Gå til innhold

BIOS-problemet, full rapport

HaxyQ

Anbefalte innlegg

Sorry for å lage ny post om dette, men i den forrige ble det så uryddig med all infoen jeg ga, med litt her og litt der.

Her er en full rapport over problemet.

Problemet:

Jeg flasher BIOSen på mitt Asus P5N-E SLI hovedkort, men uansett hvilken BIOSversjon jeg prøver, får jeg bluescreen når jeg egentlig skal få velkomstskjemen, eller en stund etter jeg har kommet inn i windows, og så restarter maskinen. Bilde av bluescreenen: Link.

Hvordan jeg flasher:

Har prøvd to metoder. Asus EZ Flash 2 og Award BIOS Flash (awdflash)

Asus EZ Flash 2:

Lastet ned nyeste BIOSversjon fra asus.com, (0608), endret navnet til P5NESLI, (har også prøvd bare 0608) og lagt den både på en USB-brikke og en floppydiskett. (Ikke samtidig)

Restarter maskinen, går inn i BIOS, finner fram til EZ Flash, og BIOSen finner automatisk fram til .bin filen min (P5NESLI). Så velger jeg update.Alt går fint, og får en meld. på slutten som sier "Update complete" Så restarter PCen. Før Windows loader, går jeg i BIOSen igjen, velger Load default settings, lagrer og går ut. Så går jeg i BIOSen, setter instillingene tilbake til slik jeg vil ha dem, lagrer, og går ut. (Har også prøvd uten å sette instillingene tilbake)

Nå lar jeg maskinen starte skikkelig opp, men som sagt, når velkomstskjermen skal komme, får jeg bluescreen. Dette tvinger meg til å flashe tilbake til den opprinnelige BIOSen, 0202. Gjør samme prosedyre, og da vil maskinen starte opp.

Award BIOS Flash:

Lager en oppstartsdiskett for MS-DOS, og en annen diskett med awdflash.exe og P5NESLI.bin filene på (P5NESLI er den nye BIOSversjonen).

Starter opp maskinen, setter i oppstartsdisketten, og når A:/> kommer opp, setter jeg i den andre disketten.

Så skriver jeg: awdflash P5NESLI.BIN /py/sn/cc/cd, og trykker enter. Nå starter flashen. Alt går greit her også, og får opp meld. i slutten om å ta ut disketten, og trykke F1 for restart. Dette gjør jeg. Så gjør jeg det samme i BIOSen som jeg gjorde med forrige flash-metode, og lar PCen starte skikkelig opp.

Men igjen kommer denne forbanna bluescreenen opp. Akkurat den samme. Har prøvd å starte opp flere ganger, men til ingen nytte. Også her funker PCen igjen om jeg flasher tilbake til den gamle BIOSversjonen.

Hva jeg har prøvd:

Jeg har prøvd å ta ut batteriet på hovedkortet, endret på de aktuelle jumperene, satt dem til bake etter ca. 10 min, og så plassert batteriet på plass igjen, både før og etter flashingen. Har også prøvd å ta ut og inn alle ledningen som går til hovedkortet inni maskinen, samt tatt ut lydkortet mitt, slik at det ikke er i maskinen når jeg flasher.

Systemet mitt:

Hovedkort: Asus P5N - E SLI

PSU: Hiper 580w

GPU:nVidia XFX 7800GT

CPU: Intel Core 2 Duo E6600

RAM:Corsair 2GB DDR2 PC6400 EPP

En kompis av meg har samme hovedkort, samme CPU og Corsair 2GB DDR2 PC5400 uten EPP. Han får flashet uten problemer.

Noen som vet hva som er galt? Hva kan jeg gjøre?

Takker veldig for svar. :)

Endret av Haxy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg bruker alltid Asus Update - dvs. Winflash og har ingen problemer.

Kan ikke se noen forklaring på hvorfor en Bios update skal ødelegge for Windows boot. Bortsett fra at du bruker feil Bios (det er jo noen versjoner av P5N-E SLI).

Sist jeg flashet (dvs. samme hk og samme versjon - 0608) fjernet jeg til og med avkryssing for CMOS Reset og fikk da gleden av å boote med samme settings / klokk som før flash (dvs. 3.2Ghz).

Litt kreativt / mot anbefalt prosedyre for flashing, men det fungerete utmerket.

:!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...