feminin Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Jeg er ei jente med ikke altfor store begreper når det gjelder data, så derfor skriver jeg problemstillingen med egne ord- og håper at noen her forstår meg og kan svare. Saken er den at jeg har fått hjelp til å dele nett med naboene. Vedkommende som har hjulpet meg og naboene med dette bor i Bergen, mens jeg bor i en annen kant av landet. Jeg har også en DNS ping, som jeg bruker hvis jeg har problemet med nett (for å se om jeg har signaler) Da pinger jeg opp en IP-adresse, uten at jeg har satt meg så godt inn i dette. Har egentlig hele veien trodd at jeg pinger på naboen eller på selve ruteren (hvis noen skjønner hva jeg mener). Saken er i hvertfall den at jeg for moroskyld lastet ned et program som heter visual route (om noen kjenner til dette programmet). Da jeg sjekket IP-adressen,så oppdaget jeg via programmet at verten (IP-adressen) kan spores i hele 14 ledd. Og det litt sjokkerende var at IP-adressen (verten) var til han fyren i Bergen som har hjulpet meg!! Når jeg søker på hva jeg antar er min egen IP-adresse,så får jeg ikke opp mer enn et ledd. Hva betyr dette? Noen som kan forklare og som vet?? Skjønner liksom ikke helt at han i Bergen kan ha noe med mitt nett å gjøre når jeg bor så langt unna... (er 50 mil mellom oss) Er nesten redd for at han kan følge med på alt jeg gjør...For han har en særs god innsikt når det gjelder slike ting. Kan ikke konfrontere fyren, før jeg vet mer. Ble en smule redd, jeg nå. Har jeg grunn til å være det? Endret 19. juli 2007 av feminin Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Hvis jeg forsto deg rett, så pinger du en IP adresse for å sjekke om du er på nett, og da du brukte Visual Route, så fant du ut av at denne IP-adressen tilhører denne bergenseren. Dette er ingenting å være redd for. Edit: ... Men hvis IP-adressen til kompisen din viser seg å være den samme som DNS serveren din (som JohndoeMAKT nevner), så hadde jeg konfrontert han. Grunnen til at du bare får opp ett ledd når du tracer din egen IP, og 14 når du tracer kompisen din er fordi pakken må gjennom flere hoster når den reiser over større avstander: http://en.wikipedia.org/wiki/Traceroute#Implementation Endret 19. juli 2007 av staalezh Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 En smule redd? Du har hvertfall god grunn til å undersøke dette videre. Først et lite spørsmål: Hvordan vet du at adressen er hans? Om han er en geek kan det godt være at adressen han har gitt deg er til en stabil lokal server han selv styrer eller har fått tilgang til via kotakter. Har du lyst til å oppgi denne adressen her? Det første du kan gjøre er å skrive ipconfig /all i CMD og sjekke om tallene oppført under "DNS Servers" er det samme som IP-en i Bergen. Er den det betyr det at han kan se hvert eneste nytt domene du besøker. (hw.no, wikipedia.org, etc) Du kan også sjekke hva som ligger i hosts-fila i Windows. Start notepad eller en annen enkel tekstleser, velg Fil->Open, lim inn (%windir%\system32\drivers\etc\hosts) i filbanefeltet og trykk enter. Lim gjerne inn innholdet av fila her i tråden i <skjul>-tags. Lenke til kommentar
feminin Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) En smule redd? Du har hvertfall god grunn til å undersøke dette videre. Først et lite spørsmål: Hvordan vet du at adressen er hans? Om han er en geek kan det godt være at adressen han har gitt deg er til en stabil lokal server han selv styrer eller har fått tilgang til via kotakter. Har du lyst til å oppgi denne adressen her? Det første du kan gjøre er å skrive ipconfig /all i CMD og sjekke om tallene oppført under "DNS Servers" er det samme som IP-en i Bergen. Er den det betyr det at han kan se hvert eneste nytt domene du besøker. (hw.no, wikipedia.org, etc) Du kan også sjekke hva som ligger i hosts-fila i Windows. Start notepad eller en annen enkel tekstleser, velg Fil->Open, lim inn (%windir%\system32\drivers\etc\hosts) i filbanefeltet og trykk enter. Lim gjerne inn innholdet av fila her i tråden i <skjul>-tags. 9106058[/snapback] Jeg er helt med på hva han første beskriver (han som svarte først). For slik jeg forstår det er det da bare en "tilfeldig" IP-adresse som er blitt brukt. Bare for å se om jeg har nettforbindelse. Men jeg er blitt fortalt noe helt annet, når det gjelder denne konkrete IP-adressen (at den er min, en nabo sin..noe i den dur- husker ikke helt) Samtidig kan jeg love deg at DU kan være inne på noe her....For den adressen ER nemlig til en stabil lokal server. Til en venn av han igjen, som deler ut aksess, domener og slike ting...(om dette er relevant for saken). Skal forsøke å gjøre som du sier. Men lover ikke at jeg får det til. Den adressen kan du evt få av meg via PM. Tør ikke engang å legge ut for mye her. Endret 20. juli 2007 av feminin Lenke til kommentar
feminin Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) En smule redd? Du har hvertfall god grunn til å undersøke dette videre. Først et lite spørsmål: Hvordan vet du at adressen er hans? Glemte å svare. Jo, jeg vet det- for jeg får opp webadresser, når jeg får en oversikt over hvor mange steder nettet mitt går igjennom (antagelig litt klønete fortalt). Har bare en prøve-versjon- og ikke en fullversjon av programmet. Men det holdt i lange baner for meg... Endret 20. juli 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Jeg støtter deg angående å ikke legge nevnte IP direkte ut her på forumet. Om du ønsker kan du sende den til meg på PM så kan jeg ta en reverse DNS-lookup og søke litt rundt mm. Her er den enkle versjonen av det jeg forklarte over: Trykk Start->Run/Kjør og i tekstfeltet skriver du "cmd" (uten " ") og trykker enter. Der skriver du "ipconfig /all" (igjen uten ""). I listen av data som dukker opp er det "DNS Server" som er interessant her. Det kan være at du har flere nettverkskort så kontrollér alle mot IP-en i Bergen. Her er et eksempelbilde fra min maskin på hvordan det skal se ut: http://spackfish.com/ipconfig.PNG -- For å gjøre det siste jeg skriver gjør du det samme, men skriver inn "notepad" istedet for "cmd". Lim inn teksten "%windir%\system32\drivers\etc\hosts" i åpnefeltet og trykk "OK". Her er et eksempelbilde fra min maskin på hvordan det skal se ut: http://spackfish.com/hosts.PNG Et annet spørsmål er om du har tilgang til innstillinger i routeren du bruker? For DNS-innstillinger kan også settes der som ikke vil være direkte synlig for din maskin. Endret 20. juli 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
feminin Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Jeg støtter deg angående å ikke legge nevnte IP direkte ut her på forumet. Om du ønsker kan du sende den til meg på PM så kan jeg ta en reverse DNS-lookup og søke litt rundt mm. Her er den enkle versjonen av det jeg forklarte over: Trykk Start->Run/Kjør og i tekstfeltet skriver du "cmd" (uten " ") og trykker enter. Der skriver du "ipconfig /all" (igjen uten ""). I listen av data som dukker opp er det "DNS Server" som er interessant her. Det kan være at du har flere nettverkskort så kontrollér alle mot IP-en i Bergen. Her er et eksempelbilde fra min maskin på hvordan det skal se ut: http://spackfish.com/ipconfig.PNG -- For å gjøre det siste jeg skriver gjør du det samme, men skriver inn "notepad" istedet for "cmd". Lim inn teksten "%windir%\system32\drivers\etc\hosts" i åpnefeltet og trykk "OK". Her er et eksempelbilde fra min maskin på hvordan det skal se ut: http://spackfish.com/hosts.PNG Et annet spørsmål er om du har tilgang til innstillinger i routeren du bruker? For DNS-innstillinger kan også settes der som ikke vil være direkte synlig for din maskin. 9106294[/snapback] Jøss, du er helt rå! For å ta det dørste først. Vennens IP lå ikke under DNS-server. Når det gjelder hva jeg fikk opp i notepad, så kom det opp bare et eksempel. "Dette er en eksempel på en HOSTS-fil som brukes av Microsoft TCP/IP for Windows" Også kommer eksemplene fortløpende. Noe jeg gjorde galt, der? Ellers så har han tilgang til innstillinger på routeren. Han mente jeg ikke skulle tukle så mye innpå innstillinger. Alikevel tror jeg at jeg klarte å få med meg passord og brukernavnet han skrev. Husker bare ikke hvordan jeg kommer innpå disse innstillingene. Endret 20. juli 2007 av feminin Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 At hostsfila er tom er bare positivt. Er verdien under "DNS Servers" det samme som hva som er oppført under "Default Gateway" ? Din "Default Gateway" er meget trolig din router og har nok en IP som enten er 10.0.0.1 eller 192.168.0.1 eller noe slikt. -Direkte spørsmål : Hva er din "Default Gateway" ? -Direkte spørsmål : Er "DNS Servers" det samme som din "Default Gateway ? -Direkte spørsmål : Hva heter din router? Produsent? Modellnummer? Dersom du kopierer verdien av din "Default Gateway" og limer den inn i en nettleser som Opera, Firefox eller Internet Explorer skal du normalt sett få se et WEB-grensesnitt til routeren din. Der blir du sikkert spurt etter brukernavn og passord. Lenke til kommentar
