Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Veteran: 1975 Vauxhall Viva S

Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Da har jeg gått til innkjøp av mitt første veteranbil prosjekt, en bil ikke mange vet hva er: Vauxhall Viva S (HC) 1,25 Denne var sist på veien på 90 tallet...

Bilen har en km. stand på 65.000 mens motor har km.stand på 20.000

93533.jpeg

93534.jpeg

Jeg tror denne er såpass gammel at det var før Opel blandet seg inn i Vauxhall. Etter en noe turbulent tur sørover (pga lekkasje på radiator lokk, som da sølte ut fordeler...) kom jeg fram og fikk endelig løftet bilen i været for å se under den.

93537.jpeg

93543.jpeg

93546.jpeg

Jeg ble fornøyd med det jeg så, eneste å utsette på er at bilen har tatt nedi og bøyd litt av den bærende konstruksjonen.

93552.jpeg

Etter en nøye overgang av bilen er det ikke så mye som må skiftest ut for å få den eu godkjent, feiler jeg har funnet er: Begge reflektorer foran (rust), Blinklys bryter, høyre blinklys (skjerm) og høyre bremselys. Her er det antagelivis lodding som må til..

93559.jpeg

Har fått kontakt med en svenske som hevder han har hovedlykter (nye) og blinklysbryter liggende.

Ellers er bilen ganske rustfri, den har endel overflate rust men siden jeg har tenkt å få denne bilen sort må hele bilen pussest ned uansett. Eneste rust som må bearbeidest er rett bak bakhjulene:

93563.jpeg

93564.jpeg

Planer jeg har:

Lakkert sort (mulig den blir rullet i første omgang

Chrome spokefelger eller baby moon:

12-Chrome-Spoke.jpg93571.jpeg

Helst i 13" med tykkest mulige dekk, har mest tro på chrome spoke felgene..

Hadde vært moro med større motor, omega 3000 hadde vært fristende... med vet ikke om det er fysisk plass..

93573.jpeg

Etter ventil justering og tenningsjustering (etter øret) ble dette en ny bil å kjøre!

Noen som har ideèr elle innspill så del gjerne!

93575.jpeg

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg la ut bildene på bildr.no og kopierte bildeadressen men dem ble små. derfor legger jeg dem ut en gang til her.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
stilig bil, men vil anbefale og ikek rulel først, hvis du alikavell skal lakke den senere. er litt av en pussejobb og pusse vekk vartfall.

stå på så blir dette helt toppers.

9260198[/snapback]

Takker for svar:)

Har sett en som har rullet på bil lakk før (ikke benga men vanlig som brukes i sprøytene) med meget bra resultat, til og med verkstedet som solgte mannen bil lakken ble imponert over resultatet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kunne tenkt meg ett ratt som dette:

IMG_0737.JPG

Noen som vet hvor man kan få tak i noe slikt?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
så ut som et flott eksemplar, men hvordan er det å få tak i deler egentlig..?

prøv Ebay

9264701[/snapback]

Ja mye deler på e-bay, men har fått tak i en svenske som har mye deler liggende. Fikk tak i han via den svenske vauxhall klubben, skal ringe han igjen i morgen for å høre om han hadde nye reflektorer.

I dag har jeg fått gjort mye!

Første jeg startet med var å pusse bagasjerommet som da er utrolig størrelse på!

Før pussingen:

93830.jpeg

Etter pussingen:

93831.jpeg

Etter rustbeskyttende lakk:

93832.jpeg

Så var det bakbremsene sin tur, denne bilen har jo stått på låve siden 90 tallet og jeg var imponert at ikke håndbrekket hengte på.. Etter tromlene var fjernet ble jeg enda mer overasket. Ikke engang bremse-sylindrene sitter fast! Ikke lekker dem heller! helt utrolig med tanke på den lange lagringen, plokket uansett fra hverandre og rengjorde og smurte opp med kobberpasta

93833.jpeg

93835.jpeg

93836.jpeg

Det eneste som da gjenstår under bilen er den rammevangen som har fått seg en smell. Etter mye svetting og hamring og bruk av slagtesj såg jeg med nok fornøyd med den. (Bilde av hvordan den så ut før er lagt ut tidligere)

93837.jpeg

Så var det bremsene foran som stod for tur for inspeksjon, helt supert! ikke engang slakk i verken hjul-lagre (ikke ulyd heller) eller styreledd/opphengskule!

