Gjest Gjest_Lars_* Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Hei Situasjonen er slik at når jeg hadde konf, så fikk jeg ca. 15.000 kr av min far som han satt på en konto som han hadde kontroll på. Men han vil ikke gi vekk noen av de pengene, han sier at jeg skal ikke bruke de på klær osv.. Skal ikke bruke ALLE pengene... men bare noen tusen.. Han sier jeg må heller bruke de på bil osv... det er bare det at det er lenge til jeg skal skaffe meg bil og jeg har ingen interesse for biler. Jeg er 16 år. Hvordan kan jeg få han til og gi meg pengene? Er litt sur på han... fordi det er jo trossalt mine penger jeg har fått til konfen, og når ikke jeg får bruke noen av de på klær blir jeg irritert. Har mast på han mange ganger uten hell. Lenke til kommentar
Sidemaal Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Jeg tror det er slik at når du er under 16 år har forerldrene delvis lov til å bestemme over pengene dine. Jeg vet ikke hva du kan gjøre for å få de. Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Hør på faren din du, han er nok noen år klokere enn du er. Siden det var han som ga deg pengene og du ikke er myndig er det nok ingenting du kan gjøre med det Lenke til kommentar
Engel_Linn Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Kanskje han av egne erfaringer vet at du kommer til å angre den dagen du trenger pengene til bil? Kanskje du burde høre på han Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Da jeg var 16 skulle heller ikke jeg ha bil, men tro meg, nå er jeg straks 18 og jeg har veldig lyst på bil. Grunnen til at jeg kan få meg bil er at jeg hadde en far like klok som din, så hør på gammlefar du. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Situasjonen er slik at når jeg hadde konf, så fikk jeg ca. 15.000 kr av min far som han satt på en konto som han hadde kontroll på. Han satt det inn på din sparekonto som har en "sperre" som han står for. Dvs at han må gå til banken og si at du kan ta ut penger derfra før du kan det. Han sier jeg må heller bruke de på bil osv... det er bare det at det er lenge til jeg skal skaffe meg bil og jeg har ingen interesse for biler. Jeg er 16 år. Hoho. Det sa jeg og, og nå, 3 år senere angrer jeg... Hvordan kan jeg få han til og gi meg pengene? Søtsnakk med faren din... men han gjør VELDIG smart i og ikke gi dem til deg. Er litt sur på han... fordi det er jo trossalt mine penger jeg har fått til konfen, og når ikke jeg får bruke noen av de på klær blir jeg irritert. Har mast på han mange ganger uten hell. Du vet hvordan det er når du synes de maser? DRIT irriterende ikkesant? Og når du maser om penger bare fordi du ikke forstår at til slutt så ender du opp med en god del mer, så er det akkuratt like irriterende Jeg tror det er slik at når du er under 16 år har forerldrene delvis lov til å bestemme over pengene dine. Jeg vet ikke hva du kan gjøre for å få de. Jepp det har de. Han kan søtsnakke med faren sin Bånn av bøtta er at faren din er 100% "eier" av sparekontoen din fram til du fyller 18. Når du fyller 18 kan han oppheve sperren. Lenke til kommentar
Ama-gi Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Vergemålsloven kontrollerer dette, om du ikke har fått klar beskjed fra de du fikk gavene fra om at de kan brukes fritt til hva du vil, har du ingen kontroll over dem før du er 18. Til gjengjeld kan ikke faren din røre dem eller på noen måte bruke dem til sin fordel. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Er pengene en gave (som konf. pengene) kan dine foreldre bestemme over de helt til du er 18. Har du jobbet for pengene (f.eks sommerjobb) har du full kontroll over de selv, og det er ingenting dine foreldre kan gjøre. Så du må dessverre bare vente og håoe at dine foreldre vil gi deg pengene. Edit: Voldsomt med leifer her da... Endret 20. juli 2007 av Kontorstol Lenke til kommentar
Slurpeedelic Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 fikk 16.000,- for ikke å ha konf syns det var greit jeg ^^ brukt opp alt, kjøpte en laptop til "skolearbeid" Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Lars_* Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Men broren min fikk lov til og bruke penger på mobil, klær osv men ikke jeg Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Ja, da har vel far din blitt en klokere mann siden den gang. Du vil takke ham når du blir 18. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Ja, da har vel far din blitt en klokere mann siden den gang. Du vil takke ham når du blir 18. True. I am Living Proof! Lenke til kommentar
Gjest Guest Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Nei... det er urettferdig... viss jeg ikke får noen penger skal jeg være sur på han helt til han gir meg de. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 En kompis av meg burde hatt en slik pappa. Han dro på gullsmed og kjøpte klokke til 6000, og en datamaskin til 9000 dagen etter konfen. Der var de penga borte. Lenke til kommentar
Engel_Linn Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Kan du ikke bare spørre pent om penger til noen nye klær da? Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Skulle ønske jeg og ikke fikk lov til å bruke pengene... De gikk med på tull og fanteri. Hør på far din, du! Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Lars_* Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Kan du ikke bare spørre pent om penger til noen nye klær da? 9109205[/snapback] Har gjort det.. Men klær er ikke tull... kjøper så og si aldri godteri/brus og sånt.. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Jeg skjønner godt at du ikke får pengene med de argumentene der. Du beviser i grunn bare at du ikke er moden nok. På en annen side vil du nå tenke at jeg er en forbanna dust, akkuratt som far di. Tenkte det samme om min egen far, men nå er jeg utrolig glad for at han ikke lot meg bruke pengene. Det vil du også være når den tid kommer - tro meg. Lenke til kommentar
Engel_Linn Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Noen klær er vel ikke for mye å be om? Men så spørs det om det er "vanlige klær" eller merkeklær det gjelder da. Og siden de 15.000 var fra din far, så regner jeg med at du har brukt resten av pengene på noe annet, eller? Du har hatt valget før, liksom? Edit: Skrivefeil Endret 20. juli 2007 av Engel_Linn Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Men klær er ikke tull... kjøper så og si aldri godteri/brus og sånt.. 9109215[/snapback] Men du har vel fått mer enn kun gaven fra pappen din? Hva har du brukt de pengene på, da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå