøy også fordi jeg igjen har kjøpt noe av de beste komponenetene som finnes (siste gang jeg gjorde det var i 90/91 da jeg svei av 24k på en 386DX-33MHz med 387 co-prosessor, 1MB RAM, 120MB HDD og 14"CRT).

 

Nytt for meg er også at jeg har kjøpt mye brukt denne gangen, men jeg har truffet noen seriøse selgere som har hatt ting å selge til en OK pris. CPU, RAM og skjermkort er kjøpt brukt ...

 

Naitsirch7 har påpekt at det egentlig er litt synd å gjemme den fine fronten bak en dør og en radiator. Og det er jeg jo forsåvid enig i ...

 

Her er et bilde med døren åpen (og det er slik den som oftest står ... :cool: )

post-114224-1194218649_thumb.jpg

 

Kabinete som så så ryddig ut i går, uten strøm og SATA kabler, ble straks mer rotet når dette var koblet opp ...

post-114224-1194218734_thumb.jpg

 

Enda gjenstår en del plukk, spesielt mht kabelorganisering, både det som syns, men ikke minst det som ikke synest.

 

Men nå måtte jeg bare få liv i PC-en ...

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Gikk gjenom aquaero i går, displayet fikk litt for mye vann. Det berget sånn noenlunde.

 

I dag gikk jeg over pumper og kontrollere. En defekt pumpe og en defekt kontroller. Har mine meneinger om hva som har skjedd, men det skal jeg drøfte med forhandler. Kjører på en pumpe nå, 63l/h og svært kald cpu.

EDIT: fikk svar fra forhandler ... dette ser ut til å ordne seg! :yes:

 

Har ikke lagt inn noe lys eller slikt enda, men her de etterlyste oversiktsbildene, av systemet slik det står nå.

post-114224-1194401940_thumb.jpg

 

Med et lite detaljbilde av kjølesløyfen rund cpu

post-114224-1194401840_thumb.jpg

 

Ny update kommer straks mere er gjort ...

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så var endelig ny pumpe og kontroller her. Stor Takk til Jonas på Vcore for superrask og positiv respons på min henvendelse! :thumbup:

 

Fikk igang igjen systemet, og flowen har økt fra 60 til 85l/h. Dette er jeg svært fornøyd med. Radiatorene fungerer supert, og flytter mye varme selv med kun 33% hastighet (eller 4,5V) på viftene. Et par skjermbilder fra overvåkningen ...

post-114224-1195742022_thumb.jpg post-114224-1195742041_thumb.jpg

 

Nå gjenstår det bare å sette inn DVD-brenner, samt noen UV dioder på pumpen ... :cool:

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Noen flere og bedre bilder ...

 

Først et oversiktsbilde av systemet i drift ...

post-114224-1195822738_thumb.jpg

 

Så et detaljbilde fra fronten i drift ...

post-114224-1195822752_thumb.jpg

 

Til slutt et oversiktsbilde av kjølekretsen, med tilhørende forklaringer ...

post-114224-1195823747_thumb.jpg

 

Det var det for denne gang. Noe småpukk gjenstår enda. Støydemping av pumpe, UV-dioder, Kabeloganiserng, DVD .... oppdateringer kommer etterhvert (men er det ikke slik at de siste 10% av arbeidet tar 90% av tiden...)

 

Kommentarer mottaes med takk her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Fikk PM fra The Ghost. Han hadde lagt merke til at noen kjøleribber på skjermkortet var montert feil. :blush:

post-114224-1195856477_thumb.jpg

 

Riktig montering var vist med grønt.

 

Da var det bare å hive seg rundt, men uten å demontere kjølesløyfen ... tok av kjølerne

 

Når det var gjort, så fant jeg ut at limet nå var så svakt at jeg måtte fjerne festetapen. Heldigvis hadde jeg noe 5 minutters Artic Silver Thermal Adhensive liggende. Blandet denne, og limte på ... på rette plasen denne gang

post-114224-1195856804_thumb.jpg

 

Temperaturen på GPU VRM sank med 10-15 grader under load, så dette var bra!

 

En stor takk til the Ghost :love: for denne PMen. Det har sannsynligvis berget meg fra store problemer ...

 

Dette er også en fin måte synliggjøre hvorfor det er smart med en arbeidslogg, det er mange kompetente øyne der ute som ser det en selv ikke alltid ser ... jaja - litt for å "skryte" også ... :cool:

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...