Gå til innhold

Hvorfor ateist/human etiker?

Anbefalte innlegg

Hvorfor ateist/human etiker (ikke troende)

Dette spørsmålet er rettet til ateister/human etikere da jeg lurer på hvordan DU opplever å være en ikke troende.

De fleste trådene går ut på hvorfor kristen/troende er kristne/troende og det kunne være artig å høre hvorfor folk IKKE tror og hva som fikk dem til å forkaste troen, hvis de hadde noen.

Sånn for ordens skyld har jeg valgt å nummerere spørsmålene, så kan de som svarer gjøre det samme...

1. Hva/hvem/hvorfor er du ikke troende? Hva fikk det til å tenke i disse baner?

2. Vi hører stadig at ikke troende tror på ingenting, men hva tror du egentlig? Hva har du byttet ut troen på en gud med? Hva ønsker og håper DU å oppnå?

3. Hvorfor er det så vanskelig å samle ateister? Er de ensomme ulver av natur eller er det fordi vi har så forskjellige syn på hvorfor vi IKKE tror?

Det er helt greit med en fleip eller to, men prøv å holde "dritten" til et akseptabelt nivå er dere snille.

Troende er hjertelig velkommene til å stille spørsmål her, men jeg vil at de skal BESVARER på en skikkelig måte av de som svarer og ikke vinkles til det blir "kristendiss" av det. (Det har vi nok av...)

Det er altså ATEISTEN som skal svare så godt han/hun kan på spørsmålene her på HVORFOR i all verden han/hun ble det en "infidel", ikke troende/vantro, altså skal IKKE tråden bli en "Jeg syns troende er no dritt...." tråd. Hold deg til sakelige ting er du snill!

---

Da starter jeg med meg selv:

1. Jeg hadde vel egentlig det folk refererer til som barne tro, det vil si jeg hadde aldri tenkt skikkelig gjennom saken, før beste kompisen min frøys ihjel på en skitur da jeg var tretten. Det var prestens ord: "Gud trengte han mer enn oss" som trigget det! Jeg fant det kjempe urettferdig at denne guden skulle trenge kompisen min mer enn sine egne foreldre, som var totalt knust av sorg over å ha mistet sin eneste sønn og som aldri kom seg igjen etter det! Jeg var sint og begynte å stille spørsmål og lese om ting, noe som igjen fødte nye spørsmål og gud ble etterhvert bare et fantasi foster mer og mer og det er der jeg er i dag, 27 år etter. Fremdeles stiller jeg spørsmål ved alt jeg finner/gjør og det kommer jeg til å fortsette med....

2. Klart jeg ikke tror på ingenting, det ville vært depremerende det! Jeg håper faktisk at mennesker kan enes en dag, samme om det menneske er brunt, hvitt, rødt , gult, svart eller grønt (?)! Jeg tror, hvis vi bare kan bli kvitt grenser, politiske uoverenskomstrer, kapitalistisk grådighet og tro (!) at vi en dag klarer å spre oss til flere planeter. Sciense fiction? Kanskje, men vi kommer til å gå til grunne med det systemet vi har i dag, det er helt sikkert!

3. Jeg tror det er vanskelig å samle de ikke troende fordi det er så induvidielt hva ikke troende håper og tror på! Det blir, for å sitere Richard Dawkins, som å samle katter som kveg, altså helt umulig! De er alle induvialister og liker å tenke uavhengig, noe også ikke troende gjør. Personlig ser jeg på en som ikke tror som langt sterkere fordi de IKKE trenger den gruppe mentaliteten vi ofte finner hos troende, men det er mitt syn da....

:D

Neste....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg var liten trodde jeg på gud, men så trodde jeg at vi hadde baser på mars og månen også da, og at de fantes flyvende bilder.

Ingen hadde fortalt meg at det ikke var noe beviser for gud, jeg trodde han hadde et egent tvprogram der han svarte på bønner fra folk, jeg trodde det var fakta at gud fantes. så fort jeg fikk litt hisorisk perspektiv det det EKSTREMT openbart for meg at det ikke fantes noe gud, og var vel en ateist før jeg ble 8, selv om ingen hadde fortalt meg om ordet ateist.

