Gå til innhold

Hva tilsvarer f2.8 og iso 1600?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer litt på angående hvor mange hakk blender man tjener på å øke isoverdien. Jeg har ett nikon d70 med tamron 17-50 f2.8, og har muligheten til å stille iso helt opp til 1600. Det jeg lurer på er hvis jeg har blender f2.8 og øker iso-en til 1600, hva tilsvarer det ved iso 200? f1.4 eller f1.8 ved iso 200?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg lurer litt på angående hvor mange hakk blender man tjener på å øke isoverdien. Jeg har ett nikon d70 med tamron 17-50 f2.8, og har muligheten til å stille iso helt opp til 1600. Det jeg lurer på er hvis jeg har blender f2.8 og øker iso-en til 1600, hva tilsvarer det ved iso 200? f1.4 eller f1.8 ved iso 200?

ISO200 vs ISO1600 er tre eksponeringstrinn, så f/2.8 ved ISO1600 vil kreve f/1.0 ved ISO200 for samme eksponering... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Husk at man forverrer bildekvaliteten med å øke ISO, så du skal helst øke den bare for å få bedre lukkertid i dårlig lys, mens du har blenderen på største åpning objektivet ditt klarer.

Kommer jo an på verdiene det... Du kan godt bruke ISO200 eller ISO400 i stedet for ISO100, og heller oppnå bedre skarphet med nedblendet objektiv...
Lenke til kommentar
Nei sant...

 

Kunne en formell for å regne ut lukkertiden til et bilde, utifra En ISO verdi og blender-verdi og lukker-verdi, om man endrer ISO'n.

Jepp, og hvis man skal justere både blender og ISO, men samtidig beholde lukkertiden...

 

Disse formlene er jo innebygget i S-funksjonen (Tv på Canon), og tilsvarende for A (Av på Canon), men det er nyttig å kunne gjøre tilsvarende manuelt...

Lenke til kommentar
Nei sant...

 

Kunne en formell for å regne ut lukkertiden til et bilde, utifra En ISO verdi og blender-verdi og lukker-verdi, om man endrer ISO'n.

Jepp, og hvis man skal justere både blender og ISO, men samtidig beholde lukkertiden...

 

Disse formlene er jo innebygget i S-funksjonen (Tv på Canon), og tilsvarende for A (Av på Canon), men det er nyttig å kunne gjøre tilsvarende manuelt...

9174860[/snapback]

 

S på Nikon?

 

Trenger man bare å sette de andre innstillingene da eller? Sjeldent det blir bra her... :(

Lenke til kommentar
S på Nikon?

 

Trenger man bare å sette de andre innstillingene da eller? Sjeldent det blir bra her... :(

Lukkerprioritet, du bestemmer lukkertiden (og i mange tilfeller ISO, litt avhengig av kameratype), så beregner kameraet mest egnede blender. Ikke alltid det er like hensiktsmessig, da du gjerne har flere innstillinger på lukkertid enn blender, men noen ganger er det det som må til dersom du skal oppnå ønsket resultat.
Lenke til kommentar

Strengt tatt bør man vel sitte seg ned å lære seg systemet for F-stopp (blender), Lukker hastighet og ISO. Hvis man skal bruke et speilrefleks kamera. Videre bør man egentlig lære seg å eksponere rett uten lysmåler, da denne kunskapen hjelper deg utrolig mye selv om du bruker et kamera med lysmåler. Ingen lysmålings systemer som finnes i dagens speilrefleks kameraer vil gi rett eksponerte bilder i alle situasjoner, hvis man har evne til å se hvordan man skal eksponere bildet utifra forholdene vil det hjelpe deg utrolig mye. Hvis man klager over at kameraet feileksponerer avslører man egentlig bare at man ikke har lært seg å eksponere rett selv, noe som er et krav om man skal ta nogenlunde brukbare bilder.

 

Den enkleste måten å lære seg dette skikkelig er å gå ut med et kamera uten lysmåler og bruke tabellen bakpå filmen, og husk åpner du opp blenderen et trinn kan du sette opp lukkerhastigheten med et trinn osv.

 

ps. Marius overasker meg at en standard eksponeringstabell var ukjent for deg. Denne forteller om noe så grunnleggende som sammenhengen mellom lukker, blender og iso (dette er svært grunnlegende og noe man burde kunne for å kunne ta bilder med alt annet enn de enkleste kompaktkameraene). Du liker jo å gi inntrykk av at du har svært god greie på foto.

Endret av modin
Lenke til kommentar
ps. Marius overasker meg at en standard eksponeringstabell var ukjent for deg. Denne forteller om noe så grunnleggende som sammenhengen mellom lukker, blender og iso (dette er svært grunnlegende og noe man burde kunne for å kunne ta bilder med alt annet enn de enkleste kompaktkameraene). Du liker jo å gi inntrykk av at du har svært god greie på foto.

9180793[/snapback]

 

Jeg liker ikke å gi inntrykk av at jeg har peil på foto. Hadde jeg gjort det hadde jeg ikke innrømmet at den tabellen så skremmende ut.

 

Jeg prøver meg på det jeg tror jeg kan, og lærer hver dag.

 

Jeg føler ikke at jeg har behov for å kunne blender/lukkerforhold på rams.

 

Så om noen sier at f/2.8 + ISO800 + 1/250 = x, så føler jeg ikke for å kunne fortelle de på strak arm hva f/4 + ISO 400 + 1/x = x, er...

 

Føler dere for å rakke ned på meg så finn på noe annet. Jeg har annet å gjøre enn å forsvare meg for folk som liker å rakke ned på meg og "kunnskapen" min.

Lenke til kommentar
Så om noen sier at f/2.8 +  ISO800 + 1/250 = x, så føler jeg ikke for å kunne fortelle de på strak arm hva f/4 + ISO 400 + 1/x = x, er...

 

Føler dere for å rakke ned på meg så finn på noe annet. Jeg har annet å gjøre enn å forsvare meg for folk som liker å rakke ned på meg og "kunnskapen" min.

9181824[/snapback]

 

Nei jeg rakker ikke ned på deg, bare syntes det var veldig rart at du ikke kunne det, når det er sagt er ikke nevnte tabell særlig pedagogisk skrevet. Du bør alikevel øve på disse samenhengene da de er en forutsetning for å kunne jobbe raskt og effektivt når du er ute og tar bilder. Ofte blir lysmåleren lurt av forskjellige farger osv i det du tar bilder av. Men hvis du vet rett eksponeringsnivå, kan du ha kameraet innstilt på det så lenge lysforholdene er ved det samme (og ikke få feil eksponerte bilder på grunn av fargesamensetningene i motivene), uavhengig av hva lysmåleren viser, og enkelt sjonglere mellom ISO, Blender og lukker.

 

Glem tabellen, dette er svært enkelt. Åpner du opp blenderen et trinn kan du sette opp lukkerhastigheten med et trinn eller sette ned ISOen med et trinn dette er altså svært enkelt, og stort sett det eneste du trenger å husk er at når du gjør noe et sted som øker eksponering med et trinn kan du gjøre tilsvarende et annet sted som senker den, hvis bildet i utgangspunktet var rett eksponert.

 

Blendertrinn (begynnner med høy lystyrke) Diameteren til blender åpningen som brøk av brennvidden:

f/1

 

PS. Her skrev jeg selvsagt en lettfattelig forklaring på systemet, men forumet ødela desverre slutten på innlegget mitt. Send meg en PM hvis du er interesert i å lære systemet for eksponering så skal jeg forklare det for deg :)

Endret av modin
Lenke til kommentar
Så om noen sier at f/2.8 +  ISO800 + 1/250 = x, så føler jeg ikke for å kunne fortelle de på strak arm hva f/4 + ISO 400 + 1/x = x, er...

 

Føler dere for å rakke ned på meg så finn på noe annet. Jeg har annet å gjøre enn å forsvare meg for folk som liker å rakke ned på meg og "kunnskapen" min.

9181824[/snapback]

 

Nei jeg rakker ikke ned på deg, bare syntes det var veldig rart at du ikke kunne det, når det er sagt er ikke nevnte tabell særlig pedagogisk skrevet. Du bør alikevel øve på disse samenhengene da de er en forutsetning for å kunne jobbe raskt og effektivt når du er ute og tar bilder. Ofte blir lysmåleren lurt av forskjellige farger osv i det du tar bilder av. Men hvis du vet rett eksponeringsnivå, kan du ha kameraet innstilt på det så lenge lysforholdene er ved det samme (og ikke få feil eksponerte bilder på grunn av fargesamensetningene i motivene), uavhengig av hva lysmåleren viser, og enkelt sjonglere mellom ISO, Blender og lukker.

 

Glem tabellen, dette er svært enkelt. Åpner du opp blenderen et trinn kan du sette opp lukkerhastigheten med et trinn eller sette ned ISOen med et trinn dette er altså svært enkelt, og stort sett det eneste du trenger å husk er at når du gjør noe et sted som øker eksponering med et trinn kan du gjøre tilsvarende et annet sted som senker den, hvis bildet i utgangspunktet var rett eksponert.

 

Blendertrinn (begynnner med høy lystyrke) Diameteren til blender åpningen som brøk av brennvidden:

f/1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...