Gå til innhold

Ble jeg utsatt for diskriminering?


Anbefalte innlegg

Interessant sak som jeg ikke kan bestemme meg på.

 

 

Problemet:

Min far eier 2 hus, og vi har tenkt på å selge det enne huset.

Men p.g.a. personlige grunner, leide vi ut huset for 3 års tid.

Min far tenkte å la meg til å være deleier/heleier, og siden jeg er i utlandet 10 måneder i året, så blir boligen "liksom, ikke fast boende"

Men teknisksett er det bostedet mitt i Norge, "Den faste."

 

Jeg dro med min mor til skatteetaten, på mandag, og stilte dette spørsmålet til en kjerringen som stirret oss med "rare blikk."

(I BERGEN Likningskontor)

 

Jeg forklarte problemet og gikk så langt med å spørre;hva "menes" med at jeg må bor der et år, og la ut senarior og muligheter, "med" å bor et år.

 

Hun svarte med:" Jeg nekter å svare på dine spørsmål fordi du prøver å unngå skatten."

 

Hva faen? :blink:

 

Jeg svarte med:" det er ingenting uetisk å svare på hva jeg har rett, og har på å krav vite"

 

Fakta: Staten tar 28% av salgsummen hvis du ikke har bodd i en bolig på 1år.

Det skrivet jeg fikk, var innholdet og reglene, ikke utdypet.

 

Spørsmålet er:

Ble jeg utsatt for diskriminering?

 

Har jeg ikke full rett til å unngå en ræva boligskatt?

Er ikke dette min rettighet i et demokratisk samfunn?

Kan hun bedømme meg etisk?

Er ikke det hennes jobb og forklare meg alle reglene og hvor langt de gjelder?

Kan hun leke moralpoliti med meg?

 

Greit at skattereglene ikke skal brytes, men det er også min fulle rett til og unngå å blir skattet, hvis det er tillatt. (Og det er det)

 

Akkurat som folk kan kjøper biler i Tyskland, så kjøre inn til Norge. (Leasing osv)

Akkurat som folk kan velge de billigste varene.

Akkurat som du har rett til å får skattfritt reiseutgifter

 

Boligen har vært mitt tak for 10år, men de siste 4årene har jeg vært i utlandet. Det er min faste bolig i Norge.

Det er også min rettighet å velge hvordan jeg kan unngå en ræva skatt som dette.

 

Hva er deres mening? Og har noen Peiling på boligskatt greien?

 

Skrivefeil rettes uten forbehold... :whistle:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trur du er litt ute å kjører basert på hvordan du har lagt det frem.

 

Dersom du blir deleier uansett hvordan du har blitt det så har du teknisk sett "kjøpt" det... Iflg norsk lov så må man eie/bo der i over 1 år før du kan selge det dersom du ikke vil skatte av salgssummen.

 

btw: Når du leaser en bil så kjøper du den ikke. Du er ikke juridisk eier av bilen da.

Dersom du kjøper en bil i utlandet må du eie den i 5 år for å ta den tollfritt med deg.

 

For mitt vedkommende som er både tysk og norsk statsborger så har jeg tenkt å kjøpe bil i tyskland og kjøre den med tyske skilter i norge. Men det får tiden vise hva jeg orker å stresse med.

Lenke til kommentar

Vel, om hun føler du er ute etter å finne smutthull og unngå skatt til den norske kassa så kan hun vel kanskje det...

 

Finnes en del som gjort gjennom det norske lovverket punkt for prikke for å finne smutthull og gjør ting som er på kanten av lovverket for å slippe å skatte. Sier ikke at du gjør, men finnes slike folk.

 

Anyway... har du tenk å selge iløpet av kommende året?

Lenke til kommentar

Poenget er vel at kravet er at du faktisk *bor* der et år. Hvis du skal stå som eier i et år mens du egentlig er i utlandet mesteparten av tiden så er det jo helt opplagt at du prøver å lure systemet.

 

Kjører du forøvrig en utenlandsregistrert bil i Norge (og er norsk statsborger) kan du fort bli pålagt et par hundre tusen i avgifter hvis du blir fersket... Det er *ikke* lov hvis du trodde det.

Lenke til kommentar
Vel, om hun føler du er ute etter å finne smutthull og unngå skatt til den norske kassa så kan hun vel kanskje det...

Hva er så mye "smutthull" på å unngå en skatt som jeg taper på?

Det handler ikke om en inntekt som jeg unngå skatt på, men et hus som ble betalt med skattet arbeid.

 

Jeg har ikke tenkt å selge huset når, men prøver å får det solgt i det nærmeste fremtid.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Poenget er vel at kravet er at du faktisk *bor* der et år. Hvis du skal stå som eier i et år mens du egentlig er i utlandet mesteparten av tiden så er det jo helt opplagt at du prøver å lure systemet.

Da må du også forklare meg, hvorfor må jeg betaler 28% i skatt i et hus som jeg har bodd i 10års tid?

Fordi jeg har vært på et utenlandsk studiet på 6år?

 

Bullshit...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Da må du også forklare meg, hvorfor må jeg betaler 28% i skatt i et hus som jeg har bodd i 10års tid?

9048095[/snapback]

Det spiller da absolutt ingen rolle om du har bodd i det i denne sammenhengen. Poenget er om du har eid det mens du har bodd der.

 

Reglene er like for alle; vil du bruke bolig som et rent spekulasjonsobjekt så skulle det da bare mangle at man ikke skattet av det som man gjør av all annen inntekt her i landet.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Da må du også forklare meg, hvorfor må jeg betaler 28% i skatt i et hus som jeg har bodd i 10års tid?

9048095[/snapback]

Det spiller da absolutt ingen rolle om du har bodd i det i denne sammenhengen. Poenget er om du har eid det mens du har bodd der.

 

Reglene er like for alle; vil du bruke bolig som et rent spekulasjonsobjekt så skulle det da bare mangle at man ikke skattet av det som man gjør av all annen inntekt her i landet.

9048115[/snapback]

Det er akkurat jeg spurt hun om:

Hva om jeg er en heleier av huset, og bor kun fast 2 måneder i året?

Teknisk er det mitt fast bosted i Norge!

 

Det er ingen smutthul å spørre om hva reglene gjelder..

Lenke til kommentar

50% Utleid, du bor der i 2 måneder. så den står tom 4 måneder i året?

 

Annen ting... Skatter dere for uteie?

 

Siden du er deleier, så vil jeg regne med at din far fortsatt også er eier av huset. Vet ikke helt reglene der, men kan hende han slipper å skatte, mens du må da du ikke har vært deleier i 1 år. De bryr seg møkka om du har blitt oppvokst der eller noe såsant ditt navn ikke har vært på papiret i over 1 år.

Lenke til kommentar
Min far eier 2 hus, og vi har tenkt på å selge det enne huset.

Men p.g.a. personlige grunner, leide vi ut huset for 3 års tid.

Min far tenkte å la meg til å være deleier, og siden jeg er i utlandet 10 måneder i året, så blir boligen "liksom, ikke fast boende" 

Altså, du ER ikke en deleier på papiret? Neivel, problemet med da løst. Snakk med faren din, ta det under bordet.

 

Leide ut huset til hvem? Du eller en annen person? (Har sikkert ikke så mye med problemet ditt å gjøre.)

Lenke til kommentar
Hva om jeg er en heleier av huset, og bor kun fast 2 måneder i året?

9048126[/snapback]

Hva var det med å bo der de siste 12 månedene før salg du ikke skjønte?

 

En bolig som bare brukes av eieren et par måneder i året og leies ut resten er jo helt opplagt en inntektsgivende greie. Hadde den stått tom resten av året (altså uten leieinntekter) så kanskje situasjonen hadde vært noe annerledes.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
50% Utleid, du bor der i 2 måneder. så den står tom 4 måneder i året?

 

Annen ting... Skatter dere for uteie?

 

Siden du er deleier, så vil jeg regne med at din far fortsatt også er eier av huset. Vet ikke helt reglene der, men kan hende han slipper å skatte, mens du må da du ikke har vært deleier i 1 år. De bryr seg møkka om du har blitt oppvokst der eller noe såsant ditt navn ikke har vært på papiret i over 1 år.

9048132[/snapback]

Ja vi, blir skattet av leieinntekten.

 

 

La meg ta det på denne måten:

Huset er ikke bodd av meg på 10måneder i året. p.g.a studiet i utlandet." Jeg er ikke noe annet en Norsk statsborger.

 

Men huset er leid ut til en annen, og er boende i huset 12måneder i året.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hva om jeg er en heleier av huset, og bor kun fast 2 måneder i året?

9048126[/snapback]

Hva var det med å bo der de siste 12 månedene før salg du ikke skjønte?

9048143[/snapback]

Det var svaret jeg greide å presse ut av denne kjerringen tilslutt.

Men kunne hun ikke svart med dette, uten å mistenkelig gjøre meg først?

Lenke til kommentar
Men kunne hun ikke svart med dette, uten å mistenkelig gjøre meg først?

9048161[/snapback]

Det er sant :) Men det kommer kanskje litt an på hvordan du spurte. Hvis du la det fram som: 'Jeg skal overta en bolig, men ikke bo der. Hvordan kan jeg unngå skatt?' så er det vel ikke så rart at hun reagerte.

 

Folk trikser jo til den store gullmedalje her i landet for å unngå skatt på slike ting, så å bli spurt rett ut kan nok provosere en del mennesker som faktisk har som jobb å påse at folk betaler den skatten de skal.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg unngå skatt?'

Jeg spurte bare hva reglene gjelder for.

Fordi jeg tenkte at jeg bor i huset. Teknisk.... Det er min faste bolig i Norge.

 

Uansett. Det er jo hennes jobb å svare meg på disse spørsmålene?

Dette skal ikke fremprovosere noe som helst, iallfall ikke hun, fordi det er jobben hennes..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...