Jeg tror på noe så harry som Frihet, frihet til å gjøre det du vill så lenge de ikke skader andre eller samfunnet. Jeg tror på en fredlig fremtid der vi jobber med å forbedre samfunnet, fjerne sykdommer og fatigdom(mer eller mindre Star Trek)

Ateister er stae folk som er skeptiske til alt, inkulsive å samme selg. Dawkins sier det er så å gjete Katter, Ateister er alt for selvstendige. Men selv har jeg valgt å Bli en Bright da jeg syns det er på tide at ateister får en sterkere stemme

Lenke til kommentar

1. Jeg er en realist, en tenker, en filosof om du vil. Jeg tror på å kunne velge hva man ønsker å tro på. Man bør ikke være knyttet til en spesielt tro bare fordi man er oppvokst slik.

2. Har ikke byttet ut min tro med noe som helst. Varier litt hva jeg ønsker å tro på å ikke, noen ganger kan jeg fasineres av reinkarnasjon, mens myter og mytologi alltid har interessert meg.

Ønsker ikke å oppnå noe som helst egentlig, jeg går ikke rundt med et skilt og jeg krangler heller ikke med alle som tror noe annet enn meg.

Den frie tanke!

3. Det er egentlig ikke vanskelig å samle ateister, promoterer du med at det er et møte for ateister en god stund i forveien, finner noe interessant å snakke om, burde det absolutt ikke være problem.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvorfor jeg skal tro.

2. Vi hører stadig at ikke troende tror på ingenting, men hva tror du egentlig? Hva har du byttet ut troen på en gud med? Hva ønsker og håper DU å oppnå?

Det er viktig å skille mellom "faith" og verbet "to belive". I det norske språk kan dette være vanskelig, men de fleste med kjennskap til engelsk vet forskjellen på "faith" og "belive".

Ellers synes jeg spørsmålet ditt er misvisende. Grunnen er at man ikke bytter ut troen på Gud med noe, man bytter "noe" ut med troen på Gud. Religion er et kulturelt fenomen (iallefall kunnskapen om religion), noe som tilsier at alle er fødte ateister, alle er født uten troen på Gud. Og da blir det slik at en bytter ut "noe" med troen på Gud. Mange av oss har aldri byttet ut denne "noe" mot troen på Gud. :)

3. Hvorfor er det så vanskelig å samle ateister? Er de ensomme ulver av natur eller er det fordi vi har så forskjellige syn på hvorfor vi IKKE tror?

9328933[/snapback]

Å være ateist er ikke like omfattende som å være teist. Ateister er ikke en egen gruppe, vi har ikke et felles sett med normer og en felles moral, bare fordi vi ikke har en gudetro.

Jeg liker å tro at alle ateister er samlet utenfor de religiøses sfære :)

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd noen "høyere makter", ikke opplevd noe overnaturlig. Er derfor veldig vanskelig å tro på noen gud da.

Jeg har aldri trodd på noen gud, så har ikke byttet den troen bort.

Og etter mitt syn, så er universet, og vårt liv skapt ved en "tilfeldighet". Ingenting er planlagt. Om en meteoritt treffer jorda, er det helt tilfeldig, og ingen høyere skapnings verk.

9328933[/snapback]

Hvis du tenker på ala kristne i kirka, så drar kristne i kirka for å be og slike ting (Aner gentlig ikke hva de gjør der, eller hvorfor de er der).

Og hvorfor skal ateister samles ett sted?

I kirka så ber de kristne sammen til gud, synger salmer til gud(?) osv...

Skal ateistene samles, for å be til seg selv, eller synge salmer til seg selv? :p

Lenke til kommentar
I kirka så ber de kristne sammen til gud, synger salmer til gud(?) osv...

Skal ateistene samles, for å be til seg selv, eller synge salmer til seg selv?

Tenkte nå helst på å samle dem til fx å ta i et tak mot det som ser ut som en ny bølge av "glad kristen" vekkelse.... og lignende! For å snakke dette midt i mot! Ikke for å synge salmer nei :dribble: .... he he :D

Smootie:

Ellers synes jeg spørsmålet ditt er misvisende. Grunnen er at man ikke bytter ut troen på Gud med noe, man bytter "noe" ut med troen på Gud. Religion er et kulturelt fenomen (iallefall kunnskapen om religion), noe som tilsier at alle er fødte ateister, alle er født uten troen på Gud. Og da blir det slik at en bytter ut "noe" med troen på Gud. Mange av oss har aldri byttet ut denne "noe" mot troen på Gud.

