Eon83 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Hei. Under oppstart rebooter maskinen etter ca 5 sekund, og blir stående i en "uendelig loop" helt til jeg drar ut strømmen. Jeg har testet PSU, CPU og ram i en annen maskin samt levert hovedkortet til testing der jeg kjøpte det, og alt er OK. Det som gjennstår er harddisk, dvd-rw og gfxkort. Kan noen av de 3 forårsake reboot bare få sekunder etter jeg trykker på POWER knappen? det bør nevnes at når jeg trykker inn power knappen begynder vifter koblet i strømforsyningen å gå, men CPUvifte og den "chassis viften" som er koblet til hovedkortet beveger seg ikke. Noen gode forslag? Lenke til kommentar
Ballebaldi Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Hei. Under oppstart rebooter maskinen etter ca 5 sekund, og blir stående i en "uendelig loop" helt til jeg drar ut strømmen. Jeg har testet PSU, CPU og ram i en annen maskin samt levert hovedkortet til testing der jeg kjøpte det, og alt er OK. Det som gjennstår er harddisk, dvd-rw og gfxkort. Kan noen av de 3 forårsake reboot bare få sekunder etter jeg trykker på POWER knappen? det bør nevnes at når jeg trykker inn power knappen begynder vifter koblet i strømforsyningen å gå, men CPUvifte og den "chassis viften" som er koblet til hovedkortet beveger seg ikke. Noen gode forslag? 9100735[/snapback] Hei hei.. Jeg foreslår at du sjekker den CPU viften din. SIden denne ikke beveger på seg så er det nok derfor maskinen restarter. Prøv å bytt viften eller bruk en annen kontakt. Lenke til kommentar
G_e_r_o_n_i_m_o Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 vist du nettop har byttet hk så kan det godt være gamle hk driverne som lager krøll,begynner maskina å laste windows? eller restarter den før han begynner å laste windows Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Tolker deg dithen at du ikke får bilde på skjermen? Hadde også hjulpet å få vite hvilke komponenter du bruker. Ingen kortslutninger under hovedkortet....? Sjekk at det ikke står noen skrufester hvor det ikke er hull i hovedkortet. Test med kun power-knappen på kabinettet tilkoblet. Fjern også alt av komponenter som ikke strengt tatt er nødvendig, test med kun RAM/CPU/hovedkort og evt. grafikkort hvis ikke også integrert. Ikke koble til utganger til kabinett (USB, FW, lyd etc.). Test også med minimum tilgjengelig mengde RAM. Er du sikker på at RAM og CPU er kompatible med MB revisjon og BIOS versjon? Nullstilling av CMOS er siste ting man kan forsøke... Når man bygger PC, så bør man starte med minimum konfig, teste at dette funger, og så gå videre med å montere resten. Både for å se at ting virker, og tilfelle et power har feil som knerter komponenter... (har opplevd dette en gang, ingen artig fornøyelse) Endret 19. juli 2007 av opresterud Lenke til kommentar
Eon83 Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Hmm, jeg burde kanskje nevnt at PCen er 6mnd gammel og har fungert helt fint + at jeg selv jobbr som teknisk it-konsulent og har "litt" peiling Komponentene passer og det samme gjør bios. Du som nevnte noe om CPU kjøleren: Det er snakk om 5 sec fra power-on. Vil en CPU bli overoppheten på så kort tid under oppstart? Eller, mener du den starter fordi den ikke oppdager at en CPU vifte er koblet till? (Du må huske at chassis-viften som er koblet til hovedkortet heller ikke snurrer) Pcen skrur seg av lenge før Windows laster, skjer vel under opptelling av ram helt i starten av oppstart. (Skjer før skjermen viser noe bilde) Hovedkortet er testet av teknikere hos SHG og de sier det er OK. Regner med de tester med et minimum tilkoblinger. (Her kan det og nevnes: Skal aldri mer handle noe fra SHG... Jeg meldte saken til SHG og de sa det var hovedkortet som var ødelagt og at jge skulle sende det inn på RMA. JEg gjor det, men fikk mail tilbake i går om at hovedkortet funker helt fint og at de vil fakturere meg for frakt frem og tilbake + timer brukt på å sjekke kortet... Ganske dårlig siden det var DE som sa jeg skulle sende inn kortet. Når jeg spurte hvorfor jeg måtte betale for dette sa de at "Vi regner med at alle som bygger sin egen PC også kan feilsøke den selv". Noe som igrunn er umulig uten å ha et lager av varer som du kan bytte ut\sette inn for å se hvor feilen ligger... Kjipe folk....) BTW: Takk for respons Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Så lenge kjøleribba sitter på, så bør det gå greit (tar ikke noe ansvar...). Er det Intel, så har de vel også innebygd vern mot overopphetning (i hvertfall Pentium 4 har dette). Så det å kjøre uten vifte burde funke for en *veldig* kort periode, for å se om det løser problemet. Hvis dette ikke fører frem, forsøk å ta ut skjermkortet og observer hva som skjer. Samme med HD + brenner. Jeg mener fortsatt du skal ribbe totalt, og kun kjøre med av/på knappen tilkoblet. Det er det enkleste utgangspunktet å jobbe ut fra... Får skjermen signal? På de fleste skjermer så kan man se når PC'en sender gyldig signal til skjermen. Enten at LED skifter farge, eller at "non-signal" melding forsvinner. Er dette et normalt hovedkort, så skal du få bilde før RAM telles opp. Poweret, er det testet på maskin med likeverdige krav til strøm? Har blitt lurt en gang at et defekt power fortsatt fungerte på en gammel maskin jeg testet det på... Men det er riktig som SHG sier, bygger man selv så står man også ansvarlig for feilsøking selv. Helt normalt at det faktureres for tid som brukes på slikt. Alle opererer på dette viset. (spør detaljert kun for å hjelpe...) Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Du skal få bilde før RAM telles opp. Kan jo nesten virke som at det er detektering av skjemkortet som er problemet. Tar vel normalt 4-5 sekunder fra du slår på PC'en til skjermbildet kommer? Har 3 forslag: 1. Ta ut skjermkortet og gjør rent kontaktflatene med hurtigfordampende kontaktspray. Spray samtidig sporet i hovedkortet. Vent 10 min før du kobler sammen. 2. Resett CMOS (du finner dette i manualen). 3. Sjekk at alle strømledninger sitter skikkelig fast. Edit: Jeg har mest tro på at detektering av skjermkort er synderen. Det kan være en av forutsetningene som må være på plass før hovedkortet starter vifter og andre enheter. Svein. Endret 19. juli 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
Ludo_ Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Ta ut alle utvendige deler (alle ledninger og alt som er koblet til pcen) Start Skru av Ta alt inn igjen - sjekk da. Det har funket med meg før - vet ikke helt hvorfor. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 SG_Discoking, har du fått løst problemet? Lenke til kommentar
N95 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Har vært borti lignende problem tdligere, kobler til strømkabel og maskinen slår seg på automatisk og restarer etter 5 sek, og går i loop. Problemet der var at power knappen hadde hengt seg opp i "på" stilling. Eg demonterte den og slo ledningene mot hverandre for å starte den opp (har du de koblet i, i mer enn 5 sek vil den slå seg av og starte på nytt). Sjekk at den knappen er OK Lenke til kommentar
Eon83 Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Hvordan sjekker jeg at power knappen er OK? Finnes det noen måte å starte PCen på uten den ? Og nei, problemet er ikke fikset Opresterud, men fikk ikke igjen hovedkortet mitt før i dag. Jeg har satt det inn i PCen og KUN koblet til power-knappen og CPU, ingenting annet. Jeg skrur på, men ingen forandring. Jeg har testet både CPU og PSU på min andre PC så de fungerer helt fint. SHG har testet hovedkortet og sier det fungerer (Jeg vet ikke hvordan de tester, men man må nesten stole på dem.) Når jeg kobler til strømledningen skjer det ingenting, så knappen har ikke hengt seg opp i "on" posisjon, men hva annet kan jeg prøve? Begynder å bli litt oppgitt nå... Det siste jeg kan gjøre er å ta ut igjen HKet og sette det inn i en annen PC, men bahh... SHG må jo klare å teste et hovedkort... EDIT: JEG koblet reset SW til HKet istede for PowerSW, men det samme skjer da. Så da er vel også strømknappen utelukket.... JEg får masemer på SHG, høre hvordan de tester og om de har dokumetert det. Endret 23. juli 2007 av SG_Discoking Lenke til kommentar
Eon83 Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Det var hovedkortet som var problemet fra dag en. Jeg tok det over i en annen PC og fikk samme problemet der. All den tiden jeg har kastet bort har altså vert pga. av SHG ikke har klart å gjøre jobben sin. Siden de fakturerte meg når de gjor en feil, kan jeg fakturere dem min vanlige timerate for å rette opp i deres feil? Skal aldri mer handle hos SHG, det er helt sikkert. Takk til alle som har hjulpet. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Har du fått noen tilbakemelding fra SHG hvordan de har testet dette? Når du testet det i en annen PC, var det da med annen CPU, RAM og grafikkort? Tviler vel i grunnen på at du kommer noe lengre med SHG, annet enn at du bør få slettet fakturaen med testing. Lenke til kommentar
Eon83 Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Yepp, alt var "ny" hardware. (kjøpte en ny PC for 3 uker siden som jeg tok fra hverandre og satt inn det defekte hovedkortet). Når det gjelder tilbakemelding fra SHG så har jeg hørt nada. De har vel valgt å ignorere mailen min. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Yepp, alt var "ny" hardware. (kjøpte en ny PC for 3 uker siden som jeg tok fra hverandre og satt inn det defekte hovedkortet). Når det gjelder tilbakemelding fra SHG så har jeg hørt nada. De har vel valgt å ignorere mailen min. 9168059[/snapback] Høres jo mistenkelig slik ut ja! Men nå har jo du i grunnen feilsøkt såpass mye, at du kan presentere en del informasjon til SHG. Jeg hadde tatt en telefon til dem, jeg. Forklart hvilke komponenter du har testet med, og spurt hva dem har gjort for å få det til å fungere.... Telefonen er etter min erfaring et mye bedre redskap for problemløsning enn e-post. Lenke til kommentar
Eon83 Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg ringte dem, de hadde aldri testet hovedkortet i en maskin. Hvordan de da har testet kortet er ikke godt å si. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg ringte dem, de hadde aldri testet hovedkortet i en maskin. Hvordan de da har testet kortet er ikke godt å si. 9171608[/snapback] IF it looks good and smells good, it must be good. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå