834HF42F242 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Paris, verdens paradis Dem er i fåtall, dem som reiser til Paris uten å bli forelsket i byen. Jeg har vært der en gang, og har siden villet reise tilbake for en hver pris. Paris er, som de fleste storbyer i Europa, et sted hvor man kan se og oppleve utrolig mye. Ja, det er så mye i den byen at man verken vet hvor man skal begynne eller avslutte. Så derfor trenger jeg deres hjelp, folkens. Hvem, hva og hvor er det man skal dra når man er i Paris? Og jeg er ikke ute etter de mest kjente atraksjonene, men gjerne noe mer spesielt. Noe som tidligere besøkende gjerne har oppdaget ved en tilfeldighet, og som viste seg å være litt av en opplevelse. Selv var jeg bare i byen 4 dager sist, men denne gangen legges det av en uke. Min største opplevelse sist gang var et besøk i en kjeller (eller steinhule som det egentlig er) under en restaurant hvor det ble holdt lukket arrangement. Der ble man underholdt med levende musikk, god mat og mengder med vin. For å komme inn, måtte vi hilse fra en person. Arrangementet var ikke offentlig. Navnet på stedet var De Tre Økser (Les Trois Maillet). Steder som skal besøkes: Pendelen i Pantheon Luxembourghagen Parc de la Villette Endret 17. juli 2007 av neitakk Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Kanskje et teit, og åpenlyst tips, som du egentlig nevnte sjøl, men bare vandre gatelangs, å se folk og fe. Jeg elsker å gjøre det når jeg er i store byer, om det er innen eller utenlands. Møte spesielle mennesker og se ting bli gjort på en annen måte enn det man selv er vant til (eller ville gjort selv). Har aldri vært i Paris (eller Frankrike), men jeg ville nok gjort der som uansett annen stor plass jeg har vært på, ta på meg et par gode sko, og glemme kamera igjen på hotellet^^. Jeg lurer faktisk på det samme som deg, det er snakk om at jeg kommer meg med noen til Paris i løpet av sommerferien, å jeg vil utrolig gjerne se noe annet enn bare Eifeltårnet og Notre Dame Katedralen. Følger med på denne posten Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Smak og behag er så ymse. Noen forslag: Pantheon et et spesielt byggverk inspirert av det perfekte rommet til Pantheon i Roma. Der kan du se Foucaults pendel. http://en.wikipedia.org/wiki/Foucault_pendulum Masse kjente folk nede i krypten om du er interessert i denslags. Luxembourghagen er litt spesiell: -Man har et observatorium der og den gamle 0-meridianen går derfor rett gjennom parken. Dette har vært 0-meridianen lengere enn Greenwich. -Du finner den lille orginalen til frihetsstatuen i parken. Det er faktisk få som vet om dette. De fleste parisere kjenner kun til den 2. kopien som de fikk tilbake fra USA og som de ikke ante hvor de skulle gjemme. Den står ved en brupilar nede i Seinen. Det er selvsagt orginalen som er interessant. ;-) -I helgen kan du se folk trene mange typer kampsport vest i parken. -Stor dam med fjernstyrte seilbåter. -Masse stoler for å sitte å lese eller bare se på folk. La Villette -Største vitenskapsmuseum i Europa -mye rart å se og gjøre om du er litt interessert i vitenskap. Er en stund siden jeg var der, men husker at jeg fikk gå inn i en kopi av en romstasjon og gikk på en kino med lukt. http://www.cite-sciences.fr/english/indexFLASH.htm Vil anbefale en tur opp på Triumfbuen, derifra ser man tydeligst hvordan man lagde store avenyer for letter å få styr på folkemassene som ville gjøre opprør. Virgin Megastore ligger ikke langt derifra ned Champs Elysee. Godt utvalg av musikk. Lyttestasjoner med strekkodeleser som lar deg høre fra de fleste platene. Blir alltid en tur dit eller til en av Fnac-ene når jeg er i Paris. Masse tegneserier i kjelleren og cafe på toppen. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Mange gode tips. Virgin Megastore fikk jeg faktisk besøkt sist. Var egentlig tilfeldig, for den lå i det eneste kjøpesenteret (under glasspyramiden) som var åpent på en søndag. La Villette hørtes utrolig interessant ut. Må besøkes... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Var i Paris denne sommeren og jeg besøkte en haug av fasiliteter. Teknisk museum som ligger i bakgrunnen av "den blanke kula" (som er en IMAX-kino) på det nederste bildet var vi også på. Selv om vi bare var der 3 dager fikk vi se veldig veldig mye. Kan absolutt anbefale en tur til Louvre, bare for å se hvor utrolig stort det er. Hvis du skal gå inn i museet bør du regne en dag, noe som gjorde at vi ikke orket det. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) "Les Trois Maillets"? Da bør du få med deg "Le Caveau de la Huchette". Det er mange år siden jeg har vært der, men det har spilt bra jazz der i over 60 år og når jeg var der var det mulighet til å svinge seg litt også. Litt anonymt sted utenfra, men en fantastisk musikk og stemning da jeg var der. http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Caveau_de_la_Huchette http://www.tripadvisor.com/Attraction_Revi..._de_France.html Husker også baren Polly Magoo som hadde den merkeligste blandingen av klientell jeg noengang har sett. Alt fra seriøse folk i dress til far out kunstnere som ga stedet en helt spesiell stemning. En vi kom i prat med der var leiesoldat. Da jeg var der skrøt de som jobbet der over å ha hatt åpent i ett strekk siden 70-tallet. Sjekket på nettet og fant ut at stedet ble gjort om til hotell i 2001, men da navnet var så kjent startet noen en ny bar i nærheten med samme navn. Aner ikke om det nye stedet er like spesielt. Etter å ha stått i den groteskt lange køen til Vatikanmuseet i Roma var Louvre faktisk ikke så avskrekkende. Det er imidlertid så mye å se der at man må ha en plan om et par severdigheter man må få med seg, om man bare flyter med strømmen så drukner man fullstendig i inntrykk og epoker. Dra dit først om morgenen, vær forberedt på å stå endel i kø og ha en kort liste med hva man ønsker å se så er det faktisk mulig å være ferdig til lunch. I alle fall da jeg var der i mars i år.... Endret 1. august 2007 av robertaas Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Når vi først er i gang. Stikk en tur innom Moulin Rouge, du. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Når vi først er i gang. Stikk en tur innom Moulin Rouge, du. Hvorfor? Da jeg gikk forbi var det en lang kø med fjortiser som skulle ha billetter... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Det er jo kjent så hvorfor ikke. Personlig har jeg ingen interesse for slikt men sikkert folk som liker det. Jeg kjenner ikke alle personlighetene her inne på forumet så ikke skyt meg for et forslag. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Anbefaler La Défense-bydelen. Virkelig spektakulær arkitektur og en del kjøpe-sentere der. Veldig moderne og farge-sprakende bydel. Her er et bilde & et bilde til + et annet som er tatt fra andre siden av byen. Endret 2. august 2007 av Tiamin Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Joda, Moulin Rouge er en kjent og dyr turistfelle. Borti en tusing per hode for å se en cabaret, var muligens halv pris da jeg så alle fjortisene der. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Har ikke lest, men se Mona Lisa Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Har ikke lest, men se Mona Lisa Eneste grunnen til å kjempe seg frem til å se det bildet er å kunne si at man har sett det. Mye kø, dytting og pass på lommene. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 tviler ikke, men uansett Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Har ikke lest, men se Mona Lisa Eneste grunnen til å kjempe seg frem til å se det bildet er å kunne si at man har sett det. Mye kø, dytting og pass på lommene. 9196249[/snapback] Vi gadd ikke gå inn. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Her er en artikkel fra vårt besøk i kjelleren: link Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Litt vanskelig å verdsette opplevelsen du hadde ut ifta lyd og billedkvaliteten på videoen, men absolutt forskjellig fra Caveau de la Huchette. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Jepp, jazzen er oppe i første etasje her, mens showet bygger på all mulig populærmusikk... Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Du bør få med deg Les Invalides, både på grunn av byggets arkitektoniske utforming, men ikke minst for dets innhold. I tillegg til å romme museer og installasjoner som vitner om frankrikes militære historie, finner du også den storslåtte sarkofagen til Napoleon Bonaparte. Et mektig inntrykk. Prøv også å få med deg et glimt av bannerne som henger lengre bak i samme rom. (På vei ned til gulvplanet hvor selve sarkofagen står). Disse er de autentiske bannerne som ble brukt i slag fra denne perioden, noe de vitner om i sin visuelle fremtreden. Ellers blir det vel en del tuner med metrosystemet, og prøv derfor å legge merke til de flotte portalene (art Nouveau) som rammer inn selve nedgangene. Det koster ikke mye tid å ofre et blikk og en tanke når du går forbi. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Var selv 10 dager i Paris sammen med en underviser i kunst og arkitektur, og fikk i den forbindelse med meg storslåtte opplevelser og kunnskap om de mange seerverdige fasilitetene i byen. Dersom du ønsker det kan jeg godt sette opp en liten samling med steder jeg absolutt vil anbefale deg å titte innom, selv om du innledningsvis påpeker at du er ute etter fasiliteter som ikke nødvendigvis tiltrekker seg de største folkemassene. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Om man er kunstinteressert er det umulig å ikke finne noe interessant i Paris. Foruten Louvre er det andre "standard" steder å besøke som pompidousenteret. Det er mye raskere å komme inn til det man skal se enn Louvre og de har hatt spennende temporærutstillinger der de gangene jeg har vært innom. http://en.wikipedia.org/wiki/Pompidou_Centre Tidligere da jeg hadde en Monet-periode var orangeriet et selvskrevet sted å besøke. Det ligger ikke så langt fra Louvre. Et av rommene har et panoramabilde fra hangen hans i Giverny. Et man fan må man absolutt også ta en tur til Giverny. Det som imponerte meg mest var ikke dammene med vannliljer, men huset som var utrolig lyst, åpent og moderne til å være innredet på 1800-tallet. Huset var fullt om oppslagsverk om planter og japanske tegninger. http://en.wikipedia.org/wiki/Mus%C3%A9e_de_l%27Orangerie Styr unna smøreriene oppe med Montmartre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå