geirrs Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Jeg har nettopp kjøpt en Renault Megane 99 stasjonvogn, 1,4 bensin. Bilen er registrert i september 1999, og i serviceheftet er den angitt som en 2000-modell. Den er kjørt ca 137.000 km. Bilen er veldig bra, men har en liten "særegenhet" som jeg er litt usikker på. Ved oppstart fra stillestående i første gir, krever den litt ekstra gass for å ikke kveles, og den har antydning til lugging. Luggingen oppstår også litt ved girskifte i fart, når jeg skifter fra f.eks 3. til 4. gir. Ettersom jeg ikke er vant med bilen ennå, har jeg egentlig regnet med at dette bare er en vanesak, at jeg ikke er vant med clutchen. Likevel har jeg nå lest noen artikler på dette forumet og andre som gjør at jeg kanskje lurer på om dette kan være slitasje på clutch eller andre ting. Er det noen som vet om denne bilen har hydraulisk clutch, og om feil på væsken kan være noe av årsaken? Kan eventuelt problemet være dårlig tenning, slitte tennplugger/pluggledninger eller noe slikt? (Hadde et slikt "problem" på en '96 Astra F) Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Vil tro det er tomgangsregulatoren som er problemet. Sansynligvis står denne montert oppå gasspjeldet som et eget lite spjeld. Mulig den kan være delvis tett eller delvis ikke-fungerende. Sjekk luftfilter i samme slengen, gjerne før. Er dette tett, så sliter den selvsagt, fordi den ikke klarer å dra igjennom nok luft. Jeg tror ikke denne har hydraulisk clutch. Det skal vel ikke være så vanskelig å se om det går en wire ned til clutchen på venstresiden av blokka. Dersom clutchen er problemet kan du bare prøve å putte den i fri før du starter og se om problemet fortsatt oppstår. En annen måte å sjekke dette er å kjøre fremover i første, gir, stoppe og deretter etter 1 sekund forsøke å putte den i revers. Hører man ingen skrapelyd er det ikke clutchen som sitter og tar i delvis. Hvis det var tennplugger, tennledninger eller en/flere av coilene som var problemet så tror jeg heller du ville merket problemet med bånn gass fremfor tomgang. Btw. Hva er tomgangsturtallet den kjører på dersom du lar den gå seg varm, så slipepr gasspedalen og venter til den stabiliserer seg etter et halvt minutt ca.? Lenke til kommentar
geirrs Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Vil tro det er tomgangsregulatoren som er problemet. Sansynligvis står denne montert oppå gasspjeldet som et eget lite spjeld. Mulig den kan være delvis tett eller delvis ikke-fungerende. Sjekk luftfilter i samme slengen, gjerne før. Er dette tett, så sliter den selvsagt, fordi den ikke klarer å dra igjennom nok luft. Jeg tror ikke denne har hydraulisk clutch. Det skal vel ikke være så vanskelig å se om det går en wire ned til clutchen på venstresiden av blokka. Dersom clutchen er problemet kan du bare prøve å putte den i fri før du starter og se om problemet fortsatt oppstår. En annen måte å sjekke dette er å kjøre fremover i første, gir, stoppe og deretter etter 1 sekund forsøke å putte den i revers. Hører man ingen skrapelyd er det ikke clutchen som sitter og tar i delvis. Hvis det var tennplugger, tennledninger eller en/flere av coilene som var problemet så tror jeg heller du ville merket problemet med bånn gass fremfor tomgang. Btw. Hva er tomgangsturtallet den kjører på dersom du lar den gå seg varm, så slipepr gasspedalen og venter til den stabiliserer seg etter et halvt minutt ca.? 9266612[/snapback] Tomgangsturtallet er vel normalt, det vil si sånn ca 700 - 800 om jeg ikke husker helt feil. Som jeg sa tidligere, det kan godt være at dette er normalt på denne bilen. Skal få tatt en skikkelig service på bilen snart, da dette sannsynligvis ikke var gjort når jeg kjøpte den. Så får vi se når luftfilter, plugger etc er byttet. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Du kan gjøre et forsøk med sånn "STP Injector Cleaner", men det er rart at det skal påvirke tomgangen istedetfor når de virkelig presses. Injector Cleaner fikk i vertfall min bil til å gå noe jevnere spesielt når motoren er kald. Lenke til kommentar
geirrs Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Vel, som sagt så kan det være bare en vanesak. Hadde noe lignende (lugging) med den forrige bilen, en Astra 96. Kanskje det bare er en følge av en billig modell og liten motor. Kjørte nettopp en Toyota Avensis 01-modell, og her var det ikke antydning til noe lignende. Dette er jo en bil som nok er bedre bygget vil jeg tro. Litt off-topic, men et annen ting på bilen er at rattet er litt skjevt og heller mot venstre når jeg kjører rett frem. I følge NAF-kontrollen (kjøpstest) jeg fikk tatt før kjøpet er det ikke noe avvik på oppheng etc i front, men kan skjevheten likevel være et tegn på slitasje på foringer eller noe sånt? Er litt fristet til å få en 3. part til å ta en kikk her for å være sikker. Endret 13. august 2007 av geirrs Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Min Laguna fra 97 er også slik at rattet må være litt til venstre for å gå rett frem. Virker som at problemet oppsto etter at jeg byttet fra vinterdekkene til sommerdekk, så jeg mistenker at det bare er litt ujevn slitasje i dekkene som gjør det. I vertfall har vel min bil ikke veldig ulik motor enn den som er i din. Min er riktignok en 1.8L med 8 ventiler, men tror ikke forskjellene er så ekstremt store. Jeg kan dra min i middels oppoverbakker bare på tomgangen, og det er ikke noe tegn til at den sliter noe med tomgang. Ved kaldstart går den på over 1000rpm, men går etterhvert nedover til rundt 800 i følge instrumentet. Lenke til kommentar
geirrs Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Jaja....her i Trøndelag så er det vel ikke så lenge før vinterdekkene må på. Får vente å se litt hva som skjer da, kanskje. Har jo 3 måneder ennå på å finne ut av eventuelle feil før garantien utgår. Takk til alle som svarte! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå