Gå til innhold

Dataelektroniker? Kunnskap, Hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Først av alt så er ikke MySQL og HTML programmer, men henholdsvis database og et markup-språk. Men nok om det.

Jeg er ferdig med grunnkurs elektrofag nå, og vi har hatt et fag som heter Data & Elektronikk. Det handler ikke så mye om data som det kan høres ut som - det eneste vi gjorde som hadde med data å gjøre, var at vi bygget en PC. Utenom det er det bare mye kjedelig teori om transistorer, tyristorer, dioder, motsander etc.

Hva man lærer på VK1 når man velger Data & Elektronikk og utdanner seg som dataelektroniker, vet jeg ikke sikkert - men vil tro det er mye reparering av kretser o.l i blant annet PCer, så hvis du liker det er det bare å velge Data & Elektronikk.

Nå er ikke jeg rette personen til å hevde dette sikkert, men etter å ha hørt av læreren (som har jobbet som dataelektroniker) kommer du ikke bort i software på datamaskiner (eksempelvis MySQL og HTML).

Håper dette hjalp deg litt! :)

Lenke til kommentar

Jeg har gått et år på Elektro. i Data og elektronikk faget koblet vi opp en ringe klokke og begynte på en brannalarm, hva dette faget videre har å by på har jeg faktisk ikke peilig på. Utrolig skuffet over den utanningen vi fikk på skolen, fraråder alle å gå på VG1 elektro på Dalane VGS.

Lenke til kommentar

Heisann! Er for tiden lærling som serviceelektroniker (eller dataelektroniker om du vil).

Driver for det meste med drifting og vedlikehold med nettverk og maskiner. Litt serverdrift og noe scripting.

Nå med den nye reformen har det iallefall blitt endel mer data både på VG1 og VG2, men det er nok først på VG3 (VK2) at du driver "bare" med data.

For min del lærte jeg mye og føler at jeg har mye grunnkunnskaper om generell elektronikk i tillegg til datakunnskap. Det forventes ikke at du skal kunne noe på forhand, men dersom du er generelt interessert kan det jo være morro å prøve seg litt.

Lykke til!

Endret av oifind
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Utdanningen jeg tok kan jeg ikke anbefale lol.

Jeg startet med videregående utdanning rundt da it boblen var stor og alt som hadde med data å gjøre var kunstig godt betalt. (altså en 10-12 år siden) Gikk først GK elektro så VK1 elektronikk etter dette valgte jeg VK2 kontor og data. D.V.S. reperasjon av pc, kopimaskin og fax bl.a.

Som "datanerd" var VK2 som en belønning for de to foregående årene som jeg egentlig hadde holdt på med ting utenfor min interesse. Det eneste vi gjorde dette året var å sitte foran hver vår datamaskin å surfe nettet samt spille spill. En eller to ganger i året åpnet vi en kopimaskin. Samme gjaldt med fax.

Ikke fikk du allmenn studiekompetanse heller...

Denne fagretningen var beregnet på de som ønsket å gå videre med service på data og kontor utstyr. IT-interessen var allerede på vei nedover og dette året var ment som en erstattning for praksisen man skulle fått som lærling, men ikke fikk fordi det var nesten umulig å oppdrive lærlingsplasser.

Sist jeg oppdaterte meg på hva de gamle klassekompisene mine fra VK2 drev med var det ingen som drev med noe lignende det de hadde lært på videregående.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg går vg2 Data og elektronikk nå og gikk vg1 elektro i fjor (ofc) og trives med det.

Hvis du bor i Oslo så anbefaler jeg VG1 elektro på Elvebakken VGS. Veldig gode lærere, klasserom, godt med penger til utstyr, mer jobbing med datamaskiner enn på ander skoler, mm.

Til Hans Erling: Nå så er det vel ganske så oppned i forhold til hva du skriver her. Dataelektronikere er mye etterspurt.

Var en artikkel her i en eller annen nettavis hvor de skrev om vilke yrker som det trengtes mest folk i, og da kom Elektronikk bransjen på andre eller tredje plass mener jeg å huske.

Bountyhunter

Lenke til kommentar

hm.. har ikke hørt om "dataelektronikerfaget". Har selv gått IKT-driftsfag VK1, og er i dag fulltidsansatt som it-tekniker på en videregående skole; hvor jeg drifter nettverk og servere, har noe support osv.

Uansett hvilket fag du velger innen data: Du MÅ være interessert i å lære noe, ta mye ansvar for egen læring og utvikling, og vise interesse for fagene (altså ikke bare sitte å spille wow i timene) hvis du skal bli interessang i arbeidslivet. Er selv med på å plukke ut lærlinger hos oss nå, og vi ser fort hvilke kandidater som kan noe, og som engasjerer seg, istedet for å kun ha vært opptatt av dataparty og cs/wow de siste 3 årene.

Den viktigste evnen du kan ha med deg, er å ha egenskapen til å enkelt sette deg inn i nye ting. Det er man helt avhengig av i denne bransjen! Å ha noen lunde orden og struktur på det man gjør er også viktig (at man ikke starter i gang med 25 forskjellige oppgaver i løpet av en dag, og ikke gjør ferdig noe av det).

Dette var noen tips på veien fra min side... om de hjelper vet jeg ikke.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...