Gå til innhold

Canon EF-S 60mm 2.8 USM Macro

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på Canon EF-S 60mm 2.8 USM Macro til bruk av enkel profil bilder av en person og bruk til få detaljer øye ikke kan se så godt f.eks på blomster, øyet? Annet?

Er dette riktig valg for meg da?

Tenker også på det ikke er zoom til det, ødelegger kanskje litt?

Andre tips til CANON objektiver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har sett på Canon EF-S 60mm 2.8 USM Macro til bruk av enkel profil bilder av en person og bruk til få detaljer øye ikke kan se så godt f.eks på blomster, øyet? Annet?

Er ikke mange gode macro-zoomer, for å si det sånn... Til Canon er det vel ingen, så vidt jeg vet (Nikon har en).

Om det er rett valg - det kommer an på hva du skal bruke den til... Blomster og øyne kan du nok fint klare deg med 60mm, til insekter blir det fort litt snaut (de flyr sin vei). Da er f.eks. 100mm f/2.8 Macro et bedre valg, evt. Tamron 90mm eller Sigma 105mm, eller kanskje til og med Sigma 150mm. Husk forøvrig også at de kortere macroobjektivene (50-105mm) egner seg meget godt som portrettobjektiver.

Ser absolutt ingen grunn til at det må være Canon dersom det er macro-objektiv du er på jakt etter. Både Tamron og Sigma lager aldeles utmerkede macro-objektiver, og står ikke tilbake for verken Canon eller Nikon sine egne. "Unntaket" er Nikon 105mm f/2.8VR, som kombinerer et suverent macro-objektiv med VR, men det er fint lite relevant for deg.
Lenke til kommentar

9269563[/snapback]

EF-S 60mm macro er et meget skarpt og godt objektiv, og som k-ryeng sier, egner det seg også godt som portrettobjektiv.

Jeg vetkla også størrelsen da jeg valgte det. Jeg har en kompakt fotobag med plass til kamera med standardobjektiv, og et relativt kompakt objektiv i tillegg. 60mm makro får akkurat plass der. Det betyr at det alltid kan være med, når jeg trenger makro, eller et spesielt skarpt objektiv. Det gjør at det brukes mye mer enn hvis jeg hadde måttet ta med en større fotobag for å få det med.

Erik

Lenke til kommentar
Jeg forstår.

Kan dere anbefale meg en Canon som er god til portrett bilder? Det jeg vil bruke den til, portrett bilder og så komme nærmere på dvs som øye til noen og få mest mulig vakre detaljer?

9270355[/snapback]

Dersom du har Canon dSLR med crop 1.6x brikker er vel Canon 85mm f/1.8 fin. Mulig 50mm f/1.8 også kan brukes.

På vanlig 35mm film var jo 135mm f/2.0 et meget godt valg, men dette kan kanskje bli i lengste laget dersom du bruker 1.6x crop.

85mm x 1.6 blir jo 136mm som skulle bli nesten perfekt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Dersom du har Canon dSLR med crop 1.6x brikker er vel Canon 85mm f/1.8 fin. Mulig 50mm f/1.8 også kan brukes.

Jepp, begge disse skal egne seg godt. Dersom du vil kombinere muligheten for macro, kan jo 50mm f/2.5 Macro eller nettopp 60mm f/2.8 Macro også være flotte. Hvis du vet at du ikke skal over på fullformat, ville jeg gått for 60mm først, og evt. kjøpt 85mm f/1.8 etterpå. Hvis du bare skal ha gode detaljer på portrettfoto, trenger du ikke macro, macro er for å gi ekstreme detaljer på klosshold (og med mindre du har modeller som trives med å ha objektivet noen få cm fra øyet, trenger du ikke det).
Lenke til kommentar

Jepp, begge disse skal egne seg godt. Dersom du vil kombinere muligheten for macro, kan jo 50mm f/2.5 Macro eller nettopp 60mm f/2.8 Macro også være flotte. Hvis du vet at du ikke skal over på fullformat, ville jeg gått for 60mm først, og evt. kjøpt 85mm f/1.8 etterpå. Hvis du bare skal ha gode detaljer på portrettfoto, trenger du ikke macro, macro er for å gi ekstreme detaljer på klosshold (og med mindre du har modeller som trives med å ha objektivet noen få cm fra øyet, trenger du ikke det).

9270537[/snapback]

Men dette objektivet Canon 60mm f/2.8 Macro er godt for ta bilde av en sommerfugl få fine detaljer? Til den prisen der, 3000 kroner ca.

Lenke til kommentar
Men dette objektivet Canon 60mm f/2.8 Macro er godt for ta bilde av en sommerfugl få fine detaljer? Til den prisen der, 3000 kroner ca.

Ja, men med mindre du har en veldig tam sommerfugl, vil den sannsynligvis fly et stykke av gårde før du kommer nært nok til å fylle bildet med den. Du har vel kit-objektivet, da kan du finne ut sånn omtrent hvor nært du må for å fylle bildet med et motiv på størrelse med en sommerfugl ved å zoome inn max, og gå nærmere (du vil neppe få bildet helt skarpt i søkeren, men du kan likevel finne omtrentlig avstand. Litt feil vil det bli, fordi kit-objektivet bare har 55mm.

Bildene vil bli veldig mye skarpere enn du er vant til med kit-objektivet, og du vil dermed også få mange flere detaljer i bildet (fordi de ikke vaskes ut av uskarphet).

Lenke til kommentar

Ja, men med mindre du har en veldig tam sommerfugl, vil den sannsynligvis fly et stykke av gårde før du kommer nært nok til å fylle bildet med den. Du har vel kit-objektivet, da kan du finne ut sånn omtrent hvor nært du må for å fylle bildet med et motiv på størrelse med en sommerfugl ved å zoome inn max, og gå nærmere (du vil neppe få bildet helt skarpt i søkeren, men du kan likevel finne omtrentlig avstand. Litt feil vil det bli, fordi kit-objektivet bare har 55mm.

Bildene vil bli veldig mye skarpere enn du er vant til med kit-objektivet, og du vil dermed også få mange flere detaljer i bildet (fordi de ikke vaskes ut av uskarphet).

9270666[/snapback]

Finnes det et annet objektiv som har bra zoom f.eks til 200mm? Som kan brukes til profil bilde, detaljer på sommerfugl?

Lenke til kommentar
Finnes det et annet objektiv som har bra zoom f.eks til 200mm? Som kan brukes til profil bilde, detaljer på sommerfugl?

Nevnte 85mm f/1.8 vil fungere flott til portretter, og vil nok i mange sammenhenger også være fint til sommerfugl. Du kan ta gode nærbilder, selv om du ikke har ekte macro...

Veldig mye mer enn 85mm vil gi kunstig perspektiv på portretter, og også nokså lang arbeidsavstand. Vil ikke anbefale det, selv om du kan få noen gode bilder også.

Klarer du deg uten litt lysstyrke, vil jo f.eks. Sigma 50-150 f/2.8 være et meget godt alternativ også, men koster jo litt da.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
85/1.8 er fin til portrett, men nærgrensen er ikke noe særlig (0.13X forstørrelse) ,så den egner seg dårlig til "komme nærmere på dvs som øye til noen og få mest mulig vakre detaljer"

9271831[/snapback]

Men da står liksom Canon EF-S 60mm 2.8 USM Macro, sterk kandidat for ta detaljer av et øye på en person?

Lenke til kommentar
85/1.8 er fin til portrett, men nærgrensen er ikke noe særlig (0.13X forstørrelse) ,så den egner seg dårlig til "komme nærmere på dvs som øye til noen og få mest mulig vakre detaljer"

9271831[/snapback]

Men da står liksom Canon EF-S 60mm 2.8 USM Macro, sterk kandidat for ta detaljer av et øye på en person?

9271941[/snapback]

Det er det.

Tom

Lenke til kommentar

9270610[/snapback]

Satt i sommerfugl enga sist fredag med en Canon 100 Macro + 2x kenko konverter. Til å begynne med var det helt passe dvs brennvidde 200. Når jeg hadde sittet en stund kunne jeg ta av konverteren, men brennvidden på 100 var forsatt HELT nødvendig. Du skal, som nevnt, finne en meget tam sommerfulg vis du skal komme nær nok med brennvidde 60.

Har selv Sigma 105 macro og den er like skarp som Canon 100. Den stor forskjellen ligger i den raskere og mer presise AF i Canon (HSM). Ofte er imidlertid manuell fokus like greit og da kan Sigma eller Tamron foretrekkes ut fra pris, og enda rimligere blir de hvis du kjøper brukt. Selv ga jeg 2400,- for min pent brukte Sigma.

Lenke til kommentar

9270610[/snapback]

Satt i sommerfugl enga sist fredag med en Canon 100 Macro + 2x kenko konverter. Til å begynne med var det helt passe dvs brennvidde 200. Når jeg hadde sittet en stund kunne jeg ta av konverteren, men brennvidden på 100 var forsatt HELT nødvendig. Du skal, som nevnt, finne en meget tam sommerfulg vis du skal komme nær nok med brennvidde 60.

Har selv Sigma 105 macro og den er like skarp som Canon 100. Den stor forskjellen ligger i den raskere og mer presise AF i Canon (HSM). Ofte er imidlertid manuell fokus like greit og da kan Sigma eller Tamron foretrekkes ut fra pris, og enda rimligere blir de hvis du kjøper brukt. Selv ga jeg 2400,- for min pent brukte Sigma.

9272433[/snapback]

God Canon objektiv til 3000-5000 kroner? Som dere mener er bra til portrett bilder, fange øyeblikket, bra med lys for tar bilder inne. Det vil jeg si største fokus. Portrett bilder inne, og ute da. Men inne kan være dårlig lys så er viktig at de har lys, du forstår?

Lenke til kommentar

Jeg kan bare si meg helt enig.

Selv om mange av oss synes nok denne kjøpsprosessen (leting etter noe nytt) er nesten like gøy som å være ute å ta bilder. Man får liksom litt utstyrsdilla... Eller L syken som mange andre snakker om.

Jeg er litt der selv, men prøver å holde meg på matta :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...