feminin Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) At hostsfila er tom er bare positivt. Er verdien under "DNS Servers" det samme som hva som er oppført under "Default Gateway" ? Din "Default Gateway" er meget trolig din router og har nok en IP som enten er 10.0.0.1 eller 192.168.0.1 eller noe slikt. -Direkte spørsmål : Hva er din "Default Gateway" ? -Direkte spørsmål : Er "DNS Servers" det samme som din "Default Gateway ? -Direkte spørsmål : Hva heter din router? Produsent? Modellnummer? Dersom du kopierer verdien av din "Default Gateway" og limer den inn i en nettleser som Opera, Firefox eller Internet Explorer skal du normalt sett få se et WEB-grensesnitt til routeren din. Der blir du sikkert spurt etter brukernavn og passord. 9106360[/snapback] Hmmm... det her var litt merkelig. Jeg mente jeg husket min default gateway i hodet (hvis jeg ikke surrer), men denne som er på DNS-server er annerledes. (Har langt flere tall) Den som er på DNS-server er den samme som gjentar seg selv på DHCP-server osv (noe som antagelig er normalt?). Det som står oppført som: " IP-adresse" er ikke den samme som på DNS-server (faktisk er dette en IP-adresse jeg ikke har sett før) Som en tileggsopplysning, så hadde jeg forleden dag problemer med tilkobling til nett. Og da endret IP-adressene seg med ujevne mellomrom. Eksempel: "Svar fra XX.XX.X.XX (IP- adressen). Vanligvis kommer en annen enn den som er oppført på DNS-serveren når jeg pinger (det er kanskje normalt). Men så vidt jeg minnes dukket den som jeg NÅ ser oppført på DNS-server opp + en til (muligens den jeg selv mente var default gateway, men som ikke er oppført inne på cmd) Litt rotete skrevet kanskje,men håper at noen skjønner hva jeg mener. Kan finne ut av Produsent og modellnummer i morgen. (må desverre hoppe til køys) poster da dette som PM. Hva blir konsklusjonen på dette,da...? ..er forresten standard gateway og default gateway det samme...? Får nemlig ikke opp opplysninger om default gateway. Hilsen hun som ikke kan dette her. Legger inn en PM som jeg har sendt. Kanskje noen flere har lyst til å komme med innspill utfra det jeg skriver? Leste et sted om å trace adresser (eller hva dette nå kalles), via CMD. Også skulle jeg prøve dette via det aktuelle nettstedet. Så langt alt vel...ikke noe unormalt. Så gjorde jeg det motsatt. Tracet IP-adressen som jeg støtt og stadig pinger...da kom det mye merkelig. Blant annet,så var jeg innom et slags domeneshop, før jeg endte opp til vår omtalte adresse. Og det som også var snodig var at adressene til disse nettstedene ikke var 100% like. De skilte seg ut fra hverandre nærmest umerkelig. Det vil si at den første tracingen (ved å bare bruke navn på nettsted) ser slik ut helt til slutt:01navn.no (som "endestajon")- og den andre tracingen/tracerten kom to ganger slik:gw.navn.no s02.navn.no Hvorfor blir tracen/tracerten (eller hva det nå heter) så forskjellig, når det tross alt fører til samme sted...? Det litt ekle (syns jeg) er at jeg prøvde en tilsvarende test med et annet nettsted. Og da ble resultatene identiske... ##tre innlegg slått sammen -macfjott## Endret 20. juli 2007 av macfjott Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Har du fått svar på dette her eller? Kan du sende meg ein PM med talla som er i DNS servern? Eg veit at f.eks routern min vidrefører DNS adresser den får av telenor. Lenke til kommentar
wil Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg tror ikke trådstarter skal dele ut adresser til gud og vær mann. Jeg tror det holder med at JohndeoMakt får adressen/adressene på PM. Lett å utnyte sånn veit dere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Enig med Wil her, synes det høres ut som JohndoeMAKT har kontroll.. Wiken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå