rozon Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg skal ikke lage noe farlig, skal bare forsøke meg på anodisering/eloksering av aluminium. Til dette trenger jeg svovelsyre i en svak blanding. Nå kunne jeg jo begynt å tømme bilbatterier, men jeg anser dette som farligere enn å kjøpe en mer korrekt blanding. I de fleste andre land kan man vist nok kjøpe batteri syre, men det har jeg hørt det er slutt på her til lands? Så er det noen våkne sjeler som vet hvor jeg får tak i svovelsyre eller batteri syre? Gjerne i Stavanger området. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Har du prøvd apoteket? Lenke til kommentar
rozon Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Skal prøve apoteket i morgen, men trenger backup alternativer. Synes å huske de sluttet med svovelsyre (eller var det saltsyre) på grunn av mye GHB fabrikker. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 En butikk som selger bilbatteri, hør med de hvor de anskaffer sin syre. Eventuelt, er det krise kan du tømme et bilbatteri over i en glassbolle. Koke dette til det skummer, da skal du ha ren svovelsyre. Ikke pust inn gassene. (Bare lest på nettet) Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Acinor er en forhandler som leverer svovelsyre her til lands. Jeg er temmelig sikker på at man ikke får kjøpt slike kjemikalier som privatperson. Men, det skader jo ikke å ta kontakt. Kanskje får du tips ang. kjøp av væske med lav konsentrasjon? Tlf: +47 69 38 40 82 Fax: +47 69 38 40 85 E-mail: [email protected] Lenke til kommentar
rozon Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg fikk tak i gjennom en kollega (fra et verksted som selger bilbatterier). Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Har du sjekket jernia, byggmakker osv? Har kjøpt spenstige saker der før, men det var kanskje saltsyre... Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Jupp, de selger 30% saltsyre som benyttes til blant annet avsyring av mur. Trådstarter har uansett funnet tak i svovelsyre til sitt formål. Forresten, av ren nysgjerrighet, hvilken konsentrasjon er det på syren trådstarter har fått tak i? Svovelsyre er skumle saker (såfremt styrken er høyere enn 1.5M, alt under dette gjør den kun irriterende). Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 farlige kjemikaler, det er gøy det, husker vi dro naturfag/kjemi lærenen til vannvidd da vi hele tiden prøve å snike oss inn i skapet med alle de festlige tingene. skapet var stort og oransjet så vil ble tiltrukket det som møll mot ild. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Nuvel, det hadde vært kjempemorsomt om lille Tone Marthe ble blind og kritisk skadet som et resultat av at noen veltet en flaske etsende syre på henne. Dessuten tviler jeg på at noen kjemilærere oppbevarer sterke syrer&baser/reaktive kjemikalier i et ulåst skap midt i klasserommet. Sånn skal oppbevares i spesialrom med skikkelige skap og gode låser. Endret 18. juli 2007 av LarsP Lenke til kommentar
varmit Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 I Danmark får du kjøpt 25-literskanner med svovelsyre på gartnerbutikker. Men, syra er noe drit å få på seg. Mye verre en 30% saltsyre. Men spennende er det, mange muligheter folk ikke aner om du har en slik syre. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Nuvel, det hadde vært kjempemorsomt om lille Tone Marthe ble blind og kritisk skadet som et resultat av at noen veltet en flaske etsende syre på henne. Dessuten tviler jeg på at noen kjemilærere oppbevarer sterke syrer&baser/reaktive kjemikalier i et ulåst skap midt i klasserommet. Sånn skal oppbevares i spesialrom med skikkelige skap og gode låser. 9095774[/snapback] vi måtte jo så klart sinke oss inn på lagerrommet, og det var i et skap laget for å oppbevare kjemikaler, derfor det var oransje og han lot det stå oppent under timen siden han ikke hadde nøkkel til det og ikke kunne låse det, han måtte hente en vaktmester hver gang de skulle låses eller låses opp. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 19. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2007 Forresten, av ren nysgjerrighet, hvilken konsentrasjon er det på syren trådstarter har fått tak i?Svovelsyre er skumle saker (såfremt styrken er høyere enn 1.5M, alt under dette gjør den kun irriterende). 9094343[/snapback] Vet ikke hvor sterk den er. Det er ihvertfall slik de fyller på batteriene for at syrevekta skal gå rett opp på fullt. Skal jeg stappe fingen oppi og se om den blir irritert? Om syren er svakere enn oppskrifta mi skulle ikke bety så mye. Det tar bare lengre tid. En ting er sikkert, jeg vil ikke ha dette på kroppen... Mumle... syre først, så fyller jeg på vann.... Lenke til kommentar
MaxMekker_com Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Jeg bruker å måle styrken med en vanlig syremåler, og blander den ut til vekta ligger akkurat ved Rød/hvit på måleren. Har brukt syre fra brukte batterier og kjøpt nytt lokalt. Ellers så selger Gasolin.no slike sett. noen som har testa forskjellige fargestoff? RH Endret 21. juli 2007 av MaxMekker_com Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Støtter LarsP sin oppfordring om sikkerhet. For å teste publikum litt: konsentrert svovelsyre har en egenskap som overrsaker mange, og som vissnok er en kilde til ulykker blant de som ikke gidder å sette seg inn i sikkerhetsinstrukser. Gjett hva. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Svovelsyra ja... Jeg fikk kjøpt det på joker 100 meter unna huset. Edit: Kom på at det kan være jeg som stokket feil. Kanskje det var en annen syre.. Men det jeg kjøpte var i pulverform. Endret 22. juli 2007 av Thor. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Støtter LarsP sin oppfordring om sikkerhet. For å teste publikum litt: konsentrert svovelsyre har en egenskap som overrsaker mange, og som vissnok er en kilde til ulykker blant de som ikke gidder å sette seg inn i sikkerhetsinstrukser. Gjett hva. 9120502[/snapback] Du skal ikke tilsette vann, da blir det disco inferno? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Det er en god start, men det er en ting til. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 farlige kjemikaler, det er gøy det, husker vi dro naturfag/kjemi lærenen til vannvidd da vi hele tiden prøve å snike oss inn i skapet med alle de festlige tingene. skapet var stort og oransjet så vil ble tiltrukket det som møll mot ild. 9095752[/snapback] Tja, naturfagslæreren vår på u.-skolen låste aldri lagerrommet for kjemikalier - og vi hadde klasserom i naturfagen. Lærte mye kjemi da, men skvatt "litt" da en av de ikke-spesiellt-lure i klassen plutselig veiva rundt med en ørten-liter (7-8 liter?) merket "kloroform", og ville gjøre eksperimenter, tydeligvis uten noensinne å ha hørt om stoffet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå