Gå til innhold

Spørsmål og svar ang Toshiba HD-E1

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bestillt meg en slik spiller, og jeg lurer på om det følger med HDMI kabel i esken? Evt om man like så godt kan kjøpe den billigste man kommer over?

Noen andre ting jeg bør være obs på med denne spilleren? Vet at den kan være treg.

Jeg har en gammel surroundforsterker uten HDMI inngang, hva er beste måten å overføre lyd digitalt til denne? Den har vel vanlig "digital" lyd inn, analog lyd inn, og optisk inn.

:hmm:

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDMI-kabel fulgte iallefall med hos meg :)

Noe annet er det vel ikke, still den riktig inn i menyen etter hvordan du vil ha bildet og kalibrer skjermen din med en kalibrerings-dvd...

Optisk tilkoblingen er vel ditt beste alternativ når du ikke har hdmi, men da får du selvfølgelig ikke HD-lyden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte den hos Lefdal på internett, til samme prisen med samme filmene. :)

Måtte kjøpe en optisk lydkabel, som jeg koblet i forsterkerens CD inngang, da det kun var vanlig digital lyd inn på DVD delen på denne. Men det funker bra. Det eneste som er litt rart er at noen ganger tror forsterkeren den får DTS lyd signal selv om ikke filmen leverer dette, og andre ganger tror den Dolby Digital. Men lydkvaliteten er slett ikke dum, og jeg får full surround.

Bildekvaliteten er helt fabelaktig, har ingenting å utsette på den. Spilleren er ganske treg ved oppstart av HD DVD'er, men raskere ved vanlig DVD.

Opplevde noe rart da jeg skulle spille av Heat filmen på vanlig DVD, den ville rett og slett ikke ta den. "Check disc" sto det bare på skjermen. Alle andre vanlige DVD'er jeg har prøvd funket bra. Vet at Heat filmen fungerer fint på andre DVD spillere. Noen som vet hva som er problemet?

Lenke til kommentar
Opplevde noe rart da jeg skulle spille av Heat filmen på vanlig DVD, den ville rett og slett ikke ta den. "Check disc" sto det bare på skjermen. Alle andre vanlige DVD'er jeg har prøvd funket bra. Vet at Heat filmen fungerer fint på andre DVD spillere. Noen som vet hva som er problemet?

9362441[/snapback]

Akkurat det samme har jeg blitt utsatt for! Hvis noen har løsningen på problemet er jeg meget takknemlig. Forøvrig er jeg som amatør meget fornøyd med kvaliteten på spilleren ellers :)

Lenke til kommentar

9362441[/snapback]

Akkurat det samme har jeg blitt utsatt for! Hvis noen har løsningen på problemet er jeg meget takknemlig. Forøvrig er jeg som amatør meget fornøyd med kvaliteten på spilleren ellers :)

9393409[/snapback]

Regner med at det er noe som blir løst med firmware oppgradering. Har ikke oppgradert min siden jeg kjøpte den da jeg ikke har ethernet kobling i stua.

Lenke til kommentar

Jeg har en LG 37LB2R LCD tv som jeg kjøpte for en måned eller to siden. Knall bilde takket være meget god bildebehandling i TV'n, selv fra parabol-signaler. TV'n kommer dog til sin fulle rett ved 720p signaler, og parret med Toshiba HD-E1 er den rett og slett fantastisk... :) Toshibaen oppskalerer DVD filmene mine til 720p som passer TV'n utmerket og jeg har aldri sett så god bildekvalitet på DVD film før.

Eneste jeg har å utsette på spilleren er at den er treg ved oppstart, samt at den nektet å ta Heat filmen min.. (en av favoritt filmene mine).

Men løp og kjøp! :)

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Det spørs nok om ikke du ville fått enda bedre bilde med å bruke 1080i, siden du da bare går innom en skalering, istedetfor to som du gjør ved å bruke 720p...

Helt enig, løp og kjøp-pris for tiden :)

9436653[/snapback]

Hva mener du med bare en skalering istedet for to?

TV'n min tar bare 720p, og ikke 1080i.. men mener du at det er bedre for TV'n å nedskalere fra 1080i, enn å oppskaldre fra 720p til 768p eller hva det er? :hmm:

Lenke til kommentar
Ja det er like før jeg løper :D  Men tror jeg også trenger en oppgradering på receiver fronten. Min trofaste Yamaha 1500 har ikke hdmi, noe som hadde vært kjekt å ha. Men nye 1800 med hdmi 1.3 frister litt, "bare" rundt 10k :roll:

9439643[/snapback]

Samme problemet her... vil ha ny forsterker.. :)

Lenke til kommentar

Hva mener du med bare en skalering istedet for to?

TV'n min tar bare 720p, og ikke 1080i.. men mener du at det er bedre for TV'n å nedskalere fra 1080i, enn å oppskaldre fra 720p til 768p eller hva det er?  :hmm:

9442139[/snapback]

skjermen din er på 1366 x 768, hvis du lar spilleren ta 1080p signalet på platen og sende som 1080i, vil skjermen deinterlace signalet tilbake til progressivt og skalere det ned til 768p.

Hvis du derimot gjør som du gjør nå, så tar spilleren 1080p signalet på platen og skalerer det til 720p og sender det til skjermen, som så tar 720p signalet og skalerer det til 768p, altså to skaleringer...

Tv'en er HD-ready så den skal kunne ta imot 1080i.

Lenke til kommentar

Okay, tror jeg fatter poenget. Gjelder det både ved HD DVD og vanlig DVD?

Edit: Har endret tittelen til "Spørsmål og svar ang Toshiba HD-E1", da det virker som om folk kan gi mye praktisk informasjon om spilleren her, og det virker som det er stor nysgjerrighet om den blant publikum..

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

fant denne testen:

http://forbruker.no/digital/tester/dvd/article1625146.ece

sikkert mange som har lest den før. men for en som har en splitter ny tv med Full HD støtte, bør jeg gå for denne eller finne en som støtter 1080p? hvor stor pris hopp må det til får å få en som støtter det?

hva er forskjellen på 1080p og 1080i? kan et par vanlige øyer se forskjellen?!

Lenke til kommentar

vel, ved dvd så kommer det jo an på hvilken komponent som har den beste skalerern, tv'n eller hd-e1...jeg har f.eks en ræva tv, så jeg lar hd-e1 stå for så mye av skaleringen som mulig, mens en dyr tv med skikkelig god skalerer og "noice reduction"-utstyr osv, sikkert ville gjort en bedre jobb enn hd-e1(men den gjør en veldig god jobb,altså!) og dermed ville det beste utsignalet for dvd bli vanlig 576i.

En fullHD skjerm vil ta 1080i signalet og deinterlace det til 1080p og du vil ikke se forskjell. Eneste poenget i mine øyne med fullHD skjerm er hvis den er minst 50" og kan gjengi det orginale 1080/24p som ligger lagret på plata, da unngår man 3:2 pulldown, som i praksis vil si at en unngår "motion-judder"(lagg) ved sakte panoreringer. Varierende hvor godt en merker det, jeg merker det veldig godt :(

obs; her er det viktig å huske at det er forskjell på å "støtte" 1080/24p, som ofte betyr at den godtar det som innsignal, kontra å kunne "vise" 1080/24p!!

Endret av sageman
Lenke til kommentar

Etter noen dagers tenking la jeg i dag inn en bestilling hos lefdal på denne spilleren. Var innom en av butikkene deres tidligere i dag og så spilleren i askjon. Og du verden så flotte bilder fra King Kong, og det var nok til å overbevise meg :dribble:

Men nå må jeg løpe over til play... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...