Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Å hindre butikktyver - hva er lov?


Cuneax

Anbefalte innlegg

Hei

 

I dag gikk jeg rundt på gulvet i butikken der jeg jobber og får beskjed av en kollega om å bli med inn på kontoret for å se på videoovervåkningen. Jeg blir delvis informert om at en kunde skal ha tatt alkohol. Deretter blir jeg ropt ut til kassa, hvor kollegaen i kassa sier at jeg må sjekke sekken til en person som står og har betalt. Jeg er ikke helt sikker på hva som har skjedd akkurat der og da, men antar at personen kan ha tatt øl og plassert det i sekken. Jeg spør ham høflig om jeg kan se i sekken hans og han slår seg særdeles vrang. Han svarer veldig fiendtlig "nei" og jeg spør ham flere ganger på vei ut, hvor han i tillegg bruker litt fysisk makt for å komme seg forbi meg. Han går ut av butikken og sykler vekk.

 

Jeg går inn på kontoret og vi finner fram til opptak der vi ser ham tydelig stjele øl.

 

Spørsmålet er: Hva skal vi som ansatte egentlig gjøre i en slik situasjon? Har jeg rett til å rive av ham sekken og se nedi? Hva skal man egentlig gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å huske fra radio debatt for ikke lenge siden at når varen har en verdi under 2000,- har du ikke så mye du kan gjøre uten å ringe politi eller vekter.

 

Det kommer jo mye ann på hvilke kunder man har å håndtere, en slik kunde du beskriver kan fort slå seg fysisk vrang og du kan risikere andres helse utover din egen og dette er både moralsk dumt, men også ofte beskrevet i bedriftens vedtekter at ikke skal gjøres :)

Lenke til kommentar

Straffeprosessloven § 176 første ledd andre setning åpner for at privatpersoner kan foreta pågripelse.

 

"Med «fersk gjerning» menes ikke bare at mistenkte oppdages under selve utføringen av lovbruddet, men også at han oppdages umiddelbart etter forøvelsen, og det er klart at han er gjerningsmannen." Sakset fra Norsk Lovkommentar.

 

Edit: Hva som ligger i å foreta pågripelse vet jeg ikke. Jeg ville nok vært forsiktig med utstrakt bruk av fysisk makt. Kanskje noen andre vet mer om hvor grensen går.

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar

Har dere ikke vektere tilgjengelig? Om man ser noe mistenkelig, ring vekter, de vet hvordan de skal gå fram :).

 

Du har lov til å anholde personer om du tar de på fersk gjerning - men da må du være EKSTREMT sikker på at du har rett. Tar du feil, havner du i VG dagen etterpå.

 

Det beste når du mistenker en tyv er å se de i øynene, prate med de, spørre om de trenger hjelp osv. Og så gå å stille seg i kassa og kikke på de når de kommer bort.

 

De fleste tyver vil da ikke gjennomføre planlagt tyveri, da de ser at sjansen for å bli tatt er stor.

 

Om den du mistenker ikke er en tyv, vil han ikke tenke noe annet enn at "jøss, her var det god kundebehandling" :).

Lenke til kommentar
Mener å huske fra radio debatt for ikke lenge siden at når varen har en verdi under 2000,- har du ikke så mye du kan gjøre uten å ringe politi eller vekter.

8905183[/snapback]

Jeg gikk et kurs i militæret der vi lærte en del om slike regler, og jeg er ganske sikker på at den regelen der bare gjelder hvis den ulovlige handlingen opphører dvs hvis han leverer tilbake alt og går. Hvis han derimot fortsetter handlingen kan hvem som helst bruke nødvendig makt for å stoppe ham.

Lenke til kommentar
Mener å huske fra radio debatt for ikke lenge siden at når varen har en verdi under 2000,- har du ikke så mye du kan gjøre uten å ringe politi eller vekter.

8905183[/snapback]

Vektere har ikke så veldig utvidede fullmakter i forhold til folk flest. Og den debatten er nok noen år gammel: for at det skal være lov å pågripe personer må det straffbare forholdet ha en strafferamme på seks måneder eller mer. Tidligere hadde nasking (tyveri under 2000,-) en strafferamme under dette, men det er nå økt, og det er tillatt å anholde også ved naskerier.

 

I det aktuelle forholdet ville det vært OK å holde personen tilbake, så fremt man hadde god grunn til å mistenke ham for å ha stjålet fra butikken. Men man må ha grunn til å mistenke.

 

De mest relevante snuttene fra strpl.:

 

§ 170a. Et tvangsmiddel kan brukes bare når det er tilstrekkelig grunn til det. Tvangsmidlet kan ikke brukes når det etter sakens art og forholdene ellers ville være et uforholdsmessig inngrep.

 

§ 171. Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når:

1) det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler,

2) det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige,

...

Lenke til kommentar
Takk for mange svar. Det skal nevnes at kollegaen i kassa faktisk hadde sett kunden stjele ølen med egne øyne, men det visste ikke jeg der og da.

8908666[/snapback]

mm. Og allt dette og spørsmålet ditt er enda et godt eksempel på Daglige Ledere som ikke gjør jobben sin god nok ved opplæring og oppfølging videre! :)

Lenke til kommentar

Ingen problem med å holde igjen øl-tyver til politiet kommer. Det har jeg vært med på flere ganger :)

 

En gang var det en narkis som truet med sprøyte på han som hadde stanset han. Narkisen ble plukket opp av politiet nedi gata etter 10 minutter. Idioten ble dømt til en fin fengselsstraff for grove trussler. Dårlig prioritering av fyren spør du meg. Sikkert koslig å sitte på cella et halvt år med abstinenser for et par øl.

Lenke til kommentar

Tja. Jeg har et forslag (men har aldri prøvd så jeg kan ikke gå god for det, men jeg har hatt tanken i hodet en del ganger). Du vet de feite stripsene man bruker for å bunte resirk sekkene i panteautomaten? Tipper de fungerer ganske bra på armer og bein også ;-)

Lenke til kommentar

Er loven sånn å tolke at f.eks.

 

Hvis jeg går på gaten og en person blir overfalt av en eller annen skrulling. Da har jeg lov å bruke fysisk makt for å holde ham igjen til politiet kommer, såfremt det ikke setter andre mennesker i fare¿

 

Og dette kan jeg ikke gjøre hvis noen nasker i butikken min¿

 

På en annen side, hvis noe bryter seg inn i huset mitt. Kan jeg da holde ham igjen¿

 

Når jeg sier fysisk makt, så er det noe alá å legge de i bakken uten bruk av vold.

Lenke til kommentar

Før var det visstnok slik at man ikke kunn lovmessig anholde noen som nasket da strafferammen var lavere enn grensen (6mnd), men visstnok har strafferammen økt slik at det nå er helt ok lovmessig.

 

Men erfaringsmessig kan jeg fortelle deg at pågripelse aldri har vært et problem, selv ikke før strafferammen ble endret. Politiet har aldri reagert på at man har holdt tilbake butikktyver.

 

I praksis fungerer det slik: Dersom tyven erkjenner det han gjør skal han legitimere seg overfor butikken slik at han anmeldes. Dersom vedkommende prøver å stikke av kan han holdes tilbake, selv om han avslutter tyveriet ved å levere tilbake varene. For han forspiller da bevis i saken. Dersom vedkommende må holdes igjen skal politiet tilkalles. Politiet skal også tilkalles dersom vedkommende ikke vil eller kan legitimere seg.

Dersom personen derimot legitimerer seg, og du ikke har noen misstanke om dokumentforfalskning skal du ikke ringe politet. Da skal standard anmeldelse skrives. Om du likevell tilkaller politiet får du en lekse av dem. Om du ikke vet hvordan anmeldelsen skal skrives er det best å ringe vekterfirmaet butikken har avtale med. Vektere har erfaring med å anmelde personer, og vil kunne hjelpe deg å ordne det praktiske.

Lenke til kommentar
Bare husk at folk egentlig kan gjøre hva de vil inne i butikken. Jeg kan ta sjokolader osv og stappe de i lommer, sekker, inn under jakken osv. Men det blir ikke tyveri før jeg setter foten utenfor kassen/butikken.

8908503[/snapback]

 

Sant, jeg ble bedt om å vente til personen passerer kassa før jeg gjør noe som helst.

Lenke til kommentar
Sant, jeg ble bedt om å vente til personen passerer kassa før jeg gjør noe som helst.

8910696[/snapback]

Men det mest effektive mottiltaket starter lenge før vedkommende har passert kassa. Dersom man har sterk misstanke om at en person stjeler holder man øye med alt personen gjør i butikken, uten å være for diskre. Da skjønner vedkommende at han er under overvåkning og vil ikke stjele noe. Dersom han allerede har tatt noe vil han legge det på plass. Dersom dette skjer ofte når personen er innom butikken vil han fort skjønne at her har han ikke sjangs, og finne seg nye jaktmarker. Problemet er løst uten et eneste ord, pågripelse, anmeldelse eller noe som helst.

 

Når en person først er blitt tatt på fersk gjerning er det viktig at alle ansatte vet om denne personen og hvordan han identifieseres. Man vil dermed kunne overvåke vedkommende neste gang han kommer til butikken. Også han vil fort skjønne at han er "made" og ikke trenger å komme tilbake.

 

Det er svært lett å identifisere mistenkelige personer. Men man tar også gjerne feil. I de fleste tilfeller vil de ha god grunn til det de gjør, og være obs på situasjonen selv. Dersom man "tar" noen som ikke stjeler, og som ikke har en profesjonell grunn til å gjøre det de gjør er det viktig å beklage seg så fort som mulig og gi de et lite plaster på såret.

 

Jeg har tre eksempler:

 

Jeg trodde jeg fersket en gammel dame en gang, men veska hennes var tom. Jeg er sikker på at hun stjeler, og at jeg bare hadde uflaks denne ene gangen. Den eneste andre forklaringen er at hun ikke er helt klar i toppen. Jeg har også fått tilbakemelding fra andre kunder at hun stjeler frukt fra utsiden av butikken. Uansett. Da det viste seg at jeg ikke hadde tatt henne på fersken, så beklaget jeg. Hun sa at hun bare skulle sjekke prisen på et produkt som hadde vært på tilbud forrige uke, så jeg gav henne 2 stk. av det produktet som plaster på såret. Dermed lagde ikke hun noen stor sak av at hun var blitt fersket og var uskyldig, siden hun hadde fått ikke bare en beklagelse, men et plaster på såret. I tillegg skjønte hun at vi var klar over at hun stjal, og hun sluttet å tråle butikken slik hun pleide. Jeg så henne igjen flere ganger, men da gikk hun rett inn og hentet varen hun skulle kjøpe, og ut igjen.

 

Jeg hadde en fyr under oppsikt. Han hadde kommet inn i butikken med en kurv og plassert et par varer i denne. Deretter hadde han beveget seg rundt i butikken i 20 minutter uten å ta noen andre varer, bare tittet. Jeg ble selvsagt misstenksom og begynnte å følge etter han og observere. Så fort han skjønte at jeg hadde han under oppsikt, kom han bort til meg og legitimerte seg. Det var faktisk en sivil butikk detektiv. :!:

 

To unge personer kom inn i butikken 10 minutter etter ølsalget var stengt. De var kledd nesten litt hip-hop aktig og så ut til å være rundt 20-22 år. De kom bort til meg og spurte hvor ølen var. Og jeg sa at ølsalget var stengt, så de fikk ikke kjøpe. De fant deretter ølen og begynte å kikke under dukene som dekket ølen. Jeg sto da og ventet på dem, klar for å konfrontere dem. De gikk bort til meg å legitimerte seg. Viste seg at de var fra næringsmiddeletaten. Var på "alkoholsalgskontroll". Forøvrig sa de at de hadde sittet i bilen i 3 timer utenfor butikken og sett etter mindreårige som hadde kjøpt alkohol. Noe som selvsagt ikke skjedde hos oss. Må ærlig innrømme jeg var litt shaky før de legitimerte seg. Hadde ikke særlig lyst å konfrontere 2stk. på en gang.

Lenke til kommentar
Tja. Jeg har et forslag (men har aldri prøvd så jeg kan ikke gå god for det, men jeg har hatt tanken i hodet en del ganger). Du vet de feite stripsene man bruker for å bunte resirk sekkene i panteautomaten? Tipper de fungerer ganske bra på armer og bein også ;-)

8909402[/snapback]

 

Har hørt at MP (militærpolitiet) bruker strips i tilfeller de ikke har mange nok håndjern tilgjengelig.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Har hørt at MP (militærpolitiet) bruker strips i tilfeller de ikke har mange nok håndjern tilgjengelig..  :thumbup:

8914355[/snapback]

Det samme gjør faktisk vanlig politi også. Det brukes også på fly dersom en person slår seg vrang og må holdes fast. Forøvrig så antar jeg at det er strips som er spesiallagd for formålet. Vanlige strips kan gjøre en god del skade dersom de brukes på feil måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...