Gå til innhold

Kina - Stemningsfullt forfall

Anbefalte innlegg

2111B_Kina_forfall.jpg

35mm, 1/250s, f11/200, blenderprioritet.

Jeg er vel innimellom/ofte "stor i kjeften", og kanskje ikke den snilleste når jeg gidder gi saklig kritikk. Ikke har jeg postet så mye til kritikk selv heller, bare et enslig bilde - en gang for lenge siden.

Nå har bildene fra min siste tur til Kina ligget her i et år, så det er kanskje på tide at noen av mine (u)venner på forumet får muligheten til å se om jeg holder en høy nok standard med tanke på de jeg tidligere har "rakket ned på".

Får jeg "god" kritikk, og da tenker jeg ikke på lovord, men saklig og konstruktiv kritikk, så dukker det nok opp mer fra Kina-serien etter hvert (skal forresten ned igjen senere i år). Og spar meg for om du liker, eller ikke liker bildet - om du ikke kan ordlegge hvorfor. Sleng noen ord på "følelsene"!

Be my guest.. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fytti grisen, autodidact. Og du har følt deg skikket til å kritiser mine bilder?

Dette er jo direkte uappetittelig.

Likevel så liker jeg det, selv om det mangler den innebygde estetikken som jeg så sterkt fremelsker i mitt eget forfall. :p

Nei da, dette er nok et bilde etter mitt hjerte. Modig, vil kanskje andre mene.

Lenke til kommentar

Nei vakkert er det nok ikke, det er litt av meningen med fargetonen bildet har fått etter litt justering. Det er ikke så mye med vann eller elver i Kina som er så vakkert. Gul-brunt vann er liksom ikke helt hva vi er bortskjemt med, men helt normalt der nede. Ofte p.g.a. at jordsmonnet blir dratt ut i elver. Jord i Kina er som regel mer slik enn sånn vi kjenner den brune torven her hjemme. Dette er forøvrig et lite "manmade" vann i en park, som absolutt burde ha vært mer tiltalende ettersom folk betaler for en tur på det - i den båten..

Forfallet er der, selv om det ikke er så fremtredene som på PM's bilder, med svulmende og rustede ventiler m.m. Det er av og til litt mer givende å ikke se alt på en gang - synes jeg. Litt som når man ser en halvnaken skjønnhet, og må tenke seg til resten..

Detaljer synes jeg personlig det er "rikelig" av, selv om vi kanskje ikke tenker på samme ting når vi bruker ordet. Jeg tenker på skraper og kakk i båten, koppen som ser like utbrukt ut.. Små detaljer som i min fantasi forteller mange små historier. Når jeg ser på bildet ser jeg for meg eieren/sjåføren som drikker kaffe som ser ut som en kopp av vannet båten flyter i. Jeg ser et par som er så desperat etter en flekk på jorden der de får kline i fred at forfallet - møkka rundt dem blir totalt oversett..

Når det gjelder vinkel, og forsåvidt utsnitt, så er jeg glad i å se ting på andre måter enn hva alle andre har gjort før meg, det er noe av det som gir bort forfallet av båten - som fra siden ser en del mer ordentlig og hel ut. En annen grunn til vinkelen er at et sideperspektiv var kun mulig fra en avstand som ville gjort bildet for "normalt", og dertil kjedelig - for mitt vedkommende.

Takker for tankene! Siden vakkert og uappetitlig ble bragt frem, skal mitt neste bilde fra Kina-serien bli noe virkelig vakkert og appetitlig - not! :D

Lenke til kommentar
...Det er av og til litt mer givende å ikke se alt på en gang - synes jeg. Litt som når man ser en halvnaken skjønnhet, og må tenke seg til resten..

8946593[/snapback]

Foretrekker nå helt nakne skjønnheter, jeg. Nakent og brutalt, ja. Slik skal det være. Bildet er fremdeles godt, selv om jeg ikke helt forstod at dette på noen måte er mer tildekt.

Lenke til kommentar

Det var nå helst tanken på at det ikke er så ekstremt grafisk i sin fremtreden når det kommer til forfall..

Jeg kom forresten til å kaste bort noen minutter på bildet her en kveld, ved å tone det til å bli mer rustent i fargene, litt mer mettet og rikere på kontrast.. - For de som gidder se motivet igjen;

2111C_Kina_forfall.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...