93838.jpeg

Etter en titt i hanskerommet fant jeg en eske med nye bremseklosser også!

93839.jpeg

Fant sikringsboksen, hehe, denne bilen har hele 4 sikkringer! den nest øverste er 50A mens resten er 35A

93840.jpeg

Passasjer setet har noen hull, det har antagelisvis kommet fra mugg..

Så da tok jeg noen setetrekk, foreløbi ser det helt fjernt ut med disse setetrekkene, men når bilen blir sort blir det bedre..

93842.jpeg

93844.jpeg

Etter an rask titt i luftfilterboksen fant jeg ut at nytt luftfilter må anskaffest

93845.jpeg

Er det noen som vet hvor man kan få laget baklyktglass? tenkte jeg skulle få rødt glass i blinklysene, å heller bare få en grønn pære bak for å få orange lys, har også lyst på parklys i alle 3 glassene..

93847.jpeg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

I morgen ska jeg ringe til det lokale bilopphuggeriet for å høre om dem har noen "old school" 1000-metringer og evt, gamle spredere i god stand. Noe slikt som disse:

opel_kadett02.jpg

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Setetrekkene er jo bare å ta av, det er såpass mye overflaterust på denne bilen at den må pussest ned, å koste på den lakkering blir unødig dyrt. Uansett lar det seg endre i framtiden

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

I dag fikk jeg endelig kontakt med svensken som har nye hovedlykter liggenede! Det er jaggu ikke lett å finne deler til denne! 1000 svenske for 2 nye lykter er ikke dårlig pris syns jeg, har også handlet gamle brukte 1000-metringer for å holde "stilen" Noen som vet om noen som har liggende sjalusi og 13" chrome spoke felger? (4x100) Flere bilder kommer til helgen da jeg skal begynne å pusse/spakle og demontere bilen utvendig

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
I dag fikk jeg endelig kontakt med svensken som har nye hovedlykter liggenede! Det er jaggu ikke lett å finne deler til denne! 1000 svenske for 2 nye lykter er ikke dårlig pris syns jeg, har også handlet gamle brukte 1000-metringer for å holde "stilen" Noen som vet om noen som har liggende sjalusi og 13" chrome spoke felger? (4x100) Flere bilder kommer til helgen da jeg skal begynne å pusse/spakle og demontere bilen utvendig

9294892[/snapback]

1000 Svenske for nye lykter er et kupp. Var selv på jakt etter lykter til min Granada MK1 (kommer vel en worklog for den etter hvert) for kort tid siden, og eneste sted jeg fant nye lykter i Norge, så skulle de ha ca 2000 pr. stk. Heldigvis fant jeg noen brukte til 500,- for et par.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+5132

Da er lyktene ankommet fra sverige og montert/justert. EU-kontroll på fredag! Eneste som jeg tror kan skrivest som "feil" er at langlys-indikatoren er svak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Var på tide det kom en oppdatering :) Liker å lese om veteranprosjekter, er liksom en helt annen sjarm enn plastic fantastic prosjektene som man ellers finner her

9423157[/snapback]

Helt enig :D i dag sprayet jeg litt tectyl på den rammevangen jeg har rettet opp under bilen. Ikke mye å skrive om men men.. Gleder meg til fredag da jeg skal til EU-kontroll! Jeg er så sikker på at den går igjennom! :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

I dag: EU-Kontroll.

Null feil!

Også montert i radio "må montere antenne også) og noen orginal høytalere fra en gammel omega bare for å få musikk men man kjører

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

I dag:

Tusen metringer (eller kanskje bare 50 metringer) og statoil kopp montert.

Skal prøve bilen noen mil nord-over i dag. Tvi tvi!

Tusen metringene kjøpte jeg hos en vrakhandler for 50.- pr. stk, for å få den gamle "looken"

Har også teipet rillene i griller med sort tape, bare for å se om det skal lakkerest senere. Jeg synns det kledde bilen, noen innspill?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...