Gå til innhold

Mørket - diskusjon.no collab


Anbefalte innlegg

A long time coming

Noen av dere kjenner meg kanskje igjen fra Filmprat-tråden. Det har jeg kommet med oppdateringer om et manus jeg har skrevet, og tiden er her for å dele manuset med dere. Denne tråden kommer til å være en worklog der jeg kommer med nye utkast av manuset, behind-the-scenes-klipp fra filmingen og andre forskjellige småsaker. Jeg har fått tillatelse av wh1te til å ha den i Film-kategorien.

 

Fra 2 minutter til 1 time

Manuset er så helt annerledes fra hvordan det egentlig skulle være. Ideen begynte som en kortfilm på et par minutter, om en persons siste dager, en person som måtte kontrollere alt, til og med mennesker, fordi han var for redd for å miste kontrollen og la ting fare. Og såklart, han var en leiemorder. Så begynte jeg å fikse litt på ideen, og nå, 1 år etter og sikkert flere dusin mentale utkast og endringer, så er manuset her. Det ble på 51 sider og 11700 ord. Jeg aner ikke hvor lang den vil bli, sannsynligvis over 51 minutter, men hvor mye vet jeg ikke.

 

Handlingsoppsummering

Kort fortalt handler filmen om en leiemorder som får besøk av en gammel venn, som setter i gang en kjedereaksjon som ender opp med at han må konfrontere både fortiden sin og seg selv i et forsøk på å endre ting.

cun, wh1te og gunfreak19 hjelper til

Filmen vil bli filmet rundt i området jeg bor i og noen scener vil bli filmet i Lillestrøm. Jeg kommer til å gjøre som cun, og spille i filmen samtidig som jeg regisserer, redigerer, lyssetter osv. Stort sett alt bortsett fra at jeg ikke kan spille alle rollene i filmen. Men cun har sagt seg villig til å lage filmmusikk, wh1te er med som produsent og gunfreak19 er våpen- og taktikkonsulent.

 

Litt filmerfaring, første store prosjekt

Om meg personlig har jeg ikke veldig mye erfaring med å filme, men litt. Jeg har for det meste vært skuespiller i "filmkarrieren", men innerst inne er jeg regissør og manusforfatter. Jeg har skrevet mange manus over årene, for det meste sketsjer og komedie, og jeg har regissert og klippet en dokumentar, og spilt 7 forskjellige roller i en 1,5 time lang komedie. Bortsett fra dokumentaren så er jeg ganske fersk på dramaområdet, men jeg har alltid hatt en forkjærlighet for drama siden jeg begynte å se på film.

 

Diskusjon.no-film?

Så dette ender kanskje opp som en diskusjon.no-film? Hvem vet. Det jeg vet er at det er et par cameo-roller åpne, så de som har lyst kan si i fra til meg, kanskje vi ender opp med å ha en audition i denne tråden?

 

Mange utkast igjen

Når det gjelder manuset er dialogen ganske uferdig. Jeg har en sjekkliste fra boken til han som var læreren til Quentin Tarantino før han lagde Reservoir Dogs, som jeg skal gå gjennom mange ganger i løpet av uka, men først må jeg ta meg en liten pause så jeg får manuset "ut av hodet" og kan se på det med ferske øyne. Mer informasjon kommer senere.

 

EDIT: Manus fjernet.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror vi begynner på det denne helga, også forsetter vi utover neste uke. Jeg gleder meg, tror dette kan bli bra, også blir det morsomt å teste hvordan man er til å spille drama. :)

 

EDIT: Scene 12 skal vi filme denne helga, eller prøve på. Når det gjelder planleggingen er ikke den helt fastsatt enda.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Den heter "From Reel to Deal", den beste boken om amatør/indiefilmlaging jeg har lest. Masse masse nyttig om manusskriving, og massevis med nyttige tips om hva man bør gjøre og ikke gjøre. Mange av tipsene gjelder mer for USA enn Norge, men jeg kjøpte den mest for manusdelen. Du finner den på amazon.com til en billig penge, og det er ikke fortolling på bøker heller hvis den er litt over 200 kr.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Jeg er absolutt ingen fan av amatørproduksjoner som mer enn 30 minutter. Det har en tendens til å bli utrolig smertefullt.

9095626[/snapback]

Det er det frekkeste jeg har hørt. Jeg skal instruere Smoke i å kaldkvele Trym litt ekstra hardt nå :cool:

 

Likevel: Kvalitet framfor kvantitet. Men det er både interessant og svært lærerikt å eksperimentere med langfilm på et amatørstadium.

Lenke til kommentar

Action i en amatørfilm fra en førstegangsregissør? Tilgi min skepsis, men jeg har aldri sett bra action i en amatørfilm. Jeg håper du blir unntaket, det hadde vært spennende å se hvordan man kan klare seg uten Bay-budsjett.

 

Jeg har to tips jeg gir til alle som plukker opp et kamera, og jeg står ved dem.

1. Film det du kan. Ikke prøv å være kulere enn det du er eller å emulere et idol folk vil kjenne igjen. Alle har noe å vise, bare de tør stole på det de selv har å tilby og ikke det de tror andre vil se.

2. Gjør det enkelt, for deg selv, for seeren og for lommeboken.

Lenke til kommentar

1. Film det du kan. Ikke prøv å være kulere enn det du er eller å emulere et idol folk vil kjenne igjen. Alle har noe å vise, bare de tør stole på det de selv har å tilby og ikke det de tror andre vil se.

2. Gjør det enkelt, for deg selv, for seeren og for lommeboken.

9115469[/snapback]

Er det en ting jeg har erfaring med, så er det action i amatørfilm. :D

Jeg veit om de aller fleste fallgruvene, så jeg kommer til å holde meg til min egen stil, og manuset skrev jeg med å gjøre det praktisk i bakhodet. Har lært meg for lenge siden at "dette løser vi når vi kommer til det" er ikke noe man burde tenke mens man skriver et manus. :)

Lenke til kommentar

Gjess, jeg pleier å skrive manusene i denne formen:

 

A: Hei.

 

B snur seg.

 

B: Hei.

 

Så det kan ta en veldig god stund å formatere alt det. Jeg liker helst å skrive det på den måten så jeg kan holde dialogen flytende i hodet/skrive i real-time/stream of consciousness i stedet for å måtte ta pauser for å formatere, men det blir litt slitsomt når jeg først skal formatere det mot slutten da. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...