Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

mp3 koblet til forsterker

Anbefalte innlegg

hei

jeg har en 500watt usCarVor forsterker,

så lurte jeg på om det går å koble mp3`en til forsterkeren istede for en bilstero ??

noen som vet om det går??

Takk til alle de som svarer ;)

Endret av traxx1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burde gå greit det, bare bruke en minijack - RCA kabel. Pass på at volumet er skrudd helt ned når du slår på spilleren og ha forsterkeren av når du setter pluggen i spilleren.

8971694[/snapback]

du må koble styrestrømmen på + ledningen permanent, siden din mp3 spiller ikke har utgang for dette. du bør kanskje koble til en bryter også på denne ledningen, da det kan være forsterkere som spiser strøm i stand by.

Lenke til kommentar
...for ikke å snakke om at man da kan slå av forsterkeren FØR man plugger mp3-spilleren ut og inn, slik Lefse sa. Kjedelig å risikere å ødelegge forsterkeren, selv om det er en USCarvor ;)

8973407[/snapback]

Har aldri hørt om forsterkere som har blitt ødelagt av at man kobler lydkilder på innganger, hverken i hus eller bilforsterkere, når de er påslått, det er mulig jeg er uviten, men det høres meget rart ut. Signal ledninger fører så lite strøm at jeg ikke ser hvordan dette fysisk mulig.

Dette minner meg om tidligere myter som påstod man ikke skulle koble til noe på pc'n hjemme mens den stod på, etc usb, ps2 innganger osv. Har hatt pc i 15 år, og har aldri skrudd av pcn når jeg koblet på mus,tastatur, mp3 spillere, seriell port etc. Har aldri hatt problemer med pc'er pga slike ting, men bringer gjerne diskusjonen videre til folk som er utdannet svakstrømselektrikere.

Det lefsa mente tidligere her var ver at han burde skru volumet ned, da mobiltelefoner og mp3 spillere på fullt volum gjerne kan sprenge høyttalerne forsterkeren er koblet på.

Lenke til kommentar
...for ikke å snakke om at man da kan slå av forsterkeren FØR man plugger mp3-spilleren ut og inn, slik Lefse sa. Kjedelig å risikere å ødelegge forsterkeren, selv om det er en USCarvor ;)

8973407[/snapback]

Har aldri hørt om forsterkere som har blitt ødelagt av at man kobler lydkilder på innganger, hverken i hus eller bilforsterkere, når de er påslått, det er mulig jeg er uviten, men det høres meget rart ut. Signal ledninger fører så lite strøm at jeg ikke ser hvordan dette fysisk mulig.

Dette minner meg om tidligere myter som påstod man ikke skulle koble til noe på pc'n hjemme mens den stod på, eks: usb, ps2 innganger osv. Har hatt pc i 15 år, og har aldri skrudd av pcn når jeg koblet på mus,tastatur, mp3 spillere, seriell port etc. Har aldri hatt problemer med pc'er pga slike ting, men bringer gjerne diskusjonen videre til folk som er utdannet svakstrøms-elektrikere/service-elektrikere.

Det lefsa mente tidligere her var vel at han burde skru volumet ned, da mobiltelefoner og mp3 spillere på fullt volum gjerne kan sprenge høyttalerne forsterkeren er koblet på.

8975736[/snapback]

Lenke til kommentar
Var det jeg mente ja, dessuten så blir det et lite smell når pluggen kobles til i spilleren, dette har jeg erfart med effektforsterker direkte på lydkort.

8976236[/snapback]

Der er vi derimot enig, det kan fort bli smell når man kobler på slike ledninger, og man bør derfor skru av forsterkeren, men ikke fordi forsterkeren kan bli ødelagt, men fordi det neppe gjør høyttalerne særlig glade. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...