Sorry, var ikke MENT sånn, ble bare sånn. Noen BYTTER ikke ut noen ting med noen ting, var som sagt ikke sånn det var ment.. :D

Endret av strayder
Lenke til kommentar

Foreldrene mine er ikke kristne så dermed fikk jeg livssyn på skolen isteden og komfirmerte meg borgerlig.

Jeg tror på evolusjonen. Ikke en gud. Troen på en gud har jeg byttet ut med egen vilje. En gud kan ikke gjøre noe for deg. Skal man fikse noe må man gjøre det selv kort fortalt.

De som har en tro bruker troen til det samme å hjelpe seg igjennom problemer o.s.v.

Jeg er ikke ute etter å oppnå noenting. Jeg gjør det som føltes riktig for meg.

Føler meg ikke som ateist bare fordi jeg ikke tror på noen gud. Så ensomme ulver av natur og det siste der er bare tull for min del.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke troende fordi jeg har forstått at det ikke finnes noen gud. Jeg er ikke troende, fordi det er en fornærmelse mot mennesket og dets intelligens. Religion undergraver vitenskap og nekter for evolusjon. Jeg har alltid ment dette fordi jeg har forstått at religion er hyklersk, full av regler som mildt sagt er helt på trynet og at det ikke minst er roten til mye ondskap her i verden.

Kort sagt: jeg tror rett og slett ingen ting - hvis du er på tanken med religion, e.l. Dog tror jeg at det finnes liv utenfor vår planet, hvis det kanskje var noe i denne duren du tenkte på? Jeg er egentlig aldri helt sikker på hva religiøse mener med dette spørsmålet, med tanke at det har blitt besvart så mange ganger... Hva jeg har byttet ut troen på en gud med? Vel, sunn fornuft er jo ett eksempel... Jeg ønsker og håper på å oppnå lykke, velstand og generelt et godt liv.

Er det i det hele tatt noen grunn til å samle ateister? Det at vi er ateister opptar ikke oss så mye tenker jeg, vi trenger ikke å samle oss for å diskutere hvorfor vi er det eller noe lignende. Det er like meningsløst som å samle folk som ikke liker sjokolade og fundere på hvilke forskjellige grunner det er til at de ikke liker det - get my point?

Endret av Thriven
Lenke til kommentar

Alle mennesker er født ateister. Med mindre man blir fortalt om Gud/Odin/Allah/det flyvende spagettimonsteret så vil man nok bare godta ting slik de er.

Det er nok heller motsatt, da det er de troende som har gjort et aktivt valg.

Alt jeg vil er å skape et godt liv for meg selv, samtidig som jeg forhåpentligvis kan berike livene til personer jeg omgir meg med.

Ateister er ikke en gruppe mennesker som alle deler de samme meningene og verdiene, noe de fleste religiøse grupper gjør i ganske stor grad.

Red.: Ups, jeg svarte visst på et spørsmål for mye, men det får så være.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

1. Hva/hvem/hvorfor er du ikke troende? Hva fikk det til å tenke i disse baner?Ehm, jeg har aldri trodd. Når jeg var liten spurte jeg mamma hvem gud er, så svarte hun "det er han noen tror har laget alt i hele verden" eller noe i de baner, så da tenkte jeg det er jo bare bullshit. Jeg missforsto jo litt og trudde det det var snakk om bygninger osv, så jeg skjønte ikke hvordan folk kunne tro noe sånt, senere fikk jeg en bedre forklaring på hva gud er og jeg syntes fortsatt det hørtes ut som bullshit, så jeg har egentlig alltid vært ateist og kommer til å være det til dagen jeg dør.

Hva jeg egentlig tror? Jeg tror ikke, jeg er overbevist om at det ikke finnes en gud. Har ikke bytet den ut med noe, har aldri hatt den. Oppnå? Jeg er ikke ute etter noe annet enn å ha et liv jeg kan være tilfreds med.

Fordi vi ikke er en haug med sauer. Derfor.

Hva skal vi samles for? Skal vi ut i gatene og sprenge biler fordi vi ikke tror vi kommer til himmelen? Skal vi møtes for å be hverandre om ting? Skal vi møtes for å steine folk som tror? Nei, jeg ser ikke poenget. MEn, skriver mer på alle tre spørsmålene når jeg kommer hjem igjen :fun:

Lenke til kommentar

Har aldri vært utpreget religiøs, har stilt spørsmål ved det meste. Jeg var han som spurte søndagsskolelærern (jeg er så gammel at jeg vokste opp i den tiden alle flinke barn gikk på søndagsskole) om hvor stor Noahs Ark var og fikk til svar at det er det ingen som vet, men det står i bibelen og derfor er det sant.

Det var vel første spikern i kista for "barnetroen".

Resten kokte bort i småskolen og jeg var vel fullblods ateist i en alder av 12 år, selv om jeg på det tidspunktet ikke visste at det fantes et begrep som beskrev "slike som meg". krikelig konfirmasjon ble gjennomført av rent tradisjonelle og økonomiske årsaker, jeg var helt klar over den økonomiske fordelen med hykleriet.

Ateisme er fravær av tro.

For å sitere Douglas Adams:

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day"

Hva jeg ønsker å oppnå, tja, personlig er det som de aller fleste vil jeg tro, 2,4 barn, SUV, hytte på fjellet, båt ved sjøen, selvrealisering gjennom en karriere som virker stimulerende både intellektuelt og økonomisk.

Er vel godt på vei med noen av punktene der iallefall, hehe.

Ellers så bidrar jeg med økonomisk støtte til sekulære formål som fortjener det.

For å komme med nok et sitat:

"organizing atheists is like herding cats, they're far to intelligent and individual for that".

Noe jeg tror stemmer ganske bra, ateister er først og fremst sterke individer og lar seg ikke samle under en felles paraply siden de ikke baserer sitt livssyn på et samlende dogma men på sine egne logiske, rasjonelle slutninger.

Disse konvergerer såklart i en viss grad, men ateister er somregel så individuelle og sterke at de ikke trenger andre å støtte seg på intellektuelt eller på annen måte for å bekrefte seg selv eller sitt livssyn.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

-Når jeg var ca. 5-6 år gammel spurte jeg foreldrene mine hva Gud og kristendommen var for noe. De svarte at det er noe som noen tror på, mens andre ikke tror på. Så spurte jeg dem, og de sa at de ikke trodde. Derfor trodde naturligvis ikke jeg heller, uten å helt vite hva alt dette var for noe. Jeg ble ganske lei av å måtte si 'Fader vår' diktet hver morning, be for maten hver lunch, og gå i kirken hver eneste høytid. Og i 7-8 årsalderen fant jeg ut at jeg var den eneste ateisten i klassen, og ingen klarte å forklare skikkelig hvorfor de trodde. De bare gjorde det pga en 2000 år gammel bok. Og dermed begynte min kampanje mot Gud. Den blir sterkere for hver dag, da jeg hele tiden oppdager flere grunner til å ikke tro på dette tullet.

-Jeg tror ikke på noe som er som defineres som overnaturlig. Gud, Shiva, Odin, Zevs, Spagettimonsteret, spøkelser, troll, huldra, bigfoot, reinkarnasjon, himmelen, tankelesning, telekinese osv. Jeg ønsker å være en person som tar valg basert på logikk, fakta og mine egne meninger.

-Fordi det eneste vi trenger å samle oss er for å jobbe i mot de religiøse kjøterne som ødelegger for oss. Og det er ikke alle som ser på det som like viktig.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Er oppvokst i et kristent hjem, og konfirmert kristelig, men så snart jeg ble gammal nok til å begynne å virkelig tenke gjennom ting selv skjønte jeg at alt overnaturlig ikke er noe annet en fantasi. I tillegg liker jeg å tenke gjennom verdier selv og gjøre hva jeg selv tror er riktig, istedet for å følge et sett verdier andre har finni opp. For meg er gud meningsløst og noe det aldri hadde vært mulig for meg å tro på selvom jeg måtte få lyst til det. Har store problemer med å forstå hvordan religiøse mennesker klarer å tro på og finne seg i det tullet

Det er ikke noen mening med livet annet enn hva jeg selv gjør det til, noe som for meg er å ha det mest mulig gøy. Når jeg dør kommer jeg til å være dø uansett, altså jeg kommer ikke til å være levende til å tenke over det, derfor ser jeg ikke noen grunn til den dødsfrykten mange religiøse har.

Som mange har sagt er det eneste som samler oss er at vi ikke tror på noe overnaturlig vesen/gud over mennesket.

Endret av Enpaatygga
Lenke til kommentar

9328933[/snapback]

1. Fordi alle bevisene peker i retningen at alver, feer, spøkelser, guder, troll osv. ikke finnes.

Det er ingen nødvendighet for en gud, så hvorfor burde han finnes?

En liten dose sunn fornuft og noen få populærvitenskapelige bøker fikk meg til å tenke slik.

2. Jeg tror at når du dør så er du akkurat slik som du var før unnfangelsen. Du eksistere ikke.

Har ikke byttet ut troen på en gud med noe. Trenger vi en tro på en gud?

Hva jeg håper å oppnå er noe helt annet enn hva det er sannsynlig å oppnå. Om jeg håper på et harem av kvinner i en himmel betyr det ikke at det skjer. (Litt synd egentlig :( )

3. Fordi ateister flest gir blaffen. Størsteparten av Norges befolkning er medlem av statskirka, det betyr derimot ikke at alle er kristne og de burde egentlig meldt seg ut.

Men for de fleste er dette bare bortkastet tid, de tror jo ikke på noe allikevel. You get my point? :hmm:

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg gidde å tro? har andre ting å gjøre.

Hvorfor skal jeg gidde å tro? har andre ting å gjøre.

hvorfor skal vi samles? har andre ting å gjøre. Begrepet "av natur" er oppspinn, man er religiøs eller ikke etter hva man har lært i oppveksten, ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Dette spørsmålet er rettet til ateister/human etikere da jeg lurer på hvordan DU opplever å være en ikke troende.

De fleste trådene går ut på hvorfor kristen/troende er kristne/troende og det kunne være artig å høre hvorfor folk IKKE tror og hva som fikk dem til å forkaste troen, hvis de hadde noen.

Sånn for ordens skyld har jeg valgt å nummerere spørsmålene, så kan de som svarer gjøre det samme...

1. Forstår at du ønsker å sette ting på hodet, men ok.

Alle er født "ateist" siden tro kommer av negativ påvirkning fra troende grupper, media, familie, prester, feilinfo, mangel på info. etc.

Ut i fra faktiske forhold er det ingenting som tilsier at de åndelige relasjonene ved bibelen innholder noe som helst relatert fakta.

For å svare kort: Evnen til å tenke selvstendig og kunnskap om religioner.

2. Hvorfor vi tro noe?

Jeg for min del forholder meg kun til fakta og hva som vitenskaplig kan ansees som mulig.

Ønsker og håper...forstår ikke helt hva dette vedrører religion, men vi alle har jo ønsker og håp.

Forskjellen må vell være at en troende ber for å oppnoe, mens en ateist faktisk gjør noe for å oppnå det.

Utbytte uten en tro....forstår ikke helt hva du skal frem til, men man slipper selvfølgelig å kaste bort til på å leve etter en gammel mytelogi og leve et mere selvstendig liv, samt fokusere på det livet man har istede på å forkuses på det liver man ikke har og aldri kommer til å få.

= bedre livskvalitet.

3. Ateister samles støtt og stadig de...

Med selvfølgelig kaster vi ikke bort tiden med å prakke på hverandre synspunkter og meninger angående religion.

La oss si at jeg antar evolution er mest troverdig, og Otto Jespersen heller i mot big bang..hvorfor skal vi samles og diskutere dette?

Blir like dumt som å lage møtegrupper for folk som vet man kan brenne seg på ild.

Ensomme ulver? hvem er det som har lurt deg til å tro at ateister er ensome?

Har du ikke hørt om ulveflokk :D

Tror lammene i fangenskap (kunstig tilværelse) har noe lavere livskvalitet en feks. ulveflokk.

Ulver er forøvrig mere selvstendige en feks. lam, og dersom et lam raser utenfor et stup, følger som regel hele flokken etter...høres det kjent ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...