Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan løsne rar skrue?


Anbefalte innlegg

Nå skal jeg løsne støtemperen fra fjærbeinet. Jeg har strammet fjærklemmene, og føler meg klar til å bli ferdig med denne jobben som jeg startet på for snart en måned siden. Men det ble stopp igjen.

 

Nå har jeg støtt på en merkelig skrue. Denne skruen fester toppen av støtdemperen til fjærbeinet.

 

stdemp1mc6.jpg

 

Det er en 18 mm sekskant mutter utenpå en annen 8 mm sekskant, hvis jeg har fått målene rett. Hva slags verktøy bruker man for å løsne slikt?

 

For øvrig ser den nye støtdemperen lik ut, bortsett fra at her er det en unbrako i midten, i stedet for 8-millimeteren som i den gamle.

 

stdemp2fa3.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18mm er ganske uvanlig, men uansett er det vel bare å knurre muttra av med muttertrekker. Om du ikke har det, kan du holde igjen stempelstanga på undersiden med ei tang mens du skrur av muttra. (går ut fra at demperen skal kastes)

Lenke til kommentar

Det står i boka at mutteren kan sitte ekstremt hard (og det tror jeg på, siden alt hittil har sittet mye hardere enn det egentlig skal). Så jeg tviler på at jeg klarer å holde igjen stempelstanga med en vannpumpetang. Men kan jo prøve. Blir støtdemperen fullstendig ødelagt i så fall, eller kan jeg kjøre en uke til med den hvis den likevel ikke løsner?

 

Og hvordan strammer jeg den nye? Alt sitter nede i et hull.

Lenke til kommentar

Muttertrekker og rørtang :) Har du ikke det for hånd kan du jo altids ta med deg fjærbeinet til et verksted og spørre om ikke noen kan løsne på muttra for deg. Tviler på noen gidder å ta seg betalt for det. Når den først er løsna burde den ikke by på nevneverdige problemer.

Lenke til kommentar
Muttertrekker og rørtang :) Har du ikke det for hånd kan du jo altids ta med deg fjærbeinet til et verksted og spørre om ikke noen kan løsne på muttra for deg. Tviler på noen gidder å ta seg betalt for det. Når den først er løsna burde den ikke by på nevneverdige problemer.

9168127[/snapback]

 

Dette er et helt vanlig problem (i det minste hvis du har Opel... som jeg har). jeg har klart det hver gang enten vha rørtang (selv om det er utrolig vanskelig å få tak da stålet er utrolig hardt) eller vha 8 + 18 mm'eren på toppen. Det skal finnes noe spesialverktøy her - tror jeg har sett det på Biltema en gang i tiden. Problemet er at ofte vil ikke den minste nøkkelen holde hvis du bruker nøkler. Det kan kanskje også hjelpe å varme, men der er fare for å ødelegge evt. lager i holderen oppe (og den skal du bruke igjen).

 

Bu the way - umbrakoen er ikke så mye bedre den, den tåler mer, men ikke alltid nok. Tipset med å ta med fjærbeinet til verkstedet er ikke så dumt som det høres ut, selv om du da må ta løs nede også noe som er ekstra jobb.

 

Jeg har sett dempere som har et spor for fastnøkkel på nedsiden av mutteren, du kan jo se om du er så heldig.

Lenke til kommentar

Kjør innom et verksted og få dem til å løsne muttra mens fjærbeinet står på bilen da. IKKE TA MUTTREN AV, bare få løsna på den. Begynner det å smelle og banke i humper på vei hjem bør du stramme muttra litt.

 

Muttras oppgave er å overføre dempekraftenfra demperens UT-bevegelse til fjærbeinstoppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...