Gå til innhold

Asus A6JA: Oppgradere til Core 2 Duo


Manuel

Anbefalte innlegg

Innledningsvis så er jeg klar over at det eksisterer en lang tråd som Asus A6Ja her ,men tråden er så lang at ingen vil gidde å lese den ...

 

Uansett så har jeg lekt med tanken på å oppgradere prosessoren på denne maskinen. Som kjent så er ikke CPU loddet fast til hovedkortet på denne maskinen, noe som åpner for enkelte oppgraderingsmuligheter.

 

Først og fremst så ser jeg at Asus for lengst har gitt ut en BIOS, som med Asus sine egne ord "Support Merom CPU via PM request" skal støtte Merom. "Merom" er jo som kjent kallenavnet på notebook-varianten av Intel Core 2 Duo. I tillegg så er bruker A6Ja brikkesettet "Intel i945PM" (Napa), som skal støtte samtlige varianter av Core 2 Duo. Denne støtten gjelder nok ikke andre generasjon av Merom, som er ment for Socket P og Santa Rosa ( ? )

 

Jeg antar at det er Socket-M/Socket-479 som er aktuelt for Asus A6Ja (siden den ikke bruker en "desktop"-prosessor), og ifølge prisguiden koster det i skrivende stund ca. 1500 kr for den billigste varianten - T5500.

 

Det er jo også en fordel at Core 2 Duo angivelig skal ha omtrent samme effekttap som forgjengeren.

 

(...)

The first version of Merom is "drop-in" compatible with Napa platform for Core Duo, requiring at most a motherboard BIOS update. It has a similar thermal envelope of 34 W and the same 667 MT/s FSB rate.

(...)

Altså burde det ikke bli noen BBQ.

 

Anandtech har gjort en liten test på forskjellene på Yonah og Conroe nettopp ved å oppgradere en bærbar Asus-maskin, som tilfeldigvis har omtrent samme oppsett som Asus A6Ja

 

Jeg er litt i tvil om det virkelig er verdt å punge ut over 2 høvdinger for en CPU-oppgradering. I spill så vil grafikkortet (Mobility X1600) bli flaskehalsen, og i tillegg så er man kanskje nødt til å kjøpe mer RAM hvis det viser seg at den medfølgende RAM-brikken er treg. Det er nok også tvilsomt hvor stor forskjell man vil merke ved vanlig "skrivebordsbruk".

 

Er det noen som har en formening om dette, og er det noen som faktisk har prøvd å skifte ut prosessoren på A6Ja?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...