PMnormal Skrevet 21. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Jeg må ta en liten pause i deltakelsen på forumet, men kommer kjapt tilbake. Har begynt å få litt blod på tann nå, selv om ikke tiden strekker helt til. Jeg vil derfor etterlate meg et lite bilde fra fotosession jeg hadde i fjor vinter. Jeg har tidligere publisert flere bilder fra denne sessionen, og siden det ble en populær tråd, så fant jeg frem et bilde som jeg ikke har publisert tidligere. Hvorfor jeg ikke har gjort det, aner jeg ikke. I motsetning til bildene jeg publiserte i fjor, så er ikke dette bildet tatt med min sedvanlige Eos 20D. Jeg lånte også en Eos 5D av den andre deltakeren på den fotosafarien. Bildet er altså tatt med en 5D, montert på stativ om med en 50mm f/1,4 som glass. Bildet er tatt på 100 iso, 1/13s og blender f/11. Håper dere liker dette bildet like godt som de andre. Edit: glemte en detalj. Siden min foretrukne rawkonverter er gått ut av produksjon, så har jeg måtte følge strømmen til Lightroom. Siden nettopp vår kjære Rawshooter-engine nå er en del av Lightroom, så gjør ikke det så fryktelig mye. Endret 21. juni 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. juni 2007 Det ble ingen avreise på meg i dag heller, så da blir jeg en liten stund til her . Det er egentlig bare fint, for jeg har hygget meg på akam denne uken Blir dette for sært for akams 2007-generasjon? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 21. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2007 Det er fortsatt mulig å bruke Rawshooter, den kommer nok ikke til å bli viderutviklet, men den funker jo ganske bra sånn som den er. http://www.foto-freeware.de/raw-shooter-essentials.php Ellers hvis du ikke liker lightroom (slik som meg) så vil jeg annbefale deg å prøve Bibble. Flott bilde forresten, litt mørkt? Vet ikke jeg. Tøft motiv og flott komposisjon. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 21. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Vet ikke helt om jeg tilhører "2007-generasjonen", men jeg liker det. Industrielt og har et Nordsjøpreg jeg setter pris på. Liker også at hjernen min ikke klarer å bestemme seg om bildet er tatt pekende vertikalt eller horisontalt (hellet umiddelbart mot den første). Jeg liker sære bilder og synes det er spennende når en historie kan legges til bildet utifra erfaringer. Hvor er bildet tatt? Endret 21. juni 2007 av Freem@n Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. juni 2007 Jøss, det ser ut som om jeg fremdeles har et publikum her inne. Jeg er veldig opptatt av maritime miljøer og motiver, som for oss øymennesker fra vestkysten er vår form for rustikk, siden vi tradisjonelt har drevet mer med fiske enn landbruk. Dette bildet er tatt i et nedlagt sildemottak på Karmøy. Det har ligget brakk siden sildefisket opphørte i 1972, så restene av utstyret ser ikke akurat funksjonsdyktig ut lenger. Nydelige fotomotiver utgjør de i alle fall, med sine fantastiske fargetoner. Takk for respons. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) aiaiai "steampunk" me likes! edit: det var iallefall det første som slo meg når jeg så fort over bildet. Men så er det bare noe med industrial + rust som appelerer stort til meg Endret 21. juni 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 21. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg liker bildet svært godt. Flotte farger, og bra motiv. Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 21. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2007 aiaiai "steampunk" me likes! edit: det var iallefall det første som slo meg når jeg så fort over bildet. Men så er det bare noe med industrial + rust som appelerer stort til meg 8912348[/snapback] Jeg har mye rust metall du kan få kjøpe av meg OnT: Jeg synest det var et kult bilde.. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2007 edit: det var iallefall det første som slo meg når jeg så fort over bildet. Men så er det bare noe med industrial + rust som appelerer stort til meg Ja, gamle industrimotiver er ofte veldig flotte. Det ligger litt "historie" i dem, og klisjéen "et bilde sier mer enn tusen ord" kommer virkelig til sin rett! Synes dette ble litt sært, men fiskeri er en industri jeg har lite forhold til (på tross av at jeg bor i Nord-Norge, og har mye familie her). Teknisk er det jo ingenting å påpeke, flott bilde av et motiv som ikke sier meg så mye, men som jeg ikke har problemer med å forstå at andre kan ha et forhold til. Umiddelbart tenkte jeg gammel amerikansk brannbil/pumpe... Lenke til kommentar
TommyTii Skrevet 21. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2007 fint bildet, noe nostalgisk over det, passet bra med en liten sepia effekt / Sort hvit veldig skarpt og god fokus. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 21. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2007 Artig bilde med masse flotte detaljer som blir så flott gjengitt takket være en flink fotograf og et nydelig prakteksemplar av et kamera. ;-) Jeg har litt sansen for slike motiv, men har selv ikke fotografert så mye slike. Synes bildet blir enda et hakk flottere ved å justere det litt i levels slik at den noe grå hinnen som ligger over det letter. Men på en annen side så er det kledelig slik det er også, er jo litt slik dunkelt i industrien. Har du flere 5D bilder? Ståle Tvete Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg har et par til som kan egne seg. Jeg får kikke litt på dem, og tenke meg om. Dette er et forsøk på å lære meg mitt nyanskaffede verktøy, Lightroom. Jeg trenger litt mer tid til å bli kjent med det, siden jeg fortsatt bruker RSP til bilder tatt med mitt eget kamera. Årsaken til at jeg brukte nettopp dette bildet, er at 5D ikke er skikkelig kompatibelt med RSP, siden det er litt for nytt. Jeg har forresten ikke gjort noe særlig med bildet. Det er ikke behov for å skarpe et bilde fra en 5D. Det eneste jeg gjorde var å justere eksponeringen en smule, noe som for meg ble et hyggelig bevis på det dynamiske omfanget til 5D. Det som først så litt utbrent ut, viste seg å likevel inneholde detaljer i høylysene. Jeg skal også vurdere å legge ut en s/h-versjon, men det smerter litt i hjertet å gjøre slikt. En av bildets største kvaliteter er nemlig de aldeles nydelig avstemte fargetonene. Slik kan egentlig ikke skapes i PS. Det er ikke altid at det som er gammelt og slitt gjør seg best i s/h, men vi kan jo se hvordan det blir. Smaken er jo som kjent som baken, og noen vil jo helst se alt i s/h. Det er forøvrig ikke bare software som er nytt for meg. Det er også laptop'en. Jeg har enda ikke vendt meg helt til skjermen, og har i alle fall ikke gjort noen forsøk på å kalibrere den. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg kjenner meg igjen i motivvalg. En eller to gjenstander som er en del av det store. Det kan være en blomst, en ventil, en måler elle lignende. Flott bilde - enkelt og greit. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. juni 2007 Det ble bedt om en gråskalaversjon av bildet, og her kommer den. Jeg forsøkte også med en preset i Lightroom som het Antique Greyscale, men streit s/h var det som jeg falt ned på. Personlig så mener jeg at dette er et udiskutabelt fargebilde, siden de originale fargene har en slik fantastisk tone og patina, men av og til kan jeg jo tilfredstille publikum. Det er nesten som å være en fotografisk bygde-dj, og det vet jo jeg en del om. Slettes ikke ukjent med å hore meg, som dere forstår. Ps: Jeg orket ikke gjøre noe ekstra med det. Den offisielle versjonen er og forblir fargeversjonen, selv om den også trenger å jobbes litt med. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 22. juni 2007 Enig. Sort-hvitt hjalp ikke her. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå