Gå til innhold

Støydempe A8PN-HK, CPU og Radeon X1950 PRO og PSU

Anbefalte innlegg

Hei!

Syns PC-en bråker litt vel mye og vil derfor prøve å få den en del mer stille.

CPU-en (AMD X2 4600+) er ikke den verste støykilden til vanlig, men nå som det er litt varmt og hvis jeg spiller litt, så går den på fult, noe som resulterer i voldsom bråking.

NB-kjøleren er den verste, tror jeg. Holder det med en billig passiv en her?

Skjermkortkjøleren er ikke noe jeg har tenkt til å bytte enda, men tar gjerne imot forslag til det også.

PSU-en er en Thermaltake Silent Purepower 680W som bråker en del, selv bare med en vifte koblet til. Vil det hjelpe mye å bytte viften inni der? Vil helst ikke gjøre det med tanke på garanti osv ...

Ellers er det to MIST 120 mm-vifter og en Akasa-vifte. Alt regulert av viftestyring. MIST-ene er lydløse, og Akasa-en nesten lydløst på laveste nivå.

Håper dere kan komme med noen tips.

ENDRET: HK er et Asus A8N SLI SE.

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

KAn ikke se at det støtter x1950 PRO, bare 1900. Det er kanskje ganske like kort, det, eller? Ingen forslag til prosessorkjøler? Det er igrunn den som bråker mest. Det vil si; ikke ved normal bruk, men når det er varmt i rommet og jeg spiller, går den for fullt og durer noe veldig.

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser ut som du har en betraktelig støykilde I psu, muligens også I NB og Cpu, anbefaler derfor å gjøre noe med det værste problemet :

Psu : https://prisguiden.no/product.php?productId=71484 Har hatt gode erfaringer med ocz.

Northbridge : http://www.hardwarecanucks.com/hardwarecanuck-reviews/1966-nexus-nhp-2200-northbridge-cooler-review.html Du bør nok vurdere om du har plass på hovedkortet for denne.

Cpu : Her er det egentlig litt vanskelig å anbefale noe konkret, personlig så liker jeg Ninja Scythe da denne kjøler meget bra og er veldig stille, mens mange andre foretrekker andre typer kjølere. Det aller viktigste er dog at du sjekker hovedkortet ditt før du går til innkjøp og passer på at kjøleren er kompatibel med det.

Lenke til kommentar

Du kan jo sette inn en Mist-vifte i psu, men, garantien ryker, som du selv sier, men såfremt du har litt peiling, og det ser det jo ut som du har, så bør det gå greit.

Ny psu blir mye penger.

Jeg har selv monter de passive til Zalman på flere brikkesett, og så lenge man har god luftstrøm på hovedkortet går det bra.

Lenke til kommentar

Tja, argumentet for at han skal bytte psu er nå dog at det er ymse kondensatorer i den han har nå, selvsagt viften som kjøler den ned kan byttes ut med en 120 vifte, men i min erfaring så er det bedre å kjøpe en ny psu, da har man i allefall ikke noe problemer om denne skulle ta fyr...

Med andre ord så er det bedre å kjøpe en ny enn å begynne å mekke på psu , det kan fort bli veldig dyrt om noe skulle gå galt i ettertid.

Lenke til kommentar

Har byttet ut standard CPU-kjøler med TT Blue Orb II. Kanskje ikke den alller beste i den prisklassen, men den kom godt ut i HW sin test. Pen er den også :)

Vepsen på HK har jeg tenkt til å bytte ut med en passiv kjøler fra Zalman som de har på PS(data). Har rimelig god luftgjennomstrømning inni kabinettet, så det burde kunne gå greit.

PSU er det jo litt værre med. Jeg klarer fint å bytte ut viften inni der, men om jeg bytter ut til en stillegående MIST-vifte så flytter de ganske lite luft. Måtte nok isåfall hatt en kraftigere vifte (som også bråker mer) og koblet den til viftestyringen. Måtte nok også koblet til en temperaturmåler i starten som passer på. Marvoldo: tar kondensatorene fyr om de ikke får en beroligende nok temperatur?

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Tja, er ikke helt sikker på hva som skjer med kondensatorene om de ikke får nok kjøling, smelter eller begynner å brenne.

Poenget er nok uansett at det ikke er lurt å fikkle med psu, selv om man har den kunnskapen man trenger, I alle fall slik ser nå jeg på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...