Ordinær Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Har fått sansen for østlig folkemusikk. Noen som kan anbefale noen kjente musikere fra Tyrkia, Persia, Kurdistan, Irak, Egypt eller lignende? De trenger ikke nødvendigvis å være arabiske så lenge de i hvert fall lar seg inspirere av østlig musikk. Er fortrinnsvis ikke interessert i heavyrock eller dansemusikk med impulser fra Østen, men alle forslag bifalles. Har tidligere lyttet til indiebandet Beirut, folkemusikerne i ”Fanfare Ciocarlia”, samt noe filmmusikk fra en tysk-tyrkisk film. Men det er ikke lett å utvide sine horisonter i denne sjangeren når du bor i Norge og ikke kjenner noen tyrkere. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Tja, dr. Bombay? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Tinariwen spilte på Øya. De spiller det de selv beskriver som ørkenblues. Gruppa er av tuareg-folket, som hører hjemme i hovedsaklig Mali og er/var et nomade-folk. http://uk.youtube.com/watch?v=fzGSNomC5kk Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 The Prodigy har et par låter som er inspirert av østlig musikk. "Climbatize" fra The Fat of the Land (1997) og "Medusa's Path" fra Always Outnumbered, Never Outgunned (2004). Sjekk ut disse Lenke til kommentar
Toa Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Talvin Singh og Banco de Gaia lager østlig inspirert elektronika. Sjekk ut. Jeg anbefaler platene "Last train to Lhasa" og "Big Men Cry" av Banco de Gaia og "OK" av Talvin Singh Endret 16. august 2007 av Toa Lenke til kommentar
Ordinær Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Mange takk. Alle forslag er undersøkt og særlig Tinariwen og Talvin singh virket meget interessant. Lenke til kommentar
Toa Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Talvin Singh er tingen! Det var denne remixen av Talvin Singhs Traveller som gjorde at jeg oppdaget han: http://uk.youtube.com/watch?v=FLNYsifDWoQ Chill-out på sitt aller beste. Lenke til kommentar
salah Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Kurdisk: Hassan Zirek (klassisk) Mamlé (veldig klassisk) Naser Rezzazi Zakaria (dans) Lenke til kommentar
H-e-l-l-o Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Vet noen om noe Østlig inspirert rock/metal? Marty Friedman fra Megadeth experimenterte bl.a. med arabiske skalaer, men har aldri funnet et band dominert av det. Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Black metal fra israel: Melechesh Veldig kult, og de er veldig inspirert av midtøstisk musikk Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Kurdisk:Hassan Zirek (klassisk) Mamlé (veldig klassisk) Naser Rezzazi Zakaria (dans) Du glemmer jo Ali Akbar Moradi. Var jo du som anbefalte meg denne fyren. Har ennda ikke fått skaffet meg CD, men det jeg har hørt av dette er utrolig bra. Instrumental-musikk, spiller på Tanbur(som jeg tror minner litt om sitar). Bruker den veldig rytmisk. Finner klipp fra denne fyren her: http://www.amazon.com/Fire-Passion-Ali-Akb...9120&sr=8-2 Vet noen om noe Østlig inspirert rock/metal? Marty Friedman fra Megadeth experimenterte bl.a. med arabiske skalaer, men har aldri funnet et band dominert av det. Orphaned Land Metallband fra israel. Deres siste album(Mabool) er en meget bra saker. Det er metall med både litt doom/gothiske trekk, prog og blandet med div folkemusikk(israelsk og arabisk hvis jeg ikke tar feil). MySpace Norra el Norra (YouTube) Nile Ikke "ekte" på den måten ingen i bandet drar innflytelse fra sin egen kulturelle tradisjon. Egentlig et death metal band, men de(særlig frontmannen) er ekstremt interessert i egyptisk historie. Ikke all Nile høres så østlig ut, men de har mange overbevisende partier. MySpace Ramses Bringer Of War (Live Youtube) Skal poste mer her når jeg kommer hjem fra jobb Mod: Kunne du gjort denne tråden om til en tråd som for østlig musikk(inkludert blandinger)? Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Tinariwen spilte på Øya. De spiller det de selv beskriver som ørkenblues. Gruppa er av tuareg-folket, som hører hjemme i hovedsaklig Mali og er/var et nomade-folk. http://uk.youtube.com/watch?v=fzGSNomC5kk Digger dem, husker jeg så dem på øya. Var sikkelig spesiell musikk, og det funka selv for meg som ikke liker sånn musikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå