JohnsonsWhatever Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Jeg har en Canon EOS 400D snart og da ønsker jeg et meget greit objektiv for ta bilder av personer, "modell" bilder, kan jeg si det? Før noen sier jeg bør prøve det Kit som følger med EOS 400D, så skal jeg si jeg har hatt dette kamera før og jeg har prøvd det mye og jeg skal gå neste step up! Så bruk heller tid for hjelpe meg finne riktig objektiv. Gi meg fler forslag til objektiver under 10.000 kroner, alle pris klasser er bra! Ikke bare tips meg til de dyre til 10.000 kroner da, noen til 4000-6000 tusen er vel bra også? Takk takk. Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Canon 50mm f/1.8 kan jo være interessant, men det blir vel kanskje litt for billig? Evt. f/1,4 Lenke til kommentar
JohnsonsWhatever Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Canon 50mm f/1.8 kan jo være interessant, men det blir vel kanskje litt for billig? Evt. f/1,4 9126453[/snapback] Hvor mye bedre er dette Canon EF 50mm f/1.4 USM enn det Kit som følger med Canon EOS 400D? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Du sier du har prøvd kit-objektivet men sier ingenting om hva som ikke er bra nok med det. Da er det vanskelig å gi råd i det hele tatt. Lenke til kommentar
JohnsonsWhatever Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Du sier du har prøvd kit-objektivet men sier ingenting om hva som ikke er bra nok med det. Da er det vanskelig å gi råd i det hele tatt. 9126509[/snapback] Joda, hør nå. Det er faktisk et Kit-Objektiv som følger med kamera til 6500, det burde si seg selv. Jeg er klar for neste steg, det MÅ finnes noe bedre enn det Kit-Objektiv for nærme person bilder? Hvis ikke det finnes noe bedre enn det til under en pris på 10000 kr, da legger jeg tråden dau. Vil ikke gå i noen detaljer, bare ønsker noe bedre enn det til person bilder, det burde vel være noe bedre for det er et Kit-Objektiv som følger med kamera til 6500, synes det sier nok jeg. Kan vel si, som jeg sa over her et objektiv som skal gi meg super klare, vakre bilder av personer. Detaljer og, hva mer kan jeg si? Endret 23. juli 2007 av JohnsonsWhatever Lenke til kommentar
buitre Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Sigma 30f/1,4, Canon 50f/1,4 og Canon 85f/1,8 er gode linser. De koster rundt 3000-3500 kroner. Sigmaen er vel den mest aktuelle for helportrett, mens Canon 85f/1,8 er bra for headshots og halvportrett. Personlig liker jeg ikke 50mm på APS-C kamera, men det er avhengig av dine preferanser. Disse er overlegne kitlinsa når det gjelder bildekvalitet, autofokus og byggekvalitet. Uten tvil er oppgradering. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Jeg tror neste steg for deg er å lese litt fototeori, ikke objektivkjøp. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Det er ingenting som "sier seg selv" når det gjelder objektiver. Du kan utmerket godt få supre klare vakre bilder av personer med kit-objektivet under en del forutsetninger. Du kan også få elendige bilder med et objektiv til 10.000. Generelt sett er det vel 50 mm som brukes til portretter og se gjerne etter en med høy lysstyrke, f. eks. f/1,4 som ble anbefalt over. Men det du har skrevet hittil tyder på at du heller behøver veiledning til bruk og ikke til kjøp. Lenke til kommentar
JohnsonsWhatever Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Jeg tror neste steg for deg er å lese litt fototeori, ikke objektivkjøp. 9126590[/snapback] Du kan tro hva du vil, jeg tror det steget der kan man ta i et annet emne! Vær hyggelig og hold emnet i tråden. Ok, hør nå. Jeg var ikke fornøyd med kit objektiv, enkelt og greit. Bildekvalitet, autofokus også! f.eks, nå er liten stund siden jeg tok bildene så blir vanskelig for meg sette meg inn i det igjen, men jeg veit når jeg skal kjøpe meg Canon EOS 400D igjen skal jeg ha et annet objektiv og ha som standard. Endret 23. juli 2007 av JohnsonsWhatever Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ut fra det du har skrevet her og i tidligere innlegg med samme spørsmål holder jeg fast på det jeg sa: Du behøver veiledning til bruk, ikke til kjøp. Verdens dyreste objektiv vil ikke hjelpe deg en døyt om du ikke vet hvordan utstyret skal brukes. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ok, hør nå. Jeg var ikke fornøyd med kit objektiv, enkelt og greit. Bildekvalitet, autofokus også! f.eks, nå er liten stund siden jeg tok bildene så blir vanskelig for meg sette meg inn i det igjen, men jeg veit når jeg skal kjøpe meg Canon EOS 400D igjen skal jeg ha et annet objektiv og ha som standard. 9126603[/snapback] Hvis du synes at zoom-omfanget til kit-objektivet var OK, så er jo Tamron's 17-50mm et objektiv du bør vurdere. Og supplerer du det med Sigma's 70mm Macro, så får du et macro og portrett-objektiv iett. Tom Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 For det første tror jeg ordet du leter etter er "portrett". For det andre, så er jeg enig med egeulf i at du hadde nok fått mer ut av å bruke penger på en bok som "Digital fotografi i praksis" først, og så ventet med objektivkjøp til etterpå. Når du ikke en gang kan definere hva som var "ikke så bra" med kitobjektivet, så bør du lese litt om temaet først. Var det skarpheten som var dårlig? Likte du ikke skarphetsdybden? Stygg bokeh? Det er vanskelig å gi noen tips når du ikke kan si hva som er feil. Men buitre sine tips er verdt å få med seg. 30mm/1,4, 50mm/1,4 el. 1,8 og 85mm/1,4 el. 1,8 er populære portrettobjektiver. Men en god telezoom er heller ikke å forakte, jeg har tatt noen fine portrettbilder med en Nikkor 80-200 f/2,8, og Canons tilsvarende er nok langt fra ubrukelige. Lenke til kommentar
JohnsonsWhatever Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Verdens dyreste, jeg prøvde få noe hjelp her til og ha noe bra objektiv og starte med og jeg ga informarsjon hvilke type bilder jeg vil ta! Så kommer du her og træsher det. Seriøst. Gi deg. Jeg skal kjøpe et kamerahus, Canon EOS 400D og det følger ikke med objektiv på det. Hva sier du til meg? Jeg skal knipse bilder med Canon EOS 400D kamerahus uten objektiv, takk! La meg si det hele på nytt, jeg ønsker objektiv som jeg kan ta protett bilder med! Som ligger på pris imellom 0 kr til 10000 kr Så jeg kan starte og ta bilder, jeg skal ikke kjøpe den som har Kit-Objektiv, simpelt som det er dette emne. Da trenger jeg bare tips om objektiv, ikke tips om bøker jeg kan lese for lære meg ditten og datten, sånt greier jeg finne ut av selv eller så hadde jeg spurt om det. Jeg ønsker bare hjelp fra folk med erfaring med forskjellige objektiver, trodde dette var riktig sted? Endret 23. juli 2007 av JohnsonsWhatever Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Det er nok bare deg selv som klarer å "træshe" det til her. Vil du ikke lære så skal du få slippe. Du har fått hjelp fra mange med mye erfaring, men vil tydeligvis ikke høre på dem. Endret 23. juli 2007 av kjeklulf Lenke til kommentar
V3se7 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Hvis du faktisk vil ha hjelp er det en god ide å ha en hyggelig tone så folk faktisk gidder å hjelpe deg. Det er også en god ide å lese over innleggene dine før du poster dem så det er mulig å forstå hva du vil. Når det er sagt, så er det foreslått mange fine objektiver tidligere i denne tråden. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Verdens dyreste, jeg prøvde få noe hjelp her til og ha noe bra objektiv og starte med og jeg ga informarsjon hvilke type bilder jeg vil ta! 9126682[/snapback] "Personbilder" er en rimelig vag definisjon... vil du ta portretter? I så fall hvilken type portretter? Sportsbilder? Gruppebilder? Hvis det eneste du er på leting etter er ett enkelt objektiv som et alternativ til Canons 18-55mm kitzoom så er Tamron 17-50/2,8 noe av det bedre du finner. Grei pris, god skarphet og lysstyrke. Men jeg vil si at hvis du ikke vet mer om hva du trenger enn det du klarer å formidle i denne tråden, så er det bedre at du lærer deg litt mer om fotografering først og så kjøper kamerautstyr. For å være brutalt ærlig: med din språkbruk og fremtoning så fremstår du som rimelig uprofesjonell og... vel, uvitende. Det kan være du ikke oppfatter det sånn, men du er svært uklar i hva du egentlig spør etter og klarer ikke å kommunisere klart hva du egentlig er ute etter. Så jeg foreslår du feier litt for egen dør før du begynner å kritisere dem som faktisk prøver å svare på spørsmålene dine. Endret 23. juli 2007 av Sutekh Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Man kan til en viss grad se kompetansenivået utifra språkbruk i poster. For alt jeg vet er du meget kapabel bak kamera, men det kommer ikke særlig bra frem av språkbruken din. Folk her prøver generellt sett bare å hjelpe. Om noen sier at du heller bør tenke på å lese litt fototeori og slikt, så er det bare for å hindre deg i å f.eks. blåse 4000 spenn på ett objektiv som viser seg å absolutt ikke være det du trengte (Been there, done that ) Endret 23. juli 2007 av MrLee Lenke til kommentar
JohnsonsWhatever Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Ok, kanskje jeg er dårlig på skrivemåten min. Men kan vi ikke lage en egen tråd for det en annen dag! Jeg har da nok peiling, men ikke mye erfaring med forskjellige objektiver. Jeg vil jo ta bilde av en person, 2 personer, muligens gruppebilde men ikke mer enn 4 sikkert! Men ja fokus på 1 person bilde See!? Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ser du skal ha teleobjektiv i en annen post. Kjøp Tamron 17-50 f/2.8 og Sigma 50-150 f/2.8, da har du to knalle obj til omtrent 10000 samlet. Disse burde dekke behovet til de fleste for mange, mange år. Spe evt på med et eget portrett obj hvis du finner ut det er det du virkelig trenger. Før du spør mer om de nevnte obj, ta et søk, det står plenty om dem på forumet. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Jeg vil jo ta bilde av en person, 2 personer, muligens gruppebilde men ikke mer enn 4 sikkert! Men ja fokus på 1 person bilde See!? 9126842[/snapback] Det sier fremdeles ikke så veldig mye... Hvis du kan svare på hva du savnet med kitobjektivet, så vil det være enklere å hjelpe deg. Savnet du brennvidde i en av retningene (IE mer vidvinkel eller mer televirkning)? Var det skarpheten du var misfornøyd med (og prøvde du å blende ned for å bedre skarpheten og skarphetsdybden)? Savnet du lysstyrke? Jeg vil for eksempel påstå at jeg med min 80-200 f/2,8 kan ta alle den typen bilder du sier du vil ta, men det betyr ikke at jeg bruker det som allround-objektiv av den grunn. Det hadde involvert litt for mye springing frem og tilbake for min smak siden 80mm ikke akkurat er mye til vidvinkel. Da er 17-50 et mye bedre allround-objektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå