Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Agalloch, albumguide og diskusjon

Anathema

Anbefalte innlegg

Agalloch_Logo.png

1159000647agalloch_foto1.jpg

Agalloch - et fantastisk band i metalleiren som alt for få har hørt om. Det strides om hvilken sjanger Agalloch egentelig tilhører, selv kaller de det for dark metal, så vi får ta det for hva det er. Agalloch har til nå gitt ut 3 full-lengde album, alle gjennsomsyret av kvalitet. De har et par merkelige EP-er ute og går, disse vil jeg ikke legge vekt på i denne guiden. Her vil jeg først og fremst ta for meg full-lengde albummene til Agalloch.

Liker du atmosfærisk musikk, med innslag av akustisk gitar og en ganske spesiell vokal, da er kanskje Agalloch noe for deg. Musikken høres ikke ut som noe jeg har hørt før, noen sinne.

Diskografi:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
  • Demo, 1997 - From Which of this Oak
  • Promo, 1998 - Promo 1998*
  • Full-lengde 1999 - Pale Folklore
  • EP, 2001 - Of Stone, Wind and Pillor
  • Full-lengde 2002 - The Mantle
  • EP, 2003 - Tomorrow Will Never Come
  • EP, 2004 - The Grey
  • Split, 2004 - Split 10" Picture Disc
  • Full-lengde 2006 - Ashes Against The Grain

*(50 kopier, kun sendt til plateselskapene, fikk dem platekontrakt med The End Records.)

Bandmedlemmer

Don Anderson - Gitar

John Haughm - Vokal, Gitar og Trommer

Jason William Walton - Bass

Chris Greene - Trommer

Pale Folklore (1999)

Palefolklore.jpg

Kommer tilbake til dette albummet senere, har ikke satt meg like godt inn dette som de 2 siste.

Konklusjon

Kommer.

Sporliste:

1.She Painted Fire Across the Skyline - Part 1

2.She Painted Fire Across the Skyline - Part 2

3.She Painted Fire Across the Skyline - Part 3

4.The Misshapen Steed

5.Hallways Of Enchanted Ebony

6.Dead Winter Days

7.As Embers Dress The Sky

8.The Melancholy Spirit

Sjanger: Dark Metal

Høydepunkt:

Karakter: -/10

The Mantle (2001)

Aggaloch_themantle.jpg

The Mantle, Agallochs andre full-lengde album.

Vi begynner rolig med A Celebration For The Death Of Man, som er en rendyrket akustisk låt, med noen svært få innslag av trommer, og lead. Denne låta finner vi faktisk igjen i låt nummer 2, In The Shadow Of Our Pale Companion

Denne låta er lang, nesten 15 minutter. Denne låta må oppleves, jeg kan ikke beskrive den med ord. Det nærmeste jeg kommer er mesterverk. Muligens Agalloch's beste verk til dags dato. Etter ITSOUPC kommer Odal som begynner behagelig og rolig, med elektrisk lead og akustiske gitarer. Låta bygger seg gradvis opp til rundt halvveis i sangen, men tar aldri av. (Dette er ikke noe negativt)

I Am The Wooden Doors fyker i gang med en trommeintro, gitarene kicker raskt inn. Tempoet er skrudd betydelig opp fra Odal. Jeg tror dette er en av disse sangene man ikke liker i førsten, men som man lærer seg å sette pris på etterhvert som man hører den. The Lodge sparkes i gang av en akustisk gitar, samt litt trasking i grusunderlag. I bakgrunnen høres en merkelig tone som jeg ikke helt kan sette fingern på. Låta forholder seg akustisk tvers igjennom, ikke albummets sterkeste låt, men ei heller en dårlig en! Så kommer en av vår tids virkelig gode låter: You Were But A Ghost In My Arms igjen er jeg tom for ord, dette kan kun beskrives som mesterverk i mine øyne. Vokalen er utrolig spesiell, og det kommer til utrykk i denne låta.

The Hawthorne Passage er en merkelig liten instrumental. Agalloch er fra USA, men de har jaggu klemt til med litt Svensk snakking i denne låta. Festlig, men definitivt snålt. Den fantastisk vakre ...And The Great Cold Death Of The Earth er neste spor på lista. Låta er preget av clean vokal samt akustiske gitarer. Til slutt har vi A Desolation Song som er en verdig avslutning på The Mantle. En rolig låt, dominert av akustisk gitar og hviskende vokal.

Konklusjon

Man merker tydelig at Agalloch har en aldri så liten forkjærlighet for akustiske gitarer på denne skiva, og det funker. Det funker faktisk så bra at dette er ett av mine desidert mest spilte album. Sangene er varierte - noen er heavy med skrik, andre er rolige og melankolske. Personlig synes jeg ingen av sangene på dette albummet er dårlige, og det er jo en aldri så liten prestasjon i seg selv. Albummet anbefales på det varmeste!

Sporliste:

1.A Celebration For The Death Of Man...

2.In The Shadow Of Our Pale Companion

3.Odal

4.I Am The Wooden Doors

5.The Lodge

6.You Were But A Ghost In My Arms

7.The Hawthorne Passage

8....And The Great Cold Death Of The Earth

9.A Desolation Song

Høydepunkt: In The Shadow Of Our Pale Companion, You Were But A Ghost In My Arms, ...And The Great Cold Death Of The Earth

Karakter: 10/10

Ashes Against The Grain (2006)

ashes_against_the_grain.jpg

Agalloch har med Ashes Against The Grain gått litt bort fra den konstante bruken av akustiske gitarer. Man merker at dette er et mer eksperimentelt album, på godt og vondt.

Limbs har æren av å åpne albumet. Halve låta foregår uten noen som helst form for vokal. Til gjengjeld gir den meget interessant gitarspill. Falling Snow er en aldri så liten perle. Man legger ikke merke til den med det samme, men etter man har hørt den nok ganger får man ikke nok. Med Låta This White Mountain On Which You Will Die er en slags atmosfærisk noise sak, som jeg for å være helt ærlig kunne klart meg uten. Men fortvil ikke Fire Above, Ice Below gjør alt godt igjen. Et kjærkomment gjennsyn med de akustiske gitarene, og den rene spesielle vokalen. En tvers igjennom behagelig låt, med litt tendenser til å ville ta av. De siste 20 sekundene av låta går med på å bygge opp stemningen til Not Unlike the Waves. I denne låta synes jeg spesielt vokalen og trommene har fått det til, en klassiker kort sagt. (Se bunnen av guiden for video til denne låta)

Our Fortress Is Burning (I, II,) Jeg velger å regne I og II for èn låt. (Dette er egentelig opp til den enkelte) Del I fungerer på en måte som en apetiser for del II. Del I forholder seg rolig, med akustiske gitarer og tegn til lead i bakgrunnen. Når del II kicker inn, blir hvertfall jeg "blown away" som det heter. Meget spesiell låt(er) som det antagelig tar litt tid til å bli vandt med.

Our Fortress Is Burning III er desverre med på albummet. Den har sikkert sin nytte, men personlig har jeg ingen glede av noise, på et ellers så genialt album.

Konklusjon

Jeg har veldig lyst til å gi dette albummet 10/10, men her har Agalloch inkludert et par låter som irriterer meg. Jeg er selvsagt innenforstått med at bandet liker å eksprimentere, men ikke la det gå ut over meg neste gang. (Da snakker jeg spesielt om låta The Grain)

Jeg velger for det meste å se bort fra disse låtene, da helhetsintrykket ikke fortjener å falle nevneverdig på grunn av de. Albummet er knakende godt, anbefales på det varmeste!

Sporliste:

1.Limbs

2.Falling Snow

3.This White Mountain on Which You Will Die

4.Fire Above, Ice Below

5.Not Unlike the Waves

6.Our Fortress Is Burning... I

7.Our Fortress Is Burning... II - Bloodbirds

8.Our Fortress Is Burning... III - The Grain

Høydepunkt: Not Unlike the Waves, Our Fortress Is Burning... II - Bloodbirds, Falling Snow

Karakter: 9/10

Låta under representerer hva Agalloch handler om ganske greit. Liker du dette, vil du garantert like resten av hva Agalloch har å by på!

Agalloch - Not Unlike The Waves på youtube:

gYMaIzFq1Iw

(Kommer antagelig til å ta for meg både EP, Split og Promo, samt Pale Folklore senere, hvis noen har lyst til å hjelpe er det bare å sende PM.)

Link til intervju med Agalloch

Hva syns folket om Agalloch? :)

Endret av Anathema
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Interessant band, absolutt. Liker det lille jeg har sett av dem på YouTube.

Jeg kjøpte Ashes Against The Grain for flere måneder siden, men den har forsvunnet et sted på stua - jeg har lett etter den mange ganger, men CDen ser ut til å ha forduftet... irriterende greier.

8905057[/snapback]

Cd'er har en egen evne til å forsvinne, desverre - kondolerer.

Flott guide  :thumbup:

Har lett etter en slik musikalsk gruppe lenge. Andre artister har jeg likt

for de tekniske ferdighetene fete riffene iskalde growlingen her er det stemningen

Og følelsen av at hele albumet er et. Fikk en Aha opplevelse. Anbefales :D

8905106[/snapback]

Takk!

Mye av samme tankene jeg også har. Det er nesten litt synd at ingen fler har samme stilen, men samtidig tror jeg dette ville vært uten sidestykke uansett.

Noen som har peiling på hvordan jeg får Youtube til å vises skikkelig?

Endret av Anathema
Lenke til kommentar
Tja, jo. Det er forøverig en øks. Heldigvis er ikke det imaget deres så vidt jeg har klart og oppfatte, syns det bildet var litt merkelig selv.

8909714[/snapback]

Øks=skogsbruksutstyr

uv01_01.gif

bm11.jpg

black_metal.jpg

Disse gutta har tatt den helt ut med lagg, lær og nagler, men, er ikke dette utrolig harry, synes det skygger for musikken det å vite at de som spiller den live, ser sånn her ut, i det hele tatt

Lenke til kommentar

Ja, du har sannelig et poeng. Jeg tenker øks = våpen, viking assosiasjoner.

Nå blander du litt i sjangere, dog. Det er mer typisk Black Metal image det du viser der. Synes ikke det er så fryktelig harry, musikken ville ikke blitt like overbevisende uten mener nå jeg.

Men her er det snakk om Agalloch, et Dark Metal band ( :cool: ) og jeg har ingen anelse om hvorfor han har den øksa på bildet.

Lenke til kommentar
Ja, du har sannelig et poeng. Jeg tenker øks = våpen, viking assosiasjoner.

Nå blander du litt i sjangere, dog. Det er mer typisk Black Metal image det du viser der. Synes ikke det er så fryktelig harry, musikken ville ikke blitt like overbevisende uten mener nå jeg.

Men her er det snakk om Agalloch, et Dark Metal band ( :cool: ) og jeg har ingen anelse om hvorfor han har den øksa på bildet.

8909757[/snapback]

Hører jo klare forskjeller på Black og Dark metall, min feil, alt sammen, synes bare den øksa gav et utrolig dårlig førsteinntrykk. Får så lyst å le når jeg ser bilder av band i den der posituren, med øks/sverd/høygaffler whatever. Bare å høre slik musikk får fram slike bilder, og jeg må trekke på smilebåndet.

Lenke til kommentar
Hva syns folket om Agalloch? :)

8904299[/snapback]

Den der du linket til på youtube, var virkelig tøff.

8909753[/snapback]

Fint at du likte sangen da! Det er mye mer der det kom fra, som det heter.

synes bare den øksa gav et utrolig dårlig førsteinntrykk. Får så lyst å le når jeg ser bilder av band i den der posituren, med øks/sverd/høygaffler whatever. Bare å høre slik musikk får fram slike bilder, og jeg må trekke på smilebåndet.

8909768[/snapback]

Yes, har byttet til et litt mer normalt bilde av bandet nå.

Det er nå en del av Black Metal kulturen å kle seg opp slik som enkelte gjør, og det er jo en helt annen diskusjon hvorvidt det er usmakelig eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Agalloch er er jævlig bra og orginalt band som jeg liker veldig godt. Selv synes jeg Ashes Against the Grain er best, med The Mantle hakk i hæl. Pale Folklore har jeg ikke satt meg skikkelig inn i enda.

Flott guide. :)

9071605[/snapback]

Takk! :)

Begge to er strålende gode album, klarer nesten ikke å bestemme meg selv, for hvilket som er best. Må sette meg ned og høre skikkelig igjennom Pale Folklore en dag, og få skrevet ferdig review på den også. (for ikke å snakke om EP'ene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...