Gå til innhold

Gromlinsa gikk på sjøen - hva nå?

Anbefalte innlegg

Var på båttur i forrige uke og min ny-ervervede Tamron 17-50mm f/2.8 ramlet ut av bagen og for til sjøs.

I og med at ingen mine forsikringer dekker uhellet og det er en dyr ferie snart, så må jeg finne et billig alternativ.

Foreløpig ser jeg for meg disse mulighetene

1. Jeg har en 35mm f/2 som er i det softeste laget; den fokuserer rett så vidt jeg kan se. Er dette noe som lar seg fikse? Og i såfall hva er kostnaden?

2. Jeg har en Sigma 18-125mm. Den har feil på fokusen (testet det i dag). Garantien gikk ut for en måned siden; er det en reklamasjonssak? Synes objektivet alltid har oppført seg snålt. Hvis ikke hva koster det å få fikset det ?

3. Kjøpe noe billig (ca. 1000,-)

Noen forslag ?

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler med deg. I denne dype sorgens stund :(

Har ikke lefdal en sigma 18-50 linse til 800 kroner da?

Edit:

Så den kosta 895 nå, og jeg fant ingen til Canon? Sikkert bare feil på siden deres :)

Edit 2

Ellers har du jo den legendariske 50mm 1.8 til under tusenlappen da :)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Føler med deg. I denne dype sorgens stund :(

Har ikke lefdal en sigma 18-50 linse til 800 kroner da?

Edit:

Så den kosta 895 nå, og jeg fant ingen til Canon? Sikkert bare feil på siden deres :)

9142428[/snapback]

Det er en nødløsning, men jeg har tenkt på den. PMnormal har omtalt den som brukanes, særlig i forhold til pris. 895 hos FotoVideo også.

Tom

Edit: liker ikke 50mm; men en 28mm 2.8 brukt kanskje?

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Angående Sigma 18-125mm så har når garantien gikk ut ingen verdens ting å si for din rett til reklamasjon. Du har vel 5 års reklamasjonstid på objektiver skulle jeg tro, og du er pliktig til å melde fra om feilen så snart som mulig etter at du oppdaget den innenfor de fem årene.

Lenke til kommentar
finn.no har jo noen ute da?

eks:

http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=10...641&WT.svl=Link

Det som du selv sier: nødløsning :)

Men regner med at du har vært på finn og foto.no

9142520[/snapback]

Det er meningsløst å kjøpe den til 400 brukt når man får Sigma 18-50 med solblender og metallbajonett til under 900 på FotoVideo. Vet det er 500 kr mer, men det er også mye bedre. Regner du med solblenderen så koster det bare 300 mer.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
finn.no har jo noen ute da?

eks:

http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=10...641&WT.svl=Link

Det som du selv sier: nødløsning :)

Men regner med at du har vært på finn og foto.no

9142520[/snapback]

Det er meningsløst å kjøpe den til 400 brukt når man får Sigma 18-50 med solblender og metallbajonett til under 900 på FotoVideo. Vet det er 500 kr mer, men det er også mye bedre. Regner du med solblenderen så koster det bare 300 mer.

9143213[/snapback]

Og skal jeg ha bildekvaliteten til kit-objektivet, trenger jeg jo bare å smøre inn 35mm med vaselin - Den er ikke så soft :whistle:

Tom

Lenke til kommentar
Ønsker deg lykke til med valgets kvaler .)

Jeg hadde heller klint til med en ny tamron 17-50. Bedre å kjøpe det du virkelig ønsker enn å ende opp med dårlige løsninger du ikke er fornøyd med :)

9143415[/snapback]

Joda - en ny Tamron er det eneste riktige valget.

Men jeg skal på en tre-ukers tur til Tyskland om litt over en måned; så jeg trenger noe som er litt bedre enn det jeg har nå, men koster ikke noe særlig mer enn 1,000,-. Over jul så blir det ny Tamron.

Tom

Lenke til kommentar
Ønsker deg lykke til med valgets kvaler .)

Jeg hadde heller klint til med en ny tamron 17-50. Bedre å kjøpe det du virkelig ønsker enn å ende opp med dårlige løsninger du ikke er fornøyd med :)

9143415[/snapback]

Joda - en ny Tamron er det eneste riktige valget.

Men jeg skal på en tre-ukers tur til Tyskland om litt over en måned; så jeg trenger noe som er litt bedre enn det jeg har nå, men koster ikke noe særlig mer enn 1,000,-. Over jul så blir det ny Tamron.

Tom

9143491[/snapback]

Du får trøste deg med at selv med en 35mm innsmørt med vaselin, tar du langt bedre bilder enn meg og de fleste andre som har kjøpt dSLR de siste 2 åra :fun:

Lenke til kommentar

Du får trøste deg med at selv med en 35mm innsmørt med vaselin, tar du langt bedre bilder enn meg og de fleste andre som har kjøpt dSLR de siste 2 åra :fun:

9143527[/snapback]

Takk for trøsten/tilliten; jeg får droppe innkjøp av vaselin og legge de pengene på sparebøssa...

Lenke til kommentar
jeg får droppe innkjøp av vaselin og legge de pengene på sparebøssa...

9143546[/snapback]

Lurt å ha med til tyskland...

Vet aldri hva du støter på der nede

9143556[/snapback]

Du har vært der før skjønner jeg ;)

Nei, vi er 5 ølhunder som skal på Oktoberfest med mere (*). Ingen tid til aktiveter som krever vaselin...

Tom

(*) Planen var en ukes tur ifm Oktoberfesten. Det har endt opp med en 3 ukers tur med borger, ølmuseer, gamle byer, alper, hvitvin og mere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...