Gå til innhold

Plastbeskyttelse til skjerm

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med skjermbeskyttelse? Kjøpte sånn plastsak til å klistre på skjermen på mitt K10D, men for det første var den for stor (var Pentax beregnet på 2,5"), og dessuten ble det var stygt og luftbobler.

Blir det generellt lett riper i en slik skjerm over tid? Hadde håpet på at jeg kunne få satt den på uten at den satte sport, og vart kameraet ut. Ser ut som jeg driter i det ruklet nå.

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De tåler en del, men noen riper får man jo med tiden. Jeg har ikke fått så utrolig mange riper synes jeg, når jeg tenker på hvor mye det har gnikket mot jakken min. Slitt i kantene er det blitt, med antydning til rent metall noen steder. Vi kan jo ikke bli helt pudding heller, vi er da menn. Utstyret må tåle litt bruk, i alle fall utstyr som er laget for å tåle det. Har man et lite, lett og sart plasthus må man kanskje være litt mer beskyttende mot kamera.

Arghh, me Tarzan.

Lenke til kommentar

Hehe.. neida. Utstyret skal jo brukes, men en kraftig ripe i skjermen kan bli irriterende. Nesten enda mer irriterende er plastcover som ikke sitter perfekt. Nei.. da får det bli uten. Tenkte bare å høre om det var vanlig blant forumbrukerne :whistle:

Lenke til kommentar
Hehe.. neida. Utstyret skal jo brukes, men en kraftig ripe i skjermen kan bli irriterende. Nesten enda mer irriterende er plastcover som ikke sitter perfekt. Nei.. da får det bli uten. Tenkte bare å høre om det var vanlig blant forumbrukerne 

Pentax har vel originale deksler, husker ikke prisen men tror det er ca 100 kr. Så vidt jeg har skjønt skal de fungere ganske tilsvarende Nikon sine (som Nikon leverer med de litt dyrere modellene sine, og som fungerer veldig bra).
Lenke til kommentar
Arghh, me Tarzan.
:!:

Joda, utstyret skal da for søren se ut som det er brukt også. Ingenting er så trist som kamerautstyr uten en ripe. Selvsagt litt overdrevet det her, for jeg lager ikke riper i mitt nye D70s bare for at det skal se brukt ut. Men må bare henge meg på et plastdekselet som følger med alle Nikon modeller fra D70 og oppover er genialt, og kan byttes ut ved behov.

For å ta et lite skritt til siden... en som før jobbet der jeg jobber nå, kjøpte seg et nytt kamera. Han tok det med ut i bakgården og skrapte det vel og lenge mot den asfalterte bakken for å at kameraet skulle se godt brukt ut... vel... akkurat DET er noe jeg ikke gjør (han jobbet der en del år før jeg begynte å jobbe der riktignok, så jeg har bare hørt historien).

Lenke til kommentar

Har prøvd Invisibleshield på min gps. Fungerer veldig bra på den.

For ditt kamera: http://www.shieldzone.com/item_description/PENK10DS.html

Har nylig satt på en "da Protector" (http://www.daproducts.com) på mitt D200. Den fikk så utrolig mye skryt på forumet på dpreview.com at jeg bare måtte prøve. Den store fordelen er at den forsegler LCD-skjermen slik at det ikke kommer støv på den, som det jo gjør med det opprinnelige dekselet.

Vet ikke hvor ripebestandig den er da, men som sagt mye skryt. OG den koster 50-60 kroner inkl frakt fra USA!

Mvh Øivind

Lenke til kommentar

Jo da, de dekslene til Nikon er ganske praktiske.

Er likevel glad for at jeg neppe får noen problemer med å forklare at jeg har hatt det lenger i tollen, for slik ser kamera ut, uten at jeg har hatt det hengende etter bilen for å få det til å se slitt ut med vilje.

Har fått noen tilbud på min gamle FM, fordi den ser så tøff ut, med messingen skikkende gjennom på alle slitepunkter.

Rock'n'roll-kamera det der, he he.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med skjermbeskyttelse? Kjøpte sånn plastsak til å klistre på skjermen på mitt K10D, men for det første var den for stor (var Pentax beregnet på 2,5"), og dessuten ble det var stygt og luftbobler.

Blir det generellt lett riper i en slik skjerm over tid? Hadde håpet på at jeg kunne få satt den på uten at den satte sport, og vart kameraet ut. Ser ut som jeg driter i det ruklet nå.

9004293[/snapback]

Min erfaring er at jeg kjøpte en rull med karosseribeskyttelsetape fra 3M. Denne er ca. 5meter lang og 10cm bred og er beregnet å beskytte utsatte deler på biler for stensprut og slitasje. Den er helt klar og er utrolig slitesterk. Dessuten har den en lim som ekstremt sterk, men allikevel slik at den ikke smitter. Den kan altså dras av i et styrke, men det krever litt krefter :-) Rett etter påliming virker den matt og stygg, men den er laget slik at den trenger noen dager på å feste seg. Det kan virke som om det er en kjemisk prosess i limet som får den til å suge seg fast. Resultatet er en helt klar og ekstremt slitesterk hinne. Jeg synes denne er bortimot perfekt både til kamera og mobiltelefon. Den klippes til i rett størrelse og en slik rull holder i årevis. Du finner nok en slik rull hos gode bilrekvisitaforhandlere eller noen gode 3M forhandlere.

Endret av StigVidar
Lenke til kommentar

Kjøpt en på ebay, lik Nikon sine. Sånn harplast opplegg. Spent på å se hvordan den sitter, men det skal være mulig å ta den av og på hvertfall. Selger har også fornøyde kunder, så jeg venter spent.

Edit:

Hvis noen er int. så heter den Acmaxx.

b48f_1.JPG

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Har prøvd Invisibleshield på min gps. Fungerer veldig bra på den.

For ditt kamera: http://www.shieldzone.com/item_description/PENK10DS.html

Har nylig satt på en "da Protector" (http://www.daproducts.com) på mitt D200. Den fikk så utrolig mye skryt på forumet på dpreview.com at jeg bare måtte prøve. Den store fordelen er at den forsegler LCD-skjermen slik at det ikke kommer støv på den, som det jo gjør med det opprinnelige dekselet.

Vet ikke hvor ripebestandig den er da, men som sagt mye skryt. OG den koster  50-60 kroner inkl frakt fra USA!

Mvh Øivind

9007608[/snapback]

Hmm, har prøvd å bestille derfra i 2 dager, men ingen av kredittkortene mine blir godtatt. Frustrerende.

Lenke til kommentar

Da har jeg mottat Acmaxx skjermbeskytter fra Hong Kong. Mot alle forventninger fulgte det med til begge skjermene! Monteringen gikk som en lek, UTEN luftbobler da Acmaxx er laget av hardplast med lim i kantene. Acmaxx finnes til bla Pentax K10D, Sony A100 og Canon 400D. Pris: litt under 200,- levert på døren.

post-65880-1184242885_thumb.jpg

post-65880-1184242890_thumb.jpg

post-65880-1184242896_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...