Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Fiktiv greie] Ikke-edruelig på jobb, konsekvens?

Propofol

Anbefalte innlegg

Denne er 100% tvers gjennom fiktiv:

En kompis ringer deg en fredagskveld og sier at de mangler noen folk på jobben. En person har blitt syk og de trenger en person til å flytte noen skrothauger. Du forteller at du har tatt ett par pils, men kan godt stille opp. Du drar på jobb.

Arbeidsgiver bryter loven, du bryter loven. Hva kan skje?

Endret av eilertsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble beordret utrykning på en lørdagskveld, etter 6 halvlitere øl :wow:

Måtte feilsøke og til slutt skru ut et kort på PLS og resette det slik at fjernstyringssystemet kom på lufta igjen. En meget samfunnsviktig oppgave som ellers kunne berørt over 25 000 mennesker og skapt fare for liv og helse. Ble kjørt til og fra jobb av vakta.

Generelt sett bør det forbys, med mindre man kan benytte seg av dispensasjon. Noe som ikke er tilfelle i eksempelet ditt.

Det som kan skje i eksempelet ditt, er at bedriften kan få en smekk i form av en saftig bot, og at det sannsynligvis blir opprettet en personalsak mot arbeidstaker av arbeidsgiver, da handlingen i utgangspunktet ikke ble godkjent av arbeidsgiver. Jeg tror ikke arbeidstaker risikerer personlig forfølgelse av offentlige myndigheter, med mindre det er begått andre lovbrudd.

Det er nok avhengig av hva som skjer på jobben. Hvis en ansatt f. eks. får en stor metallstang i hodet, forårsaket av en beruset arbeidstaker, kan det bli snakk om personlig straffeforfølging. Sånt blir jo rapportert til myndighetene.

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

En kompis ringer deg en fredagskveld og sier at de mangler noen folk på jobben. En person har blitt syk og de trenger en person til å flytte noen skrothauger. Du forteller at du har tatt ett par pils, men kan godt stille opp. Du drar på jobb.

9309162[/snapback]

Kan jeg få stille et avklaringsspørsmål? Er denne arbeidspåleggelsen, og din tilstand (ikke edru) kjent og avtalt med arbeidsgiver?

Edit: tykk leif

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

9309162[/snapback]

Kan jeg få stille et avklaringsspørsmål? Er denne arbeidspåleggelsen, og din tilstand (ikke edru) kjent og avtalt med arbeidsgiver?

Edit: tykk leif

9309851[/snapback]

Nei, det er ikke avklart med arbeidsgiver. Derimot er det avklart med kompisen.

Mine tanker om emnet er at alt i forsikringssammenheng blyter sammen. Hvis jeg skader meg på jobb så har jeg ingen rettigheter. Skader jeg noen andre står jeg fullt ansvarlig og kan bli straffet knallhardt for det.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke avklart med arbeidsgiver. Derimot er det avklart med kompisen.

Mine tanker om emnet er at alt i forsikringssammenheng blyter sammen. Hvis jeg skader meg på jobb så har jeg ingen rettigheter. Skader jeg noen andre står jeg fullt ansvarlig og kan bli straffet knallhardt for det.

9310161[/snapback]

Så lenge arbeidsgiver ikke støtter deg, så står du ansvarlig for dine egne handlinger. Du kan også risikere å få en kraftig advarsel eller få fyken. Spørs hvor alvorlig det er.

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
det er jo bare til å si: Nei, jeg kan ikke komme på jobb fordi jeg har drukket. Ingen kan tvinge deg til å jobbe når du har fri

9310609[/snapback]

Som sagt, dette var fiktivt. Selvfølgelig kan ingen tvinge deg, og det er bare komplette idioter som drar på jobb når de har drukket.

Lenke til kommentar

På min jobb er det i hvertfall et nei nei. Da hadde de sagt at de måtte klare seg uten. Men vi er på en måte mer oppi ansiktet på kundene og lett å skade seg skikkelig vist du ikke er helt edru så kan på en måte skjønne det. Vet ikke hvor mange som har blitt sendt hjem i løpet av min tid, fordi de har vært på fest dagen før. Og ikke er heeeelt edru enda :roll:

Lenke til kommentar

9309162[/snapback]

Igrunnen bryter ingen av dere loven. Det finnes nemlig ingen generell lov som forbyr deg å være beruset på jobb. Militært personell og personer beskjeftiget med transport derimot, er i følge lov om pliktmessig avhold pålagt ikke å drikke alkohol i tjenestetiden eller i et bestemt tidsrom før tjenesten tar til. I dag inneholder også arbeidsreglementet ved de fleste arbeidsplasser bestemmelser om at dersom en ansatt viser seg å være drikkfeldig og/eller opptrer beruset i arbeidstiden, så er det gyldig grunn til oppsigelse. Og det er her ditt problem oppstår. Det er todelt:

1) Du bryter arbeidsreglementet og kan bli oppsagt av arbeidsgiveren selv om ingenting galt skjer.

2) Noe eller noen blir skadet pga. din beruselse og du blir erstatningsansvarlig for dette. (ikke sånn med en gang, men vi kommer tilbake til det senere)

En arbeidsgiver er objektivt ansvarlig for arbeidstakernes handlinger under utførelse av arbeid for ham. Dette omfatter også handlinger der det kan bli krevd erstatning. Dette kan for eksempel være skade som oppstår etter en reparasjon eller noe som blir knust under utførelsen av en jobb. Det kan også være en skade på en annen person eller på arbeidstagerens person eller en av hans kolleger. Derfor har arbeidsgivere forsikring for skade på egne ansatte og for skader som de gjør mot tredjemann (tabbeforsikring)

Egentlig er ikke erstatningen ment som en straff, selv om den nok kan føles som det. Erstatningen skal egentlig opprette den økonomiske balanse. Problemet er hvem som er nærmest til å bære denne byrden. Arbeidsgiver plikter å erstatte det tap tredjepart har lidt som følge av arbeidstakers forhold, forutsatt at skaden er skjedd forsettlig eller uaktsomt. Dette følger av skadeserstatningslovens § 2-1 1 ledd. Forsikringen bryter slettes ikke sammen. men du kan miste alle eller deler av dine rettigheter (dvs. du må selv betale hele eller deler av kaka), men tredjemann er sikret ved din arbeidsgivers objektive ansvar. For at arbeidsgiver skal bli ansvarlig forutsetter det altså at arbeidstaker har utvist en viss grad av skyld. Det er mange punkter som skal inngå i en slik vurdering, og brudd på lover og regler er en av dem. Ved din handling har du altså forrykket balansen i ditt disfavør, og det blir enklere å sansynliggjøre for din arbeidsgiver at din uaktsomhet er grovere enn normalt. Dersom det har skjedd en skade, kan altså skadelidte velge å gå på arbeidsgiver eller direkte på arbeidstaker. Sistnevnte kan på sin side, ved normaltilfeller, kreve at arbeidsgiver dekker skaden (men det er altså her du taper deler av en slik rett) Etter skadeserstatningsloven kan arbeidsgiver kreve det utlagte beløp tilbake fra arbeidstaker dersom det anses rimelig. Ved rimelighetsvurderingen vil man vektlegge den utviste skyld hos arbeidstaker, økonomisk evne hos den samme og eventuelt andre forhold.Arbeidsgiveres rett til å kreve beløpet tilbake hos arbeidstaker, er først og fremst myntet på de tilfeller hvor arbeidstakeren har gjort skaden fortsettlig eller uaktsomt. Skadegjørende handlinger hos arbeidstaker kan også som nevnt tidligere få arbeidsrettslige konsekvenser for arbeidstaker.

Din kompis aksept for å tilkalle deg og jobbe sammen med deg reiser derimot nye problemstilling ovenfor hans person.

For det første ville det vært greit å få avklart om han har instruksjonsmyndighet til å beordre folk til å jobbe (er han arbeidsleder, bas, formann, etc...) Hvis han har det, og aksepterer at du er beruset på jobb, så er kan han være identifiserbar med arbeidsgiveren din og uaktsomhetens vurdering går i retur til spørsmål om ikke dette er en aksept av risiko fra hans (din arbeidsgivers) side.

For det andre så kan en eventuell skade som han selv blir utsatt for, på grunn av din beruselse, anses som aksept av risiko (ingen automatikk, stor vurdering) og du får mindre uaktsomhet å bære.

Dette ble veldig langt og det var mye teori. Men det var iallefall juss og ikke bebreidelse eller anklager for umoral. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...