Gå til innhold

Finnes det noen atomdrevne personbiler?

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten diskusjon gående med en kompis.

Han sier at det finnes ekte atomdrevne biler per i dag (ikke i salg, men prototyper som fungerer)

Jeg tror dessverre ikke på dette, fordi jeg har vanskelig for å tro at de har fått et helt atomkraftverk (ved atomkraft mener vi begge spalting av atomer, som igjen lager varme til fordamping av vann, som skaper trykk som driver turbiner) ned i så liten størelse og vekt at det både er sikkert, og gir nok kraft til å drive bilen.

Takker for svar ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, finnes ingen biler, Ford lekte med ideen under atom alderens fødsel.

Det fantes atom drevne fly, både USA og Sovjet lekte med ideen, USA's versjon var bare test versjon med en atom reaktor satt under stress, ment for og måle strålning fra reaktoren.

USA hadde 2 motorer under utvikling, indirekte syklus (varme fra reaktoren varmet opp luft som gikk tilbake til motoren),

og Direkte syklus, varmluft fra reaktor ble sluppet rett ut i motoren.

Sovjet lagde ett fly som hadde Direkte syklus fra reaktoren, tror ikke noen av de som var med i prosjektet er i live idag, tror det var snakk om en 15-20 flygninger før de var skadet for livet.

Problemet for biler og fly er rett og slett at bly veggene som trengs for og skjerme reaktoren er forr tung, dermed er båter og ubåter det mest ideele for atom drevet fremkomst.

(Russland har somkjent 2 atom isbrytere i nord)

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Takker for svar ;)

Det var det jeg og trodde. Skjermingen er jo det som tar opp både vekt og plass.

Men det finnes jo mange store skip og Ubåter som er atomdrevet. Du nevner jo to isbrytere, og så er jo det flere hangardskip som er atomdrevet, og en del ubåter. (alle disse har jo en fellesfaktor; størelse og vekt. De er alle veldig store og tunge)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en bilfrik (noen kaller meg et bilvrak) som vet det aller meste om de særeste bilene, og jeg kan bekrefte at det ikke finnes atomdrevne biler. Det ble fantasert om sånne biler på 50-tallet bl.a i USA, men såvidt jeg vet ble det aldri laget slike biler i virkeligheten. Ford Nucleon fra 1958 var et slikt tankeeksperiment, som det ble laget en skalamodell av, men ikke noe mer:

ford_nucleon_model.jpg

Dette er bakenden på Ford Nucleon, den blanke beholderen skulle forestille atomreaktoren.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Jeg er en bilfrik (noen kaller meg et bilvrak) som vet det aller meste om de særeste bilene, og jeg kan bekrefte at det ikke finnes atomdrevne biler. Det ble fantasert om sånne biler på 50-tallet bl.a i USA, men såvidt jeg vet ble det aldri laget slike biler i virkeligheten. Ford Nucleon fra 1958 var et slikt tankeeksperiment, som det ble laget en skalamodell av, men ikke noe mer:

ford_nucleon_model.jpg

Dette er bakenden på Ford Nucleon, den blanke beholderen skulle forestille atomreaktoren.

9236619[/snapback]

Takker for svar :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar
"Quickly Robin, to the Batmobile!:)

Regner med at en annen fordel atomdrevne båter har overfor andre atomdrevne farkoster er at de har en en rimelig ubegrenset tilgang på vann som kan brukes til å kjøle ned reaktoren.

9290959[/snapback]

Men man ikke ha vann til å avkjøle en reaktor. Atomdrevne romsonder (Viking, Voyager?) har kjøleribber. Tror det finnes mindre semi-portable reaktorer som heller ikke behøver vann, disse var de ikke så mange av tror jeg (veldig mye stråling her også!)

Lenke til kommentar

Men man ikke ha vann til å avkjøle en reaktor. Atomdrevne romsonder (Viking, Voyager?) har kjøleribber. Tror det finnes mindre semi-portable reaktorer som heller ikke behøver vann, disse var de ikke så mange av tror jeg (veldig mye stråling her også!)

9342381[/snapback]

Og russerne brukte flytende metall til reaktoren i deres Alfa-klasse ubåter.

minuset med disse er jo at man varme reaktorene for å holde metallet flytende. Dette gjorde at de måtte holde reaktorene i gang mens de lå til kai også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...