Gå til innhold

Vannkokertråden - Oppskrifter og andre ressurser

Anbefalte innlegg

Vannkokertråden

post-3851-1185781744_thumb.jpg

Jeg tenkte jeg skulle starte en tråd for oss som ofte har lange dager på kontoret eller lesesalen og trenger litt næring i blant, men som ikke har tilgang på en åpen kantine eller kjøkken. Tråden er ment som en ressurstråd for de som har vannkokere eller skal kjøpe en. De fleste oppskriftene kan nok også lages med mikrobølgeovn som det eneste elektriske redskapet.

- Hvor kan man kjøpe vannkokere?

- Prisguiden har en fin oversikt her. Prisene varierer for øyeblikket fra 178 til 899 kroner. Tips gjerne prisguiden om nye modeller hvis dere kommer over det.

Oppskrifter:

Cappuccino:

180px-Latte_art.jpg

- Pulverkaffe (eng: instant coffee) ca 1 teskje

- Vann fra vannkokeren ca 1-1,5 dl

- Et halvt glass melk, gjerne varmet i mikrobølgeovn til kokepunktet (30s ved 600W) hvis du har tilgang på det, men det går også fint uten å varme den og deretter vispet med en håndholdt melkeskummer til et fyldig skum. Melkeskummet helles over i den halvfulle kaffekoppen og så gir jeg koppen en sving så den nederste delen av skummet blir litt mørkere farget av kaffen. Så gir jeg det hele en liten dryss med brunt sukker. Voila, "cappuccino" :fun: Koppen bør være tung og kald i starten. Hvis ikke så kan det ta litt tid før den får drikketemperatur. Fremgangsmåten får sikkert en hver barist til å våkne om natta og skrike "Neeiiii!", men det er nå sånn jeg gjør det og smak, konsistens og utseende blir bra. :)

Real turmat

Real_Turmat3.gif

Kok vann, hell oppi posen og la det stå en stund før du begynner å spise.

Rett i koppen-supper

NCF%20tomatsuppe%20toro.JPG

Kok vann, hell i en kopp og bland med suppepulveret. Strø gjerne på krutonger. La stå litt før du begynner å spise.

Pølse og potetstappe:

HB-P_lser_86308h.jpg

Kok opp så mye vann du trenger til en pose (eller en halv pose) med ferdig potetstappe. Hell vannet og pulveret oppi en passe stor kopp eller skål og rør litt med gaffelen. La dette stå og avkjøle seg litt mens du koker pølsene. Pølsene kan du koke med eller uten buljongvann. Putt en halv buljongterning for å få litt ekstra god middagslukt og litt ekstra smak. Buljongvannet kan drikkes som varm drikke til måltidet. Kok opp pølsene og la se stå ca 10 minutter før du gir de et nytt oppkok like før måltidet.

Nudler:

6467.jpg

Kok opp vannet mens du stapper de tørre nudlene ned i en kopp. Det gjør ikke noe om du må brekke blokka i to eller knuse hjørnene litt for å få plass. Hvis du er litt fingernem klarer du dette uten å søle biter utover. F.eks ved å brekke blokka i to før du åpner posen og presser den ned i koppen samtidig som du drar av posen. Ha på passe mengde krydder. Man ikke ha på alt. ;) Du kan gjerne variere litt med eget krydder om du vil. Ha på vannet og la det trekke en stund. Spises med skje og med serviett tilgjengelig.

Makaroni:

Makaroni.jpg

For at ikke makaroniene skal svi seg fast i varmeelementet må du huske å legge en liten metallrist over bunnen. Når du har laget/skaffet en slik så kan du koke makaroni. Velg 5-minutters makaroni, kok opp minst 2-3 ganger med kort mellomrom for å unngå at de klistrer seg til hverandre. Hell av vannet og hell makaronien i en kopp eller skål. Kan serveres med ketchup, oliven, pesto, bogskinke fra boks, eller annet tilbehør.

Wienerpølser og poteter

HB-P_lser_86308h.jpg

Skrell potetene, kutt de i terninger. Kutt pølsene i passe biter. Hell dette i vannkokeren og fyll opp med vann. Gi blandingen 2-3 oppkok og la de stå 5 minutter mellom hvert oppkok. Serveres med ketchup og sennep.

Vegetarblanding

Spanske-grillgrs.jpg

Kjøp en pose frossen grønnsakblanding. Ha det i vannkokeren og fyll på med vann. Putt en buljongterning oppi. Gi det et oppkok og vent et par minutter til alle de fråsne grønnsakene har blitt varme inni. Vel bekomme!

Sodd

SoddXpano.jpg

Ha en passe stor klump med frossen sodd oppi vannkokeren. Kok opp og la det stå til alt er tint. Kok opp igjen og server. Spises fra skål med skje gjerne med en brødskive ved siden av.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke helt poenget med denne tråden :dontgetit:

9124460[/snapback]

Ikke ha så dårlig fantasi da. Se det oppdaterte førsteinnlegget mitt. ;)

PS. Er det noen som vet hvor lenge egg må trekke hvis man skal ha varme og nykokte egg på brødskiva? Normalt koker man jo egg kontinuerlig ca 7-9 minutter men vannkokere slår seg jo av med en gang vannet har kokt opp så der må man nok la eggene trekke, og da litt lengre tid. Er det noen som vet hvor lenge?

Lenke til kommentar

Ja, det er en fare, men ikke for alle typer matvarer. Bare ting som typisk svir seg i gryter og lignende om man har på for mye varme. Har man derimot en metallrist som jeg nevner i makaronioppskriften så kan man ha mye oppi uten at det setter seg fast. Mange av oppskriftene trenger heller ikke noe annet enn vann i vannkokeren. F.eks i suppeoppskriftene så blandes ikke vannet og suppepulveret før man heller det i en skål eller en kopp.

Lenke til kommentar

Angående egga:

På vår vannkoker har man i vann og trykker på knappen, så koker den opp vannet. Hvis man holder den inne stopper den ikke å varme når vannet koker. Så hvis man har tålmodighet, kan man jo stå der og holde inne knappen i 6-7 minutter. Evt. tape. :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Real turmat egner seg egentlig ikke til "kontormat" eller vanlig middag. Det er beregnet til turmat pga det høye kaloriinnholdet, og er derfor ganske usunt hvis man ikke er i fysisk aktivitet ;)

Tvilar eg sterkt på.

Chili con carne

Ferdig tilberedt rett ca.: 500g

Nettovekt ca.: 160g

Om det så var 600 kcal pr 100 gr (i tørr tilstand) ville det berre ha vore som ein standard middag.

Sjølv Real Field middagane går berre opp til 800 kcal samla.

Endret av Jassogitt
Lenke til kommentar

Har man en litt større vannkoker, som man kan overskrive termostaten på, skal vel ikke Fjordland-middagene være noe særlig problem.

Ellers er vel også en alternative måte å tilberede pølsene på, å steke de ved hjelp av elektroder.

Ferdig retter på hermetikk som ikke skal kokes (sodd, lapskaus, pasta-di...) kan varmes i egen boksen ved hjelp av vannbad. Trenger sikkert et par ladninger med vann, men...

OT (micro): For de som ønsker kake, se her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...