Gå til innhold

Children of Bodom - Albumguide og diskusjon


Wollan

Anbefalte innlegg

childrenofbodom.jpg

 

Kort om bandet

Ett av de bandene jeg hører mest på for tiden, er finske Children of Bodom. Children of Bodom er for de som ikke vet det et melodisk death metal band. Bandet ble stiftet i 1993 av Alexi Laiho og Jaska Raatikainen under navnet IneartheD, som samme år ble skiftet til Children of Bodom. Navnet Children of Bodom kommer fra innsjøen Bodom i Espoo hvor de skulle ha skjedde noen mord på 60-tallet. Derfor har døden blitt Children of Bodom sin maskot og er inkludert på de fleste av bandets albumcover. Trenger ikke si stort mer, har da laget en albumguide med oversikt over alle albumene i perioden 1997 til 2005. Vil du lese mer om det talentfulle bandet, kan du lese band-biografien deres her!

 

Bandmedlemmer

# Alexi "Wildchild" Laiho - Vokal og gitar

# Roope Latvala - Gitar

# Jaska W. Raatikainen - Trommer

# Janne "Warman" Wirman - Keyboard

# Henkka T. Blacksmith - Bass

 

Diskografi

# Something Wild (1997)

# Hatebreeder (1999)

# Tokyo Warhearts Live (1999)

# Follow the Reaper (2000)

# Hate Crew Deathroll (2003)

# Are You Dead Yet? (2005)

 

 

Something Wild (1997)

 

B000005ZDO.03.LZZZZZZZ.jpg

 

Innledning

Etter å ha spilt sammen siden 1993 fikk guttegjengen fra Espoo i Finland i 1996 platekontrakt i samarbeid med Spinefarm Records og Nuclear Blast. Something Wild som kom våren 1997 ble bandets første plate. Albumet ble godt sagt en suksess og gjorde til at bandet ble raskt kjent rundt omkring i verden.

 

Konklusjon

Dette albumet bærer preg av at bandet ikke har funnet seg helt selv sjangermessig. Albumet er vel litt black metal-aktig, ikke at det er noe negativt i det, bare at ikke er helt lik med de andre albumene som er mer i en melodic death metal retning. Kan vel stemple dette albumet som melodic black. Uansett er produksjonen av plata lydmessig bra. Selv ble det i 2002 gjort en såkalt remake av plata, en deluxe edition. Denne remake’en var jo selvfølgelig bra, men jeg synes den var litt unødvendig. Vil til slutt få med at jeg personlig ble ganske imponert over dette albumet. Selv om det ikke har funnet sitt rette seg enda, leverer de overraskende bra til at dette er bandets første album.

 

Sporliste

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Deadnight Warrior

02. In the Shadows

03. Red Light in My Eyes, Pt. 1

04. Red Light in My Eyes, Pt. 2

05. Lake Bodom

06. The Nail

07. Touch Like Angel of Death

08. Data

09. Bruno the Pig

10. Mass Hypnosis (Sepultura cover)

Sjanger: Melodic black metal/Neo-klassisk metal

Høydepunkt: Deadnight Warrior, Lake Bodom, The Nail.

Karakter: 7/10

 

 

Hatebreeder (1999)

 

post-447173-1161578414.gif

 

Innledning

I 1999 kom Children of Bodom ut med et nytt album kalt ”Hatebreeder”. Hatebreeder ble veldig godt tatt imot av fansen fordi det var et album som falt i smak hos mange. Grunnen til at albumet falt i smak hos så mange var simpelthen at COB hadde forandret stilen sin litt. Altså fra et melodisk black metal band til et mer stabilt melodisk death metal band.

 

Konklusjon

Med Hatebreeder fikk COB til det de ikke fikk til i Something Wild, nemlig det å gjøre musikken sin mer personlig tilrettelagt. Igjennom Hatebreeder fremfører COB en type musikk som jeg vil beskrive som klassisk inspirert melodiøs death metal med en nogen black growlende Alexi Laiho på vokal. Hatebreeder er ei skive som er fylt opp til randen med herlige, stemningsfulle låter fremført av vanvittig dyktige musikere. Jeg kan avslutte med å si at det er ei plate du trygt kan investere et par hundrelapper i.

