Gå til innhold

Frykten for Hollywood

Dotten

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/07/06/505539.html

Det tilhører sjeldenhetene at nasjonens etablerte filmanmeldere klarer å se de store Hollywood-filmene med åpne sinn og rene hjerter.

I noen få timer 4. juli var Vegard Larsens anmeldelse av Transformers i Dagbladet gjenstand for stor opphisselse på nettet. Siden han brukte tre fjerdedeler av anmeldelsen på å fortelle at han ikke likte Transformers som barn og den siste fjerdedelen på motvillig å erkjenne filmens teknologiske underholdningsverdi, ble han – fortjent, for øvrig – verbalt most av Transformers-fans i alle aldre.

[...]

Selv ble jeg en gang fortalt av en eks-kultursjef i NRK at smaken min var for smal og at det var vanskelig å ta meg seriøst som filmanmelder. Fordi jeg med stjerner i øynene og sikkel dryppende fra munnvikene ga The Matrix en sekser da jeg jobbet i Filmredaksjonen NRK.

[....]

Det interessante er for øvrig at en mann som Michael Bay behandles med samme forakt av norske filmanmeldere som både Steven Spielberg og James Cameron og George Lucas før ham. Riktignok vil ingen i dag snakke nedsettende om Spielberg, men det fantes en tid da han ble stemplet som overfladisk, for kommersiell, sentimental og pompøs – det var i den tiden han laget «Haisommer», «Nærkontakt av tredje grad», «E.T», Indiana Jones og andre moderne klassikere.

[...]

Jeg tror det hele skyldes norske kulturredaksjoners forakt for alt som smaker amerikansk. Det ligger nærmest noe politisk i det å mose en bred, kommersiell Hollywood-film, som om man gjennom en filmslakt får sagt hvor dumme, kunnskapsløse og overfladiske amerikanerne er, og hvor intellektuelt overlegne vi européere er.

[...]

Så handler det selvfølgelig om kredibiltet innad i filmanmelder-miljøet, som er lite og ganske konservativt, og preget av for mange gamle hjerner i unge kropper som fremdeles mener at det finnes noe som heter finkultur og lavkultur – og de bestemmer hva som er hva.

Har Brita et poeng? Eller er hun helt ute på viddene?

Jeg må si jeg er meget enig i hennes vurderinger, med enkelte unntak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seff har dama et poeng. Norske filmanmeldere er en gjeng sære, nasjonalistiske underholdningshatere som aldri har overbevist meg til å skygge unna en kino. Jeg er helt på linje med vår lesbiske venn Brita når hun forteller om sine kollegaers blinde hylling av norske filmer som internasjonalt sett ofte er høyest middelmådige.

Mange av dem er også udugelige til å skrive anmeldelser. Hadde de ihvertfall klart å formidlet ordentlige begrunnelser så kunne jeg sittet med en liten dose av respekt for dem. Det hele ender opp med at jeg, og forhåpentligvis mange andre, hopper over filmseksjonen som er en stor skam for resten av innholdet i avisene.

Endret av CollectTheCheck
Lenke til kommentar

Brita har flere gode poeng. ID4, Armageddon og visst nok Transformers, er alle filmer som er uslåelige når det kommer til underholdningsverdi, men det virker som at det ikke er en vesentlig faktor av karaktersettingen. Jeg hører mye heller på diverse brukere på forumet, enn f.eks. Larsen, Selås, osv.

Lenke til kommentar

Brita har selvsagt et poeng, men selv om det er mange idiotiske anmeldere der ute så er det også mange flinke. Hun legger dessuten listen ganske høyt nå for seg selv når hun kommer med slike uttalelser. Hun er ikke akkurat verdens beste anmelder hun heller. Jeg husker flere ganger jeg synes hun hadde diverse latterlig ensidige anmeldelser når hun hadde det programmet sitt på TV for endel år tilbake. Godt mulig hun er bedre/flinkere nå, men det er noe som heter å kaste sten i glasshus.

Lenke til kommentar

Transformers sitter med 8.3 på IMDB, undersøkelsene i USA viser at 90% mener filmen er fantastisk eller veldig god og "word of mouth" for filmen er helt fenomenal. Allikevel sitter den med 58% på RT (74% på "cream of the crop") og her i Norge er vel terningkast 4 det høyeste den har fått (2 i Aftenposten).

Den er et godt eksempel, siden forskjellen på hva anmelderne mener og hva publikum mener spriker noe helt enormt. Se bort ifra hva man selv mener om Transformers og se på hva publikum mener om filmen. Sammenlign dette med norske anmeldere og man ser en stor forskjell. Og Transformers er ikke mer enn et eksempel, det finnes langt flere og det viser en klar tendens.

Publikum og anmeldere er ofte ikke samstemte når det kommer til Hollywood-filmer. :)

Edit: Det kan jo være filmanmeldere rett og slett ikke har samme smak som folk flest. Akkurat som 70% av journalister stemmer AP og SV så kan det jo rett og slett være at de fleste anmeldere rett og slett ikke liker Hollywoodkonseptet.

Om det er tilfellet så hva kan man da konkludere med? At VGs anbefalinger eksempelvis ikke vil falle i smak ved de fleste av VG sine lesere?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Joda, Dotten, det er så klart forskjell på oss vanlige mennesker også. Grunnen til at Transformers scorer så godt på IMDB er at folk har et forhold til Transformers fra gammelt av, og at de liker konseptet.

Men de som faktisk går å ser filmen på kino er nok stort sett de som er fans fra før av. Og jeg vil anta at flertallet av stemmene på IMDB kommer fra disse menneskene.

For oss som ikke er fan av transformers som konsept er ikke filmen så spennende, med mindre man ser den på grunn av spesial-effektene. Det har jeg tenkt å gjøre når filmen kan fåes tak i i god kvalitet fra *kremt* andre "steder".

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært en stor transformersfan. Jeg hadde en optimus prime-figur som liten og så av og til på tegneserien på tv, men ingenting utover det. Jeg kan ingenting om historien, men var på den første førpremieren av filmen og storkoste meg. Å se filmen på kino er absolutt ikke forbeholdt store fans.

Lenke til kommentar

Men de som faktisk går å ser filmen på kino er nok stort sett de som er fans fra før av. Og jeg vil anta at flertallet av stemmene på IMDB kommer fra disse menneskene.

9017027[/snapback]

Det finnes ikke nok fans til å forsvare at denne filmen har tatt inn over 80 millioner dollar på tre dager. ;)

Undersøkelsen "over dammen" viser også at jenter overaskende nok anbefaler filmen.

Når det kommer til IMdB så vil den helt sikker synke, men den vil holde seg over 7. Noe som er meget bra for IMDB (bare se på hva Independence Day o.l. har for å se det). Her på forumet har folk så langt stort sett gitt den terningkast fem eller seks.

Og det skal også nevnes at de som har kritisert filmen mest er nettopp transformersfans som ikke liker endringene.

Lenke til kommentar

Har du sett! Jeg har frem til i dag sett på Brita med hatfulle øyne etter de (i min mening) elendige anmeldelsene hennes, samt de pretensiøse innleggene om film og TV i bla. Aftenposten. Men nå har faktisk dama kommet med meninger jeg er enige i. :)

Lenke til kommentar
Når det kommer til IMdB så vil den helt sikker synke, men den vil holde seg over 7. Noe som er meget bra for IMDB (bare se på hva Independence Day o.l. har for å se det). Her på forumet har folk så langt stort sett gitt den terningkast fem eller seks.

Å si at den vil holde seg over 7 var da veldig beskjedent. Jeg tipper den holder seg rundt 8 :)

Endret av atsjoo
Lenke til kommentar

Rart å se at flere her har hatt dårlig inntrykk av Brita, hun har jo alltid vært den fremste forsvarer av popcornfilm blant norske anmeldere.

Når det gjelder anmelderene generelt er det plagsomt hvor mange som ikke gidder å skrive noe om filmen hvis de ikke liker den. Fire linjer og et terningkast 2 er ikke uvanlig. Samme anmelder skriver gjerne en helside hvis han/hun liker filmen. Den ideelle formen må jo være en objektiv gjennomgang av filmens struktur og handling (uten å komme med spoilere!) for så å konkludere med en lett subjektiv vurdering. På den måten vil anmeldelsen også kunne være nyttig for de som vet de aldri er enige med den aktuelle anmelderen. Er det så vanskelig å få til ? Jeg husker Per Haddal pleide å lykkes med dette i en periode.

Endret av tigerdip
Lenke til kommentar

Problemet ligger ved, som nevnt av en eller annen før, at film ikke har blitt tatt seriøst nok i dette langstrakte land, verken som kunst eller kultur. Norge er en skammelig filmnasjon på alle felt: Minimalt med teori, produksjonsbidrag og et stort og åpent forum blant filminteresserte. Derfor må én kritiker se gjennom hundrevis av filmer hvert år, ikke rart de går drittlei. Som foreleseren min sa: Man sender ikke en operakritiker til en technokonsert for å anmelde den. Film burde utvides mer i norske medier annet enn agurknyhetene som vi får nok av andre steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...