Gå til innhold

Dell lattitude D520 - er dette en grei PC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan hende jeg har en D520 på kontoret som jeg kan putte inn en liveCD/installere linux på. (for å teste)

Regner med at det er Ubuntu 7.04 du tenker på?

(Den maskina er 1 av 2 dellmaskiner oppland fylkeskommune tilbyr elever gjennom kunnskapsløftet.)

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Ja, FC7 tenkte jeg å putte innpå den. De har live-cd som kan testes. Det hadde i såfall vært kjempe-topp!

Men det er ikke så farlig - ubuntu og fedora er temmelig likt, teknisk sett (jeg mener nå at fedora stort sett har mer solide løsninger, men det er nå meg...)

Lenke til kommentar

Du har altså den maskina? Toppers! Blåtann? Tenkte å kjøpe en trolig trådløs blåtann-mus fra dell sammen med maskinen... Måtte du gjøre noe spesiellt for å få ting til å funke? Eller bare funket det rett-ut-av-den-berømte-boksen? Suspend - du mener suspend-to-ram? FN-taster? Ekstern skjermtilkopling (prosjektor... Det hender jeg har bruk for det, og i de tilfellene bør ting funke 350%)? Video-ut?

Har nok bestemt meg for at jeg kjøper den.

Byggekvalitet? Stabilitet? Tastatur? Skjerm? STØY?

Lenke til kommentar

Skolen jeg jobbet ved hadde ca 150 slike forrige år (elevenes). Av disse måtte 7 bytte tastaturet; ødelagte taster, gærne tastatur o.l.

2 måtte få nytt batteri,

1 måtte få ny strømforsyning,

og 1 fikk ny harddisk fra dell før den han hadde tok kvelden, siden den innebygde diagnosetesten klagde på både strømforsyning og harddisk.

Jeg anbefaler absolutt en slik 3 årig alt-mulig-feil-avtale.

Har ikke fått bekreftet at det er en 520 vi har enda, men siden vi har images på den maskina, legger jeg inn FC7 på mandag, så skal du få en rapport.

Lenke til kommentar
Du har altså den maskina? Toppers! Blåtann? Tenkte å kjøpe en trolig trådløs blåtann-mus fra dell sammen med maskinen... Måtte du gjøre noe spesiellt for å få ting til å funke? Eller bare funket det rett-ut-av-den-berømte-boksen? Suspend - du mener suspend-to-ram? FN-taster? Ekstern skjermtilkopling (prosjektor... Det hender jeg har bruk for det, og i de tilfellene bør ting funke 350%)? Video-ut?

9015606[/snapback]

Ja, jeg bruker en slik en på jobb, men blåtann vet jeg ingenting om. Ellers fungerte alt out of the allmighty box. FN-taster, ekstern skjerm, suspend osv. Video-ut har jeg aldri prøvd, men jeg regner med at også den biten fungerer som den skal.

Lenke til kommentar
Skolen jeg jobbet ved hadde ca 150 slike forrige år (elevenes). Av disse måtte 7 bytte tastaturet; ødelagte taster, gærne tastatur o.l.

2 måtte få nytt batteri,

1 måtte få ny strømforsyning,

og 1 fikk ny harddisk fra dell før den han hadde tok kvelden, siden den innebygde diagnosetesten klagde på både strømforsyning og harddisk.

Jeg anbefaler absolutt en slik 3 årig alt-mulig-feil-avtale.

Har ikke fått bekreftet at det er en 520 vi har enda, men siden vi har images på den maskina, legger jeg inn FC7 på mandag, så skal du få en rapport.

9017162[/snapback]

Ang. 3 års complete-care: Det koster jo en del da. Men hvor mye får du egentlig? Du har jo vanlig garanti på fabrikasjonsfeil, og reparasjoner får du jo gjort uansett. Jeg vet ikke - sikker veldig veldig greit å ha om du knekker skjermen eller noe annet dyrt, men dersom du egentlig ender opp med å bestille et nytt batteri fordi det gamle er gåent eller noe slikt... Og det er relativt lite feil på dem. Tastatur høres billig ut samt do-it-yourself... Elever er vel generellt lite snille med maskinene?

Lenke til kommentar

9015606[/snapback]

Ja, jeg bruker en slik en på jobb, men blåtann vet jeg ingenting om. Ellers fungerte alt out of the allmighty box. FN-taster, ekstern skjerm, suspend osv. Video-ut har jeg aldri prøvd, men jeg regner med at også den biten fungerer som den skal.

9017908[/snapback]

Et lite spm. ang. ekstern skjerm: Hvordan funker dette? Kan du være logga inn i X, og så trykke Fn-ettellerannet et par ganger intill du får bilde på prosjektoren (med samme oppløsning som du har på den interne, SXGA, da?)? Eller må du restarte X etc.?

Intel-skjermkort virker *litt* digg...

Lenke til kommentar
Fn + F2 (tror jeg) fikser biffen, med samme oppløsning. Håper det kommer et verktøy for bedre å skifte oppløsning på eksterne skjermer, fikse tv-ut osv... Nvidia har vel gode verktøy for dette?

9020349[/snapback]

Har nVidia på den stasjonære, og det fungerer flott det, inkl. TV-ut.

Verktøyet for å bytte oppløsning er dog xorg.conf.

Det hadde vært digg å kunne kjøre f.eks. VGA i 1600x1200 (slik jeg gjør her), og en clone nedskalert til 800x600 på tv-skjermen... Men dette er (så vidt jeg vet) ikke mulig.

Men det ser ut til at den blir kjøpt (på mandag) da :)

EDIT: Jeg hører rykter om 4,5-5,5 timers batteritid - stemmer dette? Forøvrig: Noen som har erfaring med media-bay-batteri og Linux? Er det noe særheter, eller "bare funker det"?

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Jada. Kan være at det ikke er alt som funker rett ut av boksen - tror blant annet at du må ha firmware for å få wlan til å funke.

Er spesiellt interessert i suspend og blåtann.

Ang. blåtann: Hvordan funker det med blåtann-mus? Hvordan gjøres parringen? Startet opp laptop'en til en venn (gammel ubuntu), hun hadde blåtannmus, og den funka uten noe mikkmakk, men der var musa og senderen en del av en pakke...

Lenke til kommentar
Det innebygde fancy-3d-greierne i Feisty fungerer iallefall uten heft hos meg (ikke at jeg bruker det, men).

9033388[/snapback]

Flott. Det er 3d nok for mitt bruk - jeg trenger muligheten til å kjøre GL-programmer, men ikke nødvendivis überfancy GL-programmer (les: spill...).

Lenke til kommentar
Driver å tester denne med F7 nå, oppdaterer denne posten etterhvert som jeg finner noe:

http://www.emperorlinux.com/mfgr/dell/tige...&cust_ikey=D520

Emperorlinux leverer Dell D520 m. linux, et godt tegn.

Wireless-kortet dukket opp etter installasjon, viser tilgjengelige trådløse, men vil ikke koble seg til.

9035263[/snapback]

Kjempe! Tror dog vi allerede har bestemt oss, bestiller seinere i dag...

Mulig du somsagt trenger en firmware. Hvilket kort er det btw? Tror det er to stk. ute og går, vi bestillte i allefall intel-varianten. Om du gidder å poste lspci -v hadde det vært flott...

Sjekk spesiellt at alle enheter, type lyd, usb, ps/2-mus, 3d, ekstern skjerm funker etter en suspend...

Hvordan er tastaturet på denne maskinen? Skjermen (har du XGA (1024x768) eller SXGA (litt bedre oppløsning - vi bestillte denne...)-modellen)?

Har hørt at det kan være noe trøbbel med DMA og harddisken på denne - er det tilfelle?

Noen av disse tulletingene du opplever?

http://linux1.no/node/2548

Fyren kjører dog ren debian, så ting er vel neppe akkurat laptop-tilpasset på samme måte som fedora/ubuntu...

Hva med disse:?

http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=148278

*Gleder seg til å få en skikkelig laptop*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...