Gå til innhold

Xbox 360 Falcon is Coming This Fall

Torrevieja

Anbefalte innlegg

http://news.teamxbox.com/xbox/14321/Xbox-3...ming-This-Fall/

Dean Takahashi reports that the first Xbox 360s that use the microchips built using a 65-nanometer manufacturing process will arrive this Fall.

Falcon is coming your way this fall. The first Xbox 360s with it are probably on ships coming from China. Falcon is coming later than expected. But I have confirmed that it is coming. In July, Microsoft’s hardware team was in the midst of qualifying Falcon and the IBM 65-nm microprocessor so that it could get all the bugs out. Now those chips are in the first batches of the new consoles that are coming in ships across the Pacific from China, where Microsoft’s contract manufacturers assemble the boxes. If they get here in time, then many of those machines could be ready for fall sales.

In general, Microsoft’s plan was to redesign the motherboard every year and introduce a new generation of chip circuitry every two years. By that standard, we are really due for the arrival of the 65-nanometer chips.

Viser til denne tråden..

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...3entry9334453

Så nå er det bare å vente til ''fall'' :ermm: yeah right. Når i Norge og hvordan vi skal finne ut om den inneholder nytt drev og 65nm blir en annen sak.. Tror ikke det står på noe boks akkurat..

Endret av Torrevieja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står jo på esken om det er Zephyr hovedkort eller den eldste modellen (vet ikke hva den heter), så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle stå om det er Falcon hovedkort eller ikke.

Men jeg tror mange har alt for store forventinger til 65nm prossesoren, kan ikke tenke meg at det blir mye merkbar forskjell, men det føles vel bedre å ha den nyeste modellen

Endret av Hansiii
Lenke til kommentar

Nå snakket jeg for average joe da.. Skal vi surre rundt i butikkene å sjekke serie nummer og drev osv.. Hadde vært fint hvis ms hadde gjort dette fra starten av, ihvertfall hdmi premiumene som kommer nå, så hadde vi sluppet allt detta innsendings opplegget, 3je konsoll er for jævlig..

Lenke til kommentar
Nå snakket jeg for average joe da.. Skal vi surre rundt i butikkene å sjekke serie nummer og drev osv.. Hadde vært fint hvis ms hadde gjort dette fra starten av, ihvertfall hdmi premiumene som kommer nå, så hadde vi sluppet allt detta innsendings opplegget, 3je konsoll er for jævlig..

9350553[/snapback]

For "casual" kunder er det vel akkurat samme hva slags hovedkort som er i maskinen, de vil jo ikke ha hørt om noe av det uansett. I værste fall har de hørt om kvalitets problemer og spør betjeningen som så kan opplyse at det er blitt fikset.

Alle de som absolutt må ha 65nm legger såpass mye innsats i det at de kan se på siden av esken etter ordet "Falcon" før de kjøper konsollen

Lenke til kommentar
3je konsoll er for jævlig..

9350553[/snapback]

Sorry for double-post, men tre utgaver er jo ikke noe, den gamle xbox'en hadde syv revisjoner uten at det noensinne ble en stor sak, det er helt normalt å lage nye revisjoner under hele levetiden til en spillkonsoll

Lenke til kommentar
Hva betyr 65 nm? At den bråker mindre? Raskere?

9351812[/snapback]

Bruker mindre strøm som igjen gjør den mindre varm og som igjen kan potensielt gjøre den mer stillegående. Den største forbedringen med dette er at feilprosenten blir langt lavere for disse maskinene.. forhåpentligvis. Dette gjør det også billigere å produsere Xbox360 som kan resultere i ytteligere priskutt.

Man kan se på den fysiske størrelsen på chipene kontra eldre modeller, men det vil nok komme info om hvilkne serienummer rekke som har de nye 65nm chipene.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Hva betyr 65 nm? At den bråker mindre? Raskere?

9351812[/snapback]

Bruker mindre strøm som igjen gjør den mindre varm og som igjen kan potensielt gjøre den mer stillegående. Den største forbedringen med dette er at feilprosenten blir langt lavere for disse maskinene.. forhåpentligvis. Dette gjør det også billigere å produsere Xbox360 som kan resultere i ytteligere priskutt.

Man kan se på den fysiske størrelsen på chipene kontra eldre modeller, men det vil nok komme info om hvilkne serienummer rekke som har de nye 65nm chipene.

9360932[/snapback]

For å gjenta meg selv så virker det ikke som man trenger å sjekke serienummer siden hovedkort utgave står utenpå eskene.

Og jeg kan ikke se hvordan 65nm skal gjøre den store forskjellen, etter det jeg har lest vil tempraturen gå ned med 5-10%, den største forskjellen vil nok være i produksjonskostnadene for MS. Og den største grunnen til støyen er jo uansett DVD-drevet og det er nok ikke så mye de kan gjøre med det, 12x DVD vil alltid lage lyd.

Lenke til kommentar
For CPU og GPU tilsammen vil det teoretisk gi en strøm og varme reduksjon på 50%. I praksis er det problemer med å gå til lavere prosess som strøm lekasje, men optimaliseringer/tweaks kan også bli gjordt. Uansett er det snakk om nokså stor forskjell.

9367297[/snapback]

Har du noen kilder på det tallet?

Lenke til kommentar

Svært enkelt sagt, så betyr krympingen av transistorteknologi at arealet på brikken blir halvert og dermed blir strømforbruk/varme halvert også.

90 nm x 90 nm = Ca. 8000 kvadratnanometer (X360 Zephyr, 2-3 år gamle PC-prosessorer)

65 nm x 65 nm = Ca. 4000 kvadratnanometer (X360, Falcon, standard PC-prosessorer )

45 nm x 45 nm = Ca. 2000 kvadratnanometer (de nyeste Intel-prosessorene, Penryn)

32 nm x 32 nm = Ca. 1000 kvadratnanometer (kommer om 2-3 år)

osv.

Kostnaden for prosessoren blir også halvert da man får produsert dobbelt så mange prosessorer av samme materiale som før.

I teorien altså, i praksis er det langt mer komplisert enn dette og ikke fullt så stor forbedring.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Det er ikke verre enn at 45nm er 25% mindre enn 90nm. Søk litt på nettet hvis du vil lese om die krymping og fabrikasjon prosesser.

9372813[/snapback]

Jeg har gjort det, men alle sidene jeg fant var ikke på langt nær så optimistiske, det virket som 5-10% i varme nedgang var det de fleste mente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...