Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan flashe BIOS i WinXP x64 (MSI K9NUltra AMI)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et par ting, har erfart at nettkortet på hk m/ nForce brikkesett (særlig på MSI-kort) kan skape problemer, ser at du har deaktivert, men du sier at du har reinstallert windows drivere etc. Installerte du hele nForce-pakken da, vil anbefale at du ikke har nettverksdriverne innlagt, kan være nok til å lage trøbbel. Så dersom du har dem inne sa prøv å avinstallere dem.

Du nevner også en reg clean i forb. med nytt tastatur, men uansett har du jo reinstallert alt så det skal jo ikke ha noe og si.

Når det gjelder flashing av bios vil jeg anbefale å gjøre dette med diskett i dos-modus. Har selv flashet en del MSI kort i Windows og vil ikke anbefale dette, har tatt knekken på 2 av 6 kort på det viset.

Lenke til kommentar

Har nylig selv flashet BIOS på et MSI K9N SLI HK uten problemer.

Når du laster ned BIOS-oppgraderingen fra MSI, får du med en hendig liten tekstfil som forteller hvordan du skal flashe BIOS'en uten problemer. Følg den til punkt og prikke så skal alt gå som en drøm. :thumbup:

Bare husk å laste ned riktig BIOS-oppgradering ;)

PS: Selv om jeg er en "gammel rev" innen faget, har jeg fortsatt til gode å lage en oppstarts-diskett i XP som funker, så jeg brukte en gammel 98-diskett som jeg hadde liggende.

Endret av sandemas
Lenke til kommentar

Sorry, har ikke floppy, dvs at den floppyen jeg har er konka, noen anelse åssen jeg får flasha BIOS uten floppy? Og ja, jeg har prøvd å laste ned BIOS fra MSIs hjemmesider, men får bare en feilmelding når jeg prøver å flashe i windows (Den eneste muligheten jeg har, med mindre man kan lage en cd som gjør det samme)

Lenke til kommentar

Dersom du går inn i BIOS'en og setter maskina til å boot'e i fra CD-ROM'en, kan du lage en oppstarts-CD. Dersom du går for win98 oppstart-CD vil den spørre deg om du vil starte med eller uten CD-ROM. Velg såklart med. Når maskina starter opp, vil den automatisk lage en RAMDRIVE som den laster alle diagnoseverktøyene på. Så må du kopiere BIOS-oppgraderingen til RAMDRIVE'en og kjøre det derfra. Eneste minuset er at du ikke får tatt backup av den gamle BIOS'en, for når du starter maskina igjen vil den bli slettet.

Jeg har ikke prøvd dette selv, så jeg kan ikke garantere at det fungerer. Er ihvertfall verdt et forsøk. :yes:

PS: Husk å brenne BIOS-oppgraderingen på samme CD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...