Gå til innhold

Nokia E90 - førsteinntrykk

Anbefalte innlegg

E90 er en vakker sak. Fikk den i går, min 5. generasjon communicator.

Jeg gikk fra en sliten 9500 til N95 i påvente av E90. Det var en lang ventetid, men etter hvert var det funksjoner med N95 jeg gledet meg over. Ikke minst at Nokia endelig hadde skjønt at standardformater er tingen. MiniUSB og ikke mist en vanlig jackplugg for headset var utmerket!

For en vanvittig nedtur å oppdage at Nokia til E90 har valgt en jævla ”proprietær” miniplugg og ingen jack!! Alle har jo et vanlig headset tilgjengelig, men hvem klarer å huske å ha med ”firmapluggen” når man plutselig har lyst å høre radio, pga antennefunksjonen! Trengs øreplugg for telefoni brukes Bluetooth, ellers snakker man med dekselet oppe! Kablet øreplugg til 5. generasjon communicator er idioti! At det går an, det er til å grine av!

Mye flott er skrevet om E90 og dette er sant, men maskinen krever brukertilpasning.

Savner veldig Esc knappen, du må opp til høyre side av skjermen for denne funksjonen, tungvint. Pilene er også noe tommelen forgjeves søker etter. ÆØÅ har flyttet plass, men det lærer man vel kjapt.

Endelig har Communicator fått vibrasjon, men jeg finner ikke tastelås for dekseltastaturet, hvorfor?

Kun noen små kommentarer – måtte få ut frustrasjonene og ønsker gjerne trøst...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
så det var bare noe crap hele greia? har så himla lyst på den der nu!

9372157[/snapback]

Nei, E90 er absolutt ikke noe crap. Kona fikk overta N95.

Jeg er avhengig av tastaturet og E90 er den beste communicator jeg har hatt!

Men, den kunne med relativt enkle grep, vært bedre!

For å kommentere meg selv, det er automatisk tastelås på dekseltastaturet, jeg finner bare ikke hvor den slås på og av. Og ”legg på” tasten erstatter noen av funksjonene Esc hadde.

Litt mer knotete håndplassering enn på 9500, men tror nok mye går seg til med tiden. Uansett å plassere bokstaven Å under Ø og Æ er og blir håpløst…

Pileknappene med ”blafunksjon” er dessverre krøkkete tynne, slitsomt å navigere rundt på en nettside, (WLAN fungerer forresten utmerket).

Enkelte Symbian 80 funksjoner savner jeg på S60 - 3.1 plattformen, men har funnet noen programmer som begynner å fylle ut hull.

Så, jeg er skuffet over en del av Nokias løsninger, men E90 er altså den beste og ikke minst raskeste communicator til nå, timeglass er sjeldent til stede. Angrer altså ikke på kjøpet!

Spennende blir dette med skjermslitasjen som er diskutert en del på nettet,- det blir trolig merker etter tastene, selv med bruk av bærevæske.

Er det forresten noen som kjenner til et program som har autotekst / makrofunksjon?

N9210 (eller var det N9110) hadde en enkel løsning som kjapt med en tastekombinasjon kunne legge inn signatur og lignende, utrolig praktisk.

Lenke til kommentar

Takk for fint svar & God Morgen til deg!

jeg tror nok at du kun sliter med overgangen fra det gamle OSèt til dette series60 . Jeg er jo vant til sistnevnte. Faktisk veldig glad i det! enkelt men alikevel allsidig.

følger det med noe mere i esken? hvordan synes du batteritiden er?

automatisk tastlås må man laste ned en eksternt prgram for å få om jeg ikke tar helt feil. å slå tastlåsen på selv vet du vel hvordan du gjør?

ESC knappen er vel "C" knappen nå? det er ivertfall tilbake/slett på min N95. de er jo like innuti.

bare fortell mere om du har lyst! er 5700; en bra pris synes du?

MVH SJ :)

Lenke til kommentar

Hei.

har ikke du bestilt deg talatut ?

batteriet er vist meget bra på E90! lest meg grønn på alt om den på snart alle sider! Å det som går mye igjen er at batteriet er knall.

http://my-symbian.com/forum/viewtopic.php?t=32636

sitter å skal lese det nå da...

Ps: har du ikke bestemt deg enda hva du skal ha eller?

Endret av SUPERJANNE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...