Gå til innhold

Hjelp til innkjøp av deler for Linux-basert system

Anbefalte innlegg

Hei.

Min nåværende maskin begynner å bli noe gammel, og jeg har bestemt meg for å gå til anskaffelse av et (nesten) helt nytt oppsett. Det har seg imidlertid slik at jeg ikke har store kunnskapen om maskinvare, og søker derfor om hjelp herfra.

Det jeg trenger er følgende:

- Hovedkort

- Prosessor

- Skjermkort

- Minne/RAM

- Strømforsyning

- Kabinett (det jeg har nå, er altfor lite)

(Jeg trenger kun de deler jeg har skrevet opp ovenfor, alt annet har jeg fra før.)

Maskinen skal kjøre Linux som operativsystem, så alt av maskinvare må være støttet under Linux. Det er egentlig dette som bekymrer meg mest, men jeg vet ikke om det er noe problem, egentlig. Uansett, så skal maskinen brukes til vanlig surfing, filmtitting, chatting, og litt mer krevende ting, slik som enkoding av video, og andre prosesser som hadde vært fint å kjøre multithreading på. Jeg har fått med meg at Intel har senket prisen noe veldig på C2Q Q6600, og etter alt jeg har lest, virker det som en knallgod prosessor. Jeg har tatt en titt på denne, og den virker jo kanongod og superbillig, så jeg tror jeg går for denne. Jeg er imidlertid åpen for forslag ang. innkjøp av prosessor. Det er dog, denne prosessoren jeg primært har sett meg ut.

Slik jeg har forstått det, produserer denne prosessoren mye varme, og jeg vil kanskje også trenge en form for kjøling, annet enn stock-vifte. Jeg har også planer om å drive med litt lettere overklokking. Nå har jeg ikke noe fastsatt budsjett, men ettersom jeg er 14 år gammel, og ikke har noen fast inntekt, vil jeg i første omgang sette grensen ved 8000 kroner. Håper på å få et godt og stabilt oppsett for denne prisen. Håper også på noen gode anbefalinger.

Ha en fin dag, og takk på forhånd.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

q6600 er ett godt valg hvis man driver med video encoding, og siden linux ikke er det ultimate spille OS.

Her. har jeg satt sammen ett oppsett til deg, uten noen tanke om linux, men det går vel greit? Kabinett og pcu er kvalitet men man får billigere. Det jeg tenkte var at siden du er 14 og neste gang du oppgraderer er 16-17 så har du det på plass. For da har du mest sannsynlig heller ikke penger :) CPU kjøler er litt smak og behag og kommer ann på hvor mye du har tenkt å klokke.

Endret av Mr_Motsatt
Lenke til kommentar

Meg forstått har trådstarter ikke sagt at han ikke skal spille, men har heller ikke sagt at han skal det. Jeg ville ventet på trådstarters tilbakemelding angående dette før vi begynner å gå utifra at han ikke skal spille.

Linux var kanskje "no-go gaming" før, men realiteten per i dag er at man faktisk kan spille på linux.

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar

Hei, folkens. Først må jeg få si tusen takk for oppsettet, til Mr_Motsatt.

Spille har jeg ikke tenkt til å gjøre så mye, det blir i så fall mest slike forhåndsinstallerte småspill som finnes i Linux. Jeg håper på flere oppsett, slik at jeg kan sammenligne de forskjellige, for litt peiling har jeg da på maskinvare. Gå ut i fra regelen om at billigst er best, når dere plukker ut skjermkort. Det hadde uansett gjort seg med et greit et, som ikke dateres tilbake til steinalderen.

Tusen takk.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Hei igjen, dere.

Etter noen timer uten aktivitet i denne tråden, bestemte jeg meg for å gi dere en liten oversikt over hva jeg har funnet ut av de siste timene. Jeg tror i alle fall jeg har funnet et passende skjermkort. Jeg trenger da deres svar på om dette oppsettet er kompatibelt med Linux, og om delene er kompatible med hverandre. Du trenger ikke å gi meg svar på begge delene, så lenge du hjelper meg litt.

Oppsettet finner du her.

Lenke til kommentar

Høres bra ut.

Det er bare én ting jeg lurer på. Jeg har nemlig to gamle IDE-harddisker her. Det jeg da lurer på, er om det hovedkortet jeg har plukket ut, har noen form for IDE-port. Det står nemlig ikke noe om det, men jeg mener å ha hørt at de fleste nyere hovedkort har minst én ledig IDE-port, sånn i tilfelle man skulle trenge det. Stemmer det?

Håper på svar.

Det finnes visst en del navn på denne grensesnittstandarden (IDE, ATA, PATA). Jeg vet ikke hva som er mest riktig å si, eller om alt er like riktig. Det er nå i alle fall IDE jeg har valgt å bruke i denne sammenhengen.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Vet du hvor mange den har? Så lenge den har to stk. skal det gå bra. Om den kun har én IDE-port,

er det da helt umulig å ha to IDE-harddisker kjørende, eller finnes det alternative metoder å få det til på?

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar
Vet du hvor mange den har? Så lenge den har to stk. skal det gå bra. Om den kun har én IDE-port,

er det da helt umulig å ha to IDE-harddisker kjørende, eller finnes det alternative metoder å få det til på?

No problemas

En kan ha to hardisker på en IDE port.

BTW, siden du lurer på linux støtte i forhold til det oppsettet du foreslår:

Intel er en god ting, god støtte. Dog er P35-brikkesettet er såpass ny at du bør gå for en distro med en nyere kjerne. Både SuSE 10.2 og Fedora 7 har støtte for P35. HK'et har en nettverkskontroller fra Realtek; Intel eller Broadcom har best rykte for stabilitet under Linux, men Realtek er bedre enn Marvell. MERK: har ikke personlig erfaring med Realtek som nettverkskontroller.

Det du som regel trenger å tenke mest på er skjermkort. Gå for nVidia. ATi har blitt bedre, men kan være vanskelig å installer og/eller ustabil.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Takk for svaret, olefiver. Nå ble jeg litt klokere ang. det med IDE-porter.

Jeg kjører nå Slackware 12.0 og det er også det jeg har tenkt til å kjøre også etter oppgraderingen av maskinvaren min. Vil 2.6.20-16-generic støtte P35-brikkesettet, eller må jeg ty til en nyere kjerne (evt. kompilere egen)? Jeg har også hørt at nVidia er generelt bedre støttet enn ATi, og har bedre drivere. Jeg har dog ikke merket noen problemer med mitt nåværende ATi-skjermkort (det er vel å merke litt gammelt).

Lenke til kommentar

Eldre ATi kort har meget gode X11 "native" drivere, ATi's egne drivere for eldre kort har jeg lite kjennskap til.

Fedora 7, som jeg vet via HK-produsent Supermicro er sertifisert for P35, bruker linux 2.6.21.

Slackware 12 bruker 2.6.21.5, så jeg antar at Slack12 skal funke helt fint på det hovedkortet.

Lenke til kommentar

Den er grei. Sitter for tiden på en Ubuntu-maskin, så jeg hadde ikke mulighet til å sjekke hvilken kjerne Slackware-maskinen min kjørte. Det du sier, høres greit ut. Bare for å være helt sikker, må jeg spørre deg, ser oppsettet slik det er nå, ut til å fungere i Slackware 12.0/Linux generelt, og er det noe maskinvare jeg burde bytte ut på listen? Bare en siste sjekk, liksom.

Lenke til kommentar

Vel, som jeg skrev, hovedkort med P35 har blitt sertifisert for linux på Fedora 7 og SuSE 10.2. Så hovedkortet skal være greit med tanke på brikkesett.

HK'et bruker Realtek nettverkskontroller. Har ikke personlig erfaring med Realtek, men jeg tror ikke det skal være store problemet. Intel eller Broadcom hadde vært å foretrekke, men får du problemer er ikke løsningen værre enn å skaffe seg et Intel basert nettverkskort.

Så hovedkortet er OK.

nVidia skjermkort. OK

Ser ellers absolutt ingen problemer.

btw

Om du har muligheten, kanskje prøve å skaffe en CPU med G0 stepping

Lenke til kommentar

Ok, da er alt tipp topp! Tusen takk for hjelpen, alle som har bidratt i denne tråden. Kommer tilbake hit, om det skulle dukke opp noe annet jeg lurer på, med tanke på dette oppsettet, men for nå, ser alt fint ut. Forresten, så hadde det gjort seg med G0-stepping, ja.

Lenke til kommentar

No problemas

En kan ha to hardisker på en IDE port.

9312409[/snapback]

Dersom du i tillegg til to IDE disker også vil bruke IDE DVD brenner/ (leser), blir det et problem....

Lenke til kommentar

Ja, da ble det fort litt problematisk igjen, for det meste jeg har, bruker IDE-standarden, ettersom maskinen min er så gammel, i tillegg til ferdigkjøpt, og det skal tydeligvis være vanskelig å skaffe seg spesifikasjonene. Både via programmer som lshw/sysinfo, og via Internett. Det ser egentlig ut til at jeg må bytte ut det meste her, noe jeg ikke ha råd til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...