 

Sporliste

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Warheart

02. Silent Night, Bodom Night

03. Hatebreeder

04. Bed of Razors

05. Towards Dead End

06. Black Widow

07. Wrath Within

08. Children of Bodom

09. Downfall

10. No Commands (Stone cover)

Sjanger: Melodic death metal/Neo-klassisk metal

Høydepunkt: Downfall, Warheart, Bed of Razors, Towards Dead End.

Karakter: 9/10

 

 

Tokyo Warhearts (1999)

 

B00003WG6Q.01.LZZZZZZZ.jpg

 

Innledning

Høsten 1999 kom Children of Bodom ut med sin første live-plate. Denne ble kalt Tokyo Warhearts. Plata ble spilt inn i Tokyo 10. og 11. Juli 1999 i samarbeid med bandets faste plateselskap, Spinefarm Records.

 

Konklusjon

Jeg har funnet ut etter og hørt igjennom denne 44 minutters lange skiva om og om igjen, at COB eier hardt når det kommer til det å spille live. Lydmessig merker jeg nesten ikke at det er live, unntatt en haug med japser som driver og heier og hoier i bakgrunn av og til. En skikkelig imponerende live-plate med et forrykende trykk. Anbefales på det sterkeste!

 

Sporliste

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Intro

02. Silent Night, Bodom Night

03. Lake Bodom

04. Warheart

05. Bed of Razors

06. War of Razors

07. Deadnight Warrior

08. Hatebreeder

09. Touch Like Angel of Death

10. Downfall

11. Towards Dead End

Sjanger: Melodic death metal/Neo-klassisk metal

Høydepunkt: Touch Like Angel of Death, Lake Bodom, Towards Dead End.

Karakter: 9/10

 

 

Follow the Reaper (2000)

 

45629.jpg

 

Innledning

Ett år etter suksessen Tokyo Warhearts, altså i 2000, kom bandets tredje studioalbum ut. Dette albumet ble kalt Follow the Reaper, og ble laget oppi det noen vil kalle den hyppigste power metal-perioden. Det at albumet ble laget oppi denne perioden satte selvfølgelig litt preg på albumet. Mange mener at albumet har fått en liten ”power-twist”, altså et mer trykkfult lydbilde enn det var på de tidligere albumene.

 

Konklusjon

Med den ”nye” power twisten gjør Follow the Reaper en god jobb til å bli likt av mange. Fans verden over mener at Follow the Reaper er COB’s beste album så langt. Selv har jeg de fleste av favorittene mine fra dette albumet, så kan vel like så greit konkludere med at jeg elsker det! Med herlig synth og fantastisk gitarspilling gjør bandet en excellent fremtreden. Virkelig en melodiøs og stemningsfull skive full av trykk!

 

Sporliste

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Follow the Reaper

02. Bodom After Midnight

03. Children of Decadence

04. Everytime I Die

05. Mask of Sanity

06. Taste of My Scythe

07. Hate Me!

08. Northern Comfort

09. Kissing the Shadows

10. Don't Stop at the Top (Scorpions cover)

Sjanger: Power metal/Melodic death metal

Høydepunkt: Follow the Reaper, Bodom After Midnight, Hate Me!, Everytime I Die.

Karakter: 10/10

 

 

Hate Crew Deathroll (2003)

 

children_of_bodom_hate_crew_deathroll__big.jpg

 

Innledning

I 2003 kom COB ut med enda et album, dette ble hetende Hate Crew Deathroll. Dette albumet er på mange måter på lik linje som det forrige; altså Follow the Reaper, men det virker som bandet har tatt og forenklet seg litt. Da mener jeg at de har tonet litt ned keyboardet og rett og slett forenklet den hypre gitar-spillingen litt. Ikke det at du merker en så stor forskjell, men forskjellen er likevel der.. Kan også nevne en liten ting om dette albumet; flere av tekstene har med sitat fra kjente filmer. For eksempel på slutten av sangen Needled 24/7 får vi høre et sitat fra filmen Platoon som lyder følgende; Death? What do yall know about death?. Vi får også høre et sitat på slutten av sangen Bodom Beach Terror fra filmen American Psycho, det lyder slik; my pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

 

Konklusjon

Denne finjusteringen fra COB’s side som jeg snakket om tidligere gjør nemlig dette albumet helt perfekt. Albumet er veldig teknisk bra og ryddig gjennomført. Personlig synes jeg Hate Crew Deathroll er det beste albumet av COB så langt. Kjempe album! Mener det er et mesterverk innenfor melodisk power/death metal.

 

Sporliste

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Needled 24/7

02. Sixpounder

03. Chokehold (Cocked 'n' Loaded)

04. Bodom Beach Terror

05. Angels Don't Kill

06. Triple Corpse Hammerblow

07. You're Better Off Dead

08. Lil' Bloodred Ridin' Hood

09. Hate Crew Deathroll

Sjanger: Power metal/Melodic death metal

Høydepunkt: Needled 24/7, Sixpounder, Bodom Beach Terror, Angels Don’t Kill.

Karakter: 10/10

 

 

Are You Dead Yet? (2005)

 

1419382.jpg

 

Innledning

I 2005 kom albumet Are You Dead Yet? Dette var da det femte studioalbumet i rekken. Albumet ble etter det jeg kan skjønne ikke fulgt så godt mottatt som forfedrene sine, likvel klarte det og komme seg i noen av topp-listene som for eksempel som; Nr.195 i US Billboard 200, Nr. 6 i US Top Heatseekers og Nr.16 i US Top Independent Albums.

 

Konklusjon

Albumet er bra, ingen tvil om det, men det er på samme måte litt skuffende. Grunnen til dette er simpelthen pågrunn av at bandet rusher igjennom albumet raskere enn de har gjort på tidligere. Produksjonen er litt svakere. Virker som det går litt fort i svingene på noen sanger så derfor får ikke denne skiva full score (10/10). Men skal være litt forsiktig med å trykke dette albumet helt ned i gjørma fordi det er jo bra. Jeg trengte derfor en god stund for å tenke over hvilken karakter jeg skulle sette på dette albumet. Stod å tippet mellom karakter 8/10 og 9/10, men etter å ha hørt igjennom skiva en siste gang, falt karakteren min på 9/10.

 

Sporliste

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
01. Living Dead Beat

02. Are You Dead Yet?

03. If You Want Peace… Prepare for War

04. Punch Me I Bleed

05. In Your Face

06. Next in Line

07. Bastards of Bodom

08. Trashed, Lost & Strungout

09. We're Not Gonna Fall

Sjanger: Speed metal/Melodic death metal

Høydepunkt: Trashed Lost & Strungout, Are You dead Yet?, Punch Me I Bleed.

Karakter: 9/10

 

 

EDIT1: Fikset opp leifer.

EDIT2: Endret karakteren på albumet Are You Dead Yet? fra 8/10 til 9/10.

Endret av Wollan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra album guide, men det jeg virkelig ikke skjønner er at du ikke nevner Downfall som høydepunkt på Hatebreeder. Jeg mener Downfall er CoBs desidért beste sang, og mener også at Hatebreeder albumet fortjener en 10er.

 

Men smak og behag, det var i hvertfall bra noen tok initiativ til å lage en slik guide.

Lenke til kommentar
Bra album guide, men det jeg virkelig ikke skjønner er at du ikke nevner Downfall som høydepunkt på Hatebreeder. Jeg mener Downfall er CoBs desidért beste sang, og mener også at Hatebreeder albumet fortjener en 10er.

 

Men smak og behag, det var i hvertfall bra noen tok initiativ til å lage en slik guide.

8958346[/snapback]

 

Skjønner ikke jeg heller, Downfall er en kjempe sang og er definitivt et av høydepunktene på dette albumet. Må ha gått litt for i svingene, har endret det nå. Hatebreeder er et kjempe album, men det når ikke helt opp til 10er'n som Follow the Reaper og Hate Crew Deathroll gjør. Får like vel en solid 9er av meg. Som sagt er dette smak og behag...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
De to første albumene er og vil alltid bli de beste. De begge skulle hatt 10/10.

 

Syntes CoB mistet grepet etter Hatecrew Deathroll

9105455[/snapback]

 

Selv om "Are You Dead Yet?" ikke ble fult så godt mottatt av alle, betyr ikke at de har mistet grepet. Synes plata er bra jeg, og jeg gleder meg til deres neste utgivelse neste år.

Endret av Wollan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Bandet ble stiftet i 1993 av Alexi Laiho og Jaska Raatikainen under navnet IneartheD, som samme år ble skiftet til Children of Bodom.

 

Må bare få rette litt på deg her. Inearthed fikk seg en platekontakt med et belgisk plateselskap. CD ble spilt inn under navnet Inearthed. Dette var ikke noe god deal, men etter en periode fikk en kar i Spinefarm høre albumet. Pga av at de var bundet til kontrakt med det belgiske plateselskapet sa de at de hadde splittet opp, slik at de kunne signe med Spinefarm. Slik endret bandet navn fra Inearthed til CoB! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Children of bodom  :love:

 

Et av mine favorit band gjennom tidene

Personlig er hatebreeder 10/10 god guide :-)

 

To av favoritt sangene mine

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

aUpC20uCK18

 

nbr89uDTr9Y

8976802[/snapback]

 

Han som spiller i det videoklippet der, er det deg? Cataclysm Child? Spilte i clan sammen før vi ;)

 

Sier meg enig i at Hatecrew Deathroll er den beste skiva så langt.

Lenke til kommentar
Bandet ble stiftet i 1993 av Alexi Laiho og Jaska Raatikainen under navnet IneartheD, som samme år ble skiftet til Children of Bodom.

 

Må bare få rette litt på deg her. Inearthed fikk seg en platekontakt med et belgisk plateselskap. CD ble spilt inn under navnet Inearthed. Dette var ikke noe god deal, men etter en periode fikk en kar i Spinefarm høre albumet. Pga av at de var bundet til kontrakt med det belgiske plateselskapet sa de at de hadde splittet opp, slik at de kunne signe med Spinefarm. Slik endret bandet navn fra Inearthed til CoB! :)

9262455[/snapback]

 

Hmm, dette var jeg faktisk ikke klar over. :)

Lenke til kommentar

Litt info om neste album :)

 

Finnish Metal band Children of Bodom are currently recording a 6th studio album, to be released in early 2008. It will be their second album with their newest member, guitarist Roope Latvala. At the beginning of May 2007, the band already had four songs finished. According to Jaska Raatikainen one song sounds like "old school Thrash (metal) with the fastest double-bass" he has ever played. Another song has "an old Hypocrisy atmosphere". An advance single was expected to be released in Finland towards the end of 2007, but recently Alexi said; "this probably wont happen since Viva la Bands 2 will act as a single". The track "Tie My Rope" will feature on the compilation album Viva la Bands 2. According to the Children of Bodom fan website, the album might come out in March 2008.

 

Som blandt annet vil inneholde sanger som:

Tie my Rope, Roundtrip 2 Hell and Back og Pretty for the Devil.

 

Tie my rope kan lastes ned lovlig.

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Litt info om neste album :)

 

Finnish Metal band Children of Bodom are currently recording a 6th studio album, to be released in early 2008. It will be their second album with their newest member, guitarist Roope Latvala. At the beginning of May 2007, the band already had four songs finished. According to Jaska Raatikainen one song sounds like "old school Thrash (metal) with the fastest double-bass" he has ever played. Another song has "an old Hypocrisy atmosphere". An advance single was expected to be released in Finland towards the end of 2007, but recently Alexi said; "this probably wont happen since Viva la Bands 2 will act as a single". The track "Tie My Rope" will feature on the compilation album Viva la Bands 2. According to the Children of Bodom fan website, the album might come out in March 2008.

 

Som blandt annet vil inneholde sanger som:

Tie my Rope, Roundtrip 2 Hell and Back og Pretty for the Devil.

 

Tie my rope kan lastes ned lovlig.

9283506[/snapback]

 

Nice, gleder meg til neste år! :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...