Gå til innhold

Panelguide til Samsung 226BW og 226CW

Skagen

Anbefalte innlegg

Den siste tiden har det vært panelhysteri rundt Samsung SyncMaster 226BW nå som det er kjent at denne leveres med tre forskjellige paneler, og det har blitt stilt spørsmål i flere tråder hvordan man kan finne ut hvilket panel man har. Så her er en enkel guide til hvordan man med sikkerhet kan finne ut hvilket panel man har.

Men dessverre ser det ut til at Samsung har gjort noen endringer på de nyere modellene av 226BW som ikke gjør denne sikre identifiseringen mulig lengre, men det kan være verdt et forsøk om man er nysgjerrig; jeg vet ikke om dette gjelder samtlige nyere modeller av 226BW.

Merk: Identifisering av paneltype gjelder kun 226BW.

Eiere av 226CW kan ta en titt på punktet angående S-panel-garanti på 226CW.

• Hva betyr bokstavene "A", "C" og "S"?

Enkelt sagt forteller bokstaven hvem som har produsert panelet som benyttes i skjermen din. Samsung selv produserer TN-paneler, men har, av grunner jeg ikke vet helt hvorfor, benyttet seg av paneler fra 2 andre produsenter.

A-panelene er produsert av AU Optronics, C-panelene er produsert av Chi Mei (CMO), mens S-panelene er produsert av Samsung.

• Hva er forskjellen på panelene? Og hvordan kalibrere skjermen?

For å være ærlig vet jeg ikke hva de tekniske forskjellene er. Men jeg kan med trygghet si at S-panelet gir de beste/mest korrekt fargene 'out-of-the-box', har mindre baklys som lekker igjennom, og derfor er S-panelet så ettertraktet.

Bl.a har både A- og C-panelet noe overtone av blå sammenlignet med S-panelet. Men 226BW er, i motsetning til en del andre LCD-skjermer, godt utstyrt med innstillingsmuligheter, så dette kan kalibreres!

Men det er verre å peke ut hvilket panel som er 'best' av A- og C-panelet.

Har man fått en 226BW med A- eller C-panel betyr det ikke at man har gjort et dårlig kjøp, uten at jeg forsøker å høres ut som en salgsmann fra Samsung. Behardware.com, som har gjort grundige tester av A- og S-versionen av 226BW, konkluderer med følgende: "Should we regret having bought an A version and would another screen have been better? No. The 226BW, whether it’s an A or S, is still above the [competitors]." (kilde)

A-panelet er veldig fleksibelt og kan kalibreres til mer eller mindre den samme fargegjengivelse som S-panelet har, noe som er forklart i detaljer her.

Når det gjelder C-panelet finnes det visdom om kalibrering her.

• Hvordan finner jeg ut hvilket panel jeg har?

Den klassiske metoden har vært å se på baksiden av skjermen. Her skal det stå følgende: Model: 226BW [R] samt en bokstav for paneltype slik som i bildet man kan se her. Men det har vist seg at to lesere av behardware.com har fått oppgitt feil på baksiden; "S" med et AU Optronics-panel (A-panel) og "A" med et Samsung-panel (S-panel).

Så den eneste sikre metoden for å bestemme paneltype er å se i den 'hemmelige' Service Functions-menyen, men som jeg sa innledningsvis ser det ser ut til at Samsung har tatt ut panelinformasjonen fra denne menyen i de nyere 226BW-modellene. Men til dere som vil gjøre et forsøk er oppskriften følgende:

1. Sett kontrast og brightness til 0

2. Trykk på «Menu»-knappen

3. Hold inne «Source»-knappen i 5 sekunder (knapp nr. 2 fra høyre)

Da skal Service Functions-menyen dukke opp, og nederst under Panel Info. kan man se hvilket panel man har. Her er navnene på de ulike panelene:

A-panel (AU Optronics): AU M220Ew01 (bilde)

C-panel (Chi Mei/CMO): CMO M220Z1 (bilde)

S-panel (Samsung): AMLCD M220M1 (bilde)

• Har 226CW S-panel-garanti?

Ja, ifølge ryktene har 226CW S-panel-garanti. Grunnen til dette er visstnok en helt ny teknikk for baklys Samsung har utviklet som de kaller Wide Color Gamut. Denne teknikken har ikke konkurrentene utviklet, noe som betyr at det kun kan brukes Samsung-paneler (S-paneler) i 226CW.

Derfor er det heller ikke nødvendig å merke skjermene med hvilket panel som benyttes, og det er heller ikke oppgitt paneltype i Service Functions-menyen slik som det er i 226BW.

Men jeg tørr ikke påstå noe med sikkerhet. Det blir spennende å se om det dukker opp noen andre paneltyper etterhvert også i 226CW.

• Kilder og mer info:

Review: Samsung 226BW LCD, "C" Panel

Samsung 226BW A and S series: The verdict

First look at the Samsung SM 226CW

Spørsmål, annen informasjon, etc, kan dere ta i denne tråden.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Takk, skag1!

Men synd det er ingen måte å finne dette ut på før man kjøper skjermen...

Et annet spm.: Er skjermen glossy eller ikke, har hørt at det bare er panelet rundt skjermen som er glossy, men ikke selve skjermen. Er dette sant?

EDIT: Har problemer med bildene du linker til...

Endret av Slettet-xZFMnIz6
Lenke til kommentar

Sitter i den menyen nå på min CW og har ingen panel info. quote: "According to Samsung, all 226cw panels are manufactured by samsung themselves hence theres no need to add panel info on the back anymore. I don't see any C or A type lettering for Panel type at the back." kanskje derfor ingen panel info heller.

post-67348-1186860687_thumb.jpg

Endret av <Iversen>
Lenke til kommentar

Ah, takker. Har enda ikke fått min 226CW, så derfor har jeg ikke lagt til noe info om den menyen for 226CW, men skal gjøre det nå :)

Men ut ifra hva jeg fant om 226CW, og at de kan kun bruke Samsung-paneler pga. det nye baklyset, skulle det ikke være nødvendig å merke skjermen med paneltype lengre, nei.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Det var merkelig. Dessverre har jeg ikke fått min skjerm, så jeg vet ikke om det kanskje er noe navigasjon man må gjøre i Service Functions-menyen eller hva. Men merkelig det ikke står noe om Panel Info der, med mindre du faktisk har en 226CW da.

Inntil videre får du stole på bokstaven på baksiden av skjermen. :)

Lenke til kommentar
Samsung selv produserer TN-paneler, men har, av grunner jeg ikke vet helt hvorfor, benyttet seg av paneler fra 2 andre produsenter.

har samsung lov til å selge en type skjerm med forskjellige kvaliteter til lik pris?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=8509617

Fikk opp "Service Function" menyen på min BW, men sto ikke "Panel Info" noe sted der.

Er lenge siden Samsung tok bort denne.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Til informasjon. Jeg kontaktet Samsung.no og de ville ikke fortelle meg noenting om hvem som produserer panelene deres i CW skjermene.

9260277[/snapback]

Leser du førsteinnlegget så har jeg streket under ordet 'rykter' for å poengtere at dette ikke er noe som er offisielt bekreftet på noen som helst måte.

Leser du litt i de kildene jeg har oppgitt så står det der hvordan disse ryktene har kommet til i denne nyhetsartikkelen hos behardware.com. At de holder kortene tett til brystet er kanskje ikke så rart. Dette er vel en bedrifthemmelighet vil jeg tro :)

har samsung lov til å selge en type skjerm med forskjellige kvaliteter til lik pris? (noen som var med på denne?)

9260338[/snapback]

Samsung har nok beholdt retten til å endre innholdet av komponenter i skjermen uten at dette skal få juridiske konsekvenser slik du sikter til. Men jeg er enig at dette er leit for kunden, og forhåpentligvis, men kanskje ikke så realistisk, vil Samsung fortsette med kun S-paneler i 226CW. Grunnen til at Samsung har operert med ulike paneler tørr jeg bare spekulere i, men det kan være både rent økonomisk eller at de kanskje har hatt perioder med lav produksjon av sine egne Samsung-paneler. Se bare f.eks her.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er mogleg det finst svar på dette i ein eller annan tråd, men det finst no så mange trådar med xx antal sider at det etter kvart har blitt ein smule vanskeleg å finne den infoen ein treng. Hvis nokon har lyst å linke meg vidare til ein aktuell post så kan dei sjølvsagt gjere det.

Problemet er; korleis kalibrerar eg min 226BW dersom eg ikkje veit kva panel eg har? Det står ingen info på baksida av skjermen, ei heller på den "hemmelege" setup-menyen. Eg fekk skjermen min i dag, og synest biletet er langt ifrå optimalt. Fargane er i overkant blasse, og alt i alt er biletet for lyst. Eg har ikkje særleg lyst til å spele Bioshock med desse skjerminnstillingane, for å seie det slik. Bør eg bruke softwaren som kom med skjermen? (Natural Color/MagicTune)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...