Gå til innhold

Liten quadcore medie/server/linux-boks

Anbefalte innlegg

Krav: skal kunne kjøre Linux, og skal helst ikke bråke.

Skjermkortet må være passivt kjølt og ha dual dvi-støtte, og hovedkortet må ha støtte for e-sata.

Jeg trenger hjelp til å finne en brukbar cpu-kjøler som får plass i kabinettet.

I tillegg tar jeg gjerne i mot tips om de andre delene. Maskinen skal ikke brukes til spilling, men skal kunne kjøre hd-materiale og kunne fungere som webserver.

Den skal ikke overklokkes.

Jeg har foreløpig funnet disse delene hos Netshop:

GIGABYTE GA-G33M-DS2R Socket-775

995,-

MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3

795,-

Lian Li Minitower, Aluminium, Mini Cube

1 075,-

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

1 995,-

OCZ DDR2 4096MBPC2-5400 2x2048MB

1 425,-

MSI GeForce 8500GT 256MB GDDR2 PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out, Silent

695,-

Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7170S sort

325,-

Samsung 500 GB 7200RPM S-ATA2 16MB

875,-

Totalt 8 180,-

Endret av Bergtora
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

T2: takk for interessant link. Er det samme kjøleren på quad og core 2 duo som de testet der? De kommenterte i testen at den var for svak for quad og extreme-versjoner.

G.G: Jeg har ikke vurdert Xeon, men jeg har vurdert å evt gå for en core 2 duo. Grunnen til at jeg likevel har valgt en Quad er fordi den bl.a. skal brukes kompilering av den typen som tar en halv dag på en celeron 2,5ghz (som er i maskinen vi har i dag).

Hva slags TDP har Xeon 3210? Og hvor mye raskere vil den evt være enn en core 2 duo med 50% høyere klokk til kompileringsoppgaver?

Lenke til kommentar

Xeon 3210 har samme TDP som Q6600 (105W), men i praksis utvikler den mindre varme fordi den er klokket noe levere. Tenk på Xeon 3210 som en Core 2 Quad Q6400. Xeon 3200-serien er firekjerner veldig/helt like Core 2 Quadene men med andre navn

Jeg har ikke for mye erfaring med kompilering, men en C2D med dobbelt så høy frekvens vil nok være raskere hvis det er bare en oppgave som kjøres, men skal du gjøre mer av gangen fil en firekjerne være nyttig.

Kanskje et dumt spørsmål, men du har forsikra deg om at programmene du skal bruke er flertrådede?

-G.G.

Lenke til kommentar
T2: takk for interessant link. Er det samme kjøleren på quad og core 2 duo som de testet der? De kommenterte i testen at den var for svak for quad og extreme-versjoner.

Det er ihvertfall samme kjøler på E6850 og Q6600 (stepping G0). Den nye Q660 med G0 stepping har lavere wattforbruk enn den "gamle" B3 steppingen.

Lenke til kommentar

I det kompileringsprogrammet som bruker en halv dag så kan man velge å dele oppgaven opp i flere tråder. Det burde derfor kunne dra nytte av fire kjerner.

Det er også vanskelig å vite om en Xeon er verdt det, når den koster minst like mye, har samme TDP, men har 10% lavere ytelse.

Har du linker til noen tester som viser kvantitativt hvor mye mindre varme enn Quaden den avgir?

Lenke til kommentar

T2: vet, og ser i en annen tråd her at boxed-kjøleren som følger med har større vifte enn core 2 duo-kjølerne, så da kan jeg satse på at den holder til å begynne med.

Men oppdaget en annen ting ved oppsettet mitt som bekymrer meg litt. På OSZ-minnebrikkene jeg har valgt ut står det "designed for AMD".

Betyr dette at de ikke kan brukes på intel-hovedkort?

Jeg har alltid tenkt at minne er minne, men ser jo at minnebrikkene nå for tida er merket med alt fra "designed for amd", "designed for crossfire", "designed for sli" og "designed for windows vista"

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen ekspert på kompilering på Linux men bruker distcc for å spre lasten litt under kompilering av nye programmer.Ofte så foregår det meste av kompilering bare på den ene maskinen selv om oppsettet sier at den skal bruke flertrådet kompilering og derfor skal bruke begge maskinene. Opplever du det samme med en quadcore med lav klokkefrekvens ville jeg heller ha vurdert en dualcore med høyere klokkefrekvens.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Og da var maskinen oppe og har fått kjørt seg inn litt.

Kabinettet var litt trangt å jobbe i, og det ble fryktelig mye kabler, så jeg angret kraftig på at jeg ikke kjøpte en strømforsyning med avtagbare kabler.

Ellers ser det ut til at boxed-kjøleren virker greit. Jeg kan høre maskinen, men den er ikke plagsomt bråkete.

Mannen i huset har fått installert Ubuntu Gutsy 64bit-versjonen på maskinen, og alt virker.

Var litt styr med å få surroundlyd, men det ble også fiksa til slutt.

Maskinen funker bra til både enkle linuxstøttede 3D-spill, avspilling av video i 1080p og kompilering av php fra source.

Antageligvis mer enn nok kraft til å vare et par år her i huset, og en merkbar oppgradering fra en maskin med 2,5ghz celeron og 1gb ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...