HKS Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) STS-118 er snart ferdig. Det er kun rundt 2 måneder til neste romferge oppdrag. Er derfor på tide å begynne med en ny tråd. Det er kun rundt 2 måneder mellom de resterende romfergeoppdragene dette året. STS-120 er neste oppdrag. STS-119 som skal ha med seg S6 solcellepanelet er flyttet 3 oppdrag nedover, fordi ISS ønsker å få opp det Europeiske Columbus laboratoriet og det Japanske Kibo laboratoriet så fort som mulig. Link til foregående romfergeoppdrag: Tråden for romfergeoppdraget STS-115 Tråden for romfergeoppdraget STS-116 Tråden for romfergeoppdraget STS-117 Tråden for romfergeoppdraget STS-118 STS-120 skal flys med romfergen "Discovery". Dette blir tur nummer 34 til Discovery opp i verdensrommet. Discovery er parkert i OPF-3 på Kennedy Space Center, for vedlikehold etter STS-116. Discovery har også fått SSPTS (Shuttle to Station Power Transfer System) systemet som Endeavour har testet ut på STS-118. Planlagt oppskytning: 23. oktober 2007 klokken 11:38 EDT (klokken 17:38 Norsk Tid (CET)) Romferge: Discovery (OV-103) Oppskytningsvindu: 10 minutter Oppskytningsrampe: Kenedy Space Center 39A Varighet av oppdraget: 11 dager (foreløpig) Planlagt landing: Kennedy Space Center Hovedlast: 23. ISS oppdrag (10A) - U.S. Node 2 (Harmony) Discovery skal frakte med seg Node 2 som nå kalles Harmony opp til romstasjonen. Harmony noden skal festes utenpå det amerikanske Destiny laboratoriet, og er noden som det Europeiske Columbus modulen og den Japanske Kibo modulen skal kobles til. Fremtidige romfergeoppdrag skal også dokke til Harmony. Siden romfergen på STS-120 må koble seg til Destiny der hvor Harmony skal festes så kommer de til midlertidig å montere Harmony på Node 1 (Unity). Harmony kommer til å flyttes til Destiny etter at STS-120 har koblet seg fra romstasjonen. En viktig oppgave for STS-120 er å flyttet P6 solcellepanelet. P6 er idag montert på en midlertidig plass på toppen av romstasjonen. STS-116 og STS-117 har foldet inn solcellepanelene på P6, og STS-118 gjorde siste forberedelser til å flytte P6. P6 skal monteres utenpå P5 som STS-116 monterte i desember 2006. Dette skal bli den permanente plassen for P6. Her er et bilde av hvordan ISS kommer til å se ut etter dette oppdraget, og etter at ISS-astronautene har montert Harmony på den permanente plassen: Her er et bilde av romfergen sitt lasterom med Node 2. I tillegg har de med seg noe som kalles en MBSU (Main Bus Switching Unit). Dette er en boks som styrer strømmen på romstasjonen. Den Discovery har med seg opp nå skal lagres på romstasjonen som en reservedel. Dette er astronautene som skal opp med Discovery: Kaptein: Pamela A. Melroy Pilot: George D. Zamka Oppdrag spesialist 1: Scott E. Parazynski Oppdrag spesialist 2: Douglas H. Wheelock Oppdrag spesialist 3 & Flight Engineer: Stephanie D. Wilson Oppdrag spesialist 4: Paolo A. Nespoli (ESA) ISS astronaut rotasjon: Daniel M. Tani (opp) / Clayton C. Anderson (ned) Pamela Melroy er andre kvinne til å kommandere en romferge. Første var Eillen Collins som kommanderte STS-114 på "Return-to-Flight". Det er også verdt å merke seg at når STS-120 flyr så er det Ekspedisjon 16 som er ombord ISS, med en kvinnelig komandør der også. Så første gangen det er to kvinnelige kommandører i verdensrommet. Her er STS-120 sitt offisielle emblem: Som vanlig er det bare å fyre løs med spørsmål. Vi er flere som henger rundt her som gjerne svarer! For mer informasjon, og konstante oppdateringer på STS-120, NASA, ISS og mer anbefaler jeg NASASpaceflight.com Edit 1: Versjon 1.0 av førstepost. Edit 2: Lagt til litt mer informasjon. Edit 3: Post fikset etter at forumoppdatering fucket opp bilder. Edit 4: Lagt inn illustrasjon av lasterommet på romfergen Endret 3. november 2007 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Interessant. Vil minne folk på at du på Wikipedia kan følge oppdraget fra dag til dag, samt få litt generell informasjon om oppdraget. Wikipedia Endret 19. august 2007 av Kadmium Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 For en mye bedre og mer detaljert og oppdatert oppfølging av ferden, gå til nasaspaceflight.com istedet. Mye bedre enn wikipedia som ofte har små feil, og blir sent oppdatert. STS-120 er en stor milepæl i byggingen av ISS. Discovery vil ha med seg tilkoblingsmodulen Node 2, kalt "Harmony". Etter Harmony er montert er det klart for tilkobling av den europeiske Columbus-modulen, samt den japanske laboratoriemodulen. Det er med andre ord nå ISS virkelig blir internasjonal. Mannskapet skal også flytte solcelle-segmentet P6 som for øyeblikket sitter på "toppen" av ISS. Dette er det samme panelet som STS-116 og STS-117 har jobbet med å få trukket tilbake. Segmentet skal flyttes ut på enden av stasjonen, utenfor S4 segmentet som ble fraktet opp i fjor høst under STS-115. STS-120 vil også ha den andre kvinnelige kommandøren på en romferge, Pam Melroy (Col. USAF), og ferden vil markere første gang to kvinnelige kommandører er i rommet på samme tid. Peggy Whitson vil være på ISS som commander på Expedition 16. Whitson og Melroy har vært i rommet sammen før, da Melroy var pilot under STS-112 i 2002 og Whitson var Flight Engineer på ISS. Mannskapet er som følger: Pam Melroy, CDR (3. ferd) George Zamka, PLT (1. ferd) Scott Parazynski, MS (5. ferd) Stephanie Wilson, MS og Flight Engineer (2. ferd) Paolo Nespoli, ESA-astronaut og MS (1. ferd) Douglas Wheelock MS (1. ferd) OPP TIL ISS Dan Tani FE-2 på ISS (2. ferd) NED FRA ISS Clay Anderson, (1. ferd, kom opp sammen med STS-117) Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Legger denne i mine innlegg som vanlig. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Når det kun er to måneder mellom oppdrag, er ikke dette litt oftere enn vi har pleid å se? Hva er "normalen" av oppdrag i løpet av et år? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Hva er "normalen" av oppdrag i løpet av et år? 9321165[/snapback] Når alt er i det normale så er vel normalen mellom 3 og 4 oppdrag i året. Tror NASA har sendt opp 3,7 romfergen i snitt fra romfergeprogrammet startet til idag. Da er nede tid på grunn av tekniske problemer og to ulykker også tatt med. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Takk for svar. Har lurt litt på hvor mye som har vært vanlig. Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 I 1985 rakk de faktisk å skyte opp 9 romferger i løpet av året. Atlantis hadde sin første flygning i oktober 1985 og flygning 2 i november samme år. Og i april -85 var det kun 17 dager mellom to oppskytinger. Ting gikk fortere før i tiden, men kort tid etter kom Challenger-ulykken som ga et klart signal om å ta det litt roligere i svingene Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Må ha med meg denne tråden i mine innlegg. Eit bilde av Node2 med Columbus og Kibo tilkobla. Det er vel på PMA-2 på det bildet romfergene skal dockes til i framtida da reknar eg med. Noken som har ein 3d-modell som kan kan snurre og vende på av den komplette romstasjonen, gjerne der man kan velge byggestadie også.? eit anna bilde som viser kor Discovery og dei andre fergene er i dag. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Eit anna bilde av Node2 på bakken... Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Endret 23. august 2007 av Cornel Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Prosesseringen til STS-120 er allerede godt i gang! Discovery har siden STS-116 landet i desember 2006 vært i OPF-3 og fått vedlikehold. De har også gjort enkelte modifikasjoner på fergen. Den har blandt annet fått SSPTS systemet som Endeavour testet ut på STS-118. Her er et bilde av lasterommet til Discovery. Det som blir installert er en reservedel som skal opp til romstasjonen MBSU (Main Bus Switching Unit) kalles den, og er en "switch" til å fordele strømen fra romstasjonen sine solcellepaneler. Bilde av prosessen med å installere hovedmotorene (SSME) på Discovery. Motorene taes ut etter landing, og får vedlikehold for å så brukes på nytt. Tror NASA har rundt 12 operative motorer som de bruker om hverandre på de forskjellige oppdragene. Endret 23. august 2007 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Prosessen med å "stacke" startrakettene til Discovery begynte rett etter at STS-118 ble kjørt ut til oppskytningsrampen. Dette blir gjort i High Bay 1 på VAB. Her ser vi to segmenter av startrakettene som er klare. En startrakett består av 4 segmenter. Den eksterne tanken har allerede ankommet, og er i skrivende stund i en integrasjoncelle. NASA har enda ikke festet tanken til startrakettene, da de ønsker å sjekke om de kan få gjort noen modifikasjoner på noe som kalles en LOX-feedline bracket. En bit av denne falt av, og laget den beryktede "flengen" i Endeavour sitt varmesjold som ikke var så farlig som media ønsket. Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Må ha med meg denne tråden i mine innlegg. Eit bilde av Node2 med Columbus og Kibo tilkobla. Det er vel på PMA-2 på det bildet romfergene skal dockes til i framtida da reknar eg med. Noken som har ein 3d-modell som kan kan snurre og vende på av den komplette romstasjonen, gjerne der man kan velge byggestadie også.? eit anna bilde som viser kor Discovery og dei andre fergene er i dag. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Eit anna bilde av Node2 på bakken... Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 9344065[/snapback] Flotte bilder! Tenkte jeg bare skulle nevne at Atlantis er i OPF-2 og ikke i VAB sånn som bildet gir uttrykk for. Mission Patch over Atlantis skulle også vært endret til STS-122. Ellers er det et flott bilde! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Er det noen spessiell grunn til at oppdragsnummeret hopper fra 118 til 120? Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Numrene referer til når de ble planlagt i manifestet. Hvis du husker i fjor så hadde vi STS-121 før STS-115 osv. fordi dette var det første "ledige" nummeret i manifestet. STS-119 blir ikke regnet som like viktig som STS-120 og derfor er STS-119 planlagt for oppskyting sent neste år. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Er det noen spessiell grunn til at oppdragsnummeret hopper fra 118 til 120? 9345591[/snapback] STS-119 kommer senere, faktisk etter STS-126. STS-119 har med seg det siste setet med solcellepaneler som heter S6 truss. Disse haster det ikke med å få opp. NASA vil heller prioritere å få opp Columbus og Kibo laboratoriene. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Da ble jeg faktisk litt klokere... Takk folkens Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Oppdatering fra Kenedy Space Center: Mission: STS-120 - 23rd International Space Station Flight - U.S. Node 2 Vehicle: Discovery (OV-103) Location: Orbiter Processing Facility Bay 3 Launch Date: Targeted for Oct. 23, 2007 Launch Pad: 39A Crew: Melroy, Zamka, Parazynski, Wheelock, Wilson, Nespoli and Tani Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles In Orbiter Processing Facility bay No. 3 this week, forward, midbody and aft closeout work continues. Final payload bay door closing is scheduled for next week. The orbiter docking system pyro testing is under way. The external door functional testing is complete, as is final testing of the engine cutoff sensor wiring modifications. Stacking and closeout of the STS-120 solid rocket boosters in the Vehicle Assembly Building has finished. Mating of the external tank to the boosters has been postponed, pending completion of foam repair work that will be done on the tank's liquid oxygen feedline support brackets. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Som det står i status oppdateringen over så har NASA bestemt seg for å utsette prosessen med å feste den eksterne tanken til startrakettene. Som dere kanskje husker så falt det en bit av Endeavour sin tank. Denne biten kom fra en braket som fester det som kalles LOX-feedline. Dette er det store røret som går på utsiden av tanken, hvis romfergen sine hovedmotorer pumper flytende oksygen. På ET-120 (som skal være med Discovery opp) så har det blitt funnet sprekker i 4 av 5 slike braketter. Disse må repareres før de fester tanken til startrakettene. Dette arbeidet gjøres i en spesiell integrasjoncelle for eksterne tanker. (se bilde) Denne tanken (ET-120) har gjennomgått mye... Det var originalt denne tanken som skulle brukes på STS-114. Den var igjennom 2 tanking tester, men STS-114 byttet den med ET-121 siden det var trøbbel med noen sensorer. ET-120 ble returnert til produsenten, og ble brukt som en test-artikkel når PAL-rampene ble fjernet på ET-119 som føy med Discovery på STS-121. NASA regner ikke med at dette går ut over den planlagte oppskytningen, da de har ganske mye tid til gode. Bilde av ET-120 i integrasjoncellen for eksterne tanker. Disse cellene er i High Bay 4 i VAB, og de har plass til å lagre 4 eksterne tanker. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Spennende lesning dette. Den fueltanken der tror jeg ikke jeg ville hatt med opp.. høres ut som det har vært litt mye galt med den. Men så er det vel ikke akkurat billig å bestille en ny. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Mener jeg så et program på TVN eller TV3 igår om Discovery fergen som ikke kom tilbake til jorden. Og at det gikk gjennom atmosfæren i 42.000 km/t ? De begynner på rundt 28.000 km/t Dokumentarene tuller ofte med miles og kilometer i timen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå