KVTL Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Dette er en tråd som vil omhandle informasjon rundt oppkjøring til klasse BE, og litt informasjon om hvilken krav som vegvesenet kan stille til deg og ditt vogntog. Jeg velger å starte med det første. For å få klasse BE må man sende en søknad om utvidelse til den trafikkstasjonen du skal kjøre opp. Det nytter altså ikke å sende søknad til trafikkstasjon A, men kjøre opp hos trafikkstasjon B. Siden dere mest sannsynlig har søkt før når dere skulle ta klasse B, må dere sende trafikkstasjonen en blankett i papirform. Nettsøknad godtas dessvere ikke i de tilfellene. Hurtiglink til en versjon som dere kan fylle ut på pcen og skrive ut finnes her (Husk underskrift med penn): Søknadsskejma på bokmål Søknad om førerkort på nynorsk Application for driving lisence Når det er unnagjort (er bare en bagatell siden det er samme krav som til klasse B som man allerede må ha ervervet) så må man ta den obligatoriske utdannelsen. Den består av et lastsikringskurs og to obligatoriske kjøretimer. Under kjøretimene skal du rygge litt med henger og kjøre litt i trafikken. Man kan også øvelseskjøre til kl. BE. Her er reglene akkurat de samme som kl. B, eneste forskjellen er at ledsager må ha hatt BE i mer enn fem år. Eller så kan man jo bare putte på en tilhenger som er lovlig å kjøre med på kl. B og kjøre med denne. Det mest spennende og relevante, nemlig oppkjøringen. Oppkjøringen foregår på samme måte som til klasse B. Man får et teknisk spørsmål som omhandler vogntoget, samt kjøring i ca. 45 min. En del av oppkjøringen er at man kan vise at man behersker å rygge med vogntoget. Dette skjer enten ved at man rygger ca. 10 m rett bakover eller at man snur i et kryss. Man kan bruke eget vogntog. Her er en del trafikkstasjoner som nekter kandidatene, men dette har de ikke anledning til selv om de henviser til HMS etc. De kan nekte hvis det foreligger spesielle grunner, etc. hvis sensor har allergi og bilen er full av dyrehår. Hvis dere allikevel blir nektet å kjøre opp med eget vogntog, kan dere sende en klage. Her krever dere å få dekket de ekstra utgiftene dere har hatt som følge av at dere har blitt nektet oppkjøring med eget vogntog. Krav til eget vogntog: Reglene om dette finner man i forskrift om føreropplæring og førerprøven m.m § 30- 3 som lyder følgende: § 30-3. Førerprøve klasse BE Kandidat som skal avlegge førerprøve for klasse BE må ha bestått førerprøven for klasse B. Førerprøven for klasse BE består av en praktisk prøve. Den praktiske prøven avlegges med personbil (bil i gruppe M1, jf. kjøretøyforskriften § 2-2 nr. 2 bokstav a) og tilhenger. Kjøretøyet skal ha en tillatt totalvekt på ikke over 3500 kg, bredde minst 1,5 meter og minst fire sitteplasser. Kjøretøyet skal ha en konstruktiv hastighet på minst 100 km/t. Hastighetsmåler skal være lesbar fra sensors plass. Det skal være utvendige speil som gir sensoren tilstrekkelig utsyn bakover på begge sider og ekstra speil som gir sensoren mulighet til å observere kandidaten. Vogntoget må ha en samlet tillatt totalvekt på over 3500 kg og kunne oppnå en hastighet på minst 100 km/t. Tilhengeren skal være lukket og ha en tillatt totalvekt på minst 1000 kg. Den skal enten være minst like høy og bred som personbilen eller mindre enn personbilen forutsatt at det ikke er mulig å ha utsyn bakover fra førerplass uten å måtte bruke sidespeilene. Tilhengeren skal ha en aktuell totalvekt på minst 800 kg. Det stilles ikke krav om at personbilen skal være særskilt godkjent som kjøretøy til førerprøven, jf. § 29-6 femte ledd. Tilhengerredskap kan ikke benyttes. Husk også å ikke still opp med vogntog der enten bil eller henger har prøveskilt, dette er det ikke annledning til å kjøre opp med. Pass også på at det ikke foreligger noen avskiltningsbegjæring på bilen, litt kjedelig om man mister skiltene fordi man skulle kjøre opp til klasse BE. Men har dere supplerende informasjon, er det bare å komme med det. Diskusjon rundt BE er også ønskelig i tråden. Til slutt vil jeg bare nevne at under oppkjøring er man selv ansvarlig for vogntoget, akkurat som man er ansvarlig for kjøretøyet under oppkjøring til kl. B. Supplerende informasjon: Jeg betalte ca. 4000 kr for BE. Det var inkludert alle kurs, alt det obligatoriske, leie av bil samt alle gebyrer hos Statens vegvesen. Lokale priser varierer, og hvis man bruker eget vogntog blir det billigere, men 4000 kr gir et nogenlunde prisbilde dere må forvente dere av utgifter. Hvis dere må betale over 5000 kr, ville jeg ha hørt med flere kjøreskoler. Endret 5. september 2007 av KVTL Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Flott tråd...særlig med tanke på at jeg snart skal ta BE (jobben betaler...whoohoo). Er oppkjøringen vanskelig? Altså; burde jeg leie meg en henger og øve litt på rygging og sånt? Har kun kjørt med henger på traktor og syns ikke dette var noe problem egentlig. Hvilken tekniske spørsmål er det man kan få? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Du bør kanskje fjerne punktet med "sensor kan gi dere forenklet forelegg", siden sensor ikke kan gi forenklet forelegg.... Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Du bør kanskje fjerne punktet med "sensor kan gi dere forenklet forelegg", siden sensor ikke kan gi forenklet forelegg.... 9158779[/snapback] En sensor som jobber på Statens Vegvesen Trafikkstasjon, kan selvsagt gi bøter. Men dette er vel egentlig gebyrer og ikke forelegg regner jeg med. De gir ihvertfall bøter for dette: "Boten for å kjøre uten bilbelte er 750 kroner. Kjører man fremdeles med piggdekk vanker det en bot på 500 kroner. Dyrt blir det derimot hvis en kjører med slitte dekk. For hvert slitte dekk man har, belønnes det med en bot på 750 kroner. For kjøring uten førerkort ilegges man et gebyr på 500 kroner." Vegvesenet har også lenge ønsket å kunne gi fartsbøter, men dette har de ingen myndighet til. Og godt er vel det? Men uansett så kan ikke vegvesenet forfølge deg videre om du ikke stopper i dems kontroll. Selvsagt er det påbudt å stoppe. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Flott tråd...særlig med tanke på at jeg snart skal ta BE (jobben betaler...whoohoo). Er oppkjøringen vanskelig? Altså; burde jeg leie meg en henger og øve litt på rygging og sånt? Har kun kjørt med henger på traktor og syns ikke dette var noe problem egentlig. 9140091[/snapback] Hvis du kan rygge med bare å bruke de utvendige speilene, klarer du deg nok bra. Husk å få sensor til å gå ut og ha oversikt over blindsonen bak hengeren. Og ikke kjør fortere enn 80 i 90/100-sone med henger! De tekniske spørsmålene man kan få vet jeg ikke mye om, men regner med sikring av last er et tema.. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Flott tråd...særlig med tanke på at jeg snart skal ta BE (jobben betaler...whoohoo). Er oppkjøringen vanskelig? Altså; burde jeg leie meg en henger og øve litt på rygging og sånt? Har kun kjørt med henger på traktor og syns ikke dette var noe problem egentlig. 9140091[/snapback] Hvis du kan rygge med bare å bruke de utvendige speilene, klarer du deg nok bra. Husk å få sensor til å gå ut og ha oversikt over blindsonen bak hengeren. Og ikke kjør fortere enn 80 i 90/100-sone med henger! De tekniske spørsmålene man kan få vet jeg ikke mye om, men regner med sikring av last er et tema.. 9161241[/snapback] Hva gjør du om sensoren nekter å forlate kjøretøyet da? Kan han da likevel gi deg en stor feil om du blir tvungen til å rygge uten medhjelp? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Hva gjør du om sensoren nekter å forlate kjøretøyet da?Kan han da likevel gi deg en stor feil om du blir tvungen til å rygge uten medhjelp? 9162945[/snapback] Godt spørsmål.. Har ikke tatt BE (enda), men hørte bare sånn omtrent dette fra kjørelæreren når jeg tok B-lappen, at om du rygger med henger uten hjelpemann blir det tilnærmet automatisk 3'er feil og stryk... Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Du bør kanskje fjerne punktet med "sensor kan gi dere forenklet forelegg", siden sensor ikke kan gi forenklet forelegg.... 9158779[/snapback] En sensor som jobber på Statens Vegvesen Trafikkstasjon, kan selvsagt gi bøter. Men dette er vel egentlig gebyrer og ikke forelegg regner jeg med. De gir ihvertfall bøter for dette: "Boten for å kjøre uten bilbelte er 750 kroner. Kjører man fremdeles med piggdekk vanker det en bot på 500 kroner. Dyrt blir det derimot hvis en kjører med slitte dekk. For hvert slitte dekk man har, belønnes det med en bot på 750 kroner. For kjøring uten førerkort ilegges man et gebyr på 500 kroner." Vegvesenet har også lenge ønsket å kunne gi fartsbøter, men dette har de ingen myndighet til. Og godt er vel det? Men uansett så kan ikke vegvesenet forfølge deg videre om du ikke stopper i dems kontroll. Selvsagt er det påbudt å stoppe. 9160400[/snapback] Beklager å måtte skuffe deg. En representant fra Statens Vegvesen kan IKKE, jeg gjentar IKKE, gi bøter. Vernegebyr, som f.eks; beltegebyr, er ikke bot. Du blander kortenen noe voldsomt. Forseelser som man får forenklet forelegg for (manglende førerkort) kaller du gebyr og vica verca. Forenklet forelegg kan kun gis av tjenestemann fra politi og tollvesen. Forelegg gis kun av påtalemyndigheten. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Hvor tung henger kan man kjøre med vanlig B førerkort og hvor tung henger kan man kjøre med BE? Og sist, men ikke minst, hva skjer om du blir tatt med for tung henger med bare B førerkort? Endret 31. juli 2007 av thesinner Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Hva gjør du om sensoren nekter å forlate kjøretøyet da?Kan han da likevel gi deg en stor feil om du blir tvungen til å rygge uten medhjelp? 9162945[/snapback] Godt spørsmål.. Har ikke tatt BE (enda), men hørte bare sånn omtrent dette fra kjørelæreren når jeg tok B-lappen, at om du rygger med henger uten hjelpemann blir det tilnærmet automatisk 3'er feil og stryk... 9163146[/snapback] Neida, det er feil. Sensor sa til meg at jeg ikke hadde trengt å sendt henne ut. Men som jeg repliserte var at siden det er oppkjøring så ville jeg det, dessuten var det fin vær. Hadde det regnet hadde hun nok blitt litt sur på meg ja, he he. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hvor tung henger kan man kjøre med vanlig B førerkort og hvor tung henger kan man kjøre med BE? Og sist, men ikke minst, hva skjer om du blir tatt med for tung henger med bare B førerkort? 9180853[/snapback] Kompliserte regler, men prøver: på klasse B kan du kjøre bil og henger med sammenlagte tillatte totalvekter på inntil 3500kg. Hengerens tillatte totalvekt kan ikke overstige bilens egenvekt. NB: Unntak: Selv om bilen har tillatt totalvekt på mellom 2750-3500kg kan du uansett kjøre med henger på inntil 750kg, slik at vogntogvekten kan bli inntil 4250kg. Med BE kan du trekke opp til 3500kg bil +3500kg henger, forutsatt at bilens tillatte hengervekt tillater det. Merk også at her er det bare aktuell totalvekt på hengeren som gjelder, dvs. at du kan trekke en henger med 3500kg tillatt totalvekt selv om bilen bare kan trekke f.eks. 1600kg -selvsagt forutsatt at den reelle, aktuelle totalvekten av hengeren med last er under 1600kg. Du får i alle fall kjøreforbud og bot, muligens også sperrefrist for klasse BE og kanskje tap av førerkort klasse B (usikker på det) Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Egen oppkjøring for alt mulig av kjøretøykombinasjoner. Ekstremt idiotisk og rådyrt! Jeg hater byråkratene og Statens-Uvesen. 2 Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Hva gjør du om sensoren nekter å forlate kjøretøyet da?Kan han da likevel gi deg en stor feil om du blir tvungen til å rygge uten medhjelp? 9162945[/snapback] Godt spørsmål.. Har ikke tatt BE (enda), men hørte bare sånn omtrent dette fra kjørelæreren når jeg tok B-lappen, at om du rygger med henger uten hjelpemann blir det tilnærmet automatisk 3'er feil og stryk... Er ikke påkrevd at sensor skal ut av bilen og sjekke, men det er ikke lurt å ikke spørre om det. Når jeg hadde oppkjøring til klasse C spurte jeg sensor under ryggeprøven, men da takket han pent nei og sa at dette gikk sikkert fint. På den andre siden, under ryggeprøve til klasse CE gikk sensor ut av bilen selv uten at jeg trengte å spørre han om det. Er nok som med det fleste andre ting, veldig forskjellig fra sensor til sensor. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Noen som har tatt denne som kan liste opp hvilke spørsmål man kan få under prøven? Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Jeg fikk spørsmål om å finne ut hvor tung hengeren bilen jeg skulle bruke kunne trekke, hvor tung hengeren var (det var vekt på trafikkstasjonen), hvilke krav som gjelder for sikring av last, og forklare om sikkerhetslenke/katastrofebrems. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Så for å oppsummere, så burde man altså spørre sensor om å gå ut å hjelpe? Beklager stor bump, men har oppkjøring til BE i morgen å ser helst at jeg består Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Det har vel kommet en liten regelendring om jeg husker feil. Noe med tillatt totalvekt og aktuell vekt. Gjeldene fra i år tror jeg, ikke tilbakevirkende kraft. Her er det sikkert noen som kan presisere Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Du MÅ spørre sensor om hjelp ved rygging, ellers stryker du rett og slett. Hva gjelder vektreglene er det bare slik at du ikke kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 3500kg etter personbil med BE, skal du trekke noe slikt må du ha C1E. I praksis har det ingen betydning da tilhengere over 3500kg ikke kan ha vanlig påløpsbrems. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Fra 19. januar 2013 ja, har du tatt BE før, er det altså kun akutell vekt som teller. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Hva er det nye B96 sertifikatet som har dukket opp egentlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå