Martin-sama Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) God natt, jeg har nettopp bygget en rimelig og deilig PC som passer meg. Jeg har lyst til å prøve å klokke og slikt, lære meg det littegrann. Mulig komponentene mine begrenser meg, men tror jeg burde kunne komme lengre enn det jeg har gjort nå. PC'en består av: MSI K9NU Neo-V AMD Athlon 64 X2 4200 EE OCZ PC5400 Value Pro ram Powecolor Radeon X1900XT Har foreløpig klart å øke FSB'en med 10, så den er klokket 2320 MZ istedetfor 2200. Hvis jeg prøvde meg på mer så ville den ikke boote. Hva annet burde jeg gjøre enn å øke FSB'en? Er det sånn da at jeg gradvis burde øke voltstyrken til ramen og CPU for å kunne klokke lengre? En bitteliten forklaring her? Prøver også å få innstallert Catalyst Control Center for å dra skjermortet lengre, men det står at jeg mangler "MOM.Implentation" når jeg prøver å kjøre programmet.. Noen som kan hjelpe? Endret 7. juli 2007 av Martin-sama Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Det er to ting du MÅ følge med når du klokker. Temperatur og stabilitet. For å følge med temperaturen, så fulgte det sikket med et program til hovedkortet ditt. Alternativt kan du bruke SpeedFan som er et vgelkjent og bra program. Stabiliteten testes enkelt med programmer som f.ex winrar og CPU Burn-in. Og så er litt av cluet å klokke bare litt av gangen, helt til du får smått problemer med stabiliteten. Da klokker du litt tilbake. Bare en liten kommentar: Når du overklokker, så vil prosessoren veldig raskt bruke mye mer strøm for å prosessere kun bittelitt mer data på samme tid som før, så sånn sett så vil prosessoren bli mye dårligere med tanke på ytelse/watt. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Ja, ok. Takk skal du ha Har nå øket FSB'en fra 200 til 215. Tar jeg 220, blir systemet ustabilt og jeg får bluescreen etter et par minutter. Tar jeg 225 booter den ikke. Har sett litt på vCore muligheten mine nå, for det er vel den som må økes for å ta prossessoren lengre? Men i min Bois har jeg veldig begrensede muligheter med vCore! Kan bare velge mellom: Auto og fem forskjellige votstyrker. Fra 1.2 til 1.3 tror jeg Er det noe jeg misforstår helt, eller kan ikke hovedkortet mitt klokke mer enn dette? Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Det at du maxer ut på 215 kan være RAM sin feil og ikke cpu. her kommer cpu/mem deviderne inn. Har ikke peiling på kordan det ser ut i din bios, men se om du finner noe som heter divider. Måten den fungerer på er hvis du feks kjører standard divider på 1:1 (default) så kjører både ram og cpu på 215MHz. For å minke frekvensen på RAM samtidig øke frekvens på cpu, så legger du inn divider på kanskje 9/10. Det betyr at frekvens på RAM blir 215 x(9/10)=215x0,9=193,5MHz. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Skal inn i Bios og undersøke så snart jeg kan! Skal se hva jeg får ut av det, så kommer jeg nok tilbake igjen hit med fler spørsmål. Martin Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Da har jeg nettopp vært i BIOS. Fant ingenting som minnet om noe divider altså..Men kunne endre frekvensen til rammen, så endret DDRAM Frequency fra auto til 533 MHz. Tenkte jeg skulle sjekke om jeg får til mer snart, eller leker jeg veldig med ilden? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Da har jeg nettopp vært i BIOS. Fant ingenting som minnet om noe divider altså..Men kunne endre frekvensen til rammen, så endret DDRAM Frequency fra auto til 533 MHz.Tenkte jeg skulle sjekke om jeg får til mer snart, eller leker jeg veldig med ilden? 9033473[/snapback] Nja, starter ikke maskinen opp i det hele tatt så er det jo ikke værre enn at du bare resetter biosen med jumperen på hovedkortet Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Så det er ikke bare bare å ødelegge RAM'en altså? Skal se hva som skjer med 220 FSB nu Lenke til kommentar
Brian Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Hva med HTT da? Det er meget mulig den holder igjen også. Tipper den holder igjen før rammen egentlig, noen hk liker ikke mye overklokk på den bussen der. Rammen din tror jeg klarer mer enn så lite overklokk, til og med anti klokkebrikkene mine klarer såpass. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Hmmm..Det står HT Speed 800MHz. Noe å gjøre her? Men bare for å nevne det, iforhold til Bios'en i overklokkingsguiden er min veldig lite detaljert! Få muligheter. Og at jeg ikke kan øke vCore høyere enn 1.3V? Syntes det er litt rart.. Funket dårlig med 220 i FSB etter RAM-frekvens endringen. Samme resultat, så stilte den tilbake til auto. Noen ideèr? Kan kanskje laste opp bilde av BOIS hvis det er til hjelp, men orker ikke det nå. Natta - Martin Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 HT Speed skal/bør ikke overstige 1000. Det gjør ingenting at den er laaaangt under 1000 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Mener det ble sagt i overklokkingsguiden at den mest effektive "plassen", var når HT multi * HTT = 700-800 Lenke til kommentar
Brian Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Forskjellene er vel så marginale at det ikke er av noen stor betydning. Jeg har hatt HTT på alt fra 300 og oppover. Til tross for dette fant jeg ikke noe ytelsestap med 300mhz kontra 800 eller 1000mhz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå