Gå til innhold

htpc, første, liten pris, bygge selv...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Gul" tilkobling er ikke det beste for bildekvaliteten, men det er ikke uvanlig å ha en slik utgang på skjermkortet. Hvit og rød er til lyd, og du kan kjøpe en overgang fra minijack-utgangen bak på PC-en til rød og hvit phono-kontakt.

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

DVD spiller som kabinett? Kanskje det går... blir sikkert ikke bra, men kanskje det går. Høyden kan bli et problem siden du må ha en kjøler oppe på CPUen. Denne blir fort 6-7cm høy.

Har du en LCD TV? Da har du omtrent GARANTERT en D-sub 15 plug bak der. Se etter en blå plugg formet som en D (liggende). Samme type som er på skjermkortet ditt mest sannsynlig. 01mini_dsub15-box-l.jpg

Det er denne du bruker for å få bildet over på TVen.

Når det gjelder deler og pris må du si litt mer hva du vil ha. Det finnes mange typer og velge mellom.

Jeg kan gi deg 2 eksempel:

Jeg har akkuratt bestilt (er i posten nå) en HTPC som skal stå i stereobenken og spille av film og musikk. Når jeg valgte deler ville jeg ha et PENT kabinett og en stor harddisk å lagre data på.

Jeg valgte dette kabinettet, en 500GB harddisk og en C2D e4300 CPU. Hele opplegget koster 4500kr, men da får jeg et "møbel" (ikke noe som må gjemmes bort) med stor disk og bør kunne vise det meste av film. (usikker på HD-DVD, ikke fått testet ennå).

Et annet eksempel (og mye billigere) er f.eks. å kjøpe et mini-kabinett (feks, Shuttle) eller lignende, men det vil ikke passe i stereobenken. Du kan og velge en mye mindre harddisk og hente film\musikk fra din vanlige PC og spare peng der.

Du kan med andre ord få en god HTPC fra 2500 og oppover. Du må bare først bestemme deg for hvordan den skal se ut, hvor du vil ha data\filmene lagret og om den KUN blir brukt til film\musikk eller om du også ønsker å spille på den. (Da blir det dyrere pga skjermkort).

Endret av SG_Discoking
Lenke til kommentar

Tenkte og bruke den som DVD spiller, kanskje musikk også, der vet jeg ikke...

skal stå ved siden av min tv...

Finner ikke noe dvi og vga kobling på den.

finner bare den (gul, hvit, rød), slik whs og dvd kontakt, slik lang, vet ikke hva den heter og den siste er en Video out.

har noe gammelt hw som kanskje går? eler må det være ny hw?

Lenke til kommentar

Hvis du skal koble PC på analog TV (noe jeg ikke hadde giddi) så er det en god del muligheter du har når det gjelder A/V-kontakter. Siden du har "slik whs og dvd kontakt," som jeg regner med at er SCART, er nok den det beste. Du kan koke sammen adapter fra VGA til SCART på denne måten, for eksempel. Lyd kan du også få inn i scarten, men jeg regner med at den skal til en forsterker.

Hva er størrelsen på den dvd-spilleren su skal stappe PCen i (innvendige dimensjoner)? Er det plass til full ATX eller har du tenkt deg microATX? Mini-ITX? Nano-ITX? Pico-ITX?

Lenke til kommentar

den dvd spilleren er ALT for liten til noen strømforsyning!

jeg og en kompiss som er 30 år skal se om vi skal prøve oss, han har kan skje 15-20års data kunnskap bak seg så er en real fyr!

kan jeg bruke den lcd skjermen ifra dvd spilleren til noe?

Endret av skylinepower
Lenke til kommentar

Du må nok spesifisere litt mer før noen kan svare på det. Hvordan er den kobla til? Bilde? Egentlig er det nok på sin plass med en god del bilder her for at vi skal kunne uttale oss noe mer her. Helt uten videre tror jeg ikke skjermen kan brukes, men med litt modifikasjoner kan det hende at det går. spørsmålet er om det er verdt innsatsen.

Lenke til kommentar

Fint lite, igrunn. De nye er jo så tynne at du ikke engang kan få dyttet inn en harddisk. Det eneste jeg kan komme på, er å plukke deler ut av den, men tror ikke det er så mye en kan få ut av dem heller

Ta fantasien i bruk, kanskje du kommer på noe?

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Se om du får stappa inn et kort i en variant av ITX pluss noen 2.5"-disker så har du server/NAS. Røsk ut alt du finner av nyttige ting (LEDs, motstander, alt mulig) og bruk det i kassa. Ta ut skruene for den saks skyld. Egentlig er det ikke så mye mer nyttig å gjøre med den. Gå på elretur, finn reservedeler. Finn fram gamle Hifi-ting (som ikke funker, vel å merke), så kan du sikkert få til noe kult med dem, feks VU-meter som HDD-LED etc. Ut over det kommer jeg ikke på flere sparetiltak. Men som sagt, å si om du kan bruke DVD-spiller-kabinettet til noe er vanskelig uten å se et eneste bilde av det. Hva slags spiller er det? Er det en opptaker sitter det jo en harddisk inni der som du kan bruke, men da hadde du garantert visst om den.

Lenke til kommentar

En helt vanlig PC, gjerne CPU for bærbare, helst liten formfaktor. Har du råd putter du på et skjermkort av nyere generasjon for å dekode video. ATi HD 2600 og 2400 skal så vidt jeg vet fikse det, toppmodellene i GeForce 8-serien også men det er litt for varmt og plasskrevende. vil du "ta'n helt ut" så prøver du deg med et FlexATX-kort med core duo eller Core 2 Duo på. Og Albatron eller noe sånt hadde vel en Mini-ITX med HDMI, DVI og masse annet snacks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...