Gå til innhold

JapanFoto: Samme priser i butikk som nett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei ueberGoliath,

Japan Photo is for 15 years in Norway now and was always written "ph", amazing amazing... ;-)

But to the question: Most of our prices (probably 90%) are the same in web and shop. If the prices are different, we state that clearly in the text of the product on our webpage.

If customers did not see that it is a different price and come to our shop and are disappointed because of a higher price, we allways serve the customer and give him/her the web price + 100 Nok which s/he had to pay for transport anyway. Until now, we have practically no complaints about this policy.

Have a nice evening!

Stephan

Lenke til kommentar
Det er dyrere i butikk. Jeg ringte og sjekket canon 10-22mm i dag og da var det 200,- mer i butikk for dette objektivet.

9135168[/snapback]

Hei Diddlina,

I don`t know who told you that the price is 200,- Nok more expensive in the shop. Probably somebody who really needs some vacations after this hectical season...

The price in the shop is 5.999,- and the price on the nett is 5.979,- which is 20,- Nok more on my calculator. Taking into consideration that there is 99,- for transport in the nett, you even get the lens 80,- Nok cheaper in the shop.

That is what Afseth always says: shop prices are not always bad ;-)

Have a nice evening

Stephan

Lenke til kommentar
Hos meg la de på 200 på blitzen, så noen ganger er det dyrere i butikk. ;)

9135857[/snapback]

Skulle egentlig bare mangle. I butikker får man ta og føle på produktet, og i alle fall i teorien får man en helt annen service og personlig hjelp i butikk. Desverre er det en del butikker som ikke kan tilby ekstra hjelp, kunnskap og kompetanse, men de fleste bedre fotobutikker er flinke sånn sett og er dermed vel verdt det lille tillegget.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Hos meg la de på 200 på blitzen, så noen ganger er det dyrere i butikk. ;)

9135857[/snapback]

Skulle egentlig bare mangle. I butikker får man ta iog føle på produktet, og i alle fall i teorien får man en helt annen service og personlig hjelp i butikk. Desverre er det en del butikker som ikke kan tilby ekstra hjelp, kunnskap og kompetanse, men de fleste bedre fotobutikker er flinke sånn sett og er dermed vel verdt det lille tillegget.

9135918[/snapback]

Jeg viste hva jeg skulle ha. Men det jeg sier at selv om det ikke står oppført på nettet, så kan butikkprisen variere... 200,- er helt greit å betale, skulle nesten bare mangle syns jeg. :)

Lenke til kommentar

I butikker får man ta og føle på produktet, og i alle fall i teorien får man en helt annen service og personlig hjelp i butikk.

9135918[/snapback]

Hei Aetius,

unfortunetely there is a lot of theory here...

What you write is of course what we also like to tell our customers in the case that somebody comes in a physical shop and "threatens" with web prices. But let`s be honnest:

* a customer who buys a camera on the nett, gets the same service in our physical shops as the "shop customer". That is probably the same not only in Japan Photo but in all shops/chains that have a physical outlet also. Only "pure" nettshops have that disadvantage.

* personlig hjelp: To be honnest again, in a good going photo shop, you sometimes have to wait for a free sales person and if you get one, s/he has sometimes not enough time to answer all questions in detail. Most internett shops (should) offer competent hotlines/customer service that take a lot of time for personal advice.

I see only two main reasons for buying in the shop: "touch and try" - as you said - and availablity - I want my new baby now and not in a couple of days...

So I agree in the end. It is of some value to buy in the shop instead on the nett, but it can only be a very small difference... to the dislike of our shop managers ;-)

Stephan

Lenke til kommentar

Jeg har også merket at det er prisforskjell mellom prisene på nettsidene til Japan Photo og butikkprisene. Jeg hadde i lengre tid lyst til å kjøpe Canon EF 70-200 4.0 L IS USM, forskjellen mellom nett - og butikkpris var her 500kr. Om det er hensiktsmessig og greit er en annen diskusjon.

Kjøpet av Canon EF 70-200 4.0 L IS USM ble forresten lagt på is pga dårlig økonomi.

Lenke til kommentar

Jeg hadde det litt travelt tidligere og fikk egentlig ikke frem hva jeg mente.

Altså:

Jeg har ikke noe imot å betale litt mer i butikk, så lenge det begrenser seg til litt, dvs sånn omtrent det man likevel må ut med i frakt dersom man kjøper på nett. Hva som er akseptabelt å betale ekstra kommer også an på butikken og servicenivået der. Får man rask og kyndig hjelp, og man får produktet på dagen, er man selvsagt villig til å betale mer enn ellers.

Når det er sagt, så ser jeg helst at butikker som har både internettbutikk og fysiske butikker har samme priser begge steder. Man kan gjerne legge litt på internettprisen for å "sponse" butikkprisen - butikker har tross alt høyere kostnader hist og pist - men prisene bør være på samme nivå slik at man kan orientere seg på pris via nettet uten å få ubehagelige overraskelser i butikken etterpå. Å sjekke priser på nett for så å oppdage at de er mye høyere i butikk tjener bare til å gjøre kunden skuffet og sur.

Lenke til kommentar
Jeg hadde det litt travelt tidligere og fikk egentlig ikke frem hva jeg mente.

Når det er sagt, så ser jeg helst at butikker som har både internettbutikk og fysiske butikker har samme priser begge steder. Man kan gjerne legge litt på internettprisen for å "sponse" butikkprisen - butikker har tross alt høyere kostnader hist og pist - men prisene bør være på samme nivå slik at man kan orientere seg på pris via nettet uten å få ubehagelige overraskelser i butikken etterpå. Å sjekke priser på nett for så å oppdage at de er mye høyere i butikk tjener bare til å gjøre kunden skuffet og sur.

9138156[/snapback]

Ja det spør jo litt. Om prisen på varen er 3k+ så er ikke 200,- noe mye, men om man kjøper et minnekort, og man legger på 200,- så blir det litt kinki...

Så lenge jeg har pengene så har jeg ikke noe mot det, men når tilleggene gjør at kontoen tømmes, så kan jeg bli litt "amper"

Lenke til kommentar
* personlig hjelp:  To be honnest again, in a good going photo shop, you sometimes have to wait for a free sales person and if you get one, s/he has sometimes not enough time to answer all questions in detail. Most internett shops (should) offer competent hotlines/customer service that take a lot of time for personal advice.

Har bare litt lyst til å komme med personlig erfaring på dette feltet (som de fleste her vel vet, så jobber jeg i en fotobutikk).

Jeg har hørt at det som Stephan her påstår, oppstår i enkelte større butikker. Blant annet har Fotovideo hatt et problem med lange køer, men dette er vel i ferd med å bedre seg får vi håpe. De har ihvertfall ansatt en drøss med nye folk. Hvordan "ståa" er på Japan Photo, vet jeg ikke. Varierer vel uansett fra butikk til butikk.

Der jeg jobber, selger vi ikke bare kamera. Vi selger filmer, fremkalling og andre tjenester, småting og annet sånt "dilldall" ved siden av kamera i prisklassen 300 til 30.000 kroner. Så selv om det er en viss kø, så er det nesten alltid en jevn rullering ettersom mange kanskje bare skal ha en film. Selv om vi gir kunden all den tiden han/hun bruker til å bestemme seg, og så mye veiledning de trenger (kan fort bli opp til en time, fordi vår policy er at vi aldri er fornøyde før kunden går ut med et kamera/annet utstyr som han/hun vil bli fornøyd med), så er det sjelden en kunde som kommer inn må vente særlig mye lenger enn noen få minutter. Det er uansett sjelden stor kø, fordi vi etter 80 år i samme lokaler har tilvent oss årstidene og passer på å ha en del (fotointeresserte og kyndige) ekstrahjelper som kan hjelpe til i disse periodene. De som vet hvilken butikk jeg snakker om, og som har vært der, vil kanskje få sjokk når jeg forteller at vi på det meste er 5-6 personer bak disken (blir litt trangt kan man si). Men det hjelper ihvertfall på, slik at vi sjelden har kø ut døren, slik man ofte har andre steder.

Veldig mange setter uansett pris på veiledning, og det å ha et fysisk sted å gå til når de trenger hjelp (garanti/reklamasjon, "opplæring" i hvordan man bruker et kamera eller lignende). Det er mange grunner til å kjøpe i butikk fremfor nett. Når det gjelder Japan Photo, så er det som Stephan sier, fullt mulig å kjøpe på nett og bruke butikkene. Men personlig liker jeg å ta og klemme på ting, før jeg kjøper noe. Og da synes jeg det er verdt evt. et par hundrelapper ekstra (eller mer) å kjøpe i butikk fremfor nett. Nå kan man jo argumentere med angrerett på nettkjøp, men prøver du ikke kameraer opp mot hverandre, så vet du aldri om du ville blitt litt ekstra fornøyd med kamera B, selv om du er fornøyd med kamera A.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Priser fra nettshop til butikk er evig diskusjonstema uansett hvilken kjede det gjelder. :)

Japan Photo har jo en grei politikk, som JPstoney sier, hvor man betaler maks kr 100,- mer i butikk enn på nett, om ikke internettbutikken sier noe annet om den bestemte varen. Man må jo selvfølgelig ha forståelse om en og annen sommerhjelp ikke har fått denne informasjonen, men i utgangspunktet er dette en fin regel å ha. :)

De fleste internettbutikker i dag konkurrerer seg imellom mye uavhengig av prisene i butikk. Dette er mye av grunnene til at enkelte varer kan være forskjellig priset. Et av de største målene er jo å være billigst, og her mener jeg å tro at JP klarer seg temmelig bra på begge fronter. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Priser fra nettshop til butikk er evig diskusjonstema uansett hvilken kjede det gjelder. :)

Japan Photo har jo en grei politikk, som JPstoney sier, hvor man betaler maks kr 100,- mer i butikk enn på nett, om ikke internettbutikken sier noe annet om den bestemte varen. Man må jo selvfølgelig ha forståelse om en og annen sommerhjelp ikke har fått denne informasjonen, men i utgangspunktet er dette en fin regel å ha. :)

De fleste internettbutikker i dag konkurrerer seg imellom mye uavhengig av prisene i butikk. Dette er mye av grunnene til at enkelte varer kan være forskjellig priset. Et av de største målene er jo å være billigst, og her mener jeg å tro at JP klarer seg temmelig bra på begge fronter. :)

9286305[/snapback]

Jeg har sett forskjeller på 250 kroner mellom nettbutikk og butikk hos Japan Photo. Da jeg sa i fra om det, sa de på butikken at nettbutikken hadde sin pris, og vanlige butikker hadde en annen pris. Dette synes jeg er veldig dårlig. Regner med at prisen en finner på nettet hos Japan Photo er den de har i butikken om ikke annet er spesifisert!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...