Gå til innhold

Vannkjøling for første gang


Anbefalte innlegg

Hallois

Vell, jeg tenkte jeg skulle begynne med vannkjøling nå da.

Jeg håpte jeg kunne få noen tips her siden det første gangen og alt :roll:

 

Hvorfor? (som dere sikkert kommer til å spørre om) Det er det nok mest at jeg vil prøve meg på noe nytt, men også for å minke temperaturen på en ikke altfor bråkete måte.

 

Jeg tenkte at jeg i begynnelsen bare skulle kjøle ned prosessoren, for så å senere kunne utvide det til alt av MOSFET, chipset, GPU osv.

 

Hardwaren er E6600, på et MSI P6N Diamond (hovedkort).

 

Jeg ser etter et nogelunde stillegående system, men også med gode overklokkingsmuligheter.

 

 

 

Jeg hadde tenkt å kjøpe dette Mist HighPerformance settet med 2 Papst vifter, viftestyring for å senke volumet og "øke" det når det trengs.

Radiatorgrill

 

 

Er dette et bra opsett? Hva bør endres? Kan noen være så greie å lage et bedre?

 

Jeg vil helst handle i Norge, men kan til nød handle utenlands.

Maks prisen er rundt 3000 Kr

 

 

 

Alt av tips, forslag osv. settes veldig pris på :)

 

 

-Unox

Endret av Unox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar! :)

 

 

Kjøp heller et sett fra petrastechshop.com. Vanligvis slipper du også frakt på deres varer. Anbefales på det sterkeste.

9172665[/snapback]

 

Så på den siden, og de hadde litt bedre utvalg enn www.microplex.no :p

Og billig var det jammen meg, kanskje jeg skal kjøpe i utlandet likevell?

Er ikke helt sikker på om jeg likte de settene så godt, men nå er jeg jo heller langt ifra erfaren i dette så jeg skal ikke si noe :innocent:

 

 

Kjøp heller et sett fra petrastechshop.com. Vanligvis slipper du også frakt på deres varer. Anbefales på det sterkeste.
De har vel ikke gratis frakt til Norge? Mener du moms og fortollingsgebyr?

9175358[/snapback]

Det lurer jeg også litt på, og hvis det da er moms og fortollingsgebyr du mener, Ninvec, må jeg sende en e-post på forhånd eller bare satse på at verdien på pakka er under 200 kr?

Endret av Unox
Lenke til kommentar

Hei igjen og takk igjen for svarene :)

Jeg har sett litt på sidewindercomputers.com og satt opp en aldri så liten handlevogn.

91291.jpeg

 

Hvordan liker dere den da? Det er jo mye billigere her, så prisen inkludert frakt er jo nesten lik den fra microplex.no

 

Jeg har enda ikke valgt nipler og diverse skruer som jeg trenger for å montere det her, så jeg håpet jeg kunne få litt hjelp til det :innocent:

 

 

Takker for alle svar!

Endret av Unox
Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene! :)

 

Satt opp en ny handleliste da ;)

91618.jpeg

 

Det så ganske bra ut det der. Husk at du vil ha fittings som passer slangen på radiatoren :)

9211473[/snapback]

Jeg brukte valget der du kunne velge mellom 1/4 og 1/2, og tok 1/2, det er vell riktig det siden jeg tok 1/2 tygon?

 

D-Tek FuZion er en bittelitt bedre og bittelitt billigere CPU-blokk.

 

Skal du ha stillegående vifter vil jeg påstå Swiftech sin radiator til under halve prisen vil være et langt bedre valg.

9212174[/snapback]

Jeg velger heller D-Tek FuZion blokka da, men radiatoren tror jeg jeg holder meg til siden det stod at den var forbedret når det gjaldt svakere vifter, men du har ikke en test og refferere til så jeg blir helt sikker?

 

Når det gjelder nipler så ser det ut for meg, at det følger med nipler til alt untatt pumpen. Følger det med nipler til den, og hvis ikke hvem nipler skal man ta? Jeg så at den passet til 1/2, men de eneste niplene jeg fant var 1/4 til 1/2, er litt forvirra :hm:

 

Også var det skruene, til radiatorgrillen bare tippet jeg på 6/32 siden det var to skruestørrelser og det var det også på grillen, siden skruehullene bruker for å feste fast i kabinettet var store så tok jeg dem. Om dette er riktig har jeg ingen anelse. :p

 

Resten av skruene trenger jeg fortsatt hjelp til, også har jeg lest at man burde ha et mellomrom mellom viftene og radiatoren, hvordan kan jeg få til det?

Lenke til kommentar

1/4" til 1/2"ID passer ;) Flate så billig det der ble da. Sender sidewindercomputers

til norge også? Hvor mye kommer frakten på? Hva med tollen? osv... Har vært skeptisk til det der før, men ser at fler og fler kjøper fra utlandet. Men om du må sende noe tilbake er det litt kjedelig, og kan fort bli dyrt.

Endret av Debate
Lenke til kommentar
1/4" til 1/2"ID passer ;) Flate så billig det der ble da. Sender sidewindercomputers

til norge også? Hvor mye kommer frakten på? Hva med tollen? osv... Har vært skeptisk til det der før, men ser at fler og fler kjøper fra utlandet. Men om du må sende noe tilbake er det litt kjedelig, og kan fort bli dyrt.

9216478[/snapback]

 

Frakten kommer ann på hvordan de sender og hvilket firma de bruker.

Det er ikke snakk om noe toll avgift, men mva (moms). Denne er nå på 25%.

Varer med verdi under 200kr er fritatt mva (altså varens verdi, uten frakt).

Skulle så varens verdi overstige 200kr må man betale 25% mva av hele summen (inkludert frakt). Valutakursen som tollvesenet bruker blir oppdatert hver dag på http://www.toll.no.

 

Vil minne om at når man bestiller fra utlandet har man ikke 2/5 års reklamasjonsrett, man får den garantien produsenten stiller. Hvis de ikke har andre ordninger. Ja, det kan fort koste noen lapper å måtte sende varer tilbake.

 

Min erfaring er at man ikke bør bestille store/dyre ting fra utlande med mindre at de er så mye billigere enn her hjemme at man kan betale dem på service 1-2 ganger og ennå spare på det.

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar
Frakten kommer ann på hvordan de sender og hvilket firma de bruker.

Det er ikke snakk om noe toll avgift, men mva (moms). Denne er nå på 25%.

Varer med verdi under 200kr er fritatt mva (altså varens verdi, uten frakt).

Skulle så varens verdi overstige 200kr må man betale 25% mva av hele summen (inkludert frakt). Valutakursen som tollvesenet bruker blir oppdatert hver dag på http://www.toll.no.

Det tilkommer også et fortollingsgebyr på 90 kr om verdien er på 200-1000 kr, og 182 kr om verdien er over 1000,-.

 

Man betaler IKKE mva på fraktkostnader.

 

Når det gjelder frakt fra Sidewinder; lag deg en handlekurv, sjekk ut, skriv inn infoen din og velg fraktmåte, etter det ser du også frakt rett i handlekurven. Evt. bare gå inn på USPS.com for å få en viss idé (SW tar ikke noe ekstra utover det USPS tar).

Endret av Endre
Lenke til kommentar
Sist jeg bestilte noe fra utlandet måtte jeg i hvert fall betale MVA for frakten også (hvis ikke jeg husker helt feil nå...).

9227089[/snapback]

Ser ut til at det stemmer. I stand corrected.

 

Når det gjelder tollgrenser er ikke frakt inkludert, noe som fikk meg til å tro at dette også gjelder beregning av mva.

Lenke til kommentar
Frakten kommer ann på hvordan de sender og hvilket firma de bruker.

Det er ikke snakk om noe toll avgift, men mva (moms). Denne er nå på 25%.

Varer med verdi under 200kr er fritatt mva (altså varens verdi, uten frakt).

Skulle så varens verdi overstige 200kr må man betale 25% mva av hele summen (inkludert frakt). Valutakursen som tollvesenet bruker blir oppdatert hver dag på http://www.toll.no.

Det tilkommer også et fortollingsgebyr på 90 kr om verdien er på 200-1000 kr, og 182 kr om verdien er over 1000,-.

 

Man betaler IKKE mva på fraktkostnader.

 

Når det gjelder frakt fra Sidewinder; lag deg en handlekurv, sjekk ut, skriv inn infoen din og velg fraktmåte, etter det ser du også frakt rett i handlekurven. Evt. bare gå inn på USPS.com for å få en viss idé (SW tar ikke noe ekstra utover det USPS tar).

9226953[/snapback]

 

Fortolligsgebyret kommer ann på hvem du bruker til å fortolle varene hos. Jeg vet at dette var en stor ting før, men jeg fikk en pakke idag med totalt å betale 58kr fortollet av posten. Lurer på hvor de da skal ta de 90 kronene fra. Husker ikke i farten verdien på varen + frakt, men det er noe over 200kr.

 

Ser på lappen jeg fikk i posten at det står listet opp:

- Postoppkrav 0 kr

- MVA 58 kr

- Toll 0 kr

- Forenklet tollbehandling 0 kr

 

Altså ikke noe gebyr.

 

[Edit]Min vare kom også med USPS, så regner med at det er samme prosedyre som SW.

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar

Ok. Blir litt forvirra her nå. Fikk et brev fra Posten her om dagen, en gjøk jeg handla fra på Ebay hadde tydeligvis ikke merka pakka med beskrivelse og verdi.

 

"MELDING OM ANKOMMET UFORTOLLET SENDING

 

(...)

 

Alternativ 1: Posten kan fortolle (...)

 

Pris (inkl. mva) fra 01.01.07: Fortolling kr. 182. Om vareverdien er under kr. 1000, og varen ikke er restriksjonsbelagt, er prisen kr 90. Mva og evt. avgifter på varen kommer i tillegg. Avgiftsfrie sendinger behandles gratis."

 

Avgiftsfrie sendinger tolket jeg automatisk som verdi under 200 kr. Kan det virkelig gjelde alt som ikke har toll/avgifter som f.eks. klær og alkohol har? Eller er det slik at man slipper unna gebyr når de bare trenger å skrive ut en regning på 25% av merket verdi, mens å åpne pakka og sjekke tar de betalt for? Skal ikke være greit. :p

Lenke til kommentar

SideWinderComputers sender til alle land også norge, har selv bestilt derfra 2ganger og er strålene fornøyd med service de tar heller ikke for mye på frakten bare det "posten" faktisk tar så der tjener de ikke noe skulle frakten bli mindre enn det du har betalt for du en mail og det som ble formye sender de tilbake ;)

 

De bruker USPS og man kan velge airmail (brev) til små ting som er billigst også har du prioritert internasjonal sending (6-14dager) og express internasjonal sending (2-5dager)

 

Selv endte jeg nesten opp på 100$ og fikk den etter 5dager så jeg valgte den dyreste frakten (elendig treig toll) ....

Moms måtte jeg betale 247,- fordi de ikke hadde satt ned pakken nok på pris, men det ba jeg ikke om